Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Die hoogterestricties verschillen per locatie: bij Osdorp zijn deze normen veel strenger dan in Noord, maar de meest recente wijziging is echt een draak van een wet :') alsof er de afgelopen 22 jaar nog in gebouwen is gevlogen in Nederland.

Tot zover ik weet is in oktober besloten tot het alsnog toestaan van zekere hoogbouw op de Zuidas. Wat mij betreft kunnen alle andere gebieden daarachter net zo makkelijk worden vrijgegeven want het heeft geen zin daar andere normen op te leggen.
Ook rond andere vliegvelden gelden hoogtenormen, zoals bij Eindhoven waar de grens aan de oostzijde van Strijp op 165 meter ligt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In Het Parool deden ze voorkomen dat die hoogterestrictie voor heel Amsterdam geldt en overal hetzelfde: 70-80 meter. Dat je in delen van Nieuw-West zulke eisen stelt kan ik me nog wel voorstellen. Vooral bij de Zuidas, ArenA en Amstel is het nogal krom omdat daar al hoge gebouwen staan. Hoezo wordt dat anno 2015 opeens als probleem gezien?

Thanks voor de toelichting!
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

n-evo schreef:
Obus schreef:tram 2 Sloten - Zeilstraat - Amstelveenseweg - Overtoom - Leidseplein - CS
Tram 2 over de Overtoom heeft helemaal geen nut en zo stel je de vernieuwde Willemsparkweg ook buiten dienst. De oude knik Overtoom > Van Baerle > Willemspark maken kost alleen maar tijd.
Als ik goed naar het plusnetkaartje kijk, zou lijn 2 via de Haarlemmermeerstraat-Surinameplein-Overtoom gaan rijden. En dat zou inderdaad wel eens een stuk sneller kunnen zijn dan via de Zeilstraat, waar de kruising met de Koninginnneweg toch wel een groot knelpunt vormt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Toch ziet die Haarlemmermeerstraat er ook niet echt uit als een straat met voldoende breedte om én een plustramtraject én tweebaans autoverkeer én fietspaden én parkeerplekken én een stoep mooi naast elkaar aan te leggen. Iets zal moeten wijken - als je de boel éénrichtingsverkeer maakt, moet misschien al wat ruimte te winnen zijn. Ook de kruising met de Cornelis Lelylaan zal toch op de schop moeten als je daar niet weer een nieuw knelpunt wilt gaan creëren.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

paolie schreef:Als ik goed naar het plusnetkaartje kijk, zou lijn 2 via de Haarlemmermeerstraat-Surinameplein-Overtoom gaan rijden. En dat zou inderdaad wel eens een stuk sneller kunnen zijn dan via de Zeilstraat, waar de kruising met de Koninginnneweg toch wel een groot knelpunt vormt.
De Haarlemmermeerstraat kan in de spits net zo vaststaan als de Zeilstraat dus wat je daarmee bereikt? I dunno. Vrije baan zie ik ook niet gebeuren. Je ruilt het een in voor nagenoeg hetzelfde.

Enige waar je wat mee op zou schieten is tram 2 de Johan Huizingalaan af laten rijden en aantakken op Lelylaan. Wordt wel een complex/duur grapje. Dan moet er wel een vervangende tramlijn komen Willemsparkweg > Zeilstraat > Heemstedestraat > Slotervaart-Zuid. (Denk ik).
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 23 feb 2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Drukte op de Haarlemmermeerstraat is vele malen minder dan op de Zeilstraat en Amstelveenseweg. Dat zullen regelmatige gebruikers van bus 15 kunnen beamen. En met toekomstige vertramming van de 15 voor ogen, lijkt het idee nog niet zo gek. Een andere verklaring voor het kaartje kan ik ook niet geven.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik kom er regelmatig en weet niet beter dan dat de straat, inclusief bussen, goed vast kan staan in de spits. Waar gaan alle auto's vanuit de Zeilstraat naartoe of komen ze vandaan volgens jou? Voornamelijk de Haarlemmermeerstraat in of richting Aalsmeerplein. De Heemstedestraat is eigenlijk altijd rustig. Er zijn geen andere opties en verdampen doen ze ook niet op de Zeilbrug. :P
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

In de ochtendspits voornamelijk richting Aalsmeerplein-A10 west. En dat stagneert de doorstroming op het Hoofddorpplein, maar niet dusdanig dat alles vast loopt. Ik nam tot een jaar geleden zeer regelmatig de 15 in de ochtendspits, en die kon 9 van de 10 keer prima doorrrijden door de Haarlemmermeerstraat. De ellende begint pas in de Zeilstraat. Die staat vaak volledig vast omdat het Haarlemmermeercircuit het verkeer niet verwerkt krijgt in de richting Olympisch Stadion (vanwege oa de grote aantallen fietsers richting Marathonweg). Dit verkeer slaat terug tot voorbij de kruising met de Koninginneweg (file staat vaak zelfs tot voorbij de ingang van het Vondelpark). Hierdoor stroomt de Zeilstraat richting Koninginneweg ook niet meer goed door.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als het Hoofddorpplein vaststaat staat alles vast. Je moet toch over dat plein heen. En tja, mijn ervaringen zijn anders. Kan er weinig van maken verder. :wink:
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik fiets twee keer per werkdag in beide spitsen door de Haarlemmermeerstraat en kan, afgaand op mijn eigen waarneming, beamen wat paolie zegt. Vanaf de A10 (Sneevlietweg) via Aalsmeerweg tot de Zeilbrug staat het regelmatig vast, maar de Haarlemmermeerstraat is vaak opvallend leeg. Helemaal als de brug open is. Logisch, want het verkeer dat van de A10 de stad in wil blokkeert al snel de mogelijkheid om vanaf Heemstedestraat of Aalsmeerweg die straat in te rijden, en vanuit de stad komt er ook geen nieuw verkeer op zo'n moment. En wie vanaf het Surinameplein komt en de situatie kent zal het wel uit zijn hoofd laten de Haarlemmermeerstraat in te rijden.

Sinds het plan voor een tramverbinding door deze straat weer actueel is (nadat men in de jaren '80 al plannen had voor de vertramming van lijn 15) zit ik me tijdens die ritjes ook regelmatig af te vragen hoe dat daar allemaal zou passen. Overigens zou ik er voor kiezen een tramlijn 15 via de Overtoomsesluis en de Amstelveenseweg te leiden. Dan hoeft die ook niet via de flessehals Zeilstraat. Scheelt ook weer een afslaande beweging op de drukke kruising Zeilstraat/Koninginneweg - Amstelveenseweg. En dat stukje tramspoor wordt zo weer regulier bereden.

Ik schat zo in dat de Haarlemmermeerstraat net zo breed is als het vooroorlogse stukje Heemstedestraat tussen Hoofddorpplein en Westlandgracht. Het was immers één stedenbouwkundig plan, dat ook in één tijd gebouwd is. Dat gevaarlijke stukje Heemstedestraat gaat in 2016 flink op de schop en ik verwacht eigenlijk dat men voor de Haarlemmermeerstraat voor eenzelfde oplossing zal kiezen.

Zie ook hier.

Dat wil zeggen: er komt twee maal een trottoir van 3 meter, twee maal vrijliggende fietspaden van 2 meter, parkeerhavens tussen nieuw te planten bomen (de huidige, zeker vijftig jaar oude iepen die deze straat zo'n statig karakter geven zullen helaas wel weer niet kunnen blijven gehandhaafd...), een aparte rijbaan met daarnaast een aparte vrije trambaan in één richting (wellicht richting Surinameplein, want in de Heemstedestraat krijgt de richting stadinwaarts ook de vrije baan) en een gecombineerde tram- plus rijbaan in de andere richting staduitwaarts.

Ik heb alleen geen idee waar men de haltes in gedachten heeft.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5890,d.ZWU

Wat anders, als je naar de plannen rondom Amstelstation kijkt valt me direct op dat ze direct weer voor zo'n extreem ruimte keerlus gaan. Is dat een nieuwe hype bij de gemeente; reizigers nodeloos driekwart van zo'n lus mee te laten hobbelen? :P
Laatst gewijzigd door n-evo op di 24 feb 2015, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

"The page cannot be found"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Zeilstraat is al decennia een ramp. De straat is te smal voor een goede inrichting, het verkeersaanbod te groot en de beweegbare brug is ook een hindernis. Als gevolg daarvan is er overlast voor alle reizigers en is de tram- en bushalte aldaar ook een nachtmerrie (een van de laatste haltes in Amsterdam waar reizigers voor de tram op de straat moeten in- en uitstappen).

Het vertrammen van lijn 15 is om uiteenlopende redenen in het verleden niet doorgegaan, ook de situatie rond de kruising Amstelveensweg/Zeilstraat is daar een van die redenen voor geweest en helaas is dat probleem nog steeds niet opgelost omdat men gewoonweg niet weet wat een goede oplossing zou kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

De buurt slopen en ruimer van opzet herbouwen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het probleem zou zichzelf opgelost hebben als de remise Havenstraat zou zijn verplaatst naar de Basisweg/Seineweg zoals ooit een plan was. De remise aan de Havenstraat kon dan gesloten worden en op het terrein kon een directe verbinding tussen het Haarlemmermeerstationcircuit en de Henk Sneevlietweg aangelegd worden. Maar nadat de nieuwe remise werd afgeblazen en de hoofdwerkplaats voor de tram van de Tollenstraat bij de metro in Diemen introk is er niets meer gebeurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SillyWalks
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 01:52

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SillyWalks »

Er is ooit onderzoek gedaan naar een tramtunnel onder de Schinkel door vanaf de Henk Sneevlietweg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Alargule schreef:De buurt slopen en ruimer van opzet herbouwen?
Heb je ook nog een radicalere oplossing voor dit probleem? (A)
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik herinner me van enkele jaren terug ook nog het "Schinkeltracé", een verbinding voor het autoverkeer tussen de Henk Sneevlietweg en het Stadionplein. Maar daar was zoveel weerstand tegen dat die wel in een diepe lade zal zijn verdwenen. Daarnaast vraag ik me af of er op het Stadionplein de Laan der Hesperiden (zoals dat deel van het plein tegenwoordig heet, zag ik net op Google Maps) met al die gerealiseerde en geplande nieuwbouw en met de inrit van de parkeergarage onder het Olympisch Stadion nog wel ruimte is om er een tunnel met inrit in te passen.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

SuperGhost schreef:
Alargule schreef:De buurt slopen en ruimer van opzet herbouwen?
Heb je ook nog een radicalere oplossing voor dit probleem? (A)
Feyenoorders eropaf sturen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Dat is toch exact hetzelfde als wat je eerder zei (althans, het eerste gedeelte daarvan)?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je hebt slopen, en je hebt Feyenoorders. Twee verschillende dingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Je zult met een zinvollere toekomstvisie moeten komen dan de gemeente nu heeft... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Alargule schreef:Je hebt slopen, en je hebt Feyenoorders. Twee verschillende dingen.
Je bedoelt Feyenoord-hooligans denk ik. :p
🍉
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:"The page cannot be found"
Deze dan. Hopelijk.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5890,d.ZWU
Bee schreef:De Zeilstraat is al decennia een ramp. De straat is te smal voor een goede inrichting, het verkeersaanbod te groot en de beweegbare brug is ook een hindernis. Als gevolg daarvan is er overlast voor alle reizigers en is de tram- en bushalte aldaar ook een nachtmerrie (een van de laatste haltes in Amsterdam waar reizigers voor de tram op de straat moeten in- en uitstappen).

Het vertrammen van lijn 15 is om uiteenlopende redenen in het verleden niet doorgegaan, ook de situatie rond de kruising Amstelveensweg/Zeilstraat is daar een van die redenen voor geweest en helaas is dat probleem nog steeds niet opgelost omdat men gewoonweg niet weet wat een goede oplossing zou kunnen zijn.
De plannen voor herinrichting van de Zeilstraat zijn hier onlangs gepost. Stond eigenlijk best duidelijk in wat ze gaan doen.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door zone2000 »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten