Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

De deuren moeten dichtkunnen op het moment dat de bestuurder ze dichtdoet. Ze hebben wel inklembeveiliging maar die werkt alleen als de metro lang halteert zich maar en de deuren vanzelf dichtgaan. Op het moment dat de bestuurder de deuren sluit, dan gaan ze onherroepelijk dicht, bijna als dwangsluiten.

En alle deuren gaan wel stuk als je ze forceert.

Het is de vraag in hoeverre die CAFstellen nog hun 30 jaar gaan uitdienen...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door willy84 »

Volgens mij ligt het probleem van de deuren vooral bij de slechte opvoeding van de randdebielen die ze met grof geweld openhouden. De bekende hufters waar de gvb directeur over sprak.

Dat er al langer over versnelde afvoer van de café stellen wordt gedacht is helder. Maar dan nog zijn ze er nog jaren.
immer kwaliteits posts
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door marlies »

Er wordt nu ook veel meer overgestapt door die ontvlechting en die aansluitingen gaan lang niet altijd even lekker. Dat leidt ook tot deuren openhouden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Jef400 »

Ik zou zeggen, zet tussen twee en vier uur boa's neer op de Isolatorweg en je voorkomt een hoop schade.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

marlies schreef:Er wordt nu ook veel meer overgestapt door die ontvlechting en die aansluitingen gaan lang niet altijd even lekker. Dat leidt ook tot deuren openhouden.
Dit heeft echt niks met de meerdere overstappen te maken. Een aansluiting die niet lekker gaat is als de metro niet wacht en al wegrijdt voordat de andere er is. Als die metro er nog niet is, dan houden ze de deuren ook niet open.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door marlies »

Ik heb anders wel gezien dat hij te snel wegreed en iemand nog even een deur open hield voor de overstappers die niet snel genoeg hadden gerend. Een GVB-directeur vindt dat aso's, ik vind het juist het tegengestelde.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Tuurlijk kan dat gebeuren maar is niet alleen maar/grotendeels zo dat dat daardoor komt.
De bestuurder had moeten wachten (maar de vraag is in hoeverre hij kon zien dat er aan de andere kant een metro kwam/stond), maar dan nog, je gaat toch niet zo met je eigen spullen om toch?

Overigens, 1 defecte deur per zijde betekent dat die deur afgesloten wordt en de metro kan blijven rijden totdat hij gemaakt wordt. Twee defecte deuren (van de 4) betekent metro buiten dienst. En als er niks anders is om hem te vervangen.....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef: maar dan nog, je gaat toch niet zo met je eigen spullen om toch?
Als er iemand bij mij naar binnen wil houd ik de deur wel open hoor :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Geen idee hoe ik dat moet opvatten eigenlijk :twisted:
Maar goed, you get my point neem ik aan? Zo krijg je ook makkelijk materieeluitval en vervolgens kortere en vollere metro's.

Goed nieuws is wel dat de M5 weer de tunnel in mag dus kan er weer een paar zilvermeeuwen op 50 rijden.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Thom91 »

GVB had gewoon een knappe metro moeten bestellen, algemeen bekend toch dat deuren worden opengehouden?
Komt wel goed schatje.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

De CAF is in alle opzichten een miskoop te noemen. Storingsgevoelig, te weinig deuren (die ook nog eens vaak defect gaan) en een te kleine capaciteit door het enorme succes van de Ringlijn.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door willy84 »

Dat laatste ligt natuurlijk niet aan CAF.

Wat is het instroomschema van de m5?
immer kwaliteits posts
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

willy84 schreef:Dat laatste ligt natuurlijk niet aan CAF.
Uiteraard, maar dat maakt wel dat een vroegtijdige vervanging op zijn plaats zou zijn (en wat dus serieus overwogen wordt als ik de berichtgeving mag geloven).
willy84 schreef:Wat is het instroomschema van de m5?
Goeie vraag, op dit moment rijden er nog steeds slechts drie stellen in dienst terwijl er twee stellen bij de metrolijnwerkplaats staan en niet ingezet worden. Volgens een intern GVB bericht zal de geplande inzet in de loop van oktober aangepast worden dus ik verwacht dat dan ook het aantal in te zetten stellen omhoog gaat. Wel is opvallend dat er sinds eind juli/begin augustus geen nieuwe stellen meer zijn afgeleverd terwijl er volgens planning iedere maand een stel zou moeten komen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Thom91 »

Hoe zit het met M5 inzet in het weekend?
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Niet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Thom91 »

Danku.
Komt wel goed schatje.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Niet.
Je zou verwachten dat men de nieuwe metrostellen, zo veel mogelijk en zo lang mogelijk diensten laat draaien. Als er alleen in de spits passagiersdiensten gereden worden, kun je niet spreken van een goede testfase. De nieuwe metrostellen zouden eigenlijk vanaf de eerste rit 's morgens tot en met de laatste rit 's avonds in dienst moeten zijn en met passagiers moeten rijden. Op deze manier kun je het beste de eigenschappen (en eventuele tekortkomingen) in langdurige passagiersdiensten testen. Maar ja, wie ben ik :?:
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door FLJ »

Er moet echter wel rekening gehouden worden met de opleiding van personeel en de beschikbaarheid van Alstom-personeel, die in het weekend sowieso niet aan het werk is. Daarbij zijn er op dit moment meerdere diensten tegelijk beschikbaar voor M5, waarbij er maximaal 2 stellen op lijn 50 en 2 stellen op lijn 54 ingezet kunnen worden. Men heeft er blijkbaar voor gekozen om de M5 eerst in te zetten waar dit op dit moment het hardst nodig is, en dat is in de spitsen op lijn 54.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Er wordt planmatig alleen in de spits gereden, de laatste tijd op M54. Maar ook op M50 rijdt soms wel eentje. Daarbuiten rijden ze ook wel maar dat is incidenteel. Hangt van beschikbaarheid van materieel en personeel af.
Gisteren bijv reden er twee in de middagspits op M54. Na de spits waren die weer weg en reed er eentje op M50. Geen idee of het een van de twee wagens was of weer een andere.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Er wordt planmatig alleen in de spits gereden, de laatste tijd op M54. Maar ook op M50 rijdt soms wel eentje. Daarbuiten rijden ze ook wel maar dat is incidenteel. Hangt van beschikbaarheid van materieel en personeel af.
Gisteren bijv reden er twee in de middagspits op M54. Na de spits waren die weer weg en reed er eentje op M50. Geen idee of het een van de twee wagens was of weer een andere.
Gisteren tijdens de ochtendspits reed er wel degelijk een M5 in de 50, die iets over half negen halteerde op Heemstedestraat of Sneevlietweg richting Isolatorweg. Best leuk als je in een haringen-in-een-ton CAF de andere kant op gaat. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door Edwin »

Thom91 schreef:Hoe zit het met M5 inzet in het weekend?
107 stond vanmiddag bij op opstelterrein Amstel.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door fred1954 »

Filmpje van de aanrijding op de NZ Voorburgwal met lijn 17 en een kraanwagen, met aanzienlijke schade:
http://www.youtube.com/watch?v=l2eXXGahVDM
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door fred1954 »

Inspraakreactie Stadsregio op herinrichting Leidseplein Amsterdam

De Stadsregio Amsterdam heeft gereageerd op het Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting van het Leidseplein in Amsterdam, dat afgelopen juli door de gemeente Amsterdam is vrijgegeven voor inspraak.

Het Leidseplein is voor de Stadsregio een belangrijk knooppunt in het netwerk van regionaal openbaar vervoer. De herinrichting van het Leidseplein biedt mogelijkheden om tot verbeteringen in het netwerk te komen door de route voor de tramlijnen via de Stadhouderskade - Marnixstraat (en vice versa) te laten lopen. Het beste model voor de haltes is dan dat alle lijnen uit alle richtingen na de kruising één halte hebben.

De inspraakreactie is vlak voor de zomer voortgekomen uit gesprekken die de gemeente Amsterdam en de Stadsregio hebben gevoerd over de Mobiliteitsaanpak Amsterdam van de gemeente Amsterdam en de Investeringsagenda OV van de Stadsregio en wat dit betekent voor het Leidseplein.

Plusnet OV

Het is de gezamenlijke ambitie van de gemeente Amsterdam en de Stadsregio om het openbaar vervoer netwerk in de toekomst sneller en meer reizigersgericht te maken en daarom onder te verdelen in een Comfortnet en een Plusnet. Uitgangspunt voor het Comfortnet is dat de functionaliteit op orde wordt gehouden met minimaal dezelfde snelheid en waar mogelijk de kwaliteit en betrouwbaarheid van het netwerk worden verbeterd. Bij het Plusnet wordt flink geïnvesteerd, vooral in het versnellen van de lijnen en het verhogen van de kwaliteit, punctualiteit en betrouwbaarheid.

Voor het Plusnet is door de Stadsregio een investeringsagenda opgesteld, waarbij de planning is om tot en met 2022 diverse projecten in de stad uit te voeren om het openbaar vervoer te verbeteren. Waar mogelijk wordt hierbij aangesloten bij lopende en voorgenomen projecten, zoals nu bij het Leidseplein.

Leidseplein in het Plusnet OV

Van de vijf tramtrajecten (lijn 1, 2, 5, 7 en 10) die van en naar het Leidseplein lopen, maken er in de Mobiliteitsaanpak Amsterdam en de Investeringsagenda OV, vier trajecten deel uit van het Plusnet. Alleen het traject in de Leidsestraat behoort door de beperkte ruimte niet tot het Plusnet, maar tot het Comfortnet. Over de toekomstige lijnvoering en lijnnummers worden nog nadere plannen gemaakt.

In het Voorlopig Ontwerp voor de herinrichting van het Leidseplein zijn twee dubbele (tweerichting) haltes gepland bij De Balie en Stadsschouwburg. De Stadsregio is voorstander van een wijziging van de halteligging, zodat het beter past in de plannen voor het Plusnet.

De Stadsregio is voor een variant met in elke richtign één lange halte, de zogenaamde ‘Molenwiekvariant' met voor de tram:

een halte voor De Balie voor tramverkeer in oostelijke richting
een halte op het terrassenplein in noordelijke richting
een halte in de Marnixstraat in westelijke richting
een halte op de Leidsebrug in zuidelijke richting.

Door deze halteligging is tramverkeer mogelijk vanuit de Marnixstraat over de Leidsebrug naar de Stadhouderskade (en vice versa). Nu is dat niet het geval. Door het spreiden van haltes is er tramverkeer in meer richtingen mogelijk, waardoor het tramverkeer flexibeler wordt. Daarnaast draagt deze variant ook bij aan het ontlasten van de Leidsestraat.

De Stadsregio Amsterdam is van mening dat dit voorstel een bijdrage levert aan sneller en betrouwbaarder openbaar vervoer naar en van het Leidseplein. De gemeente Amsterdam heeft aangegeven komende maanden verder inzichtelijk te maken wat het voorstel van de Stadsregio betekent voor het huidige Voorlopig Ontwerp.

Bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door hauptbahnhof »

Door deze halteligging is tramverkeer mogelijk vanuit de Marnixstraat over de Leidsebrug naar de Stadhouderskade (en vice versa). Nu is dat niet het geval.
Is wel het geval. Het is nu alleen onhandig omdat de trams nu moeten invoegen naar links zonder goede zicht of beveiliging.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #7

Bericht door robert55 »

fred1954 schreef:Inspraakreactie Stadsregio op herinrichting Leidseplein Amsterdam

De Stadsregio is voor een variant met in elke richtign één lange halte, de zogenaamde ‘Molenwiekvariant' met voor de tram:

een halte voor De Balie voor tramverkeer in oostelijke richting
een halte op het terrassenplein in noordelijke richting
een halte in de Marnixstraat in westelijke richting
een halte op de Leidsebrug in zuidelijke richting.

Bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl
Dus alle vier na de kruising. Voor de lijnvoering misschien het meest flexibel, voor de inrichting ter plaatse k-met-p
In de Marnixstraat richting Raamplein is domweg geen ruimte in de breedte, je kan wel willen dat het fietspad daar verdwijnt maar dat gebeurt gewoon niet.

Lange haltes [zeg 2 of 3 wagens ] betekent dat op stille uren meestal op de kop gestopt wordt, dus verder uit elkaar.
Een veel makkelijker in te passen optie is twee dubbelhaltes: binnenring zoals nu Kleine-Gartmanplantsoen. De Leidsestraat/Rozengracht lijnen halte zou ik verplaatsen naar voor Americain. Dat betekent dat net als aan de Koningsplein kant een buffer ontstaat voor het inrijden van de Leidsestraat.

Het enige wat in de mogelijke lijnvoering minder is, is dat van de Weteringschans naar Leidsebosje [zeg maar de lijn 6 beweging] langs twee haltes loopt. Doe routering schijntvoor een ommetje van lijn 12 in beeld te zijn, maar als je lijn 12 per se een hoge hoed wil geven kan dat ook via de Kinkerstraat [verkeerstechnisch zelfs makkelijker dan afslaan op Overtoom /1e CHS
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten