Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Nadat ik 's middags thuis had gewerkt nog een risicovol tripje ondernomen: retourtje centrum met de tram. Op heenweg rond 16:30 niks aan de hand, tram vertrok met +4 en ik stapte met +4 uit op de Westermarkt.
Om 18:15 stond ik op de Dam en kwam een overvolle lijn 1, gevolgd door een iets minder volle tweede tram op lijn 1. Ben dus maar in die tweede tram gestapt en in Leidsestraat kwam de omroep dat er een defecte tram op de Overtoom stond. We reden om via de Koninginneweg. Einde linksaf, rondje Haarlemmermeercircuit en over de Amstelveenseweg weer naar de eigen route. Uiteindelijk 19:15 thuis. Maar de stad is wel heel mooi in de sneeuw ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

GVB start busdiensten vanaf 21.00 uur weer op.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het Parool meldt nu dat het GVB heeft besloten vanavond toch niet meer uit te rijden met de bussen, ook de nachtbussen zullen vannacht NIET rijden. :shock:

https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-laa ... ~a4544895/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Sinds ik op dit forum zit is het niet rijden van de nachtbussen pas één keer eerder voorgekomen, dus behoorlijk uitzonderlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik vind de communicatie van het GVB vandaag niet in de haak.....eerst campagne voeren, dat ondanks het weer alles zou blijven rijden....dan toch stoppen, dan op Twitter melden dat na 21.00 geprobeerd zal worden de dienst weer op te starten en om 21.00 zeggen, toch maar niet en en passant ook de nachtbussen binnen laten...
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef:Het Parool meldt nu dat het GVB heeft besloten vanavond toch niet meer uit te rijden met de bussen, ook de nachtbussen zullen vannacht NIET rijden. :shock:

https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-laa ... ~a4544895/
Connexxion idemdito behalve Schiphol P30 - Schiphol Knooppunt Noord
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Ik vind de communicatie van het GVB vandaag niet in de haak.....eerst campagne voeren, dat ondanks het weer alles zou blijven rijden....dan toch stoppen, dan op Twitter melden dat na 21.00 geprobeerd zal worden de dienst weer op te starten en om 21.00 zeggen, toch maar niet en en passant ook de nachtbussen binnen laten...
Mee eens. Ik was niet echt amused toen ik dankzij die overmoedige berichtgeving van ze nog even rustig bij een vriend een drankje ben gaan drinken (was eigenlijk onderweg naar huis) en abrupt weg moest omdat het verhaal na 16 uur begon om te slaan. De tekst was voor die tijd haast op het pochen af: "wij rijden wel met alles door! Ga maar rustig op pad!"
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Personeelstekort kan ook nog?

Edit: GVB meldt op Twitter dat lijn 248 weer volgens dienstregeling gaat rijden..
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als ze nou gewoon eens een tramlijn van die 48 maken. Mooi langs 't IJ. Eventueel verlenging van lijn 26.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

n-evo schreef:Als ze nou gewoon eens een tramlijn van die 48 maken. Mooi langs 't IJ. Eventueel verlenging van lijn 26.
Liever een verlenging van lijn 3/5, door de Spaarndammerstraat. Ik denk dat de Houthavens meer hebben aan een verbinding naar de binnenstad dan alleen één naar CS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Allebei kan ook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

IC140 schreef:
n-evo schreef:Als ze nou gewoon eens een tramlijn van die 48 maken. Mooi langs 't IJ. Eventueel verlenging van lijn 26.
Liever een verlenging van lijn 3/5, door de Spaarndammerstraat. Ik denk dat de Houthavens meer hebben aan een verbinding naar de binnenstad dan alleen één naar CS.
Hmmm....een tram door de Spaarndammerstraat? Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, ik denk, dat ALS er in de Spaarndammerbuurt ooit een nieuwe tramlijn komt, die dan toch buitenom via de Tasmanstraat zal lopen. Daar is meer ruimte.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

In de Telegraaf wordt vandaag door verkeerswethouder Litjens wederom gepleit voor doortrekking van de NZL naar Schiphol en Hoofddorp.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429381 ... r-schiphol
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Hmmm....een tram door de Spaarndammerstraat? Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, ik denk, dat ALS er in de Spaarndammerbuurt ooit een nieuwe tramlijn komt, die dan toch buitenom via de Tasmanstraat zal lopen. Daar is meer ruimte.
In de Tasmanstraat is misschien wel ruimte, maar in de Van Diemenstraat is het woekeren.

Bovendien, de gemiddeld drukste lijn rijdt daar toch echt door de Spaarndammerstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Van Diemenstraat is wat moeilijker, maar altijd nog beter dan de Spaarndammerstraat. Er gaat inderdaad nu een drukke buslijn doorheen, maar een bus neemt minder ruimte in en is wendbaarder dan een tram, vandaar mijn opmerking.
Het enige wat zou kunnen is de straat autoluw/autovrij maken, maar of dat gaat gebeuren?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Spaarndammerstraat is breder en geen doorgaande route zoals de Van Diemenstraat wel is en zal blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:shock:
Bij De Telegraaf zijn ze tamelijk optimistisch over de realisatie van een metrolijn naar Schiphol
De Telegraaf schreef:Volgens Litjens (VVD) moet het kabinet deze periode een knoop doorhakken over de uitbreiding van de nieuwe metrolijn, die volgens de planning volgend jaar moet rijden.
fred1954 schreef:[...]maar een bus neemt minder ruimte in en is wendbaarder dan een tram, vandaar mijn opmerking.
Wendbaarder zeker, maar een tram neemt zelfs bij een grotere breedte minder ruimte in dan een bus. Gecombineerde tram/busstroken zijn dan ook altijd breder dan het omgrenzingsprofiel van de tram.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

IC140 schreef:Liever een verlenging van lijn 3/5, door de Spaarndammerstraat. Ik denk dat de Houthavens meer hebben aan een verbinding naar de binnenstad dan alleen één naar CS.
Heerlijk vast in de file iedere spits.

Naar mijn weten ligt het CS ook in de binnenstad en op loopafstand van de Dam met ov-verbindingen naar alle windstreken.
fred1954 schreef:[...] maar een bus neemt minder ruimte in en is wendbaarder dan een tram, vandaar mijn opmerking.[...]
De bussen hier zijn nog altijd breder dan de trams (een Citaro is 2,55 m breed vs Combino 2,4 meter breed) en kunnen minder strak naast elkaar rijden i.v.m. geen rails.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De Spaarndammerbuurt lijkt op de Indische Buurt. Niet alleen qua stedenbouw en architectuur, ook qua geografie. Het zijn beiden buurtjes aan de 'verkeerde' kant van het spoor, die lange tijd een soort einde van de stad, een einde van de bewoonde wereld vormden, ook al kennen beiden doorgaande wegen. Door diverse ontwikkelingen (IJburg, Science Park en Zeeburgereiland in het oosten, Houthavens, Sloterdijk en straks Haven-Stad in het westen) komen ze ineens een stuk centraler in de stad te liggen, wat mogelijkheden schept voor geheel nieuwe verbindingen. Waar de Indische Buurt al sinds het begin van de 20e eeuw per tram bereikbaar is, is dat hier niet het geval; de tramroute die hier ook vanaf ongeveer dezelfde tijd lag (bereden door een lijn 5 en later een lijn 12, zie ik op Wikipedia) is in de jaren '50 verdwenen.

De Spaarndammerstraat zelf lijkt me qua profiel (afgaand op mijn gevoel en ruimtelijk inzicht en bevestigd met wat grove metingen in afstandmeten.nl) goed vergelijkbaar met de Czaar Peterstraat. Van gevel tot gevel een meter of 19 tot 21. En daar rijdt ook een tram. Nou is die straat wel voor dat doel autoluw gemaakt. Of dat hier ook zou kunnen... Ik zou zelf denken van wel, want de Spaarndammertunnel gaat binnenkort open en het doorgaande verkeer tussen Centrum/Staatsliedenbuurt en S102 gaat via de Houtmankade. Maar ik zou niet weten wat de ideeën bij de gemeente zijn.

Een verbinding van Houthavens en Spaarndammerbuurt met het Leidseplein via lijn 5 of de Buitenring via lijn 3 lijkt mij wel levensvatbaar, al ben ik geen deskundige. En als straks heel Sloterdijk tussen Schiphollijn, Zaanlijn/Oude Lijn en A10-West tot woonwijk wordt omgevormd ligt een verlenging naar station Sloterdijk over de Transformatorweg voor de hand.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Verschil is dat er in de Spaarndammerstraat heel veel bedrijvigheid is door winkels e.d. Dat is in de Czaar Peterstraat veel en veel minder.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Klopt. Je zit dus met veel laders en lossers in je maag daar. De frequentie van lijn 5 ligt ook vrij hoog. Blijft dat trouwens zo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Eenrichtingsverkeer in de Spaarndammerstraat gaat prima. Doorgaand verkeer wordt om de buurt heengeleid via de Houtmankade, dat is ook de manier om in de nieuwe tunnel te komen.

Richting het noorden is het met de auto niet eens mogelijk vanaf het Nassauplein de Spaarndammerstraat in te rijden, alleen de busbaan en het fietspad geven toegang. Grootste probleem is dat je mogelijk een aantal parkeerplaatsen zal moeten opheffen om een herinrichting mogelijk te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Klopt. Je zit dus met veel laders en lossers in je maag daar. De frequentie van lijn 5 ligt ook vrij hoog. Blijft dat trouwens zo?
Als de ombouw van de AVL het toe laat, zal de frequentie zo blijven, lijkt me. Vergeet niet dat als in maart 2019 lijn 51 eruit gaat, dat lijn 5 vanaf Amstelveen de enige rechtstreekse railverbinding is met het centrum. Er gaat vanaf WW een vervangende bus 55 rijden, maar die zal, volgens berichten, niet overal stoppen op het gedeelte waar lijn 5 nog rijdt en lijn 55 gaat maar tot Zuid.

Ik ga er van uit dat dan meer mensen lijn 5 zullen pakken dan nu. Want ja, overstappen wil men niet graag als het niet hoeft.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Als er een tramlijn naar de Houthavens komt lijkt me een verbinding naar het CS via de Spaarndammerstraat en Haarlemmerstraat het meest voor de hand liggend. Dit is de drukke 22-as die over de hele lengte genoeg reizigers trekt, in tegenstelling tot de erg rustige IJ-route van de 48 die niet voor niks eindpuntje-ruil heeft gedaan met de 22. De Spaarndammerstraat was al eens een tramstraat en kan die ook zo weer worden als er wat parkeerplaatsen of 1 rijbaan worden opgeofferd - niks vergeleken met de smalle dorpsweggetjes die ze in de nieuwe Franse tramsteden tot tramstraat weten om te toveren.

Enig nadeel is dat de ook best drukke route naar Sloterdijk nog niet toe is aan een tram, en dan dus weer aan de 48 gekoppeld zou moeten worden waardoor er dan zowel een tram als een drukke geledebuslijn naar de Houthavens zouden rijden -overkill. Om die reden denk ik dat zolang de rest van de houthavens nog niet ontwikkeld is de huidige bus 22 de beste optie is. Een wat zwaardere buslijn is ook geen misdrijf *bus*
We kunnen er niet meer Onderuit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten