Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door marvinkok »

Grote sticker van een rolstoel op die deur plakken en klaar.
Even wennen, maar voor je weet is iedereen er weer aan gewend. Als je dan weer met ander materiaal aan komt (vanwege een niet bestaand probleem dus), dát maakt het pas verwarrend.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat hoeft niet eens. Het is nota bene dezelfde deur als de enige deur waar je met een rolstoel naar binnen mag in de Combino. Het enige verschil is dat je na binnenkomst niet gezellig door de hele tram kunt rollen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y En dat je in een rolstoel niet gezellig door de hele tram rolt, kan in de praktijk zomaar een voordeel zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Kan dat überhaupt in die Combinos? Zo breed zijn de paden in die dingen toch niet?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ik weet niet of het al bekend was, maar ook de dienstregelingen vanaf 2 september (t/m 8 december) zijn nu te raadplegen op de site van het GVB.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Mijn hemel wat een gezeur over die 12G's. En dan te bedenken dat nog niet zo gek lang geleden nog oudere rommel reed op lijn 9, waar je dus helemaal NIET met je rolstoel of rollator in kon. Waar ik mij meer zorgen over maak is de lagere capaciteit van die wagens. Niet zelden zie ik lijn 19 tjokvol voorbij komen op de tak ten westen van het Leidseplein. Wordt de frequentie na de zomer hoger dan toen lijn 12 nog reed? Met het wegvallen van lijn 14 en de lagere capaciteit van de trapwagens lijkt me dat zeker geen overbodige luxe.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

8x/uur tot 18:00uur
6x/uur tot 20:00uur
4x/uur tot einde dienst

In het weekend geen aanpassingen t.o.v. de zomerdienst.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gevalletje schade eigen materieel.....

https://www.at5.nl/artikelen/185254/sch ... -rijdt-om-
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ik geef toe, mijn Amsterdamse tramervaringen zijn niet talrijk, al heb ik wel degelijk een paar jaar terug wel eens in zo'n 'trapkar' gezeten.
Meltrain schreef:
Durashift schreef: Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..
De 12G (en 11G) trams hebben gewoon een verlaagde vloer en zijn dus prima toegankelijk met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Het verschil met de Combino's is alleen dat ze niet over de volledige lengte en lage vloer hebben, maar slechts bij één deur in het midden.
Voor wie nog nooit een 12G tram gezien heeft, hierbij een foto op de inmiddels opgeheven lijn 16:
Spoiler: show
Afbeelding
Okay, dit is een duidelijk uitleg. :pos:

Ps: aangezien dit toch vooral een forum van de 'feitelijkheden' is.. stel ik voor om voortaan over 'gedeeltelijke trapkarren' te spreken../ schrijven. (A) :wink:
Meltrain schreef: (En wat is het nut van al die puntjes in je bericht? Het leest nogal onprettig.)
Ja, klopt. Sorry. Is op de mobiel getikt met zo'n touchscreen toetsenbord.. :X
n-evo schreef: Het wil er maar niet in bij je dat die trapkarren in het midden gewoon een volledig lage instap mét brede deuren én zitplaatsen hebben hè? Meine Güte. :') Je stapt dus als kranige oudere zijnde die écht geen trappen meer kan lopen gewoon in het midden in, gaat daar vervolgens zitten en stapt daar ook weer uit. Idem met kinderwagen of rolstoel.
Het is intussen 'geland' :)
Blijft mijn punt staan, vind ik, dat als iets wordt weggehaald bij mensen en er een mindere variant voor teruggeplaatst wordt.. dit, in mijn ogen, legitieme reacties op roept.
Vinny schreef: In de rest van de wereld loopt de conducteur dan gewoon door de tram of trein en als dat niet gaat kun je de inzet van mobiele controleteams op de betroffen lijnen fors opvoeren. Allebei gebeurt dus niet in Amsterdam...
Dit lijkt mij dus het beste antwoord op de 'klachten' van mensen die best wel die tram in én uit komen.
"niet zeuren mensen, jullie kunnen nu gratis reizen met tram 19' :wink: *trein*
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Durashift schreef:

Ps: aangezien dit toch vooral een forum van de 'feitelijkheden' is.. stel ik voor om voortaan over 'gedeeltelijke trapkarren' te spreken../ schrijven. (A) :wink:
De term trapkar komt ook door de trap bediening van de bestuurder.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Ok. :|
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Wijnemenjemee.nl meldt 72.000 reizigers per dag op de NZL de afgelopen weken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

En ik altijd maar denken dat dit te maken had met de trappen in de middenbak naar de lage vloer. De andere bijnaam die daar in ieder geval wel naar refereert is 'hangbuik'. De term 'trapkar' heeft in ieder geval niets te maken met de trappen bij de deuren in de voorste en achterste bak, omdat dit natuurlijk weinig bijzonder was ten opzichte van de oudere tramseries.

Ik zou er trouwens maar niet al te hard vanuit gaan dat direct na de levering van de 15G de 11G/12G direct uit dienst genomen worden. Ik heb laatst begrepen dat deze het mogelijk nog tot 2024/2025 moeten blijven volhouden. De eerste bestelling van de 63x 15G zal zijn voor:
- de Amstelveenlijn naar Westwijk (vervanging 25x S1/S2)
- vervanging van de Combino's op de IJtram om hier ook gekoppeld te kunnen gaan rijden (1 op 1 vervanging 25x, uitbreiding 13x)
- en indirect daarmee uitbreiding op de rest van het netwerk

De vervolgbestelling van nog 60 15G's zullen zijn voor:
- vervanging 45x 11G/12G
- Uithoornlijn
- eventuele verdere netwerkuitbreidingen (bijv. Muiderpoort-IJburg, Sloterdijk-Zuid, Amstel-Science Park, enz.)
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mattie156 »

Ik had zelf de trapwagens ingezet op de kortere lijnen. 11/12/14/24.

Lijn 19 is drukbezet (EN de langste tramlijn van amsterdam). Ik had hier vanwege de lengte alleen al gewoon combinos laten rijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Je boft, ze rijden al op lijn 24. Lees voor je andere ideeën vooral nog even de eerdere posts door.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

trolly schreef:Wijnemenjemee.nl meldt 72.000 reizigers per dag op de NZL de afgelopen weken.
das oud nieuws hoor lieverd (A)
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Wievank schreef:En ik altijd maar denken dat dit te maken had met de trappen in de middenbak naar de lage vloer. De andere bijnaam die daar in ieder geval wel naar refereert is 'hangbuik'. De term 'trapkar' heeft in ieder geval niets te maken met de trappen bij de deuren in de voorste en achterste bak, omdat dit natuurlijk weinig bijzonder was ten opzichte van de oudere tramseries.

Ik zou er trouwens maar niet al te hard vanuit gaan dat direct na de levering van de 15G de 11G/12G direct uit dienst genomen worden. Ik heb laatst begrepen dat deze het mogelijk nog tot 2024/2025 moeten blijven volhouden. De eerste bestelling van de 63x 15G zal zijn voor:
- de Amstelveenlijn naar Westwijk (vervanging 25x S1/S2)
- vervanging van de Combino's op de IJtram om hier ook gekoppeld te kunnen gaan rijden (1 op 1 vervanging 25x, uitbreiding 13x)
- en indirect daarmee uitbreiding op de rest van het netwerk

De vervolgbestelling van nog 60 15G's zullen zijn voor:
- vervanging 45x 11G/12G
- Uithoornlijn
- eventuele verdere netwerkuitbreidingen (bijv. Muiderpoort-IJburg, Sloterdijk-Zuid, Amstel-Science Park, enz.)
En dan heb je de +-12 uit noodzaak zonder vervanging afgevoerde blokkendozen nog niet eens meegeteld. Het huidige wagenpark is zelfs zonder uitbreiding van het netwerk / buitendienststelling van wagens al ernstig aan de krappe kant. Gezien hoe druk de trams nu al zijn vraag ik me af of die 25 combino's uit Zeeburg genoeg zijn voor uitbreiding én verhelpen van het materieeltekort.
We kunnen er niet meer Onderuit
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je kunt wel merken dat de Noord/Zuidlijn rijdt. Het gaat al honderdmiljoen pagina's over trapkarren _O-
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Tickets & Service van GVB op station Lelylaan is verhuisd naar Noord:
https://over.gvb.nl/nieuws/een-nieuw-re ... je-op-weg/
Laatst gewijzigd door Frank93 op za 11 aug 2018, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat had al vanaf de dag van opening al zo moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Want door de opening van de NZL hebben reizigers rond Lelylaan geen behoefte meer aan Tickets en Service?;-)
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Alargule schreef:Je kunt wel merken dat de Noord/Zuidlijn rijdt. Het gaat al honderdmiljoen pagina's over trapkarren _O-
Tja, kennelijk gaat het goed met die lijn.. weinig 'storingen' denk?

Nou wás er wel een tunnelbrand in A'dam vanavond.. maar dát was nou net een tunnel verderop... (A) :cry:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Shit net een tunnelbrand gemist, daar had ik nog wel zo vurig op gehoopt. -o-
*Kijkt lijdzaam toe hoe die wens in vlammen opgaat*
🍉
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Dit is wel een uitgeblust moment zeker voor zo'n slechte woordgrap. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
mattie156
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 dec 2011, 21:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mattie156 »

trolly schreef:Je boft, ze rijden al op lijn 24. Lees voor je andere ideeën vooral nog even de eerdere posts door.
Dat weet ik maar had t over de andere lijnen vooral.
En je hoeft niet zo bijdehand te doen hoor. Snap t met een normale toon ook wel :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten