Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Heb ik iets gemist over vakbondsacties bij GVB? In beide richtingen stond tram 5 vanmorgen minutenlang stil bij station Zuid en vetrok pas toen de volgende eraan kwam :?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Sinds 4 augustus is er sprake van "knooppuntpunctualiteit" bij de tram en bus. Bij de tram is dat bij Station Zuid en Weesperplein. Simpel gezegd: niet te vroeg vertrekken en niet later dan 180 sec.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Sinds de M50 weer "normaal" rijdt heb ik welgeteld 1x in een M5 gezet. Voor de inkorting had ik onderweg naar werk iedere dag een M5. Ben er eerlijk gezegd niet heel rouwig om omdat ik met een CAF de intercity wel haal en met zo'n M5 'm telkens net miste. :|

Zoals ik al eerder zei: alle M5 is gepland op de vork tiidens de zomerdienst dus kleine kans dat je zenop m50 tegenkomt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

hauptbahnhof schreef:Sinds 4 augustus is er sprake van "knooppuntpunctualiteit" bij de tram en bus. Bij de tram is dat bij Station Zuid en Weesperplein. Simpel gezegd: niet te vroeg vertrekken en niet later dan 180 sec.
Dus, die trams scheuren als een gek naar station Zuid om daar 5 minuten tijd af te wachten? Niet echt een verbetering.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door reisthijs »

Vijf minuten te vroeg vertrekken vind je wel een goed idee?

Ik vind het vooral opmerkelijk dat er blijkbaar nog niet zoiets als "knooppuntpunctualiteit" bestond. Dat lijkt mij toch iets vanzelfsprekends...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

reisthijs schreef:Vijf minuten te vroeg vertrekken vind je wel een goed idee?

Ik vind het vooral opmerkelijk dat er blijkbaar nog niet zoiets als "knooppuntpunctualiteit" bestond. Dat lijkt mij toch iets vanzelfsprekends...
GVB hanteerde geen kpp maar wel aankomstpunctualiteit. En om daar goed op te scoren kun je evengoed niet veelste vroeg van de andere haltes vertrekken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Een tram in Amsterdam kan gewoon niet punctueel rijden. Ik heb niet het idee dat de gemiddelde tramreiziger zn reis op een specifieke rit plant maar gewoon op een halte gaat staan in de wetenschap dat er toch snel eentje komt. Dan is regelmaat veel belangrijker.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

hauptbahnhof schreef:Zoals ik al eerder zei: alle M5 is gepland op de vork tiidens de zomerdienst dus kleine kans dat je zenop m50 tegenkomt.
Vind het ook niet erg verder dus houwe zo. :pos:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Een tram in Amsterdam kan gewoon niet punctueel rijden. Ik heb niet het idee dat de gemiddelde tramreiziger zn reis op een specifieke rit plant maar gewoon op een halte gaat staan in de wetenschap dat er toch snel eentje komt. Dan is regelmaat veel belangrijker.
Dat is voor mij heel erg afhankelijk van de situatie. Als ik met jou om/rond 14 uur afspreek op de Westermarkt dan doe ik dat redelijk op schatting i.p.v. dat ik echt ga plannen. Ga ik de stad uit en moet ik met bijv. tram > metro > trein dan plan ik het wel echt met 9292.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Vind het ook niet erg verder dus houwe zo. :pos:
Ik wel. Ga nu echt minder mijn M50.
n-evo schreef:Dat is voor mij heel erg afhankelijk van de situatie. Als ik met jou om/rond 14 uur afspreek op de Westermarkt dan doe ik dat redelijk op schatting i.p.v. dat ik echt ga plannen. Ga ik de stad uit en moet ik met bijv. tram > metro > trein dan plan ik het wel echt met 9292.
Maar ik neem aan dat je met jouw kennis over OV toch zelf kunt kijken of zo'n reisadvies wel realistisch is. Ik krijg regelmatig van Zuidoost naar Amstelveen het reisadvies om lijn 54 te Spaklerweg te nemen en vanaf daar lijn 51 met 1 minuut overstaptijd. Dat is erg ambitieus, ook als ik achterin lijn 54 zit. Dus ik zoek een ander reisadvies.

En ik zorg dat ik nooit de laatste optie heb want je kunt altijd sprake hebben van uitval of vertraging.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

De 9292 app heeft een hele handige optie voor dat soort situaties: Extra overstaptijd aan/uit
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Weeet nog niet of het hier al gemeld is, maar:

Bij de brug over de A2 tussen Overamstel en RAI rijden de metro's richting Overamstel gewoon op volle snelheid. Maar de metro's richting RAI rijden hier zeer langzaam. Dit is extreem vervelend want hierdoor mis je de overstap op Zuid. Weet iemand waarom dit zo is?

Verder vind ik dat er erg weinig metro's rijden, 11 minuten wachten als ik op Zuid aankom vind ik niet normaal in zo'n grote stad, en dan komen 51 en 50 tegelijkertijd (kan dat niet beter worden verspreid?). Vandaag zag ik overigens ook weer een lesmetro. Blijkbaar zijn ze een horde nieuwe metrochauffeurs aan het opleiden?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Misschien een opfriscursus i.v.m. het nieuwe beveiligingssysteem?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Een tijdje terug zochten ze nog wel nieuwe metrobestuurders (klik)
Lijkt me wel een ideaal baantje als student zeg, maar de keuring zal vast niet mals zijn.

En ja, dan is de hele metrobaan een keer afgesloten, losse ze dat probleem met die wissel niet op ! Wat een prutsers....
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Mwah, als ik naar de procedure kijk die ik heb gehad, het was niet zwaar ofzo. Ik ben geen uitzendkracht dus bepaalde dingen kunnen anders zijn:
[*]eerste dag bijeenkomst met uitleg over het werk (trambestuurder), hierna een capaciteitentest (rekenen, nederlands), en als je die gehaald hebt een sollicitatiegesprek met iemand van HR.
[*]Als je door bent, dan volgt de psychologische test. Dit hield in rekenen, nederlands, technisch inzicht, een gesprek met een psycholoog, een test met stellingen die je met waar of niet waar moet beantwoorden (bijvoorbeeld: "Ik leg mijn spullen de avond ervoor klaar". Die stelling komt meerdere keren langs maar dan steeds anders gesteld), en ook een reactietest.
[*]Ook als dit met succes is gehaald volgt het eindgesprek. Dit is met iemand van HR en een leidinggevende. Deze is het pittigst van allemaal.
[*]Als je wordt aangenomen, dan volgt de medische keuring. Het zicht en gehoor wordt getest, suikerspiegel en flexibiliteit.

Een tramconducteur krijgt dezelfde test, alleen geen reactietest maar dan een rollenspel.

Als je aangenomen wordt volgt de opleiding zelf wat niet perse moeilijk is, maar wel veel. Want je bent 5 volle dagen per week aanwezig en je hebt huiswerk en je moet ook nog leren voor de tentamen.

Bij de metro zal het vrijwel hetzelfde zijn.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Om nog even terug te komen op de nieuwe trams. Is er al iets bekend over de bedrijven / modellen waar het oog op gevallen is of over gefluisterd wordt in de wandelgangen? Ben best benieuwd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Dit, misschien?

Afbeelding

-o-
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Is dat een tram !?!?!?!? :o :o :o
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bakpapier »

Moet je om tram te kunnen rijden eigenlijk een autorijbewijs hebben? Je zit namelijk gewoon in het verkeer dan. Met metro en trein is dat natuurlijk niet het geval.

En wat een vreselijk ding, die tram zeg !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Bakpapier schreef:Moet je om tram te kunnen rijden eigenlijk een autorijbewijs hebben?
Nee. Dat heb je als fietser toch ook niet nodig?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Alargule schreef:Dit, misschien?
Alsjeblieft niet zeg! :N
n-evo schreef:Om nog even terug te komen op de nieuwe trams. Is er al iets bekend over de bedrijven / modellen waar het oog op gevallen is of over gefluisterd wordt in de wandelgangen? Ben best benieuwd.
Het proces bevindt zich nog in een vroeg stadium dus ik denk niet dat daar uitspraken over gedaan kunnen worden. De welbekende leveranciers zullen wel biedingen gaan doen, oftewel Siemens met de Avenio en/of Avenio M, Bombardier met de FLEXITY 2, CAF met de Urbos 3 en/of AXL (alleen als ook trams met een 70% lagevloeraandeel worden geaccepteerd wat ik betwijfel), Stadler met de Variobahn, Alstom met de Citadis 302/402 en wie weet nog wel wat exotischer zoals de Vossloh Tramlink en de Skoda ForCity. Deze trams dingen in ieder geval ook allemaal mee (met uitzondering van de Avenio M) met de bestelling voor de 27 Utrechtse trams die eind dit jaar of begin volgend jaar besteld zullen gaan worden.

Op Tendernet zal t.z.t. de aanbesteding worden geplaatst als het zover is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Dit, misschien?

Afbeelding

-o-
Wat een geweldige tram! Ik zeg de ideale opvolger van de combino. Het combineert strakke zakelijkheid met een sexy snoet. De onweerstaanbaarheid van het materieel straalt je gewoon tegemoet. Ik heb nu al extra chipkaarten besteld om lekker veel rondjes met dat ding te rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten