Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mooi hoor, die stations van de Noord/Zuidlijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb vijf stations bekeken vandaag en ik heb werkelijk een waslijst aan op- en aanmerkingen. Op grote lijnen is het af maar de details zijn slordig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 01:01
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zou je wat punten kunnen noemen? Ben wel benieuwd namelijk. Heb wel gehoord dat de bewegwijzering hier en daar wat vaag/verwarrend is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De bewegwijzering is op geen een van de ondergrondse stations in orde, maar die gaan ze nog vervangen naar het schijnt dus misschien dat het beter wordt.
Maar bijvoorbeeld op Rokin is op de lift naar het perron een sticker geplakt: -2 perron, -1 stationshal. Wat zijn de knopjes in de lift: -6 en -2.
Europaplein heeft in een stationshal direct onder de hoofdingang van de RAI maar vier poortjes, die ook nog eens heel raar staan opgesteld.
De brede poortjes staan overigens op veel stations op een behoorlijk onlogische plek, waardoor het volgen van de geleidelijn een flinke expeditie dwars door de loopstromen wordt.
Op De Pijp staat een SOS-zuil op het perron zo'n beetje onder een roltrap. Als je wat langer bent stoot je tijdens het gebruik ervan ook nog je hoofd.
De plekjes onder de roltrappen van De Pijp worden de ideale plekken voor smeerpijperij.
De meeste stations hebben ook wel erg weinig bankjes. CS had geloof ik twee bankjes voor vijf personen per perron. Positieve uitzondering is Vijzelgracht.
Maar bijvoorbeeld op Rokin is op de lift naar het perron een sticker geplakt: -2 perron, -1 stationshal. Wat zijn de knopjes in de lift: -6 en -2.
Europaplein heeft in een stationshal direct onder de hoofdingang van de RAI maar vier poortjes, die ook nog eens heel raar staan opgesteld.
De brede poortjes staan overigens op veel stations op een behoorlijk onlogische plek, waardoor het volgen van de geleidelijn een flinke expeditie dwars door de loopstromen wordt.
Op De Pijp staat een SOS-zuil op het perron zo'n beetje onder een roltrap. Als je wat langer bent stoot je tijdens het gebruik ervan ook nog je hoofd.
De plekjes onder de roltrappen van De Pijp worden de ideale plekken voor smeerpijperij.
De meeste stations hebben ook wel erg weinig bankjes. CS had geloof ik twee bankjes voor vijf personen per perron. Positieve uitzondering is Vijzelgracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En hoe zit het op de genderneutrale toiletten?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geen toiletten, dus ook niet genderneutraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geen toiletten???
Voor zo'n miljardenverslindend project is niet eens ruimte gevonden voor een toilet? :X
Voor zo'n miljardenverslindend project is niet eens ruimte gevonden voor een toilet? :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Spoor 6 op CS...?
Er klopt ook geen zak van de aanduiding van tramlijnen op de Pijp (al bekend?). Er staat dat je de voor de 3, 12, en 24 aan de Albert Cuypkant moet zijn, en voor de 16 op de Ceintuurbaan. Zo is de situatie nooit geweest
Er klopt ook geen zak van de aanduiding van tramlijnen op de Pijp (al bekend?). Er staat dat je de voor de 3, 12, en 24 aan de Albert Cuypkant moet zijn, en voor de 16 op de Ceintuurbaan. Zo is de situatie nooit geweest
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat betreft borden heb ik het volgende vastgesteld gisteren:
Op Centraal Station mist lijn 51 op de borden en wordt voor de taxi’s de verkeerde kant op gewezen.
Op Rokin ontbreekt de tram bij de verwijzingen.
Op Vijzelgracht wordt bij de uitgang van tram 7 en 10 verwezen naar tram 16 en 24 en bij de uitgang voor tram 16 en 24 naar 7 en 10. Nog even het feit vergetend dat sommige van deze lijnen daar straks niet meer komen.
Bij de Pijp wordt voor tram 16 verwezen naar de zuid-uitgang en voor 3, 12 en 24 naar de noord-uitgang.
Bij Europaplein wordt voor de tram verwezen naar de noordelijke uitgang. De zuidelijke uitgang is direct naast de tramhalte. Wordt daar overigens geen lijnnummer genoemd. Ook is daar “Rai” geschreven, terwijl het “RAI” is.
Op Centraal Station mist lijn 51 op de borden en wordt voor de taxi’s de verkeerde kant op gewezen.
Op Rokin ontbreekt de tram bij de verwijzingen.
Op Vijzelgracht wordt bij de uitgang van tram 7 en 10 verwezen naar tram 16 en 24 en bij de uitgang voor tram 16 en 24 naar 7 en 10. Nog even het feit vergetend dat sommige van deze lijnen daar straks niet meer komen.
Bij de Pijp wordt voor tram 16 verwezen naar de zuid-uitgang en voor 3, 12 en 24 naar de noord-uitgang.
Bij Europaplein wordt voor de tram verwezen naar de noordelijke uitgang. De zuidelijke uitgang is direct naast de tramhalte. Wordt daar overigens geen lijnnummer genoemd. Ook is daar “Rai” geschreven, terwijl het “RAI” is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Slordig hoor :N
Ik vraag me altijd af hoe zoiets belangrijks doch eenvoudigs in godsnaam fout kan gaan. Plakkertjes gaan hier ook niet altijd helpen... moeten ze die borden helemaal opnieuw maken
Ik vraag me altijd af hoe zoiets belangrijks doch eenvoudigs in godsnaam fout kan gaan. Plakkertjes gaan hier ook niet altijd helpen... moeten ze die borden helemaal opnieuw maken
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 29 okt 2017, 01:01
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Klinkt wel slordig allemaal ja. Van die bankjes viel me inderdaad ook al op. Zeker op zo'n groot station als Centraal. Zouden ze dit nog aanpassen of was er ergens in ieder geval de mogelijkheid om dit door te geven?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat mij vooral opviel was het grote gebrek aan fietsparkeervoorzieningen op straatniveau. Als tramreizigers voortaan de metro pakken, valt te verwachten dat ze met de fiets naar een station gaan, waar voorheen de tramhalte per voet bereikbaar was. Ik ben benieuwd of daar over nagedacht is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Station De Pijp inderdaad een aanfluiting qua wayfinding. En niet alleen de verwijzingen naar een lijnnet dat straks niet meer bestaat. Je volgt borden "M52 Noord" die bij de roltrap spontaan verandert in "M52 Zuid". Ik hoorde hier iemand anders ook vertwijfeld een opmerking over maken bij een van de informatiemensen.
Ik meen echt serieus als ik zeg dat ik op momenten helemaal niks meer begreep van waar je nou heen gestuurd werd.
Ik meen echt serieus als ik zeg dat ik op momenten helemaal niks meer begreep van waar je nou heen gestuurd werd.
Bijna alle borden mogen de afvalbak in en kunnen opnieuw gemaakt worden inderdaad. Ik heb al meerdere malen de vraag gesteld waarom ze in hemelsnaam al die borden geprint hebben met een lijnnet dat straks niet meer bestaat, maar daar komt geen antwoord op.welriekendepastinaak schreef:k vraag me altijd af hoe zoiets belangrijks doch eenvoudigs in godsnaam fout kan gaan. Plakkertjes gaan hier ook niet altijd helpen... moeten ze die borden helemaal opnieuw maken
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 22 jan 2018, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die vriendelijke dame op wijnjeminee heeft het gisteren al uitgelegd:
wij zijn zeker op de hoogte van het aantal foute borden en het kwam gisteren dan ook niet als een verrassing dat we daar veelvuldig op gewezen werden. De reden dat ze toch zijn aangebracht is, omdat we zo iig wel de afmeting en belichting die achter de borden zit konden testen. De reden dat we nu pas bezig zijn met nieuwe borden is, omdat we wilden voorkomen dat er bij het aanbrengen alweer zaken veranderd zijn. Door het nu pas te doen zijn de borden op 22 juli accuraat. Wat betreft de kosten; dit vraag ik na. Ik heb volgende week een interview met Hans Smit, die hier over gaat.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je moet honderden borden - veelvoudig fout én met verouderd lijnennet - afdrukken en installeren om de belichting en dimensies te testen?
_O-
_O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kennelijk.
En het is maar waar je je over kunt opwinden. Dat die borden fout zijn weet men bij de verantwoordelijke dienst inmiddels ook wel, en dat gaat - zoals ook in het antwoord van die vriendelijke dame van wijnjeminee wordt vermeld - nog voor de opening van de Noord/Zuidlijn aangepast worden. Ik verwacht dus geen huilende toeristen op haltes waar tram 16 in weerwil van de borden niet meer stopt.
En het is maar waar je je over kunt opwinden. Dat die borden fout zijn weet men bij de verantwoordelijke dienst inmiddels ook wel, en dat gaat - zoals ook in het antwoord van die vriendelijke dame van wijnjeminee wordt vermeld - nog voor de opening van de Noord/Zuidlijn aangepast worden. Ik verwacht dus geen huilende toeristen op haltes waar tram 16 in weerwil van de borden niet meer stopt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vind het opvallend, that's all. M'n opdrachtgever zou het in elk geval prachtig vinden als ik een oplage van duizend posters laat afdrukken en in rekening breng voor testdoeleinden. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Want zoveel borden hangen er ook in De Pijp? Beetje overdrijven om het overdrijven dit.n-evo schreef:[...]duizend posters[...]
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is Station De Pijp het enige station waar al borden hangen? Nee.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Moeten alle opgehangen borden voor 22 juli vervangen worden dan?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een aardige hoeveelheid van wat ik heb gezien.
Maar goed, we kunnen hier eindeloos over door debatteren. Aan het einde van de rit blijf ik het zonde vinden en de uitleg opvallend. Verder valt er natuurlijk niks meer aan te doen.
Maar goed, we kunnen hier eindeloos over door debatteren. Aan het einde van de rit blijf ik het zonde vinden en de uitleg opvallend. Verder valt er natuurlijk niks meer aan te doen.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 22 jan 2018, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vermoed dat het belangrijkste argument was dat het veel handiger is om een redelijk accuraat placeholder-bord te plaatsen en daarna de details in te vullen, dan dat het is om vanuit niets elk bord perfect te ontwerpen op de tekentafel. Dat laatste is in theorie goedkoper, maar in de praktijk blijkt dat je veel beter gewoon over een perron kunt lopen, een bord kunt zien, en dan de vraag stelt: 'waarom staat de metro wel op dit bord, maar niet meer op het volgende'.
De kosten van die placeholder zitten in de installatie, niet in de drukkosten, die zijn waarschijnlijk verwaarloosbaar.
Daarnaast leveren borden die 'redelijk accuraat' zijn het voordeel dat je de leverdatum voor de 'perfecte' borden zo ver mogelijk naar achteren kunt schuiven. Mocht die datum niet gehaald worden, dan kun je eventueel live met de huidige borden (desnoods met een schuwlelijke sticker erop voor de grootste fouten). Als je 'lege' proefborden plaatst, dan moet je zeker weten dat alle borden op tijd vervangen zijn.
De kosten van die placeholder zitten in de installatie, niet in de drukkosten, die zijn waarschijnlijk verwaarloosbaar.
Daarnaast leveren borden die 'redelijk accuraat' zijn het voordeel dat je de leverdatum voor de 'perfecte' borden zo ver mogelijk naar achteren kunt schuiven. Mocht die datum niet gehaald worden, dan kun je eventueel live met de huidige borden (desnoods met een schuwlelijke sticker erop voor de grootste fouten). Als je 'lege' proefborden plaatst, dan moet je zeker weten dat alle borden op tijd vervangen zijn.
Laatst gewijzigd door Pooh op ma 22 jan 2018, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bijna alle borden op in ieder geval alle ondergrondse stations moeten vervangen worden. Aangezien er beduidend meer borden hangen dan op de Oostlijn gaat het al snel in de papieren lopen.Alargule schreef:Moeten alle opgehangen borden voor 22 juli vervangen worden dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dank Pooh, klinkt heel aannemelijk. En drukkosten stellen vandaag de dag weinig voor, dus op het budget van de Noord/Zuidlijn zal het verwaarloosbaar zijn. Hooguit wat druktemakers op achteraffora die erover struikelen.
Misschien willen ze die foute borden nog wel tegen een zacht prijsje lozen. Worden ze later nog veel waard (denk het niet).
Misschien willen ze die foute borden nog wel tegen een zacht prijsje lozen. Worden ze later nog veel waard (denk het niet).
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 75 gasten