Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik heb 2 punten willen maken. Van dat de 51 altijd drukker is dan de andere lijnen, daarop geven jullie aan dat de metro korter is. Dat is deels een verklaring, maar ook als de andere lijnen met korter materieel rijden valt het op. Het andere punt was dat de 54 minder spitsverloop heeft dan de 51 en daar ging de laatste vraag van erjeebee over.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Via de onderstaande link is terug te lezen dat met 60.800 instappers per de dag de 51 de op een na rustigste metrolijn van Amsterdam is. Alleen de 53 doet het nog iets minder.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Metro_van_Amsterdam
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Als je kijkt op de pagina van de lijn zelf zie je ook dat de lijn in de spits erg druk is. In mijn punt heb ik gezegd dat ik overdag in de 54 nog steeds moet staan terwijl de 51 dan rustig is en ik daar zelfs kan zitten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat kan. Zelf ervaar ik het probleem overdag niet zo in de 54. Meestal is er zitplaats. Al is het ook afhankelijk van het materieel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Op welk stuk van de route?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Weesperplein - Bijlmer ArenA. Toeval wil dat ik meestal een M5 heb. Gelukkig maar.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

GVB <3 n-evo
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ja, als ik dan op Bijlmer ArenA toevallig al overstap kan ik meestal wel zitten, alleen daar weer niet in de 50 als ik de 50 eerst heb om over te stappen op 53.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Als we de capaciteit per materieelserie onder elkaar zetten zoals ze (gepland) ingezet worden, dan zie je direct waarom het zo verschilt:

M5
Lengte: 116,2m
Zitplaatsen: 174 = 1,5/m
Totale capaciteit: 960 = 8,3/m

CAF (3 stellen gekoppeld)
Lengte: 92,7m
Zitplaatsen: 174 = 1,9/m
Totale capaciteit: 750 = 8,1/m

BN (2 stellen gekoppeld)
Lengte: 60m
Zitplaatsen: 128 = 2,1/m
Totale capaciteit: 466 = 7,8/m

De M5 heeft de minste zitplaatsen per strekkende meter, maar wel de hoogste totale capaciteit (absoluut en per strekkende meter). Hierdoor zal het minder snel als heel vol aanvoelen. De CAF stellen zijn in absolute zin een stuk korter, maar hebben relatief meer zitplaatsen. Maar de BN stellen hebben de meeste zitplaatsen per strekkende meter, en maar heel weinig staanplaatsen. Hierdoor zal het al heel snel heel vol aanvoelen. Dat nog los van dat 2 BN stellen gekoppeld niet eens de helft van de totale capaciteit van een M5 is.
Stel je voor dat de BN stellen omgebouwd zouden worden en alle stoelen in dezelfde opstelling worden gezet als bij de M5, dan zou het veel minder snel als heel vol voelen. Niet dat het GVB daar nog aan gaat beginnen, alleen al omdat er nu deels ook apparatuur onder de stoelen zit.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:GVB <3 n-evo
It’s complicated
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zal best. Gelukkig kan je er op dit forum OVer praten. Er zullen vast wel fappers zijn die snappen dat je het met een M5 doet (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Afbeelding
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:Via de onderstaande link is terug te lezen dat met 60.800 instappers per de dag de 51 de op een na rustigste metrolijn van Amsterdam is. Alleen de 53 doet het nog iets minder.

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Metro_van_Amsterdam
Dat hoeft natuurlijk niet alles te zeggen. De 51 heeft een lange uitloper in Amstelveen die de hele dag door rustig is. Zeker voordat de Noord/Zuidlijn reed deed het vervoer op CS - Amstel - Zuid volgens mij niet onder voor lijn 54 tussen CS en Bijlmer ArenA. Opvallend trouwens hoe massaal de Amstelveners toch al op Zuid uit de 51 stappen en met de NZL verder reizen.
trolly schreef:Dat zal best. Gelukkig kan je er op dit forum OVer praten. Er zullen vast wel fappers zijn die snappen dat je het met een M5 doet (A)
Nou nou.. gelukkig heeft zo'n M5 vooral staanplaatsen, als je het met het langste materieel van de stad doet kan je lijkt me voorlopig niet zitten :N
We kunnen er niet meer Onderuit
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tram 15 komt er niet.

Een integrale quote (uit dit document (pdf)) legt het een en ander uit:
Naast de nieuwe opgaven tot 2025, is er ook een grote scopewijziging in een van de eerste tranche projecten. Wegens de omvang van de wijziging is deze het vermelden waard. Tijdens de uitwerking van het project Vertrammen lijn 15 is door de toenmalig portefeuillehouder OV gevraagd om bij de besluiten over nieuw aan te leggen OV-infrastructuur, expliciet de afweging tram versus zero-emissiebus te maken. Voor lijn 15 is de herijking van de modaliteitskeuze uitgevoerd middels een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse light (MKBA-light). Deze wijst uit dat investeren in een tram een dure maatregel is voor een marginale verbetering van het ov voor de reiziger. Daarom is samen met de gemeente Amsterdam en GVB voorgesteld om af te zien van nader onderzoek naar de vertramming van lijn 15 en de scope van het project bij te stellen. Ondanks een eveneens negatieve score voor een HOV-bus op vrije baan, is de verwachting dat bepaalde onderdelen van het busmaatregelenpakket toch positief scoren. Daarom wordt voorgesteld om in de bijgestelde projectscope maatregelen voor optimalisatie voor de bestaande buslijn 15 met de grootste kosteneffectiviteit te bepalen om alsnog de doelstellingen van de Investeringsagenda ov te behalen. De integrale aanpak met raakvlakken uit de omgeving wordt hier ook toegepast. Met het Zuidasproject worden afspraken gemaakt over eventuele consequenties.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het geld was toch al lang gereserveerd voor die twee knullige stukjes spoor? Als er al zoveel problemen en negatieve adviezen ontstaan rondom een vertramming waar amper wat voor hoeft te gebeuren wordt het nog wat met andere tramplannen die op tafel liggen.

Anyway, weer een plan dat meerdere malen is aangehaald door o.a. Van Huffelen dat verdampt. Het gaat lekker met al die goeie ideeën hier. :pos:
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het is meer dan alleen wat sporen leggen he. Er moeten ook trams overheen, en die moeten ook ergens vandaan komen. Trams zijn per stuk toch wel een stuk duurder in aanschaf en onderhoud dan een bus, en hoewel een tram langer meegaat en meer mensen kan vervoeren, is men alles afwegend kennelijk tot de slotsom gekomen dat de baten van een vertramming gewoon niet opwegen tegen de meerkosten. Dat er inmiddels flinke slagen in zero emission zijn gemaakt zal ook wel hebben meegewogen.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ook die trams waren al meegenomen in de extra optie voor zover ik weet? Dat bussen goedkoper zijn is inderdaad een gegeven.

Ik vraag me inmiddels af of er nog een railproject in Amsterdam valt te bedenken dat zo'n MKBA wel overleefd. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 07 nov 2018, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

@n-evo: Hooguit doortrekking NZL naar Schiphol........ :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Elektriciteit is niet zero-emissie. Nog lang niet. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Daar zeg je het goed: ze waren als optie meegenomen. Slag om de arm, we kijken de kat nog wel even uit de boom, we zien nog wel even.

Met een overheid die nauwelijks geld aan nieuwe infrastructuur wenst uit te geven zijn dit soort uitkomsten niet zo gek. Jammer in het geval van tram 15, maar omdat het merendeel van de huidige busroute toch al over grotendeels vrijliggende trambanen voert, kan ik me voorstellen dat men weinig meerwaarde in een duurdere tramoplossing ziet.

HOV Oostflank kan nog wel wat interessants gaan opleveren. Het is zo goed als zeker dat de bestaande tramlijn 26 met gekoppeld materieel gaat rijden. Ik ben vooral benieuwd voor welke optie men kiest voor de tweede aansluiting met de stad: wordt het een tramlijn of een busbaan over de nieuw te bouwen brug tussen het Flevopark en Zeeburgereiland? Ik hoop het eerste maar vrees het laatste...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik wil de pret niet verpesten, maar die nieuwe brug zal vast een autobrug worden, want anders negatieve MKBA...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Met een overheid die nauwelijks geld aan nieuwe infrastructuur wenst uit te geven zijn dit soort uitkomsten niet zo gek. Jammer in het geval van tram 15, maar omdat het merendeel van de huidige busroute toch al over grotendeels vrijliggende trambanen voert, kan ik me voorstellen dat men weinig meerwaarde in een duurdere tramoplossing ziet.
Straks breng je ze nog op het idee om overal met bussen over trambaan en onder bovenleiding te gaan rijden. Want dat is immers goedkoper dan daadwerkelijk trams van die infra gebruik te laten maken. Hebben we toch nog de trolleybus van Van Huffelen. Soort van.
Alargule schreef:HOV Oostflank kan nog wel wat interessants gaan opleveren. Het is zo goed als zeker dat de bestaande tramlijn 26 met gekoppeld materieel gaat rijden. Ik ben vooral benieuwd voor welke optie men kiest voor de tweede aansluiting met de stad: wordt het een tramlijn of een busbaan over de nieuw te bouwen brug tussen het Flevopark en Zeeburgereiland? Ik hoop het eerste maar vrees het laatste...
Dat plan gaat nooit zo'n MKBA overleven. En waarom zou het ook? De hele Sluisbuurt kan toch prima gebruik maken van die ene bestaande tramhalte van een al overbezette tramlijn die straks ook nog heel IJburg 2 voor de kiezen krijgt? Maar gelukkig gaan ze gekoppeld rijden. Kan de frequentie mooi gehalveerd worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Welke stukken spoor moesten er eigenlijk nog aangelegd worden om lijn 15 te vertrammen?
Vanaf Sloterdijk kun je al per tram tot De Boelelaan/VU rijden en het stuk tussen De Boelelaan/VU en station Zuid wordt volgens mij toch al aangelegd in combinatie met het nieuwe tramstation aan de zuidkant van station Zuid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

@n-evo: ik snap je cynisme, maar kan het niet onderschrijven. Het gaat hier om een specifiek project, waarvan de MKBA uiteindelijk ten nadele van een vertramming is uitgevallen. Ik heb een aantal mogelijke redenen aangestipt waarom dat zo zou kunnen zijn (de documentatie is hier helaas summier in).

Natuurlijk speelt er ook de bredere problematiek van de hand op de knip door de overheid. Dat maakt al te grote investeringen, of investeringen met een magere MKBA-score, onwaarschijnlijk. Maar het lijkt me te vroeg om nu al de vlag halfstok te hangen ten aanzien van het programma HOV Oostflank.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

@Alargule We zullen zien.
Meltrain schreef:Welke stukken spoor moesten er eigenlijk nog aangelegd worden om lijn 15 te vertrammen?
Vanaf Sloterdijk kun je al per tram tot De Boelelaan/VU rijden en het stuk tussen De Boelelaan/VU en station Zuid wordt volgens mij toch al aangelegd in combinatie met het nieuwe tramstation aan de zuidkant van station Zuid.
Stukje Parnassusweg - Olympiaplein waar nog geen spoor ligt. Eventueel de Haarlemmermeerstraat tussen Hoofddorpplein - Surinameplein. Verder ligt er al een stuk ongebruikt spoor in Bos en Lommer door het verdwijnen van de 14 daar en natuurlijk op de Amstelveenseweg na het opheffen van de 16. Ook zonde om dat allemaal te moeten onderhouden voor omleidingen en remiseritten. Maar goed.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten