Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

We gaan het zien. Moet ik nog popcorn bestellen denk je? Of gaat de stadsregio dit keer wel echt voor kwaliteit...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

paolie schreef:De tram die in Uithoorn komt, kan ook moeiteloos binnen de ring rijden, zolang er maar niet in dubbelbedrijf gereden wordt.
Huuuu eng, langere trams binnen de ring waarmee je niet meer met zijn tweeën in de Leidsestraat kan staan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Dat valt vrij makkelijk op te lossen door lijn 5 via de Rozengracht laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef:Dat valt vrij makkelijk op te lossen door lijn 5 via de Rozengracht laten rijden.
Ik heb begrepen dat er op termijn één tramlijn uit de Leidsestraat moet verdwijnen en ik meen te hebben gelezen dat dat lijn 5 zou moeten worden.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Tja. Dat is toch niet wat op de website van de Amstelveenlijn staat.

Maar goed, dat kan een indicatie zijn. Ik denk dat het door laten rijden van tram 5 naar het CS als strikte voorwaarde in de concessie zal worden meegenomen. Of misschien toch ook niet. In Amsterdam weet je het maar nooit.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het idee is toch dat de 1 vanaf het Leidseplein richting Oost gaat rijden?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het idee is dat men bij GVB en SRA nu ongetwijfeld nog druk zit te puzzelen aan een veelvoud aan scenario's, waarbij sommige parameters wellicht pas op het laatste moment bekend worden. Hoe de lijnen precies gaan lopen komen we op zijn vroegst pas eind 2017 te weten. Nog even een paar jaartjes geduld dus, maar dat hebben we met de Noord/Zuidlijn inmiddels al aardig geleerd, toch?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door 010jongen »

paolie schreef:De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.

Er gaan gekoppelde trams rijden toch? althans tussen Zuid en Westwijk. Vind de huidige plannen echt nergens over gaan. Liever gewoon wat perrons aanpassen en een m5 om laten schakelen naar een sneltram. Gaat in Rotterdam prima :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Alargule schreef:Het idee is dat men bij GVB en SRA nu ongetwijfeld nog druk zit te puzzelen aan een veelvoud aan scenario's, waarbij sommige parameters wellicht pas op het laatste moment bekend worden. Hoe de lijnen precies gaan lopen komen we op zijn vroegst pas eind 2017 te weten. Nog even een paar jaartjes geduld dus, maar dat hebben we met de Noord/Zuidlijn inmiddels al aardig geleerd, toch?
Zonder speculeren zal dit forum ook een stille dood sterven. In alle bestuurlijke akkoorden over de Amstelveenlijn blijft tram 5 bestaan over de hudige route naar CS en In de OV-lijnnetvisie 2018 staat dat het tramverkeer in de Leidsestraat met 33% daalt en op de binnenring explosief moet stijgen. Een sterke oost-west tramlijn vanaf de Overtoom via Leidseplein, Vijzelgracht en Weesperplein ligt dan wel erg voor de hand.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Gaat het ook nog door dat de tramhaltes op het Leidseplein een molenwiek gaan vormen? Was wel de bedoeling tenminste zodat lijnen dan ook kunnen afbuigen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Dat gaat volgens mij juist weer niet door, dacht ik. Maar ik volg dat dossier niet op de voet.
Alargule schreef:Het idee is dat men bij GVB en SRA nu ongetwijfeld nog druk zit te puzzelen aan een veelvoud aan scenario's, waarbij sommige parameters wellicht pas op het laatste moment bekend worden. Hoe de lijnen precies gaan lopen komen we op zijn vroegst pas eind 2017 te weten. Nog even een paar jaartjes geduld dus, maar dat hebben we met de Noord/Zuidlijn inmiddels al aardig geleerd, toch?
Het is ook geen slecht idee om eerst eens kijken hoe de vervoerstromen daadwerkelijk veranderen na het gereedkomen van de Noord-Zuidlijn. Ik ben er nog altijd voor om de tramlijnen uit Amstelveen op te splitsen in een tram richting het Amstelstation en richting het Centrum, waarbij in ieder geval de halte Leidseplein moet worden aangedaan. Mijn ideale scenario is ongeveer dit:
A: (Uithoorn-)Amstelveen-Amsterdam Zuid-Leidseplein-Van Hallstraat (-Sloterdijk)
B: Amstelveen Centrum-Amsterdam Zuid(-Amstelstation)
C: (Aalsmeer-)Amstelveen Westwijk-Amsterdam Zuid-Leidseplein-Van Hallstraat of Zoutkeetsgracht (-Houthavens)

Voor de bestemmingen vermeld tussen haakjes is infrastructuur nodig die er nu nog niet is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Op de website van de gemeente staat dat de raad op 12-3 met dit aangepaste definitieve ontwerp heeft ingestemd, dus ik neem aan van wel: https://www.amsterdam.nl/publish/pages/ ... 3-2015.pdf

Ik zie trouwens dat er in het plangebied ook een tramhalte op de stadhouderskade staat ingetekend. Is dat voor de streekbussen die niet meer over het Leidseplein gaan rijden? Lekker praktisch dan zo aan de trambaan terwijl de tram daar niet eens stopt...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:
Meltrain schreef:Dat valt vrij makkelijk op te lossen door lijn 5 via de Rozengracht laten rijden.
Ik heb begrepen dat er op termijn één tramlijn uit de Leidsestraat moet verdwijnen en ik meen te hebben gelezen dat dat lijn 5 zou moeten worden.
In de plannen die online staan wordt tram 2 vanaf het Leidseplein omgebogen naar Azartplein. Of dat echt gaat gebeuren is een tweede natuurlijk.
paolie schreef:De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.
Klopt maar ze gaan op de lijn Zuid - Westwijk wel in dubbelbedrijf rijden.
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Ik heb een vraag over het nieuwe M5 materiaal. Bij de eerste introductie werden de koersrollen op de koppen nog gebruikt met M50/M53/M54 met bijbehorende kleurstelling. Dan kon je van afstand al zien welke lijn er aan kwam. Ik zie nu de laatste tijd dat deze alleen maar zwart zijn. Met andere woorden. De koersrollen worden niet meer gebruikt.

Is dat omdat het lijnnr nu ook in de bestemming boven staat of is dat toeval?

update: filmrollen gewijzigd in koersrollen
Laatst gewijzigd door Hensepens op vr 13 nov 2015, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Nee, het nummer hoort helemaal niet bovenin te staan maar de rollen hebben nogal last van een hoge defectenstand. Wat er nou moeilijk aan is om zo'n rol aan te sturen is me een raadsel..
Ik doe ook maar wat
Hensepens
Berichten: 109
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hensepens »

Ardan schreef:Nee, het nummer hoort helemaal niet bovenin te staan maar de rollen hebben nogal last van een hoge defectenstand. Wat er nou moeilijk aan is om zo'n rol aan te sturen is me een raadsel..
Ok... een filmrol aansturen lijkt mij nu niet iets wat recentelijk is geïntroduceerd in OV-land.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb daar vorig jaar al eens een theorietje op losgelaten.
Alargule schreef:Speculatief, want ik ken de details verder ook niet, maar: stel je voor, die analoge koersrol is er ergens halverwege het bestelproces vanuit GVB plots ingefietst. Alstom is daar met frisse tegenzin mee akkoord gegaan. Echt goede mogelijkheden om het te testen waren er niet in de fabriek, vanwege de afwezigheid van specifieke omstandigheden die alleen op het Amsterdamse metronet aanwezig zijn. Dus kwam het aan op praktijktesten.
Daaruit blijkt nu dat wat Alstom heeft ontwikkeld niet (goed) werkt. Komt dat door slecht werk van Alstom? Of omdat GVB hier misschien halverwege mee kwam? Heeft de opdrachtgever onduidelijke of incomplete specificaties aangeleverd? Heeft Alstom niet goed doorgevraagd? We weten het niet, en daarmee weten we dus ook niet bij wie de (juridische) schuldvraag ligt.
Nu blijkt het probleem zo complex, dat oplossen veel tijd en geld kost. GVB kan op haar strepen gaan staan en van Alstom een oplossing eisen zonder extra kosten, maar daarmee zet je de relatie met Alstom onder druk. Zeker als je misschien zelf oorzaak bent in het geheel.

Nogmaals: het is allemaal speculatief. Maar als een ogenschijnlijk eenvoudig probleem als het werkend krijgen van een koersrol (op ander materieel leveren ze immers geen probleem op) al zo lang duurt, is er meer aan de hand. Misschien mijn scenario, misschien iets heel anders. We weten het niet, want er wordt niet over gecommuniceerd.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

n-evo schreef:
paolie schreef:De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.
Klopt maar ze gaan op de lijn Zuid - Westwijk wel in dubbelbedrijf rijden.
Ze kúnnen dubbelbedrijf gaan rijden. Of ze dat gaan doen zal afhangen van de vraag. Doorrijden naar bestemmingen binnen de ring blijft een optie.
Overigens is in het besluit opgenomen dat lijn 5 blijft rijden tot minimaal Leidseplein. Daarmee is het dus goed mogelijk dat de 5 niet meer door de Leidsestraat zal rijden in de toekomst.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door renevisscher »

Vinny schreef:Het is ook geen slecht idee om eerst eens kijken hoe de vervoerstromen daadwerkelijk veranderen na het gereedkomen van de Noord-Zuidlijn. Ik ben er nog altijd voor om de tramlijnen uit Amstelveen op te splitsen in een tram richting het Amstelstation en richting het Centrum, waarbij in ieder geval de halte Leidseplein moet worden aangedaan. Mijn ideale scenario is ongeveer dit:
A: (Uithoorn-)Amstelveen-Amsterdam Zuid-Leidseplein-Van Hallstraat (-Sloterdijk)
B: Amstelveen Centrum-Amsterdam Zuid(-Amstelstation)
C: (Aalsmeer-)Amstelveen Westwijk-Amsterdam Zuid-Leidseplein-Van Hallstraat of Zoutkeetsgracht (-Houthavens)
Voor de bestemmingen vermeld tussen haakjes is infrastructuur nodig die er nu nog niet is.
Ikzelf zou dit net iets anders doen, alsvolgt:
Lijn 5: Amstelveen Centrum - Amsterdam Zuid - Leidseplein - (Marnixstraat - Haarlemmer Houttuinen) - Centraal Station
Lijn 15: (Uithoorn -) Amstelveen Westwijk - Amsterdam Zuid - Surinameplein (- de Vlugtlaan) - Sloterdijk
Lijn 25: (Aalsmeer -) Amstelveen Westwijk - Amsterdam Zuid (-) Amstelstation (- Route lijn 65 - Azartplein)

Over de koersrol, waarom is er niet voor een digitale variant gekozen, net als deze in de bussen in Utrecht wordt gebruikt?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alargule schreef:Ik heb daar vorig jaar al eens een theorietje op losgelaten.
Alargule schreef:Speculatief, want ik ken de details verder ook niet, maar: stel je voor, die analoge koersrol is er ergens halverwege het bestelproces vanuit GVB plots ingefietst. Alstom is daar met frisse tegenzin mee akkoord gegaan. Echt goede mogelijkheden om het te testen waren er niet in de fabriek, vanwege de afwezigheid van specifieke omstandigheden die alleen op het Amsterdamse metronet aanwezig zijn. Dus kwam het aan op praktijktesten.
Die koersrollen hadden daar sowieso gezeten, analoog of digitaal. Dat was een harde ontwerpeis en het lijkt me niet dat ze er halverwege in gefietst zijn. Als ze digitaal zouden zijn geweest, hadden deze problemen dan ook gespeeld?

Persoonlijk vind ik analoog veel beter leesbaar dan digitaal, zeker wanneer ook kleuren worden gebruikt. Moet er alleen wel goede verlichting achter de rol zijn voor in het donker, en je bent wel wat beperkt in je keuzes, je kunt niet zomaar een nieuw nummertje inprogrammeren (vandaar dat de rol ook over allerlei eventuele toekomstige nummers beschikt).
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Zijn die Citaro's in Amsterdam nu zo snel (in vergelijking met de Citaro's elders in het land) of stampen al de chauffeurs hier die plank gewoon gelijk naar beneden?
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Wauw, ik zag op een CAFje de bestemming "Schiphol Oost" op de filmrol staan. Zijn er serieus al zo lang plannen voor die lijn? :p :s
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Al sinds de jaren 1960 :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Hainje schreef:Zijn die Citaro's in Amsterdam nu zo snel (in vergelijking met de Citaro's elders in het land) of stampen al de chauffeurs hier die plank gewoon gelijk naar beneden?
Volgens mij worden ze bij de meeste vervoerders tegen de wens van Mercedes-Benz in afgeknepen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten