Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Met automatische metro's als toekomstbeeld vind ik kleine eenheden ook logisch, het maakt het aantrekkelijker om frequenter te rijden met kortere eenheden in de daluren. In Rotterdam is het afkoppelen in de daluren altijd een twijfelachtig succes, maar naar mijn idee zit dat vooral in het feit dat de metro's nog door mensen bestuurd worden: het afkoppelen moet gebeuren op tijdstippen dat er in het dienstrooster personeel beschikbaar is het overtollige materieel af te rangeren, en niet op tijdstippen dat het op basis van reizigersaantallen verantwoord is. Bij een automatische metro is rangeren een veel goedkopere handeling en is dat nadeel niet aanwezig.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mikos »

Amsterdam krijgt brug over het IJ

Er komt een fiets- en voetgangersbrug naar Amsterdam-Noord. De gemeenteraad heeft een voorstel daarvoor van wethouder Van der Burg goedgekeurd. Amsterdam wil met de brug de drukte op de veerponten op het IJ verminderen.

De brug komt ten oosten van station Amsterdam Centraal, en zal het Java-eiland verbinden met Amsterdam-Noord. De bouw gaat over een paar jaar van start. In de tussentijd wordt het aantal ponten tussen het station en Noord zo snel mogelijk uitgebreid.

Lees verder...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Vanaf 26 maart is het niet meer mogelijk met contant geld een kaartje te kopen op de bussen. Er zijn dan alleen nog niet-opgeladen kaartjes in de bus aanwezig, die met pin kunnen worden aangeschaft. Zoals wellicht al gemerkt worden op dit moment alle bussen omgebouwd, dit gebeurt zoveel mogelijk 's nachts waardoor er verschillende ombouwfases zijn. Bussen die klaar zijn hebben een Pinnen-sticker op de voorbumper.

Vanaf 31 januari gaat dit al in op de nachtbussen. Op het Leidseplein, Centraal Station en Rembrandtplein zal in de aanvangsperiode 's nachts zoveel mogelijk door het plaatsen van een verkoopkar de verkoop uit de bussen worden gehaald.

Er zullen ook kaartautomaten komen op de haltes Westermarkt, Rembrandtplein, Centraal Station, Sloterdijk, Bijlmer ArenA en Buikslotermeerplein, deze worden deels van minder drukke haltes verplaatst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Eindelijk komen er kaartautomaten bij belangrijke bushaltes :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Dit betreft uitsluitend het GVB, toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, andere vervoerders in de vervoerregio zijn nog niet gestart met de inbouw van pinapparatuur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De proef met kaartautomaten op tramhaltes is dus een succesje te noemen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik heb geen idee welke automaten er verplaatst worden, maar op de tram-/bushaltes staan nu een kleiner type automaat dan bij de metro.
n-evo schreef:De proef met kaartautomaten op tramhaltes is dus een succesje te noemen?
Ik denk dat de verkoop van combitickets op Schiphol een groter succes is, je ziet best vaak mensen die met hun stadsplattegrond inchecken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Ja, andere vervoerders in de vervoerregio zijn nog niet gestart met de inbouw van pinapparatuur.
Ga er maar vanuit dat als CXX a.s. December opnieuw begint met de concessie AML alle bussen standaard een pinautomaat hebben. In de huidige Lion's City zullen deze niet meer komen, lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Kost wel moeite om zoiets op een goede manier te doen. Arriva heeft in Brabant gewoon pinautomaten geïnstalleerd, maar als de chauffeur een fout maakt bij het intikken betaal je daar zo 100x zo veel. En je behoudt het depot, want de kaartjes die chauffeurs meekrijgen hebben al een waarde, dus je zit met het geklooi van pinbonnen etc.

De implementatie van GVB is veel duurder, er moet een computer met touchscreen met daarop aangesloten een kaartlezer en een pinautomaat geïnstalleerd worden. Om dat allemaal goed in de bus te krijgen moeten er zelfs onderdelen met een 3D-printer gemaakt worden. Maar de buschauffeur heeft straks ook geen depot meer, want die krijgen alleen waardeloze kaartjes mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

GVB is met een proef gestart waarbij het conducteurshokje op de tram is vervangen door een servicebalie. Nu te vinden op lijn 1. Van wat ik uit het artikel kan opmaken qua beschrijving klinkt het een heel stuk beter dan de bunker waar ze normaal gesproken in zitten. :pos:

http://www.at5.nl/artikelen/164562/eers ... veel-geven
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het enige wat nog mist is de biertap :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Er heerst een grote stroomstoring in Amsterdam en de Zaanstreek. Er rijden geen treinen, metro's en trams. Bussen, voor zover voorhanden, zijn daardoor afgeladen op de vervangende routes..
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

't Is duur.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Luanda in Angola is nog duurder. Hoe dan :')

(hele lijst staat hierrrrrr)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Hm. Bij nader inzien gaat het dus niet over OV-kosten, zoals nu.nl suggereert, maar om vervoerskosten, en wel in de eerste maand van verblijf. En een verstandige expat koopt natuurlijk meteen een fiets... Of in Luanda een olifant :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Luanda in Angola is nog duurder. Hoe dan :')

(hele lijst staat hierrrrrr)
Olie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Ik heb deze week een gelede gespot op bus 65, in de ochtendspits en op lijn 66 in de avondspits. Ik kan me herrineren dat het GVB ergens aangaf deze wellicht geleed te laten rijden. Waren deze bussen toeval of zal ik ze gefaseerd vaker langs zien komen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Toeval denk ik, GVB is bezig met de inbouw van alle pinapparatuur in de bussen en daarvoor zijn steeds twee standaardbussen uit de dienst onttrokken. Gelede bussen mogen niet uit de dienst onttrokken worden en alleen 's nachts omgebouwd worden, dus die zullen eerder als reserve kunnen dienen.

Aangezien beide lijnen Zuid-lijnen zijn vermoed ik dat men nu daar met de ombouw bezig is. De laatste weken was men vooral in West erg druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Ah, dacht ik ook al.
Dank!
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

http://www.at5.nl/artikelen/165369/nieu ... al-station

Nou, de GPP-pendel lijkt toch meer realiteit te worden.
:N :N :N
Kijk, als de ringlijn nou echt capaciteitsproblemen had in het dal, had ik het begrepen. Maar met 6x/u in het dal zijn er nog zitplaatsen over in een M5.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Dus dan krijg ej de volgende lijnen:
1. Noord - Station Zuid (Noord/Zuidlijn)
2. Isolatorweg - Station Zuid - Spaklerweg - Centraal Station
3. Isolatorweg - Station Zuid - Van der Madeweg - Gein
4. Centraal Station - - Spaklerweg - Van der Madeweg - Gein
5. Spaklerweg - Van der Madeweg - Gaasperplas

Dat zegt overigens nog niks over frequenties op het stuk tussen Isolatorweg en Overamsel. Kan mij ook wel weer voorstellen dat Isolatorweg - Centraal Station qua frequentie wordt beperkt. En op dit moment heb je buiten de spits tussen Sltoerdijk en Zuid inderdaad geen capaciteitsproblemen (in ieder geval niet twee jaar geleden, toen ik er nog regelmatig tufte).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Daar gaan ze natuurlijk de M2,5 M7 op inzetten :Y

Edit: plaatje
Afbeelding
@VIRM: De frequenties staan naast de lijnen: de ring, de oostlijntunnel, de NZL en de Geinlijn worden allemaal 16x uur, het Gaasperplasstompje 8x.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

De Gaasperplaslijn kan een directe cross platform overstap bieden van/naar CS of van/naar Isolatorweg, maar niet naar beide. Ik zou er dan ook voor zijn om de Gaasperplaslijn door te laten rijden naar Spaklerweg, met dusdanige tijden dat je op Van der Madeweg een goede overstap hebt op lijn 50, en op Spaklerweg op de nieuwe krullijn van/naar CS. Maar dat zal om de een of andere reden wel weer niet kunnen.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bram »

Dat zou pas kunnen als je op Spaklerweg de middensporen als keersporen ri. Zuidoost inricht, en de sporen ri. Zuid aansluit op de buitensporen. Dat is wat schuiven met tunneltjes, maar vast wel in te passen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten