Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Fraaie tram toch die 15G, die slankere pantograaf staat ook erg elegant.

Het GVB heeft trouwens een soort afscheidsartikeltje geplaatst voor de Amstelveenlijn: https://over.gvb.nl/nieuws/amstelveenlijn-geschiedenis/
Wat we al dachten klopt: de BN-stellen gaan straks op alle lijnen rijden (behalve de NZL natuurlijk).
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Fraaie tram toch die 15G, die slankere pantograaf staat ook erg elegant.
Is dat niet optisch bedrog omdat de bovenleiding vrij hoog hangt?
Caffer schreef:Wat we al dachten klopt: de BN-stellen gaan straks op alle lijnen rijden (behalve de NZL natuurlijk).
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat ze het met de M7 niet zo getimed hebben dat ie nu instroomt. Complete kapitaalvernietiging om dat BN-materieel nóg een grote onderhoudsbuurt te geven om ze vervolgens met 2-3 jaar af te voeren. :N Maar ja! :)
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

^^^ maakt ze misschien wel iets makkelijk er verkoopbaar.. zo'n gereviseerd exemplaar met A'dam historie. :wink:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat ze het met de M7 niet zo getimed hebben dat ie nu instroomt. Complete kapitaalvernietiging om dat BN-materieel nóg een grote onderhoudsbuurt te geven om ze vervolgens met 2-3 jaar af te voeren.
U is nieuw in Mokum? Dit is standaard naoorlogs materieelbeleid, voor zover ik weet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik was eigenlijk op zoek naar informatie over de busjes naar Holysloot e.d. van de week, toen ik (per ongeluk) op deze pagina stuitte: https://gvb-online.nl/flex/

Zo te zien is het product nog niet beschikbaar, maar er komt straks een goedkope mogelijkheid voor reizen met korting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Bij Westwijk ging het een half uurtje terug niet helemaal goed: sneltram vertrekt van het oostelijke spoor richting Amsterdam, maar blijft vervolgens eeuwig voor het rode verkeerslicht bij de eerste kruising wachten. Tram van de andere kant stond er ook al even. Uiteindelijk werd de nog altijd wachtende tram teruggezet naar het perron en vervolgens het opstelspoor. De tram vanaf centraal kwam vervolgens op het westelijke spoor binnen.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:
Caffer schreef:Fraaie tram toch die 15G, die slankere pantograaf staat ook erg elegant.
Is dat niet optisch bedrog omdat de bovenleiding vrij hoog hangt?
Zou goed kunnen. Het was me op een tekening ook al opgevallen maar misschien was dat ook wel optisch bedrog :')
Durashift schreef:^^^ maakt ze misschien wel iets makkelijk er verkoopbaar.. zo'n gereviseerd exemplaar met A'dam historie. :wink:
Zat ik ook net te denken. Geloof alleen dat tweedehands sneltrammetjes vooral in Turkije aan de bak kunnen, en of Erdogan nou zo vrolijk wordt van die A'dam historie.. :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

trolly schreef:Ik neem aan dat het perron ook wel degelijk fysiek verbreed zal worden. Het laatse puntje is best heel smal, en als daar geen hek meer staat sta je bij het uitstappen anders zomaar op de rails aan de andere kant. Bovendien zit er nogal wat ruimte tussen de perronrand waar nu het hek staat en de middensporen, dus met gewoon het hek weghalen ben je er nog niet.
Richting CS rijdend zou je dan ook met de cabine voorbij het sein halteren, lijkt me niet zo gewenst.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Zou goed kunnen. Het was me op een tekening ook al opgevallen maar misschien was dat ook wel optisch bedrog :')
Je kan met deze twee foto's wel een aardige vergelijking maken: 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het idee dat de bovenleidingen in Amsterdam op veel plekken relatief laag hangen vergeleken met nieuwe tramsystemen in Frankrijk en Spanje.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Hmmmmmmmm....
Ik zie hier inderdaad verdomd weinig verschil tussen de 2 :')

Heb ook het idee dat de bovenleidingen hier lager hangen ja, vrachtwagens raken er dan ook relatief vaak in verstrikt. In ieder geval hingen ze in de eerste decennia van de Amsterdamse tram een stuk hoger, wat resulteerde in veel langere sleepbeugels en een serie rangeerwagens met echt gigantische schaarbeugels op het dak. Ik vraag me af wat tijdens het opkomen van het wegverkeer de doorslag heeft gegeven om die veilig hoog hangende bovenleiding opeens een heel stuk naar beneden te halen :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Grappig, dat wist ik niet. Maar nu je het zegt inderdaad: op hele oude foto's zie je die beugels bijna kaarsrecht staan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Caffer schreef:In ieder geval hingen ze in de eerste decennia van de Amsterdamse tram een stuk hoger, wat resulteerde in veel langere sleepbeugels en een serie rangeerwagens met echt gigantische schaarbeugels op het dak. Ik vraag me af wat tijdens het opkomen van het wegverkeer de doorslag heeft gegeven om die veilig hoog hangende bovenleiding opeens een heel stuk naar beneden te halen :lol:
Interessante theorie, maar zonder iets concretere onderbouwing toch niet meer dan dat. Ten opzichte van de korte trams van destijds en de pantografen van vandaag zijn de sleepbeugels van toen uiteraard lange gevaartes, maar of de bovenleiding nou echt lager hangt? Zowel trams als vrachtwagens zijn er sinds het begin van de vorige eeuw niet lager op geworden, wellicht verklaart dat iets.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Is geen theorie die ik net bedacht heb, maar gewoon een feitje dat je kan terugvinden in boeken over de geschiedenins van de Amsterdamse tram. Als je wil kan ik er morgen wel een bron bij zoeken, misschien komen we dan ook achter het waarom van het verlagen van de bovenleiding.

Op deze foto uit 1903 is in ieder geval goed te zien dat de bovenleiding bijna twee en een half keer zo hoog hing als het dak van de tram:
Afbeelding
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat ziet er overtuigend uit, ja. Ik denk dat er een simpel antwoord is op de vraag waarom die bovenleiding zo hoog hing, en dus ook waarom ze naar beneden ging: de mogelijkheid met dubbeldekstrams te kunnen rijden, wat elders in die tijd niet ongebruikelijk was. Toen duidelijk werd dat het daar niet van zou komen zal vanwege de kosten (langere palen, lastiger te bereiken voor onderhoud en herstel) zijn gekozen voor een wat bescheidener hoogte.

Als aanvulling op dit verhaal: bij inbedrijfstelling van de eerste electrische lijnen moeten er nog een aantal paardentrams met imperiaal (open bovenverdieping) hebben rondgereden. Dat verklaart wellicht ook iets.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je ziet ook dat de bovenleidinghoogte aardig kan variëren van locatie tot locatie. Leidseplein en Hoofddorpplein hangt ie vrij hoog. In de nieuwbouwwijken wil ik zeggen "gemiddeld" en plekken zoals de Marnixstraat laag. (Ik ga er na zo'n gesprek hier toch stiekem een beetje op letten op de fiets haha). Even los van sociale plekken zoals viaducten, tunnels, e.d.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Reizigersaantallen op de metrostations hierrr op wijnemenjemee :pos:
Ik doe ook maar wat
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bij mij “not found” :?:
Bedoel je deze?
https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... -amsterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Mooi! Wie werkt de wiki bij, dan kunnen de aantallen die ik ooit informeel heb ingezameld er vanaf :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De NZL stations van drukst naar rustigst:
Noord 26.208
Rokin 17.521
De Pijp 16.039
Noorderpark 15.687
Vijzelgracht 12.949
Europaplein 9.082

Dat visgraatmodel hebben de meeste reizigers blijkbaar geen kaas van gegeten want Vijzelgracht blijft fiks achter bij de rest. Geen wonder dan dat de overgebleven Leidsestraatlijnen zo ontiechelijk druk zijn :Y
trolly schreef:Ik denk dat er een simpel antwoord is op de vraag waarom die bovenleiding zo hoog hing, en dus ook waarom ze naar beneden ging: de mogelijkheid met dubbeldekstrams te kunnen rijden, wat elders in die tijd niet ongebruikelijk was. Toen duidelijk werd dat het daar niet van zou komen zal vanwege de kosten (langere palen, lastiger te bereiken voor onderhoud en herstel) zijn gekozen voor een wat bescheidener hoogte.
Klinkt idd logisch dat ze rekening hielden met dubbeldekstrams. Dat van die langere palen en moeilijk onderhoud weet ik niet zo. Bovenleidingmasten zijn altijd een zeldzaamheid geweest in Amsterdam en straatverlichting hangt nu ongeveer op dezelfde hoogte als de bovenleiding toen, dus dat valt blijkbaar best te onderhouden. Ik herinner me nu trouwens vaagjes dat die straatverlichting ook wat te maken had met het lager hangen van die bovenleiding. Moet nog nazoeken hoe t precies zat maar lijkt me opzich logisch dat als je verlichting boven de straat wilt ophangen en de bovenleiding moet daar nog tussenin, die bovenleiding niet meer op 3 hoog kan hangen.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kijk, dat begint op een samenhangend verhaal te lijken: eerst hoge bovenleiding om de trampassagiers te sparen, later lagere bovenleiding omdat de gaslantaarn uit de gratie is, en de passagiers niet meer op het dak zitten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha nice. Zo komen we er wel. :D
Caffer schreef:Dat visgraatmodel hebben de meeste reizigers blijkbaar geen kaas van gegeten want Vijzelgracht blijft fiks achter bij de rest. Geen wonder dan dat de overgebleven Leidsestraatlijnen zo ontiechelijk druk zijn :Y
Ik vind het persoonlijk meestal ook te lang duren om vanaf het Leidseplein naar Station Vijzelgracht te gaan. Met name omdat er nog een halte tussen zit en trams regelmatig lang stilstaan voor de stoplichten bij het Weteringplantsoen. Tenzij ik echt op CS moet zijn is overtap op tram 2, 11 of 12 meestal sneller naar de binnenstad en minder gedoe.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Net nog even wat boeken doorgebladerd op zoek naar meer informatie over die bovenleiding. Het waarom achter het lager hangen heb ik nog niet kunnen vinden, maar de zoekterm “bovenleiding” op de site amsterdamsetrams.nl van Cor Fijma leverde wel wat leuke achtergrondinformatie op:
http://www.amsterdamsetrams.nl/mulder/tommulder131.htm schreef:Als je op nog oudere foto’s uit de jaren ’40 en ’50 kijkt, zie je dat de beugels heel veel langer waren. Iedere twee-asser had in zijn beugel een ijzeren kruis ter versteviging van de beugel. Voor de 50-er jaren hing in Amsterdam de bovenleiding ook veel hoger. Daarom waren de beugels heel veel langer en vandaar dus de eerdere versteviging van de langere beugels met twee kruisen. Toen de bovenleiding veel lager, soms wel 25 cm, kwam te hangen verviel een van de beide verstevigingskruisen in de stroomafnemers. Toen voor de tweede wereldoorlog de bovenleiding dus veel hoger hing, stonden de beugels vaak bijna rechtovereind. In de 60-er jaren werden de beugels weer korter, waarschijnlijk omdat de bovenleiding weer lager kwam te hangen.
Elders op de site een foto van een lage blauwe met twee verstevigingskruizen in de beugel: Afbeelding

En een foto van 1 van die oversized schaarbeugels waar ik het over had: Afbeelding
http://www.amsterdamsetrams.nl/hansdehaan/hansdehaan04.htm schreef:Alle 3 slijpmotorwagens hadden een pantograaf van enorme afmetingen, net als de rangeermotorwagens uit de beginjaren van de elektrische tram in Amsterdam. Deze grote schaarbeugel was nodig omdat de bovenleiding in Amsterdam oorspronkelijk erg hoog hing. Van de SL 3 sneuvelde de grote pantograaf, die afkomstig was van de SL 1, tijdens een storm in november 1972. Daarna werd een gewone schaarbeugel gemonteerd zoals de oudste gelede wagens hadden. De andere grote pantograaf ging in 1981 naar de museumlijn.
Toch geinig :D
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op Wijnemenjemee zijn nu ook het aantal reizigers van lijn 51 op de haltes in Buitenveldert en Amstelveen gepubliceerd......

https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... an-lijn-51

Ik vind het aantal passagiers, met name op haltes in Amstelveen-Zuid erg tegenvallen....
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dus vanaf 3 maart verliest ‘De Amstersdamse metro’ maximaal 32.000 in/uitstappers of 16.000 instappers per werkdag. Onder de aanname dat er minder reizigers zijn die nu vanaf de Amstelveenlijn in Zuid uitstappen (die zitten namelijk in de cijfer van Zuid) dan er straks vanaf bus of tram 5 uit Amstelveen op Zuid of Amstelveenseweg overstappen op de metro (en straks dus als ‘nieuwe’ instapper tellen)

Op een totaal van 354.000 instappers per werkdag zal het effect van het afknippen van de Amstelveenlijn dus vrij klein zijn.
Cas
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Cas »

fred1954 schreef:Ik vind het aantal passagiers, met name op haltes in Amstelveen-Zuid erg tegenvallen....
Ik denk dat dat een bijna natuurlijke consequentie is van het uiteinde van zo'n lange sneltram. De reistijd om ergens te komen is simpelweg veel te lang, omdat je eerst door alle andere woonwijken met stops heen moet.
Er is niks interessants aan de andere kant van de lijn zoals aansluiting op een station, en een sneldienst die een deel overslaat is zo goed als onmogelijk, dus je houdt altijd een 'dode zone' aan het einde van de lijn.

Ik zie hetzelfde hier met de Utrechtse sneltram: naar Nieuwegein-Zuid/IJsselstein ben je gewoon heel lang bezig, waardoor andere alternatieven (bus over snelweg, auto) al snel een stuk aantrekkelijker worden.

Moet zeggen dat ik daarom ook lichtelijk sceptisch ben over de verlenging naar Uithoorn. Tenzij de hele lijn snel heen en weer rijdt, is de tram aan het uiteinde geen aantrekkelijk product.
請勿靠近車門
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten