Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Suus »

Dat was in 2009 denk ik. Toen was de tunnel open maar reed lijn 51 helemaal niet, in Amstelveen had je bus 55. Lijn 50 reed alleen Isolatorweg - Zuid. Tussen Zuid en Duivendrecht mocht je op vertoon van je GVB-vervoersbewijs met de trein en tussen Duivendrecht en Overamstel kon je bus 58 nemen, die had nog een geheime halte die was weggetipexed bij Overamstel maar wel werd aangedaan, te weten Joan Muyskenweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Het waren 2 jaren toch?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

In 2008, 2010 én 2011 is de tunnel dicht geweest. 2013 wordt de vierde keer. Begin 2012 zeiden ze bij de Dienst N/Z-lijn nog tegen de media dat het veel te voorbarig was over een vierde sluiting te spreken. Blijkbaar niet dus.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ja ok, maar had het over de stremming op de zuidas.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Verkeerd begrepen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Maakt niet uit. Ik woonde toendertijd in amstelveen en had er behoorlijk veel last van. Meer last dan ik nu heb nu ik in ZO woon. Pak makkelijk de sprinter en hoef de tunnel niet in.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ondertussen rijden de CAMbino's weer op andere lijnen.
De 2149 is van lijn 13 verhuisd naar lijn 7/14 en de 2026 is is van lijn 7/14 verhuisd naar lijn 12.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

^Zat er laatst in en stond helemaal vooraan door drukte. Zag er wel grappig uit die twee LCD'tjes aan de binnenkant.

De hele Plesmanlaan/Heemstedestraat is inmiddels zo verzakt dat de 2 er met minimale snelheid overheen moet. Iemand enig idee wanneer het spoor weer goed wordt aangelegd?

Deze lijn ziet wel af de laatste tijd... :P
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

In welke van de 2 stond je dan?

Dat van lijn 2 heb ik volgens mij al verteld. Begrenzing is 20 km/u en op de kennisgeving staat dat ie geldig is tot 31/12. Dus voorlopig blijft het zo. Maar ja, het brengt maar 1 minuut vertraging met zich mee dus in sloten flink doorgassen haal je het wel weer in.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Ik was gisteren geheel toevallig in lijn 4 tussen RAI en Amsterdam Centraal. Bij Amsterdam Centraal bedacht ik mij dat er bij de omroep wel de opties 'bus, tram, streekvervoer' en 'trein' worden genoemd, maar niet 'pont' of 'veer'. Meneer Klardie, u kunt weer terug naar de studio! :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ferdinand Bol wordt bijna geheel autovrij

Na jaren vertraging zal stadsdeel Zuid 23 januari eindelijk de voorlopige conceptnota van uitgangspunten voor de herinrichting van de Ferdinand Bolstraat presenteren.

Lees verder


Wordt niet gesproken of er tramsporen terugkomen in het tramloze gedeelde van de Ferdinand Bolstraat. Hoop het wel. En verder hoop ik ook dat ze strengelspoor gaan aanleggen en geen drukveerwissels. Heb je ook geen gezeur van omwonenden dat ze teveel lawaai veroorzaken als deze terugklappen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Worden toch de voorkeur uitgevoerd van de buurt en ondernemers. Nice. Ik dacht dat die plannen helemaal van tafel waren geveegd omdat tijdje terug de sporen in de Ferdinand Bol zijn vervangen en de oude situatie gehandhaafd werd?
hauptbahnhof schreef:In welke van de 2 stond je dan?
Geen idee, was stampvol en stond helemaal vooraan tegen de deur gesandwitched. Was ook maar voor één halte. :P
hauptbahnhof schreef:Dat van lijn 2 heb ik volgens mij al verteld. Begrenzing is 20 km/u en op de kennisgeving staat dat ie geldig is tot 31/12. Dus voorlopig blijft het zo. Maar ja, het brengt maar 1 minuut vertraging met zich mee dus in sloten flink doorgassen haal je het wel weer in.
Heb het niet voorbij zien komen. Dacht aanvankelijk dat er langzaam werd gereden omdat het zondag in de vroege ochtend was en de tram vrij vroeg was, maar viel me deze week opeens op dat het iedere keer het geval was. Geredeneerd vanuit het perspectief van de tramconducteur zal het niet zoveel uitmaken nee. Moet je als reiziger je metro halen is het een ander verhaal. Vooral vanuit Zuid.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Was het op lijn 7/14 of 12? :wink:

Nou jah, het irritante is dat de erge verzakking tussen Heemstedestraat en Delflandlaan stad in is. De overige gedeeltes kun je met 50 gewoon rijden. Dat verzakte stuk deed ik met max 30. Al was ik laatst in de avond in de buurt van de Delflandlaan en zag een tram voorbij scheuren over dat stuk dus jah, zo vragen ze er zelf om dat het begrensd word.

Maar ja, een tip, reken nooit dat je de metro (of andere aansluitingen) op 1 minuut ofzo kunt halen. Er wordt namelijk behoorlijk op aankomstpunctualiteit gehamerd (op de eindpunten) en de enige manier om niet te vroeg aan te komen is om de tussenliggende haltes met gemiddeld +2 te rijden (verschilt natuurlijk per lijn maar op lijn 2 zal dat hetzelfde tijd gezien de ruime tijden). Laatst +4 op Dam (onbedoeld: zaterdagmiddag > druk en geen conducteur) naar CS, -1 aankomst op CS.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

14 tussen Waterloo en Rembrandt / Spui dacht ik.

Klopt inderdaad, tussen Delflandlaan en metro is het echt al jaren hobbelen. Omdat ik een vriendin in Nieuw Sloten heb wonen pak ik de 2 ook nog wel eens door richting haar. Viel me gisteren voor het eerst op dat nu ook vlak voor de Johan Huizingalaan de verzakking echt voelbaar wordt.

Natuurlijk heb je helemaal gelijk wat betreft het overstappen, maar de praktijk pakt nog wel eens anders uit. Vooral 's ochtends. Daarnaast moet ik uit Zuid komen en wil de tram nog wel eens geblokkeerd worden bij het Hoofddorpplein of eerste stukje Heemstestraat waar geen vrije baan is. Het wordt nu, voor mij althans, wel een opstapeling van vertragingen. En dat op zo'n stukje van paar haltes. :P

Misschien wordt het toch eens tijd voor actiegroep "Maak de Zeilstraat autovrij!" :D
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Ah, dan zal het de 2149 zijn geweest, met de displays op het dashboard gemonteerd.

Wat Zeilstraat betreft: autovrij hoeft niet eens. Volgens mij geldt daar net als in de F. Bolstraat en Van Woustraat alleen in de spitsen een parkeerverbod. Als ze dat nou de hele dag doen (dus tussen 7:00 en 19:00; en er ook op controleren) schiet het al een stuk op. Dat samenvoegstukje bij Hoofddorpplein hoeft geen probleem te zijn want de tram heeft dan toch wel voorrang.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door FLJ »

Een eigenaardigheid op materieelgebied: tram 827 heeft in de middenbak een rode deur, blijkbaar hadden ze er nog ergens een in deze variant liggen want de laatste trapkar is eind 2006 in wit/blauw op straat verschenen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Wat Zeilstraat betreft: autovrij hoeft niet eens. Volgens mij geldt daar net als in de F. Bolstraat en Van Woustraat alleen in de spitsen een parkeerverbod. Als ze dat nou de hele dag doen (dus tussen 7:00 en 19:00; en er ook op controleren) schiet het al een stuk op. Dat samenvoegstukje bij Hoofddorpplein hoeft geen probleem te zijn want de tram heeft dan toch wel voorrang.
Hoofddorpplein: Staat regelmatig vast en automobilisten houden vaak geen rekening met de rails en gaan daarop stil staan.
Heemstestraat: Dubbelgeparkeerde auto's/vrachtwagens vooral het probleem.

Zeilstraat: Autovrij maken was een grapje. Ze kunnen nergens anders heen, dus dat is überhaupt geen optie. Er ontstaan hier vaak opstoppingen door geparkeerde auto's. Maar ook bussen, vrachtwagens of automobilisten die ergens stil komen te staan met hun wagen deels op de rails/te dicht tegen de rails aan. Het lijkt wel psychologisch, want ook al zijn de geparkeerde auto's weg mensen rijden daar zelden zo dicht mogelijk tegen de stoep aan. Zodoende kunnen trams er alsnog niet langs.

Jaren geleden kwam er nog een plan voorbij om de Zijlstraat eenrichting te maken met (deels) vrije trambaan, zelfde als de Kinkerstraat. Is nooit gebeurd. Waarschijnlijk om bovenstaande reden: waar moet het naartoe?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Vinny »

Ik ken de Zeilstraat van dit soort haltes:
https://maps.google.nl/maps?q=Zeilstraa ... 12,,1,6.57

Vroeger had je er verderop in de straat nog een volgens mij, maar die is gesaneerd. Gelukkig maar, want dit zijn echt levensgevaarlijke dingen.
Een echt makkelijke oplossing is er niet, al denk ik dat je bij het Haarlemmermeerstation nog wel een parkeerterrein kunt aanleggen en de Zeilstraat permanent van een parkeerverbod moet voorzien. Een vrije trambaan en een vrijliggend fietspad (wensbeeld inrichting hoofdinfrastructuur Amsterdam) is niet mogelijk: dat is daar te krap.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

We hadden drie van dat soort haltes in Amsterdam maar ondertussen zijn de andere 2 ook aangepast (Nieuwe Willemsstraat en Van Kinsbergenstraat). Deze is wel het veiligst want het is "beveiligd" met verkeerslichten.

Ik kan me herrinneren dat ik met Koninginnedag vorig jaar passagierde in tram 14 en die reed door de Roetersstraat en Plantage Kerklaan. Bij de halte Nieuwe Keizersgracht halteerden we (sleep het poppetje naar de locatie en zie je een foto). Hier is nog een klein beetje autoweg over en daarnaast fietspad. Een auto past net wel of net op dat stukje zonder over de stoeprand te gaan. Ging een man terwijl er mensen uitstappen langs de tram rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Vinny »

Die halte staat daar ook niet echt fijn. Ik heb daar om de hoek gestudeerd trouwens :) Toen reed tram 6 er nog. Maar goed, de halte wordt niet meer regulier bediend, en de Roetersstraat is een stuk rustiger dan de Zeilstraat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

Af en toe als ik daar een dienstje heb vraag ik me wel af waarom er niet een simpele toevoeging aan de halteafroep zit:
*gong* Amstelveenseweg. Zonegrens. Let op: uitstaphalte op de rijweg.
Of iets dergelijks.
Zelfde geldt voor haltes die opgeheven zijn. De ene keer wordt de halteafroep verwijderd maar visueel wordt de halte wel getoond, de andere keer doen ze er niks aan, de andere keer halen ze beide eruit... :roll:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door R-Flow »

Ik vraag me af of die tweelichter vlak voor halte Amstelveenseweg in de Zijlstraat stuk is of gewoon systematisch wordt genegeerd. Ze zouden dat ding in elk geval moeten vervangen door een volwaardig stoplicht. In Nieuw Sloten en De Aker hebben ze immers ook alles vervangen door drielichters omdat die tweelichters te onduidelijk zouden zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door Jef400 »

Kunnen we de metro 50 vertrek 14.41 uit de Isolatorweg vandaan niet omdopen tot de mongolen express. Of in ieder geval BOA's in ieder stel zetten. Mijn medeleerlingen slopen dat ding nog is een keer.
Laatst gewijzigd door Jef400 op ma 14 jan 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door hauptbahnhof »

R-Flow schreef:Ik vraag me af of die tweelichter vlak voor halte Amstelveenseweg in de Zijlstraat stuk is of gewoon systematisch wordt genegeerd. Ze zouden dat ding in elk geval moeten vervangen door een volwaardig stoplicht. In Nieuw Sloten en De Aker hebben ze immers ook alles vervangen door drielichters omdat die tweelichters te onduidelijk zouden zijn.
Ze werken wel. Alleen doen ze het pas als de helft van de tram al voorbij is. Je moet als je een keer in de 2 zit, even opletten wanneer het gele lampje (boven lus-lamp) de eerste keer gaat branden op het moment dat de tram voorbij die lichten zijn. Hierna brandt ie nog een keer maar dat is voor het wissel. MAar jah, uiteindelijk is ie pas rood als de hele tram doorheen is en dan gaan nog 1 of 2 door rood en ondertussen zijn de deuren al open... :|
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Bericht door VIRM »

Joepie! Het is gisteren al gaan sneeuwen! Dus het was gezellig *glibber glibber* bij metrohalte De Boelelaan/VU. Dan had je met een goed afdakje niet gehad! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 62 gasten