Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Er zijn echter ook een aantal CAF aan de oostkant van het net terecht gekomen, want er reed lig vrijdag en zondag minstens een paar op de combinatie 53/54. Is er dan werkelijk over helemaal niets vantevoren nagedacht?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door lint41 »

Zou dat niet gewoon zijn omdat lijn 50 maar een beperkt aantal CAF nodig heeft, en het restant dus ook net zo goed op de Oostlijn kan rijden? De combi die ik vanochtend op de 53 zag was in ieder geval wel 3x CAF, dus qua capaciteit zie ik geen probleem.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Er zijn echter ook een aantal CAF aan de oostkant van het net terecht gekomen, want er reed lig vrijdag en zondag minstens een paar op de combinatie 53/54. Is er dan werkelijk over helemaal niets vantevoren nagedacht?
Waarom is dat een probleem dan?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Mojito »

Of die CAF's stonden bij de werkplaats (want daar zijn altijd metro's van alle types te vinden) en zijn weer in dienst gekomen.
Ik zie het probleem ook niet.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik hoor toch echt wat klachten van te drukke metro's op lijn 50. Als je dan je reservecapaciteit elders hebt staan is dat best wel lastig ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Er staat genoeg materieel bij station Zuid, al heb ik nog nooit een BN-sneltram op de 50 zien rijden.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

BN had detectieproblemen op de westtak van de ringlijn dus wordt er niet ingezet. Er zijn verder genoeg wagens om op lijn 50 te rijden. Voorgaande jaren kon er ook na een bepaald tijdstip worden gerangeerd langs Rai dus wellicht dit jaar ook.
benza

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door benza »

hauptbahnhof schreef:M5 kan sowieso niet op lijn 50 rijden nu aangezien deze niet over nevensporen met passagiers mag.
Ah ok dat wist ik niet.
Weet jij waarom? Het is toch moderne materiel?
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Geen idee. Een aantal jaren geleden reden ze overal, die BN'ers in de zomer maar dat gaf problemen daar dus niet meer ingezet. Ik noem het eigenlijk detectieproblemen, maar volgens mij was het onterechte bezetmeldingen. Had de M5 ook last van (over het hele metronet), maar dat is wel opgelost.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Wubbo »

Maar waarom mag de M5 niet over nevensporen (wat zijn dat eigenlijk?) rijden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik neem aan dat met nevensporen alle sporen worden bedoeld die buiten de normale route liggen. Rangeersporen/terreinen en tailtracks.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

M5 mag wel over nevendporen rijden, alleen niet met passagiers. Had te maken met de 1 op 9 wissels en dat kon voor gevaarlijke situaties zorgen bij de bakovergangen.

Nu gaat lijn 50 vanaf WTC spoor 1 via spoor 3 van het emplacement naar spoor 2 Amstelveenseweg.

Nevensporen zijn idd alle sporen die niet in de normale dienst bereden worden (tailtracks, stallingssporen).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Wubbo »

Ah zo. In de spoortaal die ik ken, is het nevenspoor het spoor dat naast het andere spoor ligt. Dus bij werkzaamheden in het ene spoor, is het andere spoor het nevenspoor. Vandaar de verwarring (en het verzoek om dit soort termen toe te lichten, want ze worden kennelijk niet altijd op dezelfde manier gebruikt).
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik wist niet dat ze bij de spoorwegen een andere betekenis hebben (leek me juist een woord met een logische betekenis (hoofdspoor vs nevenspoor)) dus vandaar dat het me niet nodig leek om het toe te lichten. Maar daarom is er de mogelijkheid om altijd iets te vragen als je het niet weet/snapt. :wink:
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

hauptbahnhof schreef:M5 mag wel over nevendporen rijden, alleen niet met passagiers. Had te maken met de 1 op 9 wissels en dat kon voor gevaarlijke situaties zorgen bij de bakovergangen.

Nu gaat lijn 50 vanaf WTC spoor 1 via spoor 3 van het emplacement naar spoor 2 Amstelveenseweg.

Nevensporen zijn idd alle sporen die niet in de normale dienst bereden worden (tailtracks, stallingssporen).
Dat een metro over nevensporen naar een volgend station moest rijden was vroeger weleens handig, dat die M5 dat niet mogen is natuurlijk zeer onhandig.
Zo heb ik zelf weleens meegemaakt dat M53 over de Nevensporen naar Spaklerweg (Spoor 51 ri. CS) reed, vanwege een defecte trein op het spoor voor M53/54 ri. CS.

Maar in ieder geval, bedankt voor je uitleg!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Het is ook wel vaker planmatig gebeurd bij werkzaamheden, een paar jaar geleden was het hoofdspoor Spaklerweg-Van der Madeweg een weekje buiten dienst en reden de metro's in die richting over emplacement CVL (dat emplacement tussen die stations).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Voor de liefhebbers, wat foto's op AT5 van de nieuwe Uyllanderbrug die over ongeveer anderhalve week in de route van lijn 66 wordt opgenomen: http://www.at5.nl/gespot/131252/de-uyll ... ijna-klaar
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

Ponten:
Buiksloterwegveer lijkt bij drie veren inderdaad af te varen bij aankomst van een uit de andere richting. Maakt het op en af gebeuren een stuk soepeler
Distelweg: ik heb de grote pont [21] deze week hier alleen ma gezien; din ochtend begon hij pas om 7.45 (daarvoor zal er wel een driehoekje gevaren zijn met Houthavenveer, 'daarna heb ik alleen de 35 Annemarieke gezien, de kleinste va het stel.
IJpleinveer: de toegang tot de nieuwe oostelijke aanlegplaats maakt een rare draai nodig, uitmonding op het fietspad is krap, maar dat zal wel tijdelijk zijn.
De materieelpositie is erg krap nu er twee extra diensten gevaren moeten worden. Van de 50-serie zijn er 3 nodig voor de Buiksloterweg en elk 1 voor NDSMwerf, Houthaven IJplein. Dan is er dus één reserve, maar meestal wordt in de zomer veel onderhoud gedaan. De spitsversterkers op IJpleinveer [34 !] en NDSMwerfveer [32 of 33] gaan het na het einde van de schoolvakanties niet redden. De laatyste vaart dan op het Oostveer
Vanochtend werd in de spits de 50 gewisseld tegen de 51, 's middags voer hij op het Buiksloterwegveer, maar ik heb nog nooit een pont zo langzaam zien aanleggen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Bee schreef:Ik hoor toch echt wat klachten van te drukke metro's op lijn 50. Als je dan je reservecapaciteit elders hebt staan is dat best wel lastig ja.
Zelf net ook even ondervonden. De 50 naar Zuid zat overvol en liet vanaf Lelylaan ook mensen achter op de stations... Nou is de doorsnee reiziger van de ringlijn dat wel gewend maar het lijkt me deze periode niet nodig.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Nou is de doorsnee reiziger van de ringlijn dat wel gewend maar het lijkt me deze periode niet nodig.
GVB voorziet mensen kennelijk graag van een consistente ervaring. :')
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door j7927 »

BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door BrengMe »

Mag dit normaal niet dan?
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door j7927 »

Heb even gezocht, blijkbaar niet ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dit begint een jaarlijks terugkerend fenomeen te worden.

Er mag al heel lang niet meer gedronken en gegeten worden in de voertuigen van GVB, dat is al sinds de jaren 80 toen een metro in vlammen opging nadat er een vuilnisbak in het voertuig in de fik was gestoken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

j7927 schreef:http://www.at5.nl/artikelen/131372/gvb- ... -in-de-bus
Wat is 't GVB toch weer lief :roll:
We mogen weer in onze handjes knijpen hoor! Heb m'n Dopper fles alvast in m'n tas gestopt! *O*

Heb het altijd apart gevonden dat je niet gewoon water mag drinken in de tram. Maar wel een AH to-go voor in ingang van de metro bij CS. Lol
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten