Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Rit is 40 minuten, het gaat om de “niet hoeven overstappen” experience... :D

En die 40 minuten valt best mee, als je dat gaat vergelijken met de tijd die je kwijt bent met overstap op lijn 52:

Binnenhof > Station Zuid 15 minuten, van tramhalte naar metroperron 5 minuten, wachten op de metro 5 minuten, Station Zuid > CS 10 minuten. Dus 15+5+5+10=35 minuten. Dit is theoretisch, het kan iets minder zijn, oké, maar het scheelt maar enkele minuten met de huidige lijn 5. Ik zou in dat geval kiezen voor lijn 5, gesteld dat ie naar het CS zou blijven rijden.

Ook met de 347/357 van het Busstation Amstelveen naar CS is 40 minuten, onder normale omstandigheden uiteraard. Daar geldt straks hetzelfde voor:

Busstation Amstelveen > Station Zuid 22 minuten, bushalte naar metroperron 5 minuten, wachten op metro 5 minuten, station Zuid > CS 10 minuten. 22+5+5+10=42 minuten, dus nog langer dan met de 347/357 bundel nu. (Kuch.....niet nu uiteraard :D )

Tijden zijn natuurlijk theoretisch, de één zal wat sneller lopen, de metro misschien sneller halen, aan de andere kant is de 10 minuten van lijn 52 misschien aan de krappe kant, zouden er ook wel eens 12 kunnen zijn.

Wat ik alleen wil aantonen, is dat de NZL niet het (gouden) ei van Columbus is, dus het is begrijpelijk van de overheden, dat men de direkte lijnen naar CS allemaal doorsnijdt. Veel te bang dat mensen dan niet voor de NZL gaan.......
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Waarom moet je als Amstelvener per se naar CS?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gewoon omdat het nu KAN...... :lol:

Maar alle gekheid, daar kan ik je geen antwoord op geven, er zijn nu 4 direkte verbindingen vanuit Amstelland/Amstelveen/Buitenveldert met CS, er zal dus wel behoefte aan zijn? Ik weet het niet n-evo. Ging mij alleen maar om de factor tijd van e.e.a.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Sinds zo'n beetje iedere bestemming sneller bereikbaar is via station Zuid of de Ringlijn en Sloterdijk is CS inderdaad wat raar vergelijkingsmateriaal. Voor de bereikbaarheid van het centrum kan er beter gekeken worden naar de Dam, het Leidseplein of het Rembrandplein.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Gewoon omdat het nu KAN...... :lol:

Maar alle gekheid, daar kan ik je geen antwoord op geven, er zijn nu 4 direkte verbindingen vanuit Amstelland/Amstelveen/Buitenveldert met CS, er zal dus wel behoefte aan zijn? Ik weet het niet n-evo. Ging mij alleen maar om de factor tijd van e.e.a.
M'n punt is wat Klaasje al aangeeft: je hoeft als Amstelvener helemaal niet op CS te zijn. Het slaat dus nergens op om een directe verbinding in stand te houden met een station wat voor Amstelveen vrijwel geen meerwaarde heeft. Niet geografisch en niet qua treinen. Het in stand houden van een directe verbinding Amstelveen - CS zou puur gebaseerd zijn op historie i.p.v. de actualiteit.

Tram 5 naar Westerpark voorziet Amstelveen nog steeds van een directe verbinding met het centrum van Amsterdam wat waarschijnlijk de échte trekpleister is en niet zozeer het Centraal Station zelf.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Klaasje schreef:Sinds zo'n beetje iedere bestemming sneller bereikbaar is via station Zuid of de Ringlijn en Sloterdijk is CS inderdaad wat raar vergelijkingsmateriaal. Voor de bereikbaarheid van het centrum kan er beter gekeken worden naar de Dam, het Leidseplein of het Rembrandplein.
Het gaat mij niet specifiek om hét CS, maar alles breed eromheen, inclusief Dam bijvoorbeeld.......
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Alargule schreef:Een kopeindpunt is niet voorzien, maar lijkt mij heel eenvoudig in te passen:

Afbeelding

(er zitten vast meer haken en ogen aan dan ik nu denk, maar ik ben dan ook geen spoorbouwer)
Klinkt leuk, maar totaal niet praktisch. Keerlussen zijn exploitatief gewoon veel efficiënter dan kopsporen. Een kopeindpunt moet je alleen willen als er écht geen ruimte is voor een lus of als tijdelijke voorziening.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Leg uit (verzoek van een leek)...
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Bij een keerspoor krijg je kruisende bewegingen (en dus meer wachttijd) en moet je van rijrichting wisselen, wat tijdrovend is. Bovendien is het bij een keerlus een stuk makkelijker om aparte in- en uitstapplekken te hebben, wat zeker op een drukke plek als het centraal station veel handiger is. In Transport Tycoon is een bekend begrip een RoRo-station. Dat is een roll-in, roll-out. Het betekent dat alle bewegingen door het station in één richting gaan, omdat dat veel opstoppingen kan voorkomen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Als straks het verkeer van oost naar west verdwenen is van de PH-kade is de lus een stuk minder problematisch. Er hoeft helemaal geen wegverkeer meer gekruist te worden en alleen meegereden worden met lijn 4, 14 en 24 die een stuk lagere frequentie hebben dan vandaag. Het kruisen van busverkeer op de Kamperbrug is hetzelfde met een lus of een kopeindpunt, dus dat maakt ook niet uit.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Een kopeindpunt heeft inderdaad zijn beperkingen, maar voor dit (welliswaar drukke) eindpunt van maar één tramlijn lijkt het me goed te doen. Een uitstaphalte kan voor de wissels gelegd worden, als er dan eventueel gewacht moet worden op een kruisende tram of bezet spoor stoort het de reizigers ook niet omdat die al zijn uitgestapt. 3,5 minuut om op een kopeindpunt te keren is een beetje krap (vergelijkbaar met het keren van de oostlijn op CS) maar je krijgt er een hoop voor terug:

-je spaart ten minste 2 minuten rijtijd (voor een evengrote tijdwinst worden op de Amstelveenlijn 3 stations geschrapt)
-de reizigersstromen van/naar de eigen halte en de haltes van de 4,14 en 24 worden niet meer gekruist
-de 26 is volledig ontvlochten van de rest van het net
*de vertragingen tot 5 minuten dankzij taxi's en tourincars voor de Nicolaaskerk noem ik maar effe niet aangezien dat waarschijnlijk (deels?) verhoplen is na de herinrichting
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Bij een keerspoor krijg je kruisende bewegingen (en dus meer wachttijd) en moet je van rijrichting wisselen, wat tijdrovend is. Bovendien is het bij een keerlus een stuk makkelijker om aparte in- en uitstapplekken te hebben, wat zeker op een drukke plek als het centraal station veel handiger is. In Transport Tycoon is een bekend begrip een RoRo-station. Dat is een roll-in, roll-out. Het betekent dat alle bewegingen door het station in één richting gaan, omdat dat veel opstoppingen kan voorkomen.
Allemaal leuk en aardig bij normale compacte keerlussen zoals die in o.a. De Aker (1), Nieuw Sloten (2), Osdorp (17) en Diemen (9), daar is echter bij CS totaal geen sprake van. Ook zit bij de huidige situatie de 26 onderweg naar IJburg het inkomende tramverkeer vanaf het Damrak richting CS in de weg. Ze moeten immers om en om op elkaar wachten om hetzelfde stuk spoor op de Prins Hendrikkade te berijden. Wat dat betreft heb je dus al hinder die vergelijkbaar is met een kruisende beweging.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vraag me inderdaad ook af of de punten die DingeZ noemt wel zo nadelig zijn, zeker als je ze wegstreept tegen de nadelen van de huidige oplossing: langere keertijd en (meer) interferentie met de overige tramlijnen die van de oostelijke keerlus gebruik maken. Inderdaad heeft een kopeindpunt als nadeel dat in- en uitgaande trams elkaar in de weg zitten, maar in deze specifieke situatie zou dat alleen voor een en dezelfde lijn gelden. Daar rijden alle trams met hetzelfde interval, dus dat moet met het plannen van individuele ritten goed in te leggen zijn. Vergelijk het met de kopeindpunten van metrolijnen, waar treinen elkaar ook kruisen. Daarnaast zal er bij de introductie van dubbele trams op de IJtram wel geen ruimte meer zijn om aparte in- en uitstapgedeelten aan hetzelfde spoor in te richten - dan heb je gewoon de hele lengte van de halte nodig.

Voor de komende vijf tot tien jaar zal het nog wel geen issue zijn, maar als IJburg verder groeit en daarmee het tramverkeer van en naar de binnenstad, en een tweede tramverbinding met het Flevopark bovendien wat langer op zich gaat laten wachten, zouden de voordelen van een kopeindpunt bij CS (minder voertuigkilometers, losgelegen van overige tramlijnen) misschien wel eens zwaarder kunnen gaan wegen dan de nadelen.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

AfbeeldingTrapwagen op lijn 17 by Tim Swart, on Flickr

Vandaag weer eens een 12G actief op lijn 17. Toevallig ook nog op de rit die ik nam :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je komt ze tegenwoordig haast overal tegen. Wat dat betreft is het echt een blast from the past om ze op lijn 1, 2 en 17 te zien.

Ik vind het wel leuk. :pos:
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand hoe het zit met de dienstuitvoering op lijn 68? Op de wiki staat dat hij vanaf 1 januari 2018 zou moeten rijden en ik vind ook een dienstregeling op de website van het GVB, maar op ovzoeker vind ik geen voertuigen die op deze lijn rijden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Meen dat GVB communiceert met januari 2018, geen exacte dag. Misschien te maken met de vakantie dienstregeling, dat ie pas volgende week gaat rijden?

Edit: op de nieuwe lijnennetkaart staat inderdaad: “lijn 68 vanaf januari 2018”.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn moet sinds gisteren rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

Ezra schreef:Weet iemand hoe het zit met de dienstuitvoering op lijn 68? Op de wiki staat dat hij vanaf 1 januari 2018 zou moeten rijden en ik vind ook een dienstregeling op de website van het GVB, maar op ovzoeker vind ik geen voertuigen die op deze lijn rijden.
Dienstregeling staat nu ook op website GVB, gisteren reed er nog een bus van Jan de Wit, dus of het GVB de lijn zelf rijdt of uitbesteed of de bussen van Jan de Wit heeft overgenomen?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Ik zag vandaag in een flits een tram 12 met een dubbel lijnnummer voorop. Dus links met de kleurtjes en rechts daarvan nog een keer op de bestemming. Helaas ging het te snel om een foto te maken.
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

diederickx schreef:Ik zag vandaag in een flits een tram 12 met een dubbel lijnnummer voorop. Dus links met de kleurtjes en rechts daarvan nog een keer op de bestemming. Helaas ging het te snel om een foto te maken.
Komt vaker voor
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb dat ook wel eens gezien. Het lijkt me een foutje?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Mij is ooit verteld dat dat de zogenaamde 'Koninginnedagstand' is. Een aantal jaar heeft het GVB met Koninginnedag een tramnet gereden met aparte lijnnummers in de 70. Takken van verschillende lijnen werden hierbij aan elkaar geknoopt, zoals een lijn 73 Station RAI - Diemen Sniep.
AfbeeldingKoninginnedag by Tim Swart, on Flickr

Deze lijnnummers zitten niet op de filmrol, dus werd het display zo ingesteld dat het lijnnummer op het digitale deel werd vertoond. Die stand is er nog steeds, want ook vrij handig als de rol een keer defect gaat. Maar na reparatie moet het display dan wel weer 'teruggezet' worden om alleen bestemming te tonen. :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Ligt de De Lairessestraat nog steeds overhoop? Connexxion zegt van niet, Google maps zegt van wel terwijl alle bustijden er nog wel staan... :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nog circa een maandje, dan is het af.

Met ingang van morgen is de westelijke onderdoorgang in de Droogbak voor vijf maanden afgesloten. De tunnel wordt uitgediept. Wanneer dit is afgerond kan het busstation aan de voorzijde op de schop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten