Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Maar nog steeds pas anderhalf uur na de jaarwisseling, terwijl in Rotterdam alleen van een kwartier voor tot een kwartier na de jaarwisseling eventjes wordt gestopt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
010rdamm
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door 010rdamm »

Suus schreef:Maar nog steeds pas anderhalf uur na de jaarwisseling, terwijl in Rotterdam alleen van een kwartier voor tot een kwartier na de jaarwisseling eventjes wordt gestopt.
In Amsterdam overall wel veel beter geregeld en makkelijker om thuis te komen. In Rotterdam rijden er op de ingekorte metrolijnen na geen nachtbussen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Door rookontwikkeling in een metro op het Weesperplein, ligt het metroverkeer tussen CS en Spaklerweg (51/53/54) momenteel stil.

(Bron: twitter GVB)

Inmiddels bovengronds Weesperplein gestremd voor lijnen 1,7,19.......

EDIT: Eerdere verstoring metro door vastgelopen remmen metro:

https://www.at5.nl/artikelen/188677/roo ... esperplein
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Vastgelopen remmen nog wel, ben benieuwd wat voor materieel het was.
n-evo schreef:
Caffer schreef:Ergens jammer dat ze er bij de verbouwing van station Spaklerweg niet voor kiezen de perrons ook meteen te verbreden zodat er één middenspoor met perrons aan beide zijden overblijft. Dan zouden we meteen voorbereid zijn op een toekomstige ontvlochten lijnvoering waarbij Spaklerweg het eindpunt van één van de ringlijntakken zou moeten worden. [...]
Huh, welke variant is dat dan? Het enige ontvlochten metronet wat ik ooit voorbij heb zien komen is:

M50: Isolatorweg - Gaasperplas
M52: Noord - Zuid
M54: CS - Gein
Ik dacht aan de variant waarin de boog Overamstel - Spaklerweg in dienst blijft:
50 Isolatorweg - Gaasperplas
51 Isolatorweg - Spaklerweg
52 Noord - Zuid
54 Centraal - Gein
Met 2 ringlijntakken dus.

Weet niet meer in welke van de 200 misschien-rapporten die voorbij kwam maar lijkt me op dit moment een kanshebbende om op in te zetten, aangezien de vervoerregio een variant zonder metroverbinding Zuid - Oost niet lijkt te accepteren en uit vorige studies al naar voren is gekomen dat een (logischere) keermogelijkheid voor lijn 51 bij Amstel te moeilijk in te passen is.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja....maar die verbinding Zuid - Oost die de VRA graag ziet blijven is wel tot het Amstelstation en niet Spaklerweg.

Inderdaad is er geen keermogelijkheid op het Amstel, de eerstvolgende keermogelijkheid is op het Weesperplein. Maar die is verre van ideaal, dus is de oplossing lijn 51 toch door te laten rijden naar het CS.

Neem van mij aan, dat als de VRA met keren op de Spaklerweg akkoord was, dan zou lijn 51 nu al niet meer naar het CS rijden, want dat is wat het GVB het beste uitkomt namelijk.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Ik dacht aan de variant waarin de boog Overamstel - Spaklerweg in dienst blijft:
50 Isolatorweg - Gaasperplas
51 Isolatorweg - Spaklerweg
52 Noord - Zuid
54 Centraal - Gein
Met 2 ringlijntakken dus.

Weet niet meer in welke van de 200 misschien-rapporten die voorbij kwam maar lijkt me op dit moment een kanshebbende om op in te zetten, aangezien de vervoerregio een variant zonder metroverbinding Zuid - Oost niet lijkt te accepteren en uit vorige studies al naar voren is gekomen dat een (logischere) keermogelijkheid voor lijn 51 bij Amstel te moeilijk in te passen is.
Dat is slechts een semi-ontvlecht net, want 2 lijnen over de Ringlijn. Een belangrijk punt van de 51 is de verbinding Zuid - Amstel zodat mensen vanuit Amstelveen niet 2x hoeven over te stappen.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

De eis van de VRA voor een metroverbinding tussen Zuid en Amstel was een compensatie omdat de Amstelveenlijn niet doorgetrokken kon worden naar station Amstel omdat de Berlagebrug niet stevig genoeg is voor gekoppelde trams, maar die brug wordt na 2022 gerenoveerd...
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik weet dat de eis tot het Amstel was, maar toen die werd vastgesteld was Spaklerweg nog een winderig haltetje in niemandsland. Nu de boel verbouwd is tot een volwaardige overstaphalte lijkt me een overstap met wachttijd van max 5 minuten een aan de VRA uit te leggen trade-off voor stabielere exploitatie op de Oostlijn. Als de Amsteltram ooit nog naar het Amstel doorgetrokken wordt valt de eis van de VRA misschien weg, maar ook dan lijkt het me verstandiger de 51-boog in bedrijf te houden.

Wil trouwens niet zeggen dat een eindpunt op Spaklerweg mijn voorkeursvariant is. Een eindpunt bij het Amstelstation is relatief eenvoudig te realiseren in de vorm van een extra brug over de Weespertrekvaart en een kopspoortje met perron aan de zuidkant van het Amstelstation tussen de sporen van de Oostlijn in. Dan heb je een redelijk ideaal metronet met 3 ontvlochten hoofdlijnen (waarvan 1 met 2 takken) en logische eindpunten. Maar het eisenpakket van de VRA komt helaas niet met een aansluitend potje :')
Laatst gewijzigd door Caffer op di 20 nov 2018, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Caffer schreef: Een eindpunt bij het Amstelstation is relatief eenvoudig te realiseren in de vorm van een extra brug over de Schinkel
Ik vrees dat een brug over de Schinkel weinig gaat helpen, omdat die aan de andere kant van de stad ligt. Ik constateer overigend dat er vandaag iets mis gaat op dit forum wat betreft de locatie van rivieren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

:lol: Bedoelde natuurlijk de Weespertrekvaart. Geen idee hoe ik bij de Schinkel kom of all watertjes.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Caffer schreef: Een eindpunt bij het Amstelstation is relatief eenvoudig te realiseren in de vorm van een extra brug over de Weespertrekvaart en een kopspoortje met perron aan de zuidkant van het Amstelstation tussen de sporen van de Oostlijn in.
Dit zie ik niet meteen voor me. :? Je hebt dan een slechte overstap op de doorgaande metrolijnen (al kan dat ook op Spaklerweg) of wil je de Spaanse Methode toepassen? Je heb hoe dan ook een extra toegang vanuit de hal nodig en dat lijkt me ook niet makkelijk realiseerbaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Het nadeel van doorrijden naar Amstel lijkt mij vooral dat er voor de overige metrolijnen minder capaciteit beschikbaar is om door te rijden naar Centraal Station en daar is het volgens mij voornamelijk om te doen. Het is dus of keren te Spaklerweg of doorrijden naar Centraal Station lijkt mij, tenzij je het hele stuk naar Amstel 4 sporen wilt geven, maar dan moet je ook iets met de treinsporen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:
Caffer schreef: Een eindpunt bij het Amstelstation is relatief eenvoudig te realiseren in de vorm van een extra brug over de Weespertrekvaart en een kopspoortje met perron aan de zuidkant van het Amstelstation tussen de sporen van de Oostlijn in.
Dit zie ik niet meteen voor me. :? Je hebt dan een slechte overstap op de doorgaande metrolijnen (al kan dat ook op Spaklerweg) of wil je de Spaanse Methode toepassen? Je heb hoe dan ook een extra toegang vanuit de hal nodig en dat lijkt me ook niet makkelijk realiseerbaar.
Twee jaar geleden is er een rapport uitgebracht waarin verschillende varianten van zo'n keerspoor bekeken worden. Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om met wat spoorverschuivingen de 51 met een zakspoor in het westelijke perron van Amstel aan te laten landen, waarbij de metrolijn tussen Spaklerweg en Amstel driesporig zou worden: twee sporen voor de oostlijn, en eentje aan de westkant voor de 51. Ik heb de indruk dat dat net op de bestaande kunstwerken zou passen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ah, we zijn weer in ideeënland. Al die varianten die uitgaan van keren op/bij/in/onder/boven/naast/tussen de sporen van Amstel hebben één ding gemeen: er moet een extra spoor tussen Spaklerweg en Amstel worden gebouwd, waarbij er een brug over de Weespertrekvaart moet komen, en een brug is een kunstwerk, en kunstwerken zijn duur. Dit probleem speelt overigens ook bij varianten waarbij er een keermogelijkheid voor lang (M5) materieel bij Spaklerweg gerealiseerd wordt: het huidige zakspoortje is daar in combinatie met de kortere binnenperrons te kort voor. Verlenging betekent ook extra sporen over de Weespertrekvaart. Gelet op de investeringsbereidheid vanuit de overheid in OV, en gelet op het feit dat Dijksma tot nu toe precies dezelfde beleidskoers van pappen en nathouden van haar voorganger lijkt aan te houden, denk ik niet dat welke variant waarbij gekeerd wordt op Spaklerweg (laat staan Amstel) reëel is.

Het is wel duidelijk dat er op termijn iets moet gebeuren, want de situatie die vanaf maart volgend jaar ontstaat, is op langere termijn vanwege capaciteit en veiligheid onhoudbaar. Een verandering van het netwerk wordt momenteel voorzien voor 2024, wanneer de nieuwe concessie ingaat. Ik denk dat er twee opties overblijven: een volledig ontvlechte ontvlochten variant, waarbij keren op Spaklerweg of een ander station van een (inge)korte lijn sowieso niet meer nodig is, of de variant waarbij lijn 53 vanuit Gaasperplas op Van der Madeweg keert.

Beide varianten hebben hun nadelen. Met de ontvlochten variant - nog altijd de grote voorkeur van GVB genietend - komt de directe verbinding tussen Zuid en de Oostlijn te vervallen, en dat zal niet alleen de Amstelveners tegen het zere been zijn, maar kan ook bijdragen aan de verminderde aantrekkelijkheid van Zuid als knooppunt in het metronet. Dat zijn politieke argumenten; praktische argumenten zijn dat er vaker (op Van der Madeweg) overgestapt zal moeten worden en de vervoersvraag op de nieuwe lijn 50 (Isolatorweg-Gaasperplas) ten oosten van Van der Madeweg een stuk lager ligt dan ten westen ervan.

Bij de 'Gaasperplasshuttlevariant' heb je vooral als nadeel dat de oostelijke Bijlmer er qua bereikbaarheid een stuk op achteruitgaat. Er moet altijd overgestapt worden op Van der Madeweg, en bovendien zal het totaal aantal treinen dat voorbij Van der Madeweg rijdt met 1/3e verminderen ten opzichte van de referentiesituatie. Meer praktisch speelt mee dat er nu nog niet ten noorden van Van der Madeweg gekeerd schijnt te kunnen worden, en men dus een extra investering in een keervoorziening moet doen om deze variant haalbaar te maken.

Suus kwam begin dit jaar met een idee waarmee kool en geit misschien gespaard kunnen worden, waarbij weliswaar nog wel wat aanpassingen (lees: investeringen) in en rond Spaklerweg nodig zijn, maar die kunnen veel goedkoper uitvallen. Ik heb dat toen nog wat verder uitgewerkt: het komt neer op het verbouwen van de binnensporen van Spaklerweg tot één zakspoor, waarbij (in mijn uitwerking) echter ook de mogelijkheid blijft bestaan dat vanaf het binnenspoor doorgereden kon worden naar Amstel e.v. Met deze variant zou een duur extra kunstwerk over de Weespertrekvaart niet nodig zijn, hoef je niet te ontvlechten en kan de oostelijke Bijlmer direct met de rest van het metronet verbonden blijven. De verbinding Zuid-Amstel wordt misschien iets minder aantrekkelijk vanwege de verplichte extra overstap, maar die is cross-platform en dus comfortabel en hoeft bij een goede exploitatie nauwelijks tijdverlies op te leveren.

Maar goed, als ik realistisch ben, verwacht ik dat de toekomst van het metronet de komende jaren een politiek steekspel tussen de verschillende belanghebbenden zal gaan worden, waarbij uiteindelijk een keus gemaakt zal worden waar niemand echt tevreden mee is.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Om er nog een ideetje in de iets duurdere categorie in te gooien:

Als je Amstel echt tot volwaardig knooppunt wil ombouwen kun je de kap uitbreiden en het huidige treinspoor 4 van een perron aan de buitenkant voorzien. Het brede eilandperron 3/4 maak je dan iets smaller door een nieuw doorgaand metrospoor aan te leggen naast het huidige treinspoor 4. Metrospoor 3 moet je dan overkluizen, zodat je ook metrospoor 2 kunt bereiken vanaf het eilandperron. Op het huidige eilandperron 1/2 zet je een hekje aan de metrozijde, zodat het een dedicated treinperron wordt.

Je krijgt dan dus:
Twee treinperrons met elk één treinspoor.
Eén groot metroperron met 3 sporen: twee doorgaande sporen en één keerspoor.

Hiermee voorkom je dat lijn 51 ver buiten het station eindigt en kun je op Amstel alle metro-overstappen op hetzelfde perron maken. Bijkomend voordeel is dat de trein en metroperrons gescheiden worden, zodat je van het gedoe van de juiste poortjes zoeken af bent. Ook neemt de transfercapaciteit toe door het extra zijperron.

Je bent echter wel bijna op slopershoogte voor de monumentale kap en moet nog steeds een brug over de Weespertrekvaart maken. De enige mogelijkheid die ik voor deze variant zie is als er besloten zou worden om de ringlijn te sluiten, maar men per se een verbinding Amstel - Zuid in stand wil laten. In het door de gemeente uitgewerkte plan moest hiervoor een dubbel kopstation Lelylaan komen en dat valt kwa kosten in een vergelijkbare categorie.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

Maar je draait wel de cross-platformoverstap op de metro voor treinreizigers uit de richting Utrecht de nek om.
Roeland
Berichten: 2268
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

IC140 schreef:Om er nog een ideetje in de iets duurdere categorie in te gooien:

Als je Amstel echt tot volwaardig knooppunt wil ombouwen kun je de kap uitbreiden en het huidige treinspoor 4 van een perron aan de buitenkant voorzien. Het brede eilandperron 3/4 maak je dan iets smaller door een nieuw doorgaand metrospoor aan te leggen naast het huidige treinspoor 4. Metrospoor 3 moet je dan overkluizen, zodat je ook metrospoor 2 kunt bereiken vanaf het eilandperron. Op het huidige eilandperron 1/2 zet je een hekje aan de metrozijde, zodat het een dedicated treinperron wordt.

Je krijgt dan dus:
Twee treinperrons met elk één treinspoor.
Eén groot metroperron met 3 sporen: twee doorgaande sporen en één keerspoor.

Hiermee voorkom je dat lijn 51 ver buiten het station eindigt en kun je op Amstel alle metro-overstappen op hetzelfde perron maken. Bijkomend voordeel is dat de trein en metroperrons gescheiden worden, zodat je van het gedoe van de juiste poortjes zoeken af bent. Ook neemt de transfercapaciteit toe door het extra zijperron.

Je bent echter wel bijna op slopershoogte voor de monumentale kap en moet nog steeds een brug over de Weespertrekvaart maken. De enige mogelijkheid die ik voor deze variant zie is als er besloten zou worden om de ringlijn te sluiten, maar men per se een verbinding Amstel - Zuid in stand wil laten. In het door de gemeente uitgewerkte plan moest hiervoor een dubbel kopstation Lelylaan komen en dat valt kwa kosten in een vergelijkbare categorie.
Dat is het einde van station Amstel: het station floreert juist vanwege de cross-platform overstap tussen IC en metro. Hiermee dupeer je meer dan 10.000 reizigers per dag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Nou ja, "het einde" is ook wat overdreven, want er zijn nog genoeg reizigers die niet met de metro verder gaan (waaronder ondergetekende), maar je dupeert er inderdaad veel reizigers mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Is het geen idee om 4 eilandperrons te maken, hiermee heb je alleen tussen lijn 51 en de trein geen crossplatform, maar behoudt je die tussen lijn 53/54 en de trein.
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Het zijn in elk geval 30000 reizigers die in Amstel uitstappen. Ik ben een van hen die de overstap doet om naar HvA te komen. Ik denk dat het per intercity het overgrote deel van de reizigers op een metro stapt. Ik heb regelmatig dat ik niet mee kan vanwege een volle metro.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10534
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

MetroRET schreef:Is het geen idee om 4 eilandperrons te maken, hiermee heb je alleen tussen lijn 51 en de trein geen crossplatform, maar behoudt je die tussen lijn 53/54 en de trein.
Twee kleine obstakels: de ruimtelijke beperking en de monumentstatus van het Amstelstation.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Keuzes.. :roll: :mrgreen:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:De eis van de VRA voor een metroverbinding tussen Zuid en Amstel was een compensatie omdat de Amstelveenlijn niet doorgetrokken kon worden naar station Amstel omdat de Berlagebrug niet stevig genoeg is voor gekoppelde trams, maar die brug wordt na 2022 gerenoveerd...
Ze hadden ook nog als excuus dat die verbinding binnendoor niet genoeg reizigers zou trekken t.o.v. de metro. Tel daarbij op de fobie rondom trams langer dan 30 meter door de stad. Maar wie weet verdwijnt die angst een beetje na ervaringen met tram AVL en 26.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef:Is het geen idee om 4 eilandperrons te maken, hiermee heb je alleen tussen lijn 51 en de trein geen crossplatform, maar behoudt je die tussen lijn 53/54 en de trein.
Vier eilandperrons? :shock:
Bedoel je dan spoor, perron, spoor, perron, spoor, perron, spoor, perron, spoor, met het middelste spoor als kopspoor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: Tel daarbij op de fobie rondom trams langer dan 30 meter door de stad. Maar wie weet verdwijnt die angst een beetje na ervaringen met tram AVL en 26.
Dat laatste vraag ik me dus af. Vergeet niet dat lijn 26 en de nieuwe Amsteltram rechttoe-rechtaan tramlijnen zijn. Geen gekrioel door de stad, gewoon recht zo die gaat, daarom heel geschikt om gekoppeld te rijden. Ik denk daarom, dat dit voorlopig ook de enige gekoppelde lijnen zullen blijven voor lange tijd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten