Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:

3x tegels 0,5m2 klinkers hersteld.

Ik ga vanmiddag toch even kijken wat hier is gebeurd...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat ik me kan herinneren w.b. de kleurstelling van de toenmalige GVB trams, was dat het grijs moest/ging verdwijnen op de bolkoppen en er gekozen kon worden (door de Amsterdammers?) tussen signaaloranje en signaalgeel. Ik meen zelfs dat er van beide kleuren trams korte tijd door de stad reden toentertijd. Uiteindelijk is er voor signaalgeel gekozen, maar dat had niets te maken met de kleuren die het streekvervoer toen voerde. Het is al weer lang geleden, hoop dat iemand hier zich dat nog kan herinneren. :lol:
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef: ik zie niet in waarom dat onderscheid tussen stad en streek er nog zou moeten zijn. Helemaal als in sommige stukken van Amsterdam mensen eerder op Connexxion zijn aangewezen dan GVB. Heel vroeger was het misschien handig omdat streekvervoer geen stadsfunctie mocht vervullen, maar daar zijn we al lang voorbij.
Zo lang je met een GVB-uurskaartje niet eens een stukje voormalig GVB-gebied binnen de stadsgrenzen met Connexxion mag doen, is het toch wel handig om duidelijk onderscheid te maken tussen stads- en streekbussen. Nou denk ik dat om het OV-chipsysteem te voltooien, er toch een landelijk systeem met wegwerpkaartjes moet komen gelijk aan het sterrensysteem met de abonnementen, maar ook dan lijkt me dezelfde huisstijl voor stadsbusjes en snelle streeklijnen de duidelijkheid niet ten goede komen.

Aangezien we toe lijken te gaan naar een model waarin alle échte streeklijnen R-Net worden, lijkt het me goed die gewoon te handhaven voor alle HOV-streekbussen. HOV verwatert zeg jij, maar laten 'ze' dan zorgen dat het niet verwatert en verder uitgebouwd wordt tot een echt samenhangend snelnet in de hele randstad. Trams, stadsbussen en niet-R-Net streekbussen kunnen dan gewoon een huisstijl krijgen bepaald door de stad of regio waar ze in rijden. Het idee dat er binnen een stad 'HOV' en 'normale' bussen zijn slaat nergens op. Als er op zulke kleine afstandjes gigantische reistijdverschillen zijn verdient de tragere lijn een upgrade. Metro verdient eigen kleuren als het enige echte snelvervoer in een stad, mogelijk kunnen sneltramlijnen daar bij worden getrokken.

Je krijgt dan een systeem met 3 kleuren:
- Trams, stadsbussen en 'normale' streekbussen in regio Amsterdam: Amsterdams blauw
- Regionaal HOV: R-Net
- Metro: zilver met rode deuren
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Suus schreef:
Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:

3x tegels 0,5m2 klinkers hersteld.

Ik ga vanmiddag toch even kijken wat hier is gebeurd...
Het is opgelost!
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Het lijkt me een veel beter idee om nou eens eindelijk een begrijpelijk tariefstelsel in te voeren. Scheelt een hoop verf.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Zo lang je met een GVB-uurskaartje niet eens een stukje voormalig GVB-gebied binnen de stadsgrenzen met Connexxion mag doen, is het toch wel handig om duidelijk onderscheid te maken tussen stads- en streekbussen. Nou denk ik dat om het OV-chipsysteem te voltooien, er toch een landelijk systeem met wegwerpkaartjes moet komen gelijk aan het sterrensysteem met de abonnementen, maar ook dan lijkt me dezelfde huisstijl voor stadsbusjes en snelle streeklijnen de duidelijkheid niet ten goede komen.
Dat probleem speelt nu ook al met alle bedrijven (GVB, NS, Connexxion, Arriva, EBS, RET, HTM, etc.) die onder de R-NET-vlag rijden. Wat dat betreft maakt het dus weinig uit t.o.v. de huidige situatie. Maar inderdaad volledige tariefintegratie moet er gewoon komen. Het valt niet uit te leggen waarom je met kaartje A wel bus X in mag maar niet bus Y terwijl ze er exact hetzelfde uit zien qua huisstijl of dezelfde merknaam dragen. Hetzelfde geldt voor het opheffen van GVB-lijnen en mensen doorsturen naar de Connexxion-lijnen die overblijven terwijl ze met GVB-abonnementen op extra kosten worden gejaagd. Erg klantonvriendelijk.
Caffer schreef:Aangezien we toe lijken te gaan naar een model waarin alle échte streeklijnen R-Net worden, lijkt het me goed die gewoon te handhaven voor alle HOV-streekbussen. HOV verwatert zeg jij, maar laten 'ze' dan zorgen dat het niet verwatert en verder uitgebouwd wordt tot een echt samenhangend snelnet in de hele randstad.
Dat gebeurt in de praktijk niet. En wanneer is een lijn écht HOV? Kijk naar de Connexxion-bussen die nu naar de Elandsgracht rijden. Weinig "HOV" aan binnen Amsterdam.
Caffer schreef:Trams, stadsbussen en niet-R-Net streekbussen kunnen dan gewoon een huisstijl krijgen bepaald door de stad of regio waar ze in rijden. Het idee dat er binnen een stad 'HOV' en 'normale' bussen zijn slaat nergens op. Als er op zulke kleine afstandjes gigantische reistijdverschillen zijn verdient de tragere lijn een upgrade. Metro verdient eigen kleuren als het enige echte snelvervoer in een stad, mogelijk kunnen sneltramlijnen daar bij worden getrokken.
Dan nog is de vraag waar je de grens trekt wanneer iets écht "HOV" is en wanneer niet. Wanneer is een tram een sneltram en wanneer niet? Wat dat betreft hebben we maar paar echt pure HOV-assen in de regio: de metro, tram 26, de Amstelveenlijn (maar niet tram 5) en de Zuidtangent. De rest rijdt in ieder geval een flinke portie gemengd tussen overig verkeer en wordt daardoor gehinderd.

Omdat die grenzen vaag zijn ben ik er geen voorstander van om dat onderscheid te maken.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 17 aug 2018, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Suus schreef:
Suus schreef:
Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:

3x tegels 0,5m2 klinkers hersteld.

Ik ga vanmiddag toch even kijken wat hier is gebeurd...
Het is opgelost!
*foto*
Moet daar niet nog een hoekstuk of iets in? Of zo'n bubbeltegel?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nee, juist niet. Dat soort “kruispunten” horen een gladde tegel te hebben. De bobbeltegels zijn voor trappen, stoepranden etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

n-evo schreef:Dan nog is de vraag waar je de grens trekt wanneer iets écht "HOV" is en wanneer niet. Wanneer is een tram een sneltram en wanneer niet? Wat dat betreft hebben we maar paar echt pure HOV-assen in de regio: de metro, tram 26, de Amstelveenlijn (maar niet tram 5) en de Zuidtangent. De rest rijdt in ieder geval een flinke portie gemengd tussen overig verkeer en wordt daardoor gehinderd.
Wat mij betreft is elke tram HOV, ik zie geen enkele reden om daar onderscheid tussen te maken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zo zie je maar weer, de term is voor iedereen weer wat anders.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef: Dat gebeurt in de praktijk niet. En wanneer is een lijn écht HOV? Kijk naar de Connexxion-bussen die nu naar de Elandsgracht rijden. Weinig "HOV" aan binnen Amsterdam.
Dat iets tot zo ver niet juist is uitgevoerd lijkt me geen argument om het concept te vermijden, dan kunnen we wel helemaal stoppen met filosoferen :lol: En hoewel niet alle R-Netlijnen op het epische HOV-busbaan-op-een-viaduct-met-off-vehicle-ticketing-geleidebus-niveau zitten hebben ze wel degelijk wat gemeen: alle R-net-streeklijnen zijn de snelste verbinding tussen de 2 plaatsen, rijden hoogfrequent en hebben minder haltes omdat verbinden prioriteit heeft over ontsluiten. Kortom, ze vormen de ruggengraat van het regionale vervoer in de Randstad. Ze delen het zelfde doel, en dat is nou net waarom ik ze de plek van de vroegere 'streekbus' geef qua recht op een eigen huisstijl. Sta ik op Haarlem Tempeliersstraat op een bus richting Uithoorn te wachten, dan kijk ik wel degelijk even op de R-Net kaart omdat die in 1 opslag laat zien hoe de verbindingen tussen Haarlem, Amstelveen en Uithoorn lopen. Welke andere lokale bussen er in Hoofddorp rijden is op dat moment totaal niet van belang, en of sommige R-net bussen nog niet snel genoeg zijn maakt ook niet uit want een snellere bus is er toch niet.

In een verstedelijkte regio waarin alles aan mekaar is gegroeid heb je niet zozeer 'stad' en 'streek' maar ontsluitings- en verbindingslijnen, en als je die een eigen kleurtje + lijnnummering geeft zodat je er een mooie 'metronetkaart streekvervoer randstad' van kan maken dan lijkt dat me hardstikke handig.
n-evo schreef: Dan nog is de vraag waar je de grens trekt wanneer iets écht "HOV" is en wanneer niet. Wanneer is een tram een sneltram en wanneer niet? Wat dat betreft hebben we maar paar echt pure HOV-assen in de regio: de metro, tram 26, de Amstelveenlijn (maar niet tram 5) en de Zuidtangent. De rest rijdt in ieder geval een flinke portie gemengd tussen overig verkeer en wordt daardoor gehinderd.
Ik dacht bij 'sneltramlijn' aan de Amsteltram maar daar kom ik nu eigenlijk op terug. Hij vervult dan wel een metrofunctie maar dan zit je inderdaad met lijn 5. En trams zijn sws al HOV dus als je daar de grens legt moeten ze allemaal rood. Tenzij je een middelgrote provinciestad bent die een busbanennetwerk aanlegt is een HOV/hoofdnet voor stadsvervoer gwn niks meer dan een marketingdingetje.
We kunnen er niet meer Onderuit
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Als je op dat kaartje kijkt sta je dan mooi te wachten bij Bijlmer ArenA, tot er na het weekend aan het eind van de middag weer een R-net naar Edam/Volendam vertrekt.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Dat iets tot zo ver niet juist is uitgevoerd lijkt me geen argument om het concept te vermijden, dan kunnen we wel helemaal stoppen met filosoferen :lol: En hoewel niet alle R-Netlijnen op het epische HOV-busbaan-op-een-viaduct-met-off-vehicle-ticketing-geleidebus-niveau zitten hebben ze wel degelijk wat gemeen: alle R-net-streeklijnen zijn de snelste verbinding tussen de 2 plaatsen, rijden hoogfrequent en hebben minder haltes omdat verbinden prioriteit heeft over ontsluiten.
Hoeft niet altijd. Kijk naar Haarlem, Hoofddorp, Zaandam, Purmerend, Amstelveen en straks Uithoorn die ook door de trein of tram worden ontsloten.
Caffer schreef:Kortom, ze vormen de ruggengraat van het regionale vervoer in de Randstad.
Ik zou zeggen dat de treinen dat zijn, de R-NET-bussen vullen dat weer fijnmaziger aan. In de regio heb je dus trein (ruggengraat) > R-NET > regulier/aanvullend. Vergelijkbaar met hoe je in Amsterdam metro (ruggengraat) > tram > bus/aanvullend hebt.
Caffer schreef:Ze delen het zelfde doel, en dat is nou net waarom ik ze de plek van de vroegere 'streekbus' geef qua recht op een eigen huisstijl.
Prima, maar hou R-NET dan ook gewoon enkel bij streekbussen. Inmiddels horen nu ook de locale metro's erbij, maar dan RandstadRail (metro/tram/bus) weer niet (terwijl dat bij uitstek regiolijnen zijn). Bepaalde stadstramlijnen in Den Haag (maar alleen de trams zelf hebben een R-NET-uitstraling, haltes, borden e.d. niet) en stadsbussen (GVB lijn 69 straks). Ook in Amsterdam is verder geen 'echte' R-NET halte te vinden. Zo verwatert het concept dus sterk.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

n-evo schreef:
Caffer schreef:Dat iets tot zo ver niet juist is uitgevoerd lijkt me geen argument om het concept te vermijden, dan kunnen we wel helemaal stoppen met filosoferen :lol: En hoewel niet alle R-Netlijnen op het epische HOV-busbaan-op-een-viaduct-met-off-vehicle-ticketing-geleidebus-niveau zitten hebben ze wel degelijk wat gemeen: alle R-net-streeklijnen zijn de snelste verbinding tussen de 2 plaatsen, rijden hoogfrequent en hebben minder haltes omdat verbinden prioriteit heeft over ontsluiten.
Hoeft niet altijd. Kijk naar Purmerend
Dat zijn de bussen van Purmerend naar Amsterdam wel. Zelfs vanaf de halte bij het station.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat hangt volledig af van waar je moet zijn in de stad. Met de trein naar Station Sloterdijk of Lelylaan is de snelste optie vanaf Station Purmerend (18 vs 45/50 minuten naar Sloterdijk). En Amsterdam is niet de enige bestemming: denk bijvoorbeeld aan Zaandam of Schiphol.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: Zo verwatert het concept dus sterk.
Mee eens, de toekomstige R-net nummering van lijn 69 is daar inderdaad een voorbeeld van.

Via een goed ingelichte bron bij de gem. Amstelveen wordt geopperd dat de “Amsteltram” (ook R-net) lijnnummer 55 zal krijgen. Op zich een logisch nummer....de 5/55 combinatie in Amstelveen. Maar puur w.b. het R-net-concept klopt het natuurlijk niet. Een (regio-)tram in de 5x nummerreeks klopt eigenlijk ook niet, i.v.m. metronummers, maar ik ga er van uit dat in de nabije toekomst de letterreeks wordt ingevoerd voor de metro en dat de 5x serie dan vrij is.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Doe dan 25 i.p.v. metronummering. Straks zitten alle metrolijnen in de letters en heb je welgeteld 1 lijn los in de 50-reeks. Het is niet alsof er een legio aan regiotrams in de planning staan om de 50-reeks mee op te vullen. Ik heb het idee dat ze op alle mogelijke manieren de AVL als metro proberen aan te kleden om te verbloemen dat het een ordinaire stadstram is i.p.v. de beloofde N/Z-lijn. Dus extra lange trams, dezelfde kleurstelling als de metro's en dus zelfs een metro lijnnummer. Het zal me niks verbazen als er ook metrostijlborden op de haltes komen en de 55 op de metroplattegrond komt. :P
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nu de 26 nog naar 56 omnummeren.

Afbeelding
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat heeft inderdaad nog iets van logica. :D

Maar als de metro's letters krijgen en de 69 gewoon 69 blijft i.p.v. 59 is de samenhang met R-NET ook weer weg.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ach, dat is ook maar een stickertje.

En ik moet nog maar eens zien dat die lijnen in Amsterdam ooit letters gaan krijgen. Ik verwacht dat dat pas in overweging genomen zal worden als het netwerk flink op de schop gaat, bijvoorbeeld een (volledige) ontvlechting.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

True that.

In het document van het nieuwe lijnennet stond geloof ik dat het wens is om dit in 2019 te doen wanneer de 51 omgeklapt wordt naar Isolatorweg. Het is in ieder geval ergens benoemd door GVB zelf. Ben het verder met je eens: eerst zien dan geloven.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Doe dan 25.....
Ook mee eens, alleen denk dat lijnnummer 25 nog te “vers” is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De vorige lijn 19 werd ook pas op 31 december 2011 opgeheven, dus over twee jaar kan 25 prima.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja maar dat was een bus. Andere wereld.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Daarom mocht bus 8 ook gewoon tot 1990 door de huidige Jodenbuurt rijden en breekt er hysterie uit rondom tram 8 aan de andere kant van de stad. :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten