Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de metrohal van Amsterdam Centraal zijn voor de gesloten poortjes een rij rode poortjes geplaatst Ik neem aan dat die daar zijn geplaatst zodat er ook een doorlooproute wordt gemaakt tussen de Oostlijn en Noord/Zuidlijn, waarbij je niet uit- en in hoeft te checken. Klopt die gedachtegang een beetje?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee. Die directe route komt er al achter het perron van de Oostlijn. Ik denk dat die poortjesrij daar is geplaatst om minder drukte tussen de roltrappen en de poortjes te krijgen.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zou ook geen slecht idee zijn. De afstand tussen de (rol)trappen en de huidige rij poortjes die in gebruik is, is niet zo heel erg groot.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat klopt inderdaad. Een enkele keer moeten zelfs de naar boven draaiende roltrappen worden stilgelegd om teveel drukte te voorkomen. Omdat het naar verwachting nog drukker wordt, worden binnenkort nieuwe poortjes in gebruik genomen voor de Oostlijn om meer ruimte te creëren.Ardan schreef:Nee. Die directe route komt er al achter het perron van de Oostlijn. Ik denk dat die poortjesrij daar is geplaatst om minder drukte tussen de roltrappen en de poortjes te krijgen.
Binnenkort wordt de trap (onder de Albert Heijn) op het Oostlijnperron gesloopt en wordt deze verbonden met een speciaal bordes in de Noord/Zuidlijnkathedraal. Tussen de Oostlijn en de Noord/Zuidlijn kan je straks met 1 van de 6 roltrappen overstappen. Overigens komen ervoor het overstappen geen OV-chippoortjes.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het gaat niet helemaal lekker met Amsterdamse trams vandaag:
http://www.at5.nl/artikelen/166184/tram ... -ontspoord
http://www.at5.nl/artikelen/166184/tram ... -ontspoord
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Station Spaklerweg heeft in het afgelopen weekend een voetgangersbrug gekregen tussen beide perrons. Eind maart zou de renovatie van dit station moeten gaan beginnen met de sloop van de trappen naar het westelijke perron.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik was vanmorgen voor het eerst sinds een paar weken weer eens op metrostation Centraal en ik dacht: laat ik die vaste trap onder de Albert Heijn nog eens nemen, nu het nog kan. Maar ik was te laat, de trap is al helemaal afgezet met een schutting en met plastic. De sloop is dus al begonnen.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nog minder zitplaatsen in Amsterdamse trams
En trouwens: ook minder plek überhaupt, als ik de infographic onderaan het artikel mag geloven: van 180 plaatsen (60/120) in een Combino naar 175 (50/125) in een Urbos. We moeten natuurlijk nog even de specifieke configuratie voor Amsterdam afwachten, maar ik vraag me zo onderhand af of GVB niet mijlenver achter de troepen aanhobbelt met de keuze de komende 30 tot 35 jaar bij 30-metertrams te blijven.
Zou met de toenemende drukte in Amsterdam en een eventuele uitbreiding van het metronet die nog decennia op zich zal laten wachten een investering in 45-metermaterieel niet veel robuuster zijn?
En trouwens: ook minder plek überhaupt, als ik de infographic onderaan het artikel mag geloven: van 180 plaatsen (60/120) in een Combino naar 175 (50/125) in een Urbos. We moeten natuurlijk nog even de specifieke configuratie voor Amsterdam afwachten, maar ik vraag me zo onderhand af of GVB niet mijlenver achter de troepen aanhobbelt met de keuze de komende 30 tot 35 jaar bij 30-metertrams te blijven.
Zou met de toenemende drukte in Amsterdam en een eventuele uitbreiding van het metronet die nog decennia op zich zal laten wachten een investering in 45-metermaterieel niet veel robuuster zijn?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je vergelijkt een eenrichtings Combino met een tweerichtings Urbos. Een tweerichtings Combino heeft dezelfde lagere capaciteit van rond de 175 i.p.v. 180. Niet zo gek ook met een dubbele bestuurderscabine en meer deuren en verder lengte die gelijk is.
Waarom GVB eenrichtingstrams aan het vervangen is met uitsluitend tweerichtingstrams blijf ik raar vinden. Met name omdat je op een tramlijn als de 26 een rare mix krijgt van conducteurs en niet-conducteurs ritten.
Ik snap er ook de ballen van dat ze hier niet veel meer voorbereidingen treffen voor langer materieel.
Waarom GVB eenrichtingstrams aan het vervangen is met uitsluitend tweerichtingstrams blijf ik raar vinden. Met name omdat je op een tramlijn als de 26 een rare mix krijgt van conducteurs en niet-conducteurs ritten.
Ik snap er ook de ballen van dat ze hier niet veel meer voorbereidingen treffen voor langer materieel.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 28 feb 2017, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, en? Het is toch de bedoeling dat deze trams de gehele vloot gaan versterken en niet alleen het bestaande tweerichtingsmaterieel gaan vervangen? Dan vind ik de keuze voor trams met minder capaciteit vreemd. De enige manier waarop je de reizigersgroei dan kunt opvangen is dan door trams vaker te laten rijden. Iets wat in het drukke Amsterdam een weinig robuuste oplossing is en wat ook nog eens de hoogste personeelskosten met zich meebrengt. Een keuze voor langer materieel zou mij in dat licht logischer lijken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nou de 15G-trams hebben toch meer capaciteit dan de trams die ze vervangen? Ze hebben minder capaciteit dan de eenrichtings Combino's, maar die vervangen ze niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Fair enough, maar zoals ik eerder aangaf ga je een reizigersgroei (waar sprake van is) daarmee alleen opvangen door trams vaker te laten rijden. Dat kost meer personeel en zorgt voor meer voertuigbewegingen in/door een toch al drukke stad. Zou het dan niet beter zijn om voor langere trams te gaan - ik noemde al 45 meter - waar in onderzoeken van een paar jaar geleden ook van werd gesproken? Met 45 meter bied je met één voertuig 1,5 keer de capaciteit van een 30-metertram, en heb je om dezelfde vervoersvraag op te vangen dus dito minder personeel en voertuigbewegingen nodig.
Ik vind de keuze voor 30-metertrams die qua capaciteit niet verschillen van de Combino's niet toekomstvast, dat is mijn punt.
Ik vind de keuze voor 30-metertrams die qua capaciteit niet verschillen van de Combino's niet toekomstvast, dat is mijn punt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ok, erg vernieuwend punt van je :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je bent ook van harte welkom er een conservatief standpunt tegenover te stellen, hoor.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik kan inmiddels niet meer tellen hoe vaak ik dit punt hier - en elders - heb aangedragen. In Amsterdam vinden ze langere trams nou eenmaal eng, lastig en/of te complex dus gebeurd er niks. Zie de AVL: die mag met z'n trams in dubbeltractie toch ook niet verder dan Zuid? En voor lijn 26 bestellen ze 4 15G-trams te weinig om de hele spitsdienst in dubbeltractie uit te voeren. Er lijkt een grote afkeer te heersen voor langer materieel binnen de Ring.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja. Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen, want uniformiteit in je materieelpark biedt de meest flexibele inzet: iedere tram kan op iedere lijn worden ingezet, terwijl voor langere trams eerst aanpassingen (haltes, baan) nodig zijn waarmee de inzet van dit materieel beperkt is.
Maar daar wringt hem de schoen: dat is op te lossen als er geïnvesteerd zou worden in het upgraden van het tramnet, op een veel agressievere manier dan nu met de Investeringsagenda gebeurt. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iedere tramhalte en de gehele baan langere trams moet kunnen accommoderen. Nu zal dat in de praktijk niet haalbaar/wenselijk zijn, maar je zou met dit uitgangspunt uiteindelijk alleen die delen van het tramnet op de huidige standaardlengte laten waarvan je vrij zeker kunt stellen dat daar de komende decennia geen langere trams nodig zijn.
Maar ja, dat kost geld. En dat is er niet.
Maar daar wringt hem de schoen: dat is op te lossen als er geïnvesteerd zou worden in het upgraden van het tramnet, op een veel agressievere manier dan nu met de Investeringsagenda gebeurt. Uitgangspunt zou moeten zijn dat iedere tramhalte en de gehele baan langere trams moet kunnen accommoderen. Nu zal dat in de praktijk niet haalbaar/wenselijk zijn, maar je zou met dit uitgangspunt uiteindelijk alleen die delen van het tramnet op de huidige standaardlengte laten waarvan je vrij zeker kunt stellen dat daar de komende decennia geen langere trams nodig zijn.
Maar ja, dat kost geld. En dat is er niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij krijgt Amsterdam het meeste geld van wie dan ook van het Rijk om te investeren in beter OV.
Als ze bij gepland onderhoud nu al aanpassingen doen voor langere (niet bredere) trams kan je er toch gefaseerd voor zorgen dat het net ervoor geschikt wordt? Het hoeft allemaal niet over één nacht ijs te gaan. Je moet daarbij wel voor lief nemen dat die langere trams nooit door de Leidse- of Utrechtsestraat kunnen. Komt bij dat die uniformiteit nu al niet bestaat: de eenrichtingstrams kunnen niet op de Amstelveenlijnen en het gros van de trams missen de beveiliging om over lijn 26 te kunnen rijden.
Als ze bij gepland onderhoud nu al aanpassingen doen voor langere (niet bredere) trams kan je er toch gefaseerd voor zorgen dat het net ervoor geschikt wordt? Het hoeft allemaal niet over één nacht ijs te gaan. Je moet daarbij wel voor lief nemen dat die langere trams nooit door de Leidse- of Utrechtsestraat kunnen. Komt bij dat die uniformiteit nu al niet bestaat: de eenrichtingstrams kunnen niet op de Amstelveenlijnen en het gros van de trams missen de beveiliging om over lijn 26 te kunnen rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik las een paar maanden terug ergens dat er vanuit de gemeente Amsterdam een wens bestaat om de tram maar helemaal uit de Leidsestraat weg te halen. Eigenlijk met als insteek de Nieuwezijds Voorburgwal tussen Dam en Spui (nu een raar breed achterstraatje middenin het centrum) tramvrij en daarmee voetgangersvriendelijk te maken, maar toch. Voordeel is dat het veel meer ruimte voor voetgangers oplevert op een plek waar dat hard nodig is; nadeel is dat de overgebleven tramroutes nóg drukker worden. Pleit opnieuw voor inzet van langer materieel. Ook omdat je de Leidsestraatbottleneck dan niet meer hebt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Trams weg uit de Leidsestraat is iets wat je periodiek weer voorbij ziet komen. Het sterft een stille dood wanneer ze zich weer realiseren dat de alternatieve routes al bomvol zitten en niks doen qua tijdswinst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De enkele ideetjes die het in Amsterdam wél halen zijn gebouwd op een vuilnisbelt van goed bedoelde proefballonnetjes...;)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Terug naar de lengte van de bestelde trams: er staat mij iets bij dat trams in Amsterdam ook niet langer kunnen, omdat de stukken strengelspoor daarvoor te korte passeerpunten hebben die niet verlengd kunnen worden. Nu kunnen ze met 30 meter trams op die punten 2 trams achter elkaar kwijt, bij langere trams gaat dat dan dus niet meer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, dat is hoofdzakelijk in de Leidsestraat......Gekko123 schreef:Terug naar de lengte van de bestelde trams: er staat mij iets bij dat trams in Amsterdam ook niet langer kunnen, omdat de stukken strengelspoor daarvoor te korte passeerpunten hebben die niet verlengd kunnen worden. Nu kunnen ze met 30 meter trams op die punten 2 trams achter elkaar kwijt, bij langere trams gaat dat dan dus niet meer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 217 gasten