Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik kan even snel geen bronnen vinden over eventuele boetes bij het stop zetten van bouwwerkzaamheden maar ik denk dat je te licht tilt aan die boetes. Die kunnen zeer hoog oplopen, inclusief de juridische kosten. Die kosten kan je ook steken in het afbouwen met alsnog je eindproduct.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is inderdaad gebruikelijk om lijnen aan te passen als de metro wordt geopend, maar het lijkt gebruikt te gaan worden om juist in de delen van Amsterdam waar ze niets met de Noord-Zuidlijn van doen hebben eens een stevig potje te gaan schrappen.Thom91 schreef:Overal in de wereld is het de normaalste zaak van de wereld om buslijnen te verleggen zodra er tram/metro of treinlijnen worden geopend maar in uitgerekend Amsterdam is het weer het uitkleden van het netwerk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het vreemde is dat een koppeling van de Noord-Zuidlijn aan de Amstelveenlijn in principe helemaal geen geld kost. Als men het sporenplan dat er nu ligt, laat liggen dan kan het materieel van lijn 51 gewoon prima naar Amsterdam-Noord gestuurd worden. Dat het niet wenselijk is om het zo te doen is een ander verhaal...
Daar gaat men zich nog behoorlijk aan vertillen. Vergeet ook de vervoerswaarde van het huidige streekvervoer niet en de plaatsen ten zuiden van Amsterdam groeien behoorlijk in termen van aantal inwoners en arbeidsplaatsen. Die reizigers willen naar het Leidseplein, niet naar de Vijzelgracht.Bee schreef:Het is inderdaad gebruikelijk om lijnen aan te passen als de metro wordt geopend, maar het lijkt gebruikt te gaan worden om juist in de delen van Amsterdam waar ze niets met de Noord-Zuidlijn van doen hebben eens een stevig potje te gaan schrappen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En juist het nut van dat eindproduct stond ter discussie (negatieve MKBA).Thom91 schreef:Ik kan even snel geen bronnen vinden over eventuele boetes bij het stop zetten van bouwwerkzaamheden maar ik denk dat je te licht tilt aan die boetes. Die kunnen zeer hoog oplopen, inclusief de juridische kosten. Die kosten kan je ook steken in het afbouwen met alsnog je eindproduct.
Dergelijke boetes zullen wel afgesproken zijn in het contract met de aannemer, en die zullen ongetwijfeld lekker hoog zijn. Maar in 2009 was dus al voorzien dat de lijn maatschappelijk niet genoeg meerwaarde bood ten opzichte van de te maken investeringen, waren er nog een hoop risico's (wat hadden nog wat extra verzakte huizen gekost?). Het is misschien kostbaar om een project stop te zetten, en een prestigekwestie, maar tegen beter weten in door blijven gaan met een project is ook erg onverstandig. Zeker als initiële beslissing al niet rationeel genomen lijkt te zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Verwachten jullie nu een soort Parlementaire Enquete over de aanleg van de NZL of een goedkeuring voor de AVL als metro omdat ze de NZL ook gemaakt hebben? De keuze is gemaakt en ik natuurlijk moeten de prognoses omlaag. Bij de aanleg was het nog geen crisis en ze zijn vast niet de eerste die te hoge in hebben gezet zonder crisis.
En dat Badhoevedorp zijn buslijn verliest is misschien vervelend, maar als er geen hond in zit is het vrij logisch?
En dat Badhoevedorp zijn buslijn verliest is misschien vervelend, maar als er geen hond in zit is het vrij logisch?
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat voor nut zou een parlementaire enquête nog toevoegen dan volgens jou? De Commissie Veerman heeft al uitgebreid onderzoek naar de lijn en het hele proces eromheen gedaan.
En die Amstelveenlijn als metro zie ik vooral als een manier om de NZL een grotere meerwaarde te geven binnen de gehele Amsterdamse regio. Aan wafelijzerpolitiek doe ik niet. Laat dat maar aan de Belgen over.
En die Amstelveenlijn als metro zie ik vooral als een manier om de NZL een grotere meerwaarde te geven binnen de gehele Amsterdamse regio. Aan wafelijzerpolitiek doe ik niet. Laat dat maar aan de Belgen over.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Omdat jullie blijkbaar nog steeds zo verbolgen zijn over het wel aanleggen van de lijn onlangs de negatieve MKBA.
Een opgevoerde tramlijn als AVL kan hetzelfde bereiken, buiten dat de aanvoer van reizigers van de AVL in het niet zal vallen met de hoeveelheid treinreizigers.
Een opgevoerde tramlijn als AVL kan hetzelfde bereiken, buiten dat de aanvoer van reizigers van de AVL in het niet zal vallen met de hoeveelheid treinreizigers.
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Verbolgen? Nee hoor. Vooral verbaasd en zo nu en dan verontwaardigd over zoveel bestuurlijk geklungel en langs elkaar heen werken.
En over nut en noodzaak van een Amstelveenmetro worden we het niet eens. Zie mijn eerdere toelichting waarom ik nog steeds een metro boven een tram verkies.
En over nut en noodzaak van een Amstelveenmetro worden we het niet eens. Zie mijn eerdere toelichting waarom ik nog steeds een metro boven een tram verkies.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het voorbeeld van Thom vind ik ook wel tekenend eigenlijk. Badhoevedorp verliest zijn busverbinding omdat er totaal ergens anders een metrolijn wordt geopend. Dat gebeurt te vaak in Amsterdam en in de stadsregio. Na aanleg van de zuidtangent zijn er ook buslijnen geschrapt die totaal niet in de buurt lopen. Maling aan de reiziger hebben heet zoiets :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toen men besloot de N/Z aan te leggen, was men er heilig van overtuigd dat die lijn als vanzelfsprekend doorgetrokken zou worden naar Purmerend en Amstelveen, ondanks dat daar, zeker vanuit Purmerend, al de nodige tegengeluiden op te horen waren. Gemakshalve ging men bij reizigersprognoses in die tijd alvast uit van doortrekking. Vandaar dat men op 200.000 reizigers per dag uitkwam, terwijl het er naar verwachting nu nog geen 100.000 zullen zijn.
Overigens zou doorterkking van de N/Zlijn wel degelijk van grote waarde zijn voor Amstelveen. Er liggen enkele kantoren en bedrijvenparken langs de lijn (Kronenburg, Legmeer) die momenteel met leegstand kampen. Een metrohalte met 15 minuten reistijd naar de Dam kan dan wel degelijk een doorslaggevende factor zijn voor nieuwe bedrijven. Om nog maar te zwijgen over de waarde van de woningen, zeker ten zuiden van de A9, waar de reistijd richting centrum zou halveren van 40 naar 20 minuten.
Overigens zou doorterkking van de N/Zlijn wel degelijk van grote waarde zijn voor Amstelveen. Er liggen enkele kantoren en bedrijvenparken langs de lijn (Kronenburg, Legmeer) die momenteel met leegstand kampen. Een metrohalte met 15 minuten reistijd naar de Dam kan dan wel degelijk een doorslaggevende factor zijn voor nieuwe bedrijven. Om nog maar te zwijgen over de waarde van de woningen, zeker ten zuiden van de A9, waar de reistijd richting centrum zou halveren van 40 naar 20 minuten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet niet beter dan dat voor de crisis al naar boven kwam dat de achterlijk hoge prognoses die de N/Z-lijn noodzaak zouden maken niet strookten met de realiteit. Net als openingsdatum van december 2011. Alles is keihard aangedikt, alles om die metro er maar doorheen te douwen. Je kan die crisis niet de schuld van alles blijven geven.Thom91 schreef:Verwachten jullie nu een soort Parlementaire Enquete over de aanleg van de NZL of een goedkeuring voor de AVL als metro omdat ze de NZL ook gemaakt hebben? De keuze is gemaakt en ik natuurlijk moeten de prognoses omlaag. Bij de aanleg was het nog geen crisis en ze zijn vast niet de eerste die te hoge in hebben gezet zonder crisis.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tijd geleden dat het metronetwerk een dusdanige puinhoop was als vandaag.
Zie AT5 voor een verslag: http://www.at5.nl/artikelen/143947/upda ... te-storing
Zie AT5 voor een verslag: http://www.at5.nl/artikelen/143947/upda ... te-storing
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vervelende timing met voetbal in de ArenA, al scheelt het dat het geen Ajax is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er is een technisch defect met de derde rail in het tunneltje van de 53 bij station Duivendrecht. Het rook ook flink naar brand op het treinstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zet Gvb nog vervangend vervoer in? De bussen rijden daar s avonds niet zo vaak.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er rijdt niets extra's, reizigers kunnen de pot op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Van de GVB site:
De tweets van @GVB_actueel blinken ook uit in duidelijkheid:Verstoring
Tijd: 05-06-2015 20:45
Waar: Amsterdam
Tot: 06-06-2015 01:00
Oorzaak: Herstelwerkzaamheden aan derde RAIl in Tunnel Duivendrecht.
Effect: Geen treinen
Maatregel:
Advies: Metro 53 rijdt niet
Bedankt voor deze duidelijke informatie, GVB! :(GVB actuele reisinfo @GVB_actueel 7 hours ago
Amsterdam: Metro 50, 51, 53, 54: Advies: Metro 50 rijdt niet tussen gein en Station RAI. Metro 51 rijdt… kijk op http://www.gvb.nl
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De omroep op de stations is "*ping* Geachte reizigers. Door een storing is metro 53 buiten dienst. Maak gebruik van ander vervoer. *plop*". Geen herhaling, geen Engels, geen informatie over alternatieven.
De schermen op metrostation waar ook een trein stopt tonen "NEEM NS". Ook heel informatief.
De schermen op metrostation waar ook een trein stopt tonen "NEEM NS". Ook heel informatief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vind het erg vreemd dat bij zo'n langdurige verstoring geen pendelbussen worden ingezet. Bij de IJtram of richting Amstelveen wordt dat altijd vrij snel opgestart. Ligt hiervoor geen calamiteitenplan klaar?
Het is maar te hopen dat morgen weer gewoon gereden kan worden, er is een festival in het Gaasperpark.
Het is maar te hopen dat morgen weer gewoon gereden kan worden, er is een festival in het Gaasperpark.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ook al zo'n pareltje: iemand vraagt waarom er nauwelijks omgeroepen wordt op Overamstel en krijgt dit als antwoord:
@gjkooijman Hallo! Excuses hiervoor! De communicatie is minder omdat de team die hiervoor zorgt zich momenteel focust op het oplossen 1/2
Ik wist niet dat de omroep door de storingsmonteurs wordt gedaan..? (En "de team" :'))@gjkooijman van de verstoringen. Sorry! ^SI 2/2
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja man. Waar is die feestje? Hier is die feestje!Geert schreef:(En "de team" :'))
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hierin herken je mensen die niet Nederlandstalig zijn opgevoed. Daar werken er best wel veel van bij het GVB. Ik kan het ze dat niet kwalijk nemen eerlijk gezegd. Het is namelijk vrijwel niet te leren.(En "de team"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben benieuwd hoe lang GVB nog nodig heeft om de tekst "RIJDT NIET" uit de apps te krijgen. Ik gok oktober.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zie gewoon over hoeveel minuten de metro vertrekt hoor. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kijk eens boven het lijstje met metro's.. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 59 gasten