Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door nvdw »

Met het voorbehoud dat ik het ook maar moet doen met de stukken die hier voorliggen. Ik ben niet betrokken bij het Amsterdamse historische tramgebeuren, ik zit niet aan de tafel met het stadsbestuur.

Als ik verder zoek kom ik op dit persbericht uit. Daar staat dat de museumtram niet meer voorkomt in het bestemmingsplan, met daaraan de conclusie dat het geheel in duigen zal vallen, met even verderop de - correcte - mededeling dat er een achterdeurtje in het plan zit waardoor er toch plaats kan zijn voor de museumtram, op voorwaarde van een goed onderbouwd ondernemingsplan. En dan staat er dit:
Volgens de stichtingen werd dit onmogelijk gemaakt omdat Amsterdam niet transparant was over bijvoorbeeld de huisvestingskosten van de trams.
Dat is dan weer een nuance van de andere kant. Het trammuseum in Amsterdam is buitengewoon kwetsbaar omdat de exploitatie staat of valt met het rijden van de dingen, en daar heb je een aansluiting op het tramnet voor nodig. Tel daarbij op dat de geldboom van zo'n stichting nogal magere vruchten draagt, en je weet dat je de locaties niet voor het uitkiezen hebt. Ik kan me voorstellen dat je je als stichting met de rug tegen de muur gezet voelt als de gemeente weliswaar een locatie voorstelt, maar geen uitsluitsel kan geven over de kosten ervan.

Aan de andere kant: wat wil je dan? De gemeente heeft geen andere locatie beschikbaar, in elk geval niet op korte termijn. De collega's in Rotterdam en Den Haag hebben het onmetelijke geluk dat hun remise een monument is met een beperkte bestemming, waardoor de gemeente toch niets anders met het pand kan. Dat zou in Amsterdam kunnen als ooit de remise Lekstraat (geheel) vrij zou komen, maar dat is op dit moment niet aan de orde. Je hoeft als museum niet alles te pikken, maar ik krijg de indruk dat de stichtingen hun hand overspelen, en dat is ook wat ik uit de reactie van de gemeente proef.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Karl »

Die Lekstraat zou wel eens de tantaluskwelling voor de historische trams kunnen zijn: de gemeente Amsterdam weet natuurlijk ook van de status van de Lekstraat af, dus waarom zouden ze moeite doen voor een andere locatie, want wat moet je dan met de Lekstraat doen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zal wel meevallen. Vanaf de omgeving van het Haarlemmermeerstation heeft de EMA een eigen baan (die overigens bloedig door de stichting zelf onderhouden wordt), terwijl ze in de Lekstraat afhankelijk zijn van de nukken van het GVB. Die waren niet onwelwillend, maar met het aandraaien van de duimschroeven is de ruimte voor zulk soort Spielerei drastisch afgenomen. Daarmee lijkt de Lekstraat me dus eigenlijk niet zo'n heel aantrekkelijke locatie voor EMA.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Wat ik me wel afvraag: waarom moet er per se een remise ingepast worden in dat bouwblok 4? Ik zie ten zuiden van de keerlus van de GVB remise Havenstraat een groot leeg stuk grasveld parallel aan de tramlijn/spoorbaan. Waarom kan daar geen nieuwe remise gebouwd worden?
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Dat valt volgens mij onder het bestemmingsplan Schinkeleilanden, met als bestemming uitsluitend recreatie.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik ken mensen die bij de museumtramlijn actief zijn dus ik heb het conflict met de gemeente een beetje kunnen volgen door de vele jaren dat het al speelt heen. Het komt er op neer dat de gemeente op een dag besloot het terrein dat al 45 jaar gehuurd wordt door de museumtramlijn te bestemmen voor woningbouw, en hoewel de tram als onderdeel van die plannen gedoogd werd kwamen ze duidelijk op de tweede plek wat natuurlijk niet leuk is. Het aanbod van de remise in blok 4 was leuk bedoeld, maar veel te klein voor de collectie van de EMA en het gebrek aan een emplacement zou de exploitatie in de praktijk onmogelijk maken. Echter, de gemeente was bereid om de plannen aan te passen als de museumtram met een goed alternatief zou komen. Dat is ze in al die jaren niet gelukt. En hoewel daar ook wel wat goede redenen voor waren snap ik de frustratie van de gemeente heel goed.

Ik vind alleen dat je van de gemeente de professionaliteit mag verwachten om, gefrustreerd of niet, te zorgen dat er een oplossing komt. Het gaat hier niet om een burenruzie tussen 2 tokkies uit Noord. Het gaat hier om een geschil tussen een particulier groepje vrijwilligers en de gemeente Amsterdam, waarbij twee voor de stad heel belangrijke dingen op het spel staan (een geliefde toeristische tramlijn en de gehele collectie amsterdamse museumtrams). Het lijkt me wel duidelijk wie in die situatie de verantwoordelijkheid heeft om koste wat kost tot een oplossing te komen.
trolly schreef:
Kennelijk vind je dat vluchtelingen verwend worden, terwijl je dat niet nodig acht voor allerlei soorten mensen. Daarmee geef je aan dat jij dat niet acceptabel vindt, waarmee de zin als geheel dus een contradictio in terminis is. De vergelijking vind ik misplaatst, omdat deze op twee gebieden die werkelijk niets met elkaar van doen hebben afleidt van de werkelijke problematiek. Maar uiteraard had je dat ook zelf kunnen bedenken.
Ik weet niet zeker of ik 'zelf had kunnen bedenken' dat jij het halve partijprogramma van een alt-right partij uit één zin van mij zou halen. Ik heb nooit gezegd dat ik de acceptatie van mensen niet nodig zou achten, of de manier waarop men omgaat met vluchtelingen niet acceptabel vind, en dat bedoelde ik dus ook niet. Fred kaartte aan dat terwijl de politiek zich druk maakt als asielzoekers uitgezet dreigen te worden, niemand zich er om bekommert als het zelfde met historische trams gebeurt, dus ik reageerde daar op met de opmerking dat het vluchtelingenprobleem alleen maar die voorkeursbehandeling krijgt omdat gelijkheid/anti-racisme/etc een populair thema is op het moment. Niks wereldschokkends lijkt me. Maar goed, die zin van mij heeft inderdaad afgeleid van het onderwerp dus tot zo ver heb je gelijk.
We kunnen er niet meer Onderuit
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Voor de liefhebbers is op de website van het GVB de metro-dienstregeling die in gaat op 3 maart te raadplegen.

Weesperplein - Lelylaan v.v. in 17-19 minuten. Toch beduidend sneller dan de tram(21-23 min).

Ook Heemstedestraat - CS zal met de metro (24 min) veel sneller zijn dan met de tram (31 min)
Laatst gewijzigd door IC140 op ma 04 feb 2019, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

n-evo schreef: En Vlaams-Limburg is "de invalidenparking". :')
Wel typisch dat de invalidenparking dan voorbij "het einde van de wereld" ligt (de Kempen).
🍉
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

IC140 schreef:Voor de liefhebbers is op de website van het GVB de metro-dienstregeling die in gaat op 3 maart te raadplegen.

Weesperplein - Lelylaan v.v. in 17-19 minuten. Toch beduidend sneller dan de tram(21-23 min).

Ook Heemstedestraat - CS zal met de metro (24 min) veel sneller zijn dan met de tram (31 min)
Ik ben benieuwd wat voor interessante materieelverschuivingen we gaan krijgen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Je bedoelt dat er een omloop te bedenken moet zijn waarbij elke trein elke lijn (nou vooruit, behalve de 52) in twee richtingen berijdt voordat ie weer terug bij af is?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

IC140 schreef:Weesperplein - Lelylaan v.v. in 17-19 minuten. Toch beduidend sneller dan de tram(21-23 min). Ook Heemstedestraat - CS zal met de metro (24 min) veel sneller zijn dan met de tram (31 min)
Ben benieuwd of de metro nu een populairdere optie wordt voor reizen van het centrum naar west. CS - Heemstedestraat via Overamstel is natuurlijk qua afstand bijna 2x zo lang als met de 2, dus als je op saldo reist gaat dat wel in de papieren lopen.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: Ik ben benieuwd wat voor interessante materieelverschuivingen we gaan krijgen.
Ligt er aan of de binnensporen van station Spaklerweg al bereden kunnen worden door M5 materieel. Zo ja, dan kunnen in principe alle types op alle lijnen rijden (behalve uiteraard op 52) Volgens mij is dat ook altijd de bedoeling geweest dat het materieel “at random” ingezet zou worden, nadat de Amstelveenboog eruit zou gaan...... :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Volgens mij kunnen de metro’s er prima rijden, maar nog niet stoppen.
Spaklerweg is daarom (helaas) ook per 3 maart uit de dienstregeling van lijn 51 gehaald. De dienstregeling loopt tot en met 21 april, dus ik vermoed dat lijn 51 er na die tijd weer zal stoppen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik bedoelde ook stoppen uiteraard. Zie inderdaad dat halte Spaklerweg voor de 51 in ieder geval is vervallen, dat betekent dan ook geen inkortingen meer tot Spaklerweg voor lijn 51, als het dringen wordt in de Oosttunnel door een verstoring/defect? Dan kan niets anders betekenen, dan dat bijvoorbeeld lijn 53 bij tijd en wijle ingekort gaat worden?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Tuurlijk niet. De verstoringen worden afgeschaft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Het wordt waarschijnlijk: Omleiden naar Van der Madeweg en keren ergens bij Venserpolder of zo.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ontruimen op Overamstel en zonder reizigers keren op Spaklerweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Is dat keerspoor wel lang genoeg voor M5 ?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Ontruimen op Overamstel en zonder reizigers keren op Spaklerweg.
Hoe zie je dat voor je als de keervoorziening daar vervalt dankzij het verlengen van de perrons?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er ligt aan de zuidzijde van de middensporen van Spaklerweg een kruiswissel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat lijkt me dan een prima optie. :pos:
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Kan je dan niet al vóór Overamstel op het kruiswissel overlopen om gelijk weer terug te keren ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Op het moment dat de perrons lang genoeg zijn op Spaklerweg kan je er met reizigers naartoe natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Dan zit je overigens nog steeds zonder keerspoor. Zou handig zijn als ze de sporensituatie ten zuiden van Spaklerweg aan zouden passen zodat lijn 51 richting Isolatorweg het buitenspoor kan nemen. Het binnenspoor/perron staduitwaarts kan dan bij storingen als keerspoor gebruikt worden, zodat metro's niet op regulier spoor hoeven te keren.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Kwartje is nog steeds niet gevallen bij het GVB..... :shock:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten