Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het stomme is, eigenlijk hadden ze dat meteen moeten doen. De spoorlijn als bovengrondse en boven-IJ-meerse verbinding moeten aanleggen toen IJburg en Almere Pampus nog zandvlakten waren. De verbinding Zwolle-Schiphol had dan na Almere afgesneden kunnen worden, waardoor doorgaande reizigers iets meer tijdwinst zouden kunnen boeken. De stations Diemen-Zuid en Diemen hadden dan vervangen moeten worden door een kruisingsstation in de spoordriehoek.
Het is allemaal al een keer aan de orde geweest, maar dit plan is nu fysiek onmogelijk geworden door nieuwbouw.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

In Rotterdam hebben ze de Nesselande-metrolijn aangelegd, voor een woonwijk van ca. 11.000 inwoners (zie bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Nesselande en die metrolijn kostte ca. € 40 mln.
Dan zegt mijn gevoel me, dat je met € 300 mln een heel eind kunt komen vanaf Diemen-Zuid naar IJburg... Ook al bouw je wat duurder vanwege het Diemerpark.
Nu weet ik wel dat "in Rotterdam deden ze het ook" niet echt een argument is, waarmee je een idee in Amsterdam goed kunt scoren :wink:.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je mag "in Rotterdam" rustig vervangen met "in de rest van de wereld".
Vinny schreef:Het stomme is, eigenlijk hadden ze dat meteen moeten doen. De spoorlijn als bovengrondse en boven-IJ-meerse verbinding moeten aanleggen toen IJburg en Almere Pampus nog zandvlakten waren. De verbinding Zwolle-Schiphol had dan na Almere afgesneden kunnen worden, waardoor doorgaande reizigers iets meer tijdwinst zouden kunnen boeken. De stations Diemen-Zuid en Diemen hadden dan vervangen moeten worden door een kruisingsstation in de spoordriehoek.
Het is allemaal al een keer aan de orde geweest, maar dit plan is nu fysiek onmogelijk geworden door nieuwbouw.
Ik vind het toch een beetje lastig om een stadswijk alleen van een treinverbinding van de NS te voorzien als dat is wat je bedoelt. Je krijgt dan niet snel de frequenties (bijv. iedere 7 minuten een trein) die je zou willen en ook qua kilometertarieven is dat niet heel aantrekkelijk t.o.v. tram of metro. Tenzij je toevallig al de stad uit moet. Daarnaast wil je zo'n nieuwe wijk onderdeel laten uitmaken van de stad i.p.v. het direct op gelijke voet te zetten met Zaandam of Purmerend.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 22 feb 2018, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Niet alleen passage van het Diemerpark, ook de kruising van twee spoorlijnen, een snelweg en twee waterwegen maken deze verlenging complex en duur (kunstwerken zijn altijd kostenvreters). Ja, met 300 miljoen zul je vast een eind komen, maar niet tot IJburg. Ik denk dat een half miljard reëler is. En daarmee heb je dan één extra verbinding, die niets gaat doen aan de drukte vanuit IJburg richting het centrum en al helemaal geen oplossing gaat zijn voor reizigers vanuit de nieuwe Sluisbuurt.

Dan stem ik toch voor de 330 miljoen die men nu voor een pakket aan maatregelen in gedachten heeft. Die hebben een grotere spreiding en maken dus meer reizigers blij. Een metro die eindigt op IJburg is echt geld weggooien.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat laatste lijkt me een wat erg boude stelling, maar verder ben ik het wel met je eens. Het lijkt me ook niet uitgesloten dat een deel van die driehonderddertig miljoen alsnog in enige vorm richting metro gaat. Wellicht als directe investering, maar waarschijnlijk in de vorm van een later aan te passen trambrug naast de Amsterdamse Brug.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ben ik het wel mee eens.

Wel interessant dat ze expliciet benoemd hebben dat ze een tram via de binnenring willen hebben. Dat wordt dan tram 1 doortrekken van De Aker - Leidseplein - Weesperplein - IJburg. Lijkt er ook op dat die tweede tram maar tot Haveneiland gaat en alleen de 26 door naar Centrumeiland en verder.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vast. Of één tram naar de Sluisbuurt, eentje naar het Centrumeiland en een derde naar verderop. Met andere woorden: eerst maar eens het spoor doortrekken, dan kunnen we het daarna over de lijnvoering gaan hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

De Ringlijn tot IJburg doortrekken kost circa 600 miljoen euro (prijspeil zoals verwacht in 2011).Bron: pagina 60
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

In het Diemerpark mag op het moment niet dieper dan vijf meter onder het huidige oppervlakte gebouwd worden. Tot in de jaren 80 heeft de gemeente Amsterdam daar op een niet al te nette manier de meest giftige stoffen die je kan bedenken laten storten en ook regelmatig laten branden. Er ligt daar meer dan drie miljoen kuub aan met dioxines en andere ellende vervuilde grond. Dat is nu met damwanden en zeil afgedekt, maar daar bouwen is schreeuwen om problemen. Vandaar dat de kostprijs pijlsnel omhoog gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Drie keer raden waarom alle varianten van de IJmeerverbinding uitgingen van ofwel een omleiding om het Diemerpark of een complete overspanning over het Diemerpark heen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Klaasje schreef:De Ringlijn tot IJburg doortrekken kost circa 600 miljoen euro (prijspeil zoals verwacht in 2011).Bron: pagina 60
Dankjewel voor deze info! Op blz. 42 van het rapport staat ook, dat van die € 600 mln (ex. BTW), ruim € 200 (€ 260 mln incl. BTW) voor rekening komt van een tunnel in IJburg. Wanneer je in IJburg bovengronds blijft, kom je dan volgens mij uit rond de € 470 mln (incl. BTW), ofwel € 390 (ex. BTW). Nog steeds wat meer dan € 300 mln inderdaad (maar we zijn bij Amsterdamse metroprojecten inmiddels wel grotere overschrijdingen gewend).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Alargule schreef:En daarmee heb je dan één extra verbinding, die niets gaat doen aan de drukte vanuit IJburg richting het centrum en al helemaal geen oplossing gaat zijn voor reizigers vanuit de nieuwe Sluisbuurt.
Jawel, want:
* de drukte op tram 26 wordt deels veroorzaakt door IJburgers, die helemaal niet rond CS willen zijn, maar geen ander alternatief hebben, dan in een tjokvolle tram 26 naar CS te gaan, en daar over te stappen op de tram of metro naar hun daadwerkelijke bestemming. Wanneer je die IJburgers voortaan per metro via Diemen-Zuid laat reizen, wordt tram 26 fors ontlast, waardoor Sluisbuurters weer fatsoenlijk erin kunnen.
* vanaf de Sluisbuurt kun je met tram 26 (mooie tegenspitsvulling :D ) naar metrohalte IJburg, om daar de metro naar de Zuidas of de Westtak te nemen. Nog altijd sneller dan dat je met tram 3 naar Oud-Zuid boemelt.
Alargule schreef: Dan stem ik toch voor de 330 miljoen die men nu voor een pakket aan maatregelen in gedachten heeft. Die hebben een grotere spreiding en maken dus meer reizigers blij. Een metro die eindigt op IJburg is echt geld weggooien.
Tram 26 doortrekken naar IJburg 2, dat is nog eens een oplossing. Zonder IJburg 2 zit-ie al overvol, dus met een verdrievoudiging van het klantenbestand worden dat Japanse toestanden. En tram 26 kun je misschien nog wel ooit gekoppeld gaan rijden, maar met tram 3 (of een andere tramlijn over de Amsterdamse brug, die in het stadsverkeer rijdt) gaat dat waarschijnlijk nooit lukken. De capaciteit daarvan lijkt mij te weinig voor IJburg 2, tenzij je vooraf ervan uitgaat, dat IJburg 2 een echte autowijk gaat worden.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat lijn 26 met een verdere doortrekking alleen maar verder wordt belast is op zich geen argument voor een metro naar Diemen Zuid e.v. Een capaciteitsuitbreiding van lijn 26 ligt dan meer voor de hand. En als dat niet in de breedte kan, dan maar in de lengte. Gelukkig heeft men dat ook ingezien en gaat de lijn vanaf 2020 met gekoppelde trams rijden. In één klap 2x zoveel capaciteit. Voor de nog langere termijn zou je aan baanoptimalisaties kunnen denken, zoals ongelijkvloerse kruisingen met afrit s114 en de Zuiderzeeweg. Koppel daar de tramlijn vanuit Flevopark aan, en rond 2030 zou je met 12x lijn 26 à 60 meter en 12x lijn X uit Flevopark à 30 meter toch al een heel end moeten kunnen komen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Waarmee IJburg toch behoorlijk eenzijdig ontsloten blijft.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nu ja, daarvoor wordt die 'nieuwe' HOV-verbinding met de Bijlmer gebouwd. Ik vermoed dat dat de al jaren in de planning staande Zuidtangent gaat zijn. Die HOV-verbinding met Weesp is nieuw voor mij; ik kan me er ook niet direct een voor de hand liggend tracé bij voorstellen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Vast. Of één tram naar de Sluisbuurt, eentje naar het Centrumeiland en een derde naar verderop. Met andere woorden: eerst maar eens het spoor doortrekken, dan kunnen we het daarna over de lijnvoering gaan hebben.
Uit het kaartje van de gemeente is al een en ander op te maken. Ook wordt er expliciet gesproken over de oostelijke binnenring. Naar mijn weten kan dat alleen lijn 1 zijn vanaf 2018. Natuurlijk is niks in steen gegoten maar vond het wel interessant.

Afbeelding
Er is een extra HOV-verbinding nodig die IJburg en Zeeburgereiland via de Amsterdamsebrug verbindt met de oostelijke binnenring (tram) of met de stations Muiderpoort en Amstel (bus). Een directe oostelijke verbinding zal de IJtram ontlasten en het OV-netwerk van en naar de Oostflank verbeteren.
https://www.amsterdam.nl/bestuur-organi ... aardig-ov/

Verder hoef jij me niet te vertellen wanneer ik eindelijk over iets mag praten. ;)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nou nou, heren toch.

Dat plaatje is ook lekker vaag. Jammer dat er niet meer achtergrondinfo is vrijgegeven.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Na de zomer worden knopen doorgehakt staat er geloof ik. Hopelijk wat meer details in de aanloop daarheen.

Waarom is een directe verbinding met Weesp zo interessant? Ik snap dat je daar makkelijk de trein naar 't Gooi en Almere kan nemen, maar zijn dat locaties waar de IJburger vaak moet zijn? Misschien Hilversum als je in de media daar werkt, maar verder kan ik weinig bedenken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Laat me je helpen. Ik stel me die IJburgers voor alsof het gewone mensen zijn. Bijvoorbeeld een stel, waarvan hij een dag of vier in de week geniet van het comfort van lijn 26 om naar zijn werk elders in Amsterdam te pendelen, en hij meestal thuis werkt, maar soms toch even op de zaak in Nieuwegein moet zijn, en dat ook bij voorkeur met het OV doet. En in het weekend moeten ze wel eens naar hun ouders, in Zwaag-Westeinde, Amersfoord en Nieuw-Sloten.
n-evo schreef:Verder hoef jij me niet te vertellen wanneer ik eindelijk over iets mag praten. ;)
Dat blijkt. En doe je ding hoor, zo'n draadje moet toch vol :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op 25 februari wordt er gewerkt aan het spoor op het Alexanderplein en moeten de lijnen 9 en 14 omrijden en komen dan niet bij Artis. Voor die dag komt er een lijn 20 in dienst die gaat rijden CS - Artis v.v. De tourist-tram voor 1 dag terug. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De klacht is dat het vanaf IJburg veel extra reistijd met het OV kost om richting Gooi/Almere te gaan. Dan is een bus op dit moment de goedkoopste oplossing om dit te realiseren. Overigens kan IJburg dan ook weer de OV-verbinding met Maxis terugkrijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nou ja als daar inderdaad zo over geklaagd wordt is het goed dat die bus er misschien komt. :D
trolly schreef:Laat me je helpen. Ik stel me die IJburgers voor alsof het gewone mensen zijn. Bijvoorbeeld een stel, waarvan hij een dag of vier in de week geniet van het comfort van lijn 26 om naar zijn werk elders in Amsterdam te pendelen, en hij meestal thuis werkt, maar soms toch even op de zaak in Nieuwegein moet zijn, en dat ook bij voorkeur met het OV doet. En in het weekend moeten ze wel eens naar hun ouders, in Zwaag-Westeinde, Amersfoord en Nieuw-Sloten.
Van IJburg naar Nieuwegein, Zwaag-Westeinde en Nieuw Sloten via Weesp. Oké.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 22 feb 2018, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef:
En in het weekend moeten ze wel eens naar hun ouders, in Zwaag-Westeinde, Amersfoord en Nieuw-Sloten.
Dan zijn haar of zijn ouders zeker gescheiden? :D :D
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De laatste dag dat de ouders nog gelukkig bij elkaar waren was natuurlijk tijdens een uitje in Weesp. Het is dus een emotionele kwestie dat diegene altijd via die plaats naar Nieuw Sloten en Nieuwegein wil reizen.

We hebben 'm! :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Dan zijn haar of zijn ouders zeker gescheiden? :D :D
:Y Heel goed opgelet. En als je nog beter had opgelet wist je dat het zijn ouders zijn.

@n-evo: hoe de heren precies reizen weet ik niet, maar naar Amersfoord scheelt die bus naar Weesp al zomaar een uur reistijd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten