Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Maar de nummers zijn uiteraard op uitrukvolgorde.
Op Lijn ABC vanaf 550.
Op Lijn D vanaf 900.
Op Lijn E vanaf 1030 (730 op de displays).
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Maar uiteindelijk rijden ze door elkaar omdat de lijnen niet gelijk lopen.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Wat bedoel je precies met :
hauptbahnhof schreef:Maar uiteindelijk rijden ze door elkaar omdat de lijnen niet gelijk lopen.
?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De omlopen bij het GVB zijn onvoorspelbaar. Op CS lopen metrolijnen in elkaar over, op bepaalde momenten van de dag wordt er met slipdiensten gewerkt en op sommige momenten wordt er bij de eindpunten in Zuidoost niet op het station gekeerd maar op de staartsporen achter het station. Bovendien is de inzet van materieel niet specifiek voor bepaalde diensten gepland maar ook afhankelijk van de werknemers die in de diensten gepland zijn, de opleidingen lopen nog. Voor een buitenstaander is er geen logica in te ontdekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Dat wordt / werd ook bij de RET gedaan.
Tijdens de 10 minutendienst momenten (Doordeweeks 07:00-19:00 & Zaterdag 11:00-18:00) zijn lijn A en B gekoppeld op Schiedam Centrum. Terwijl er bij een kwartierdienst geen koppeling is tussen lijn A en B.

Vorig jaar keerde Lijnen C en D ook via de keersporen achter station De Akkers (Echter alleen in de spits). Dit vroeg helaas om 2 extra diensten en dus is men hier vanafgestapt.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

MetroRET schreef:Wat bedoel je precies met :
hauptbahnhof schreef:Maar uiteindelijk rijden ze door elkaar omdat de lijnen niet gelijk lopen.
?
Als ik om 15:00 op Beurs sta zullen de wagendiensten niet opeenvolgend zijn toch?

@Bee: wat zijn die slipdiensten die jij bedoelt?
Overigens is het vorken juist prima voorspelbaat omdat er ALTIJD wordt gevorkt. Ook tijdens de spits en tijdens eventuele kwartierdiensten. Alleen tijdens lang keren is het lastig.

Lang keren op de eindpunten gebeurt alleen als de frequentie verandert. Immers, als er meer metro's moeten vertrekken dan er aankomen, dan is het handig om dat via de tailtrack te doen. En andersom ook.

Overigens, ik zit nu in M5. Die werd op WtC aangekondigd als 2 wagentrein en er was geen dubbele regel.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Slipdiensten is dat personeel en materieel wisselen tijdens hun dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Dat verschilt natuurlijk per lijn uiteraard.
Maar op Lijn A en B is ook onderling een patroon te ontdekken.
Bijvoorbeeld een B Nesselande en de A Binnenhof erachter. De A Binnenhof komt dan na een dik uur terug als B Nesselande en de A Binnenhof die er dan achter zit is de B Nesselande uit de vorige omloop naar Binnenhof / Nesselande.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Welk punt probeer je nu eigenlijk te maken? :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Sorry, ik vergat de quote van 'Hauptbahnhof' erin te verwerken:
hauptbahnhof schreef:Als ik om 15:00 op Beurs sta zullen de wagendiensten niet opeenvolgend zijn toch?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Slipdiensten is dat personeel en materieel wisselen tijdens hun dienst.
Ik snap nog steeds niet precies wat je hiermee bedoelt :-(
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Waarschijnlijk waarbij de bestuurder een langere pauze heeft en verder z'n dienst vervolgd op een later rijdende metro.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens heeft RET dat wel maar GVB niet. Kan best zijn dat je op een eindpunt eraf moet en de volgende metro moet hebben maar dat is gewoon de dienst die zo is. Maar over het algemeen rijden de bestuurders gewoon op 2 wagens. Eentje voor en eentje na de pauze.

De reden waarom ik het ook niet snapte is omdat slipdiensten bij GVB een totaal andere betekenis hebben. Meerdere zelfs:
*stel dat er een activiteit is bij Gaasperplas en er rijden extra metro's tussen de normale in. Die bestuurders hebben dan slipdiensten.
*stel dat door diezelfde activiteit veel vertraging is. Dan pakt een slipbestuurder een extra wagen en gaat dan rijden om het gat in de dienstregeling te vullen
*slippen kan ook zijn dat metro's lang moeten keren. De bestuurder die slipdienst heeft neemt de metro's over, keert lang en draagt ze weer over.


Over wagendiensten:
Die lopen bij GVB altijd opeenvolgend. De eerste wagendienst is de eerste wagen die vanaf het beginpunt vertrekt. Dus de 50-1 is de eerste wagen die vanaf Isolatorweg vertrekt. Wel is het zo dat het niet perse zo is dat de volgende wagen 50-2 is. 50-2 kan namelijk pas voor de middagspits uitrukken en aangezien de nummers altijd opeenvolgend zijn, zal de wagen na de 50-1 in de ochtend dan de 50-3 zijn.

Met lijn 53/54 is het ietsjes anders en het verschilt soms. In de winterdienst is het zo dat de lage dienstwagennummers op de ene lijn worden toegekend en de hogere nummers aan de andere. Tijdens de zomerdienst waren de nummers toegekend aan de volgorde dat ze van en naar cs reden. Dus 53-1 dan 54-2 dan 53-3 etc.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Waarom wordt dan de 50-2 pas in de middagspits toegekend ?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik gaf maar een voorbeeld he.
Maar om het te verduidelijken: in de middagspits wordt er op alle lijnen om de 7,5 min gereden (tegen 10 min buiten de spits) dus komen er wagens bij. In dit geval gaat deze wagen na de 50-1 rijden dus moet hij de 50-2 worden. Omdat de nummers altijd oplopend zijn.

Na de spits heb je ook weer enkele inrukkers waardoor je ook gaten tussendoor krijgt maar de volgorde blijft nog steeds oplopend.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld. Zal morgen er een lijstje van maken en hopen dat dat dan juist is.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

Gisteren kwam de T2063 binnen bij de havenstraat. Gaat zeer spoedig weer in dienst komen!!
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Dat zal vandaag wel zijn, aangezien ze door de IBC beurs even 11 trams meer nodig hebben.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

hauptbahnhof schreef:Over wagendiensten:
Die lopen bij GVB altijd opeenvolgend. De eerste wagendienst is de eerste wagen die vanaf het beginpunt vertrekt. Dus de 50-1 is de eerste wagen die vanaf Isolatorweg vertrekt. Wel is het zo dat het niet perse zo is dat de volgende wagen 50-2 is. 50-2 kan namelijk pas voor de middagspits uitrukken en aangezien de nummers altijd opeenvolgend zijn, zal de wagen na de 50-1 in de ochtend dan de 50-3 zijn.
Klopt dit ongeveer, met wat je bedoeld met wagendienstnummering ?
https://www.dropbox.com/s/mk0nxnb0gjm9v ... .xlsx?dl=0
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

De opzet klopt wel. Dus je hebt het wel begrepen.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op wo 17 dec 2014, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door MetroRET »

Ik had de keertijden in de spits er ruim genoem en kwam op 4 wagens extra in de spits. Dus ik verklaart het mogelijk.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

MetroRET schreef:Waarom wordt dan de 50-2 pas in de middagspits toegekend ?
Ik weet niet hoe het nu is, maar bij mijn weten was het in ieder geval heel vroeger zo, dat bij de tram de binnenlopers na de avondspits in ieder geval de oneven dienstwagennummers (dus niet de grootwagennummers) waren. De avonddiensten werden toentertijd gereden met de trams met een even dienstwagennummer, dus de 1-2, 1-4 etc. Misschien dat dat ook nu nog zo is en dus ook bij de metro gebruikt wordt. Dan kan ik me voorstellen dat de 50-2 pas in de middagspits toegevoegd wordt en de late dienst rijdt. Zoiets misschien :?:

Maar ik moet toegeven, dat ik daar al vele jaren niet meer op gelet heb hoe het nu is, maar als je lang geleden in de Kromme Mijdrechtstraat geboren bent, zoals ik, dan weet je meer van zaken, hoe die vroeger gingen in en om de remise.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is niet (meer) het geval.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Dat is niet (meer) het geval.
Dacht wel dat dat veranderd was, jij hebt er in ieder geval meer kijk op dan ik. Bedankt.
Amstram17
Berichten: 52
Lid geworden op: do 27 mar 2014, 21:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Amstram17 »

2204 is actief op Lijn 17!
Met Vriendelijke Groet,
Amstram17
In opleiding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten