Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

En het is weer verkiezingstijd...

Hoe zit het ook alweer met de metroringlijn die ieder stadsdeel van Rotterdam met elkaar moest verbinden en de tram naar Rotterdam/The Hague Airport?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Is het nou de bedoeling dat tram 7 vanaf 13 oktober ook op de Postjesweg gaat stoppen, of niet? Volgens de lijnenkaart 2018 op de GVB-site wel, volgens de infographic in een artikeltje op de GVB-site niet.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Lijkt mij op dit moment niet mogelijk, aangezien er geen haltes op die kruising liggen waar tram 7 dan langs komt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ach, ik zie het al. Dat moet nog gebouwd worden. Zo te zien haltes in bajonetligging, wat op zo'n driehoekspunt natuurlijk het meest voor de hand liggend is. Kan tram 15 daar in de toekomst ook nog beide kanten op gaan stoppen.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Tram 15... De gemeente gaf vorig jaar nog als reactie:
...het is iets om over na te denken...
http://www.at5.nl/artikelen/159792/bus_ ... _door_tram

Zo'n reactie geeft niet echt veel vertrouwen terwijl extra rails wel in investeringsagenda staat. Dus wat wordt het nou? :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Tram 7 verhuist nu al? Is de rails op?
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Yup. Wisselcomplex en rails zijn versleten.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

De omleiding voor de nachtlijnen bij het Leidseplein is na een lange periode voorbij, de Leidsebrug is weer beschikbaar.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Tram 15... De gemeente gaf vorig jaar nog als reactie [...]
Tjatjatjatjatja... op een vraag van AT5 naar aanleiding van een stukkie in de Televaag dat kennelijk wel handig uitkwam als bladvulling in een periode van het jaar die erom bekend staat dat de Cucumis Sativus er zo welig in groeit. Kennelijk had de jandoedel van dienst geen zin in een diepteintervieuw (misschien omdat ie ook maar even inviel?) of waren ze bij AT5 snel tevreden.

Bij een halfvertramde lijn 15 kan ik me sowieso niet zo veel voorstellen. Zuid - Surinameplein? Sloterdijk - Haarlemmermeerstation? Vragen, vragen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Frank93 schreef:De omleiding voor de nachtlijnen bij het Leidseplein is na een lange periode voorbij, de Leidsebrug is weer beschikbaar.
Tot nader order is dat weer ingetrokken ivm te hoge halte.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wacht wat? Die haltes zijn toch gloednieuw? :')
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Tram 15... De gemeente gaf vorig jaar nog als reactie:
...het is iets om over na te denken...
http://www.at5.nl/artikelen/159792/bus_ ... _door_tram

Zo'n reactie geeft niet echt veel vertrouwen terwijl extra rails wel in investeringsagenda staat. Dus wat wordt het nou? :')
Dit document (pdf) geeft wellicht wat meer duidelijkheid. Alhoewel...termen als 'maatschappelijke gevoeligheid' zijn natuurlijk ook ambtelijke vaagtaal in optima forma. Maar goed, het goede nieuws is dus dat men eind volgend jaar al met een voorkeursroute voor tram 15 wil komen. Volgens mij gaat het daarbij vooral om de vraag of de lijn nu via de Haarlemmermeerstraat moet blijven rijden - in welk geval hier nieuwe tramrails moeten worden aangelegd - of via de Amstelveenseweg moet gaan rijden, waarbij er geen extra tramrails nodig zijn.

Maar de tram lijkt in Amsterdam na jaren van stilstand en zelfs achteruitgang (figuurlijk, trolly, figuurlijk) nu dan toch eindelijk weer in het vizier van de politiek te komen. Vertramming van de Amstelveenlijn en verlenging naar Uithoorn, het voornemen om vanaf 2019 met gekoppelde trams naar IJburg te gaan rijden, plannen voor vertramming van lijn 15 en nog wat minder concrete ideeën voor een nieuwe tramradiaal naar West (lijn 21?) en een nieuwe tramverbinding tussen het Flevopark en het Zeeburgereiland: als men nu een beetje doorpakt, beleeft de tram ook in Amsterdam weer een revival.

Tot Bart Vink als toekomstig portefeuillehouder V&V de Oost/Westlijn door de raad drukt, die vervolgens niet 6,5 maar 20 miljard euro blijkt te gaan kosten en niet 10 maar 30 jaar gaat duren om te bouwen, Amsterdam failliet gaat en te arren moede het OV moet uitbesteden aan UberBnBgle.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bedankt voor de link! Fijn om te lezen dat het wat meer schot in zit. Moet daarbij wel zeggen dat ik de tekst...
De vertramming van buslijn 15 is vertraagd i.v.m. het benodigde aanvullende onderzoek om tot een bedieningsgarantie van GVB te komen.
...opvallend vindt omdat Van Huffelen niet al te lang geleden in de media voorstander van een tram 15 leek te zijn. Die stond immers op dat mooie toekomstkaartje van d'r.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het GVB moet van alles in de exploitatie maar krijgt nergens geld voor. Het gevolg is dat alles vastloopt in de rekenkamer die het plaatje niet rond krijgt.

Vandaar dat de oudste bussen nu maar een levensverlengende beurt gaan krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik dacht dat je eerder zei dat die bussen langer moeten rondrijden omdat geen producent op grote schaal accu-trolleybussen kan produceren?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:
Vandaar dat de oudste bussen nu maar een levensverlengende beurt gaan krijgen.
Zijn dat de 18m Citaro’s?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

n-evo schreef:Ik dacht dat je eerder zei dat die bussen langer moeten rondrijden omdat geen producent op grote schaal accu-trolleybussen kan produceren?
Ja, dat was het eerste probleem. Nu is er wel een technisch correcte business case voor elektrische bussen, maar blijkt dat weer financieel niet rond te breien zonder aanpassing van de exploitatiesubsidie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Duidelijk thnx voor de toelichting.

Is het al definitief bekend waar ze voor willen gaan? Trolleybussen deels onder draad of reguliere elektrische bussel zoals Connexxion. Ik zit met die trolleybussen wel met de vraag of het haalbaar is om uiteindelijk alle buslijnen daar naar om te zetten.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Zolang het over de 4 door GVB genoemde lijnen gaat, is het nog te doen. Aangezien 40% van de route bedraad moet zijn met trolley 2.0, moeten er in heel Amsterdam op een flink aantal stukken van de verschillende trajecten trolley-infra opgehangen worden, als het hele busnet geëlektrificeerd wordt. Zie ik niet zo gebeuren, denk eerder dat men dan toch voor reguliere elektrische bussen gaat......

Als van Huffelen even over de schutting meekijkt met CXX straks in AML, kan ze zien hoe het daar verloopt. Met 100 elektrische bussen kun je toch een aardig beeld krijgen, lijkt me.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat meekijken hebben ze al gedaan met Eindhoven. Daar is uiteindelijk uitgekomen dat je 1 op de 4 (geloof ik?) bussen kwijt bent voor opladen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik meen inderdaad 7 bussen extra op 33 dienstwagens.....
Maar ik ga er van uit dat de actieradius de komende jaren flink hoger wordt van elektrische bussen. De Chinese BYD bussen halen intussen iets van 230-250 km op een lading?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik vond op GVB.nl een plattegrond van de nieuwe (nacht)bushaltes op het Leidseplein. Opvallend vind ik, dat naast de streek daglijnen ook de streek nachtlijnen nu defintief geweerd worden van het Leidseplein en “verbannen” zijn naar het Leidsebosje/Stadhouderskade.......

https://assets.gvb.nl/plattegronden/Lei ... 4okt17.pdf
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is altijd de intentie geweest om het Leidseplein, Kleine-Gartmanplantsoen en stukje Marnixstraat autovrij en het domein van voetgangers, fietsers en trams te maken. Bussen passen ook niet in dat plaatje. Ik weet niet beter dan dat de reguliere busdiensten zouden verdwijnen van het plein en na de herinrichting via de Stadhouderskade moeten rijden. Ergens valt het me nog mee dat de nachtbussen er nog mogen komen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mwah...autovrij dat wist ik, maar ik hoopte gezien de slechte doorstroming van de Nassaukade, dat de streekbus weer terug zou komen op het Leidseplein. Uiteraard tegen beter weten in, maar hoop doet leven.

Had in ieder geval weer een paar minuten in rijtijd gescheeld met die 3 toekomstige R-netlijnen. Maar ik snap ook wel met een bundel van 24 (grotendeels) gelede bussen per uur van AML, 347/357/397, dat het ook niet realistisch is, al die bussen te laten halteren op het Leidseplein, tussen de trams.

Vraag me af of er op de Stadhouderskade wel ruimte is voor een ruime halte voor bovenstaande bundel. Staduitwaarts lijkt me dat niet?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Inderdaad. Het Leidseplein wordt straks een van de grootste overstaplocaties van het tramnetwerk waar tram 1, 2, 5, (11,) 12 en 19 samenkomen. Om nou ook allemaal bussen aan die haltes te hebben schiet ook niet op. De vraag of al die bussen vervolgens niet muurvast komen te staan op de Stadhouderskade/Nassaukade heb ik ook.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 153 gasten