Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef: (.......)Daarom zijn vooral de parallelle verbindingen van de Dam naar CS zeer belangrijk(.....)
Het beste bewijs hiervoor is wel lijn 24, die voor een aanzienlijk deel parallel rijdt aan de NZL. Lijn 24 is, in ieder geval overdag, over bijna het hele traject een drukke lijn, heb ik gemerkt.

Lijn 24 voelt duidelijk het gemis van lijn 16, ondanks de NZL....... :D
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Desalniettemin maken mijn voorstellen de nodige discussie los. En dat is goed om te zien, want daarmee wordt helderder waarom het een onzalig idee zou zijn om tramsporen te verwijderen. Het is feitelijk juist dat het verwijderen van de tramsporen op Rokin en Damrak tot meer ruimte zou leiden, die met name voetgangers en fietsers ten goede zou komen. Maar de prijzen die je ervoor moet betalen liggen eenvoudigweg te hoog: meer overstappen, minder flexibiliteit, minder capaciteit.

De andere kant op redeneren gaat mij echter ook te ver: er moet meer dan alleen 'een omleidingsroute voor de Rozengracht' in de business case voor tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen zitten, bijvoorbeeld een vertramming van lijn 21. Dat de GVB-directeur dat ballonnetje heeft opgelaten is op zich al een goed teken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De vervanging van brug 95 lijkt mij een mooi moment om eens te kijken naar een uitbreiding van het tramnet in het westen van de stad. Die brug is ontzettend lelijk en bovendien te zwak voor tramverkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Brug 95 is spuuglelijk, maar de ongeschiktheid voor trams wordt voor zover ik weet niet veroorzaakt door de draagkracht, maar vooral door de te krappe vertikale bogen. Het herstel van die (bewust gemaakte) fout zou nogal in de papieren lopen, waardoor vervanging in beeld komt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Volgens mij zitten we nu meer in het ideeënhoekje, maar dit is nu precies waarom ik het voorstel afwijs dat als de OWL eenmaal rijdt dat er dan geen parallelle tramverbindingen moeten rijden. Fred1954 zegt terecht dat lijn 24 het ondanks de NZL nog prima doet. Ik denk dus dat er ook minimaal één tramlijn parallel aan de NZL moet blijven rijden, wat ik in het topic van uitbreiding van het metronetwerk al heb aangegeven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Die brug gaat waarschijnlijk al vervangen worden vanwege de nieuwe fietsroute over de Haarlemmer Houttuinen, maar daarvoor moet nog gestemd worden later dit jaar.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Afgelopen avond was er in verband met een passagier die onwel was geworden een file van lijn 26 op Centraal. Nu vraag ik mij af of er geen mogelijkheid is om dan even van het spoor van lijn 14 gebruik te maken, zodat er "ingehaald" kan worden. Trams van beide lijnen konden een tijdje geen kant op.
DingeZ schreef:Die brug gaat waarschijnlijk al vervangen worden vanwege de nieuwe fietsroute over de Haarlemmer Houttuinen, maar daarvoor moet nog gestemd worden later dit jaar.
Laat ze dat dan alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Nog langer een bouwput voor het Centraal Station zit niemand op te wachten.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vanochtend kwam ik iets voor 11:30 aan op Centraal Station, om vanaf daar de metro naar Wibautstraat te nemen (aangezien ik met lijn 4 er niet kon komen). Toen kwam de omroep dat er geen metro’sreden tussen Spaklerweg en CS wegens een verstoring, heb ik de 52 naar De Pijp gepakt. :pos: In de M5 werd ik welkom geheten met de traditionele GVb-groet: verwarming op standje max. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

In de zomer te koud vanwege de ijsstand van de airco en in de winter te heet omdat de verwarming op 80 graden staat afgesteld. Alles voor de reiziger immers :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

GVBeestje schreef:Laat ze dat dan alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Nog langer een bouwput voor het Centraal Station zit niemand op te wachten.
Een beetje late reactie wellicht, maar ik heb twee berichten voor je.

Het goede bericht is dat brug 95 over de Korte Prinsengracht heen ligt, dus niet bepaald tegenover het Centraal Station.

Het slechte bericht is dat binnenkort de eerste schep de grond in gaat voor een fietsenstalling onder het Open Havenfront, dus precies tegenover het Centraal Station.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

En:
  • Het hele oude stationsgebouw moet nog gerenoveerd worden
  • Toegang naar de metro in de Cuypershal,
  • Het stationsplein (trams) gaat op de schop
  • De Prins Hendrikkade moet opnieuw ingericht worden
  • De Oost- én Westtunnels worden vernieuwd
  • De kade aan de achterkant is niet af
  • Vervolgens gaat Prorail nog van alles doen aan de perrons en sporen.
De werkzaamheden zullen naar verwachting na 23 jaar bouwput rond 2026 gereed zijn.
Dus GVBeestje, het is nog minimaal 8 jaar feest rondom het CS. *O*
(Ja echt waar, staat op de website van de gemeente)

_O-
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En daarna zal men besluiten de Ringlijn te sluiten, zullen er overkappingen over de metrotoegangen gebouwd worden, wil men de IJtram toch een andere eindhalte gaan geven aan de noordzijde onder de buskap, blijkt er ineens tóch nog geld over te zijn voor de realisatie van een 10e perronspoor (nadat dit een jaar eerder is verwijderd), moeten de historische kappen grootschalig gerenoveerd worden en wil men een halte voor de Hyperloop bouwen onder het station van de Noord/Zuidlijn.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Uiteraard moet de N/Z-lijn een aantal keer buiten dienst gesteld worden om de Ringlijn te sluiten en grijpen ze die kans niet aan om gelijk Station Sixhaven aan te leggen. Want redenen. Uiteindelijk buisluit het college in 2035 om het Centraal Station maar te sluiten zodat het centrum verder ontlast wordt. Het gebouw wordt afgebroken, het stationseiland afgegraven en het Open Havenfront hersteld naar situatie 1860.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

n-evo schreef:En:
  • Het hele oude stationsgebouw moet nog gerenoveerd worden
  • Toegang naar de metro in de Cuypershal,
  • Het stationsplein (trams) gaat op de schop
  • De Prins Hendrikkade moet opnieuw ingericht worden
  • De Oost- én Westtunnels worden vernieuwd
  • De kade aan de achterkant is niet af
  • Vervolgens gaat Prorail nog van alles doen aan de perrons en sporen.
De werkzaamheden zullen naar verwachting na 23 jaar bouwput rond 2026 gereed zijn.
Dus GVBeestje, het is nog minimaal 8 jaar feest rondom het CS. *O*
(Ja echt waar, staat op de website van de gemeente)

_O-
Was van een groot deel van het lijstje op de hoogte. Hoop dat ze het gelijktijdig met één van deze werkzaamheden verricht worden. Vond het ook zo vreemd toen gemeld werd dat CS "weer" op de schop gaat voor ProRail, terwijl ik mij amper een Amsterdam Centraal kan herinneren zonder bouwputten.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 26 is stilgelegd tot einde dienst door een aanrijding en ontsporing t.h.v. IJburglaan/A10. Lijn 326 zal vanaf IJzijde het vervoer verzorgen.

https://www.at5.nl/artikelen/187546/tra ... aanrijding
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hopelijk leggen ze snel wat wissels neer als de 26 met tweerichtingsmaterieel gaat rijden.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

GVBeestje schreef:Was van een groot deel van het lijstje op de hoogte. Hoop dat ze het gelijktijdig met één van deze werkzaamheden verricht worden. Vond het ook zo vreemd toen gemeld werd dat CS "weer" op de schop gaat voor ProRail, terwijl ik mij amper een Amsterdam Centraal kan herinneren zonder bouwputten.
Tja het is best erg. Voor me gevoel duurt het ook eindeloos voordat ze eindelijk eens beginnen met het stationseiland en de kade aan de achterkant. En waarom? Idem met de renovatie van de tunnels en de Cuypershal.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

CU2030?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Er zijn inmiddels ook dashcam beelden van het ongeluk vandaag:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/233502/D ... op-tram-26
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ferdinand »

Wat een mafketel.
Deze vent mag van mij ook wel alle schade aan de tram en het wegmeubilair betalen.

5 seconden later werd het trouwens al groen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Nou dat is ook weer iets te veel van het goede.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Hoezo is het iets teveel van het goede als je de schade die je zelf maakt zelf moet betalen? In dit geval is er overduidelijk door rood gereden, als dat als gevolg heeft dat je tegen tram 26 botst, de tram ontspoort en de bovenleiding meeneemt, is dat een direct gevolg van je eigen beslissing en dus eigen schuld. Meneer mag er blij mee zijn dat hij zelf geen verwondingen opliep, niet iedereen die haaks op een tram botst kan het navertellen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik snap dat jullie bloed geld willen zien, maar geen zorgen. Deze meneer zal nog lang niet klaar zijn met deze aanrijding.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die zal flink balen dat op camera staat dat ie door rood reed.
Ferdinand schreef:Wat een mafketel.
Deze vent mag van mij ook wel alle schade aan de tram en het wegmeubilair betalen.

5 seconden later werd het trouwens al groen.
Aansprakelijkheidsverzekering gaat vaak tot € 2 / 2,5 miljoen of zo? Hoop voor 'm dat ie er een heeft.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Volgens mij is daar de WA verzekering voor?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten