Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mooie kleur toch die aangepast R-net kleuren. :')
Ik ben benieuwd wanneer de HTM gaat miepen want die zijn absoluut niet blij met de huidige R-net kleuren op hun trams.
Ik ben benieuwd wanneer de HTM gaat miepen want die zijn absoluut niet blij met de huidige R-net kleuren op hun trams.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De vervoersbedrijven bepalen toch zelf hun (aangepaste) kleurstellingen (of heb ik iets gemist)?
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou je eens inlezen in het R-net concept. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach, daar is inmiddels ook weinig van over.
Blijf het leuk vinden hoe ze meerdere malen beweerden dat de M5 in R-NET-kleurstelling besteld is. In plaats van dat de Amsterdam metrohuisstijl (zilver met rode deuren) vanuit praktische overwegingen maar is opgenomen in de R-NET-huisstijl. Kwam RET ook mooi uit.
En zo hebben we straks Amsterdamse trams in een Amsterdams metrojasje met R-NET-stickers.
Ik ben benieuwd wat voor kleuren de bussen op lijn 69 straks krijgen: GVB, R-NET of Amsterdamse metrostylo.
Blijf het leuk vinden hoe ze meerdere malen beweerden dat de M5 in R-NET-kleurstelling besteld is. In plaats van dat de Amsterdam metrohuisstijl (zilver met rode deuren) vanuit praktische overwegingen maar is opgenomen in de R-NET-huisstijl. Kwam RET ook mooi uit.
En zo hebben we straks Amsterdamse trams in een Amsterdams metrojasje met R-NET-stickers.
Ik ben benieuwd wat voor kleuren de bussen op lijn 69 straks krijgen: GVB, R-NET of Amsterdamse metrostylo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
n-evo schreef:Een gesproken niet-instappenmelding heb ik nog nooit gehoord. :o
In de nieuwste aflevering van Op de rit is op 06:01 een menu te zien met wat lijken op omroepberichten. Blijkbaar is het aan de bestuurder zelf om deze meldingen af te laten spelen.fred1954 schreef:Ja, die is er wel, maar niet consequent. Ik heb ‘m ook gehoord NL/ENG, maar vreemd genoeg niet op alle stations/metro’s.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik mag toch hopen op dezelfde als de Citaro’s van Connexxion? Net zoals het GVB vroeger bussen in de Schiphol Sternet huisstijl had. Anders wordt het een nog groter zooitje.n-evo schreef: Ik ben benieuwd wat voor kleuren de bussen op lijn 69 straks krijgen: GVB, R-NET of Amsterdamse metrostylo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zou me niet eens verbazen als ze oude Citaro's van Connexxion overnemen of geledes van EBS (aangezien zij toch elektrische bussen krijgen) :')
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien dat de de ex Connexxion NHN Citaro's gaan gebruiken voor de 69?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Steeds meer schrijft de concessieverlener een bepaalde huisstijl voor. Ik ben zelf van mening dat dat vaak overdreven is.KM46 schreef:De vervoersbedrijven bepalen toch zelf hun (aangepaste) kleurstellingen (of heb ik iets gemist)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben van mening dat het soms een goed idee is maar in het geval van R-net niet. Zeker als elke vervoerder blijkbaar zijn eigen R-net-huisstijl mag verzinnen, dat slaat echt nergens op. :X Doe het dan gewoon maar helemaal niet.
Laatst gewijzigd door reisthijs op do 16 aug 2018, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mwah, zoals je het nu zegt begin ik eigenlijk wel een voorstander van R-net te worden, zo lang ze de naam maar weg doen. Het idee dat een bus die haltes over slaat overal in Nederland ‘iets met rood en grijs’ heeft is best aansprekend.
Dat betekent dus ook dat een metro gewoon ‘Metro’ heet in de huisstijl van de vervoerder en een tram altijd gewoon ‘tram’ in de huisstijl van de vervoerder. Zijn we van dat gezeik ook af.
Dat betekent dus ook dat een metro gewoon ‘Metro’ heet in de huisstijl van de vervoerder en een tram altijd gewoon ‘tram’ in de huisstijl van de vervoerder. Zijn we van dat gezeik ook af.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach ze houden zich ook al niet aan de 3XX-nummering voor de lijnen. De 69 blijft gewoon de 69. Afwijkende kleurtjes kunnen er dan ook nog wel bij.GVBeestje schreef:Ik mag toch hopen op dezelfde als de Citaro’s van Connexxion? Net zoals het GVB vroeger bussen in de Schiphol Sternet huisstijl had. Anders wordt het een nog groter zooitje.
Ik vind de stijlen vaak zo druk. Verschillende kleuren, overkill aan stickers, etc.Vinny schreef:Steeds meer schrijft de concessieverlener een bepaalde huisstijl voor. Ik ben zelf van mening dat dat vaak overdreven is.
Gewoon een (grotendeels) effen kleur zoals ze in Londen en Berlijn hebben vind ik vaak een strakkere, meer herkenbare en tijdloze uitstraling hebben dan zo'n hele poppenkast.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gele bussen in de regio en rode in de stadsgewesten? En dan voor HOV busvervoer een oceaanblauwe variant?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben het eens met de mening dat de R-net-kleuren wat druk zijn door al die lijnen en stippen, maar meerdere verschillende kleuren hoeven voor mijn part geen probleem te zijn in een huisstijl, mits de kleuren niet heel fel zijn en/of tegen elkaar wegvallen.n-evo schreef: Ik vind de stijlen vaak zo druk. Verschillende kleuren, overkill aan stickers, etc.
Gewoon een (grotendeels) effen kleur zoals ze in Londen en Berlijn hebben vind ik vaak een strakkere, meer herkenbare en tijdloze uitstraling hebben dan zo'n hele poppenkast.
Ik vind zelf deze zelfbedachte huisstijl redelijk rustig, en de tinten zijn, behalve het wit niet de felste van hun kleur. (stuur aub een PB'tje voor de exacte RGB-codes).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat is het fundamentele verschil tussen een GVB-stadsbus die naar Weesp rijdt of een Connexxion-streekbus naar Amstelveen behalve dat het een ander bedrijf is? Beiden rijden deels in de stad en deels in de streek. En het probleem is dat "HOV" concepten op termijn verwateren: te veel lijnen willen toevoegen die maar ten dele of zelfs amper aan de eisen voldoen. Uiteindelijk verliest het betekenis.Dennenboom schreef:Gele bussen in de regio en rode in de stadsgewesten? En dan voor HOV busvervoer een oceaanblauwe variant?
Maak geen onderscheid en ontwikkel gewoon 1 rustige maar direct herkenbare huisstijl en pas die op alles toe.
Ik vind al die verschillende kleuren nogal 90s ogen. Weinig tijdloos. Lijkt ook veel op Arriva. Ik ben erg fan van zoiets:ArrivaBas schreef:Ik vind zelf deze zelfbedachte huisstijl redelijk rustig, en de tinten zijn, behalve het wit niet de felste van hun kleur. (stuur aub een PB'tje voor de exacte RGB-codes).
https://i1.wp.com/railcolornews.com/wp- ... jpg?w=1600
Strak, simpel, direct herkenbaar voor de stad. Misschien voor Amsterdam weer donkerblauw als knipoog naar het verleden. Maar hoeft niet. Ik snap er de ballen van waarom iedere M5 metro ongeveer 500 logo's moet hebben overal. Is die profilering zo belangrijk? Het is niet alsof we nog 12 andere opties hebben die allemaal op dezelfde lijn concurreren met elkaar waardoor je bedrijfsnaam en logo moet opvallen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is belangrijk dat je als reiziger weet wat je kunt verwachten. Ik ben dan nog eerder een voorstander van de kleurstelling in de jaren '80, waarin streekvervoer en sprinters geel waren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sprinters hadden in de jaren '80 anders diverse kleuren hoor, stoptreinen daarentegen waren wel geel.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de jaren '80 was de sprinter een materieeltype, en geel. De vlaflip is van later.
En voor wie op zoek is naar een kleur voor het OV: ook geel. Strak plan van Teldesign vijftig jaar terug.
En voor wie op zoek is naar een kleur voor het OV: ook geel. Strak plan van Teldesign vijftig jaar terug.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh ja, die dingen in Zoetâhmeâh heetten ook al Sprinter. Was ik vergeten! [/Vergeetachtige Jan]
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Behalve dan dat de stadstrams nagenoeg dezelfde kleurstelling hadden als streekbussen... Maar ik zie niet in waarom dat onderscheid tussen stad en streek er nog zou moeten zijn. Helemaal als in sommige stukken van Amsterdam mensen eerder op Connexxion zijn aangewezen dan GVB. Heel vroeger was het misschien handig omdat streekvervoer geen stadsfunctie mocht vervullen, maar daar zijn we al lang voorbij.Vinny schreef:Het is belangrijk dat je als reiziger weet wat je kunt verwachten. Ik ben dan nog eerder een voorstander van de kleurstelling in de jaren '80, waarin streekvervoer en sprinters geel waren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In die tijd hadden toch alleen de écht grote steden aparte kleur (rood toch?) voor de stadsdiensten...
In provinciale steden reden gewoon geel gekleurde bussen op de stadsdiensten, d8 ik.
In provinciale steden reden gewoon geel gekleurde bussen op de stadsdiensten, d8 ik.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En om je punt kracht bij te zetten: uiterst rechts het poepgeel van de ENHABO-streekbus :')n-evo schreef:Behalve dan dat de stadstrams nagenoeg dezelfde kleurstelling hadden als streekbussen... Maar ik zie niet in waarom dat onderscheid tussen stad en streek er nog zou moeten zijn. Helemaal als in sommige stukken van Amsterdam mensen eerder op Connexxion zijn aangewezen dan GVB. Heel vroeger was het misschien handig omdat streekvervoer geen stadsfunctie mocht vervullen, maar daar zijn we al lang voorbij.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die rode kleur was de standaard kleur van de CSA's zo'n beetje, echter hebben die dingen lang niet alleen in de echt grote steden gereden maar ook op stadsdiensten in steden als Breda, Tilburg, Enschede en Groningen.Durashift schreef:In die tijd hadden toch alleen de écht grote steden aparte kleur (rood toch?) voor de stadsdiensten...
In provinciale steden reden gewoon geel gekleurde bussen op de stadsdiensten, d8 ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alleen de buslijnen; de trams waren, zoals gezegd, geel, al haalden de Rotterdamse trams een okergele kleur.Durashift schreef:In die tijd hadden toch alleen de écht grote steden aparte kleur (rood toch?) voor de stadsdiensten...
Ik geloof dat de HTM, met de komst van de GTL's, als eerste weer brak met de gele kleur voor de trams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
...precies op het moment dat in Rotterdam de ZGT's in dienst kwamen in heldergeel :Y
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten