Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Heb ik iets gemist over vakbondsacties bij GVB? In beide richtingen stond tram 5 vanmorgen minutenlang stil bij station Zuid en vetrok pas toen de volgende eraan kwam :?
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Sinds 4 augustus is er sprake van "knooppuntpunctualiteit" bij de tram en bus. Bij de tram is dat bij Station Zuid en Weesperplein. Simpel gezegd: niet te vroeg vertrekken en niet later dan 180 sec.
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
n-evo schreef:Sinds de M50 weer "normaal" rijdt heb ik welgeteld 1x in een M5 gezet. Voor de inkorting had ik onderweg naar werk iedere dag een M5. Ben er eerlijk gezegd niet heel rouwig om omdat ik met een CAF de intercity wel haal en met zo'n M5 'm telkens net miste.
Zoals ik al eerder zei: alle M5 is gepland op de vork tiidens de zomerdienst dus kleine kans dat je zenop m50 tegenkomt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dus, die trams scheuren als een gek naar station Zuid om daar 5 minuten tijd af te wachten? Niet echt een verbetering.hauptbahnhof schreef:Sinds 4 augustus is er sprake van "knooppuntpunctualiteit" bij de tram en bus. Bij de tram is dat bij Station Zuid en Weesperplein. Simpel gezegd: niet te vroeg vertrekken en niet later dan 180 sec.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Vijf minuten te vroeg vertrekken vind je wel een goed idee?
Ik vind het vooral opmerkelijk dat er blijkbaar nog niet zoiets als "knooppuntpunctualiteit" bestond. Dat lijkt mij toch iets vanzelfsprekends...
Ik vind het vooral opmerkelijk dat er blijkbaar nog niet zoiets als "knooppuntpunctualiteit" bestond. Dat lijkt mij toch iets vanzelfsprekends...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
GVB hanteerde geen kpp maar wel aankomstpunctualiteit. En om daar goed op te scoren kun je evengoed niet veelste vroeg van de andere haltes vertrekken.reisthijs schreef:Vijf minuten te vroeg vertrekken vind je wel een goed idee?
Ik vind het vooral opmerkelijk dat er blijkbaar nog niet zoiets als "knooppuntpunctualiteit" bestond. Dat lijkt mij toch iets vanzelfsprekends...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Een tram in Amsterdam kan gewoon niet punctueel rijden. Ik heb niet het idee dat de gemiddelde tramreiziger zn reis op een specifieke rit plant maar gewoon op een halte gaat staan in de wetenschap dat er toch snel eentje komt. Dan is regelmaat veel belangrijker.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Vind het ook niet erg verder dus houwe zo. :pos:hauptbahnhof schreef:Zoals ik al eerder zei: alle M5 is gepland op de vork tiidens de zomerdienst dus kleine kans dat je zenop m50 tegenkomt.
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat is voor mij heel erg afhankelijk van de situatie. Als ik met jou om/rond 14 uur afspreek op de Westermarkt dan doe ik dat redelijk op schatting i.p.v. dat ik echt ga plannen. Ga ik de stad uit en moet ik met bijv. tram > metro > trein dan plan ik het wel echt met 9292.JWM schreef:Een tram in Amsterdam kan gewoon niet punctueel rijden. Ik heb niet het idee dat de gemiddelde tramreiziger zn reis op een specifieke rit plant maar gewoon op een halte gaat staan in de wetenschap dat er toch snel eentje komt. Dan is regelmaat veel belangrijker.
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik wel. Ga nu echt minder mijn M50.n-evo schreef:Vind het ook niet erg verder dus houwe zo. :pos:
Maar ik neem aan dat je met jouw kennis over OV toch zelf kunt kijken of zo'n reisadvies wel realistisch is. Ik krijg regelmatig van Zuidoost naar Amstelveen het reisadvies om lijn 54 te Spaklerweg te nemen en vanaf daar lijn 51 met 1 minuut overstaptijd. Dat is erg ambitieus, ook als ik achterin lijn 54 zit. Dus ik zoek een ander reisadvies.n-evo schreef:Dat is voor mij heel erg afhankelijk van de situatie. Als ik met jou om/rond 14 uur afspreek op de Westermarkt dan doe ik dat redelijk op schatting i.p.v. dat ik echt ga plannen. Ga ik de stad uit en moet ik met bijv. tram > metro > trein dan plan ik het wel echt met 9292.
En ik zorg dat ik nooit de laatste optie heb want je kunt altijd sprake hebben van uitval of vertraging.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De 9292 app heeft een hele handige optie voor dat soort situaties: Extra overstaptijd aan/uit
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Weeet nog niet of het hier al gemeld is, maar:
Bij de brug over de A2 tussen Overamstel en RAI rijden de metro's richting Overamstel gewoon op volle snelheid. Maar de metro's richting RAI rijden hier zeer langzaam. Dit is extreem vervelend want hierdoor mis je de overstap op Zuid. Weet iemand waarom dit zo is?
Verder vind ik dat er erg weinig metro's rijden, 11 minuten wachten als ik op Zuid aankom vind ik niet normaal in zo'n grote stad, en dan komen 51 en 50 tegelijkertijd (kan dat niet beter worden verspreid?). Vandaag zag ik overigens ook weer een lesmetro. Blijkbaar zijn ze een horde nieuwe metrochauffeurs aan het opleiden?
Bij de brug over de A2 tussen Overamstel en RAI rijden de metro's richting Overamstel gewoon op volle snelheid. Maar de metro's richting RAI rijden hier zeer langzaam. Dit is extreem vervelend want hierdoor mis je de overstap op Zuid. Weet iemand waarom dit zo is?
Verder vind ik dat er erg weinig metro's rijden, 11 minuten wachten als ik op Zuid aankom vind ik niet normaal in zo'n grote stad, en dan komen 51 en 50 tegelijkertijd (kan dat niet beter worden verspreid?). Vandaag zag ik overigens ook weer een lesmetro. Blijkbaar zijn ze een horde nieuwe metrochauffeurs aan het opleiden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Misschien een opfriscursus i.v.m. het nieuwe beveiligingssysteem?
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Een tijdje terug zochten ze nog wel nieuwe metrobestuurders (klik)
Lijkt me wel een ideaal baantje als student zeg, maar de keuring zal vast niet mals zijn.
En ja, dan is de hele metrobaan een keer afgesloten, losse ze dat probleem met die wissel niet op ! Wat een prutsers....
Lijkt me wel een ideaal baantje als student zeg, maar de keuring zal vast niet mals zijn.
En ja, dan is de hele metrobaan een keer afgesloten, losse ze dat probleem met die wissel niet op ! Wat een prutsers....
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Mwah, als ik naar de procedure kijk die ik heb gehad, het was niet zwaar ofzo. Ik ben geen uitzendkracht dus bepaalde dingen kunnen anders zijn:
[*]eerste dag bijeenkomst met uitleg over het werk (trambestuurder), hierna een capaciteitentest (rekenen, nederlands), en als je die gehaald hebt een sollicitatiegesprek met iemand van HR.
[*]Als je door bent, dan volgt de psychologische test. Dit hield in rekenen, nederlands, technisch inzicht, een gesprek met een psycholoog, een test met stellingen die je met waar of niet waar moet beantwoorden (bijvoorbeeld: "Ik leg mijn spullen de avond ervoor klaar". Die stelling komt meerdere keren langs maar dan steeds anders gesteld), en ook een reactietest.
[*]Ook als dit met succes is gehaald volgt het eindgesprek. Dit is met iemand van HR en een leidinggevende. Deze is het pittigst van allemaal.
[*]Als je wordt aangenomen, dan volgt de medische keuring. Het zicht en gehoor wordt getest, suikerspiegel en flexibiliteit.
Een tramconducteur krijgt dezelfde test, alleen geen reactietest maar dan een rollenspel.
Als je aangenomen wordt volgt de opleiding zelf wat niet perse moeilijk is, maar wel veel. Want je bent 5 volle dagen per week aanwezig en je hebt huiswerk en je moet ook nog leren voor de tentamen.
Bij de metro zal het vrijwel hetzelfde zijn.
[*]eerste dag bijeenkomst met uitleg over het werk (trambestuurder), hierna een capaciteitentest (rekenen, nederlands), en als je die gehaald hebt een sollicitatiegesprek met iemand van HR.
[*]Als je door bent, dan volgt de psychologische test. Dit hield in rekenen, nederlands, technisch inzicht, een gesprek met een psycholoog, een test met stellingen die je met waar of niet waar moet beantwoorden (bijvoorbeeld: "Ik leg mijn spullen de avond ervoor klaar". Die stelling komt meerdere keren langs maar dan steeds anders gesteld), en ook een reactietest.
[*]Ook als dit met succes is gehaald volgt het eindgesprek. Dit is met iemand van HR en een leidinggevende. Deze is het pittigst van allemaal.
[*]Als je wordt aangenomen, dan volgt de medische keuring. Het zicht en gehoor wordt getest, suikerspiegel en flexibiliteit.
Een tramconducteur krijgt dezelfde test, alleen geen reactietest maar dan een rollenspel.
Als je aangenomen wordt volgt de opleiding zelf wat niet perse moeilijk is, maar wel veel. Want je bent 5 volle dagen per week aanwezig en je hebt huiswerk en je moet ook nog leren voor de tentamen.
Bij de metro zal het vrijwel hetzelfde zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Om nog even terug te komen op de nieuwe trams. Is er al iets bekend over de bedrijven / modellen waar het oog op gevallen is of over gefluisterd wordt in de wandelgangen? Ben best benieuwd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Is dat een tram !?!?!?!? :o :o :o
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Moet je om tram te kunnen rijden eigenlijk een autorijbewijs hebben? Je zit namelijk gewoon in het verkeer dan. Met metro en trein is dat natuurlijk niet het geval.
En wat een vreselijk ding, die tram zeg !
En wat een vreselijk ding, die tram zeg !
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee. Dat heb je als fietser toch ook niet nodig?Bakpapier schreef:Moet je om tram te kunnen rijden eigenlijk een autorijbewijs hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Alsjeblieft niet zeg! :NAlargule schreef:Dit, misschien?
Het proces bevindt zich nog in een vroeg stadium dus ik denk niet dat daar uitspraken over gedaan kunnen worden. De welbekende leveranciers zullen wel biedingen gaan doen, oftewel Siemens met de Avenio en/of Avenio M, Bombardier met de FLEXITY 2, CAF met de Urbos 3 en/of AXL (alleen als ook trams met een 70% lagevloeraandeel worden geaccepteerd wat ik betwijfel), Stadler met de Variobahn, Alstom met de Citadis 302/402 en wie weet nog wel wat exotischer zoals de Vossloh Tramlink en de Skoda ForCity. Deze trams dingen in ieder geval ook allemaal mee (met uitzondering van de Avenio M) met de bestelling voor de 27 Utrechtse trams die eind dit jaar of begin volgend jaar besteld zullen gaan worden.n-evo schreef:Om nog even terug te komen op de nieuwe trams. Is er al iets bekend over de bedrijven / modellen waar het oog op gevallen is of over gefluisterd wordt in de wandelgangen? Ben best benieuwd.
Op Tendernet zal t.z.t. de aanbesteding worden geplaatst als het zover is.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat een geweldige tram! Ik zeg de ideale opvolger van de combino. Het combineert strakke zakelijkheid met een sexy snoet. De onweerstaanbaarheid van het materieel straalt je gewoon tegemoet. Ik heb nu al extra chipkaarten besteld om lekker veel rondjes met dat ding te rijden.Alargule schreef:Dit, misschien?
-o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten