Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mooie tram hoor. Vind deze R-NET-look erg goed staan en doet - dankzij de Zilvermeeuwen - toch erg Amsterdams aan.
Wel jammer dat dit design niet uniek Amsterdam blijft. De Lijn krijgt trams die op de koplampen, achteruitkijkspiegels en lijndisplay na exact hetzelfde design hebben straks.
Wel jammer dat dit design niet uniek Amsterdam blijft. De Lijn krijgt trams die op de koplampen, achteruitkijkspiegels en lijndisplay na exact hetzelfde design hebben straks.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Want de trams die nu rijden zijn wel uniek Amsterdams? :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Beweer ik dat? Veel steden hebben een standaard model tram of metro met een uniek voor die stad ontworpen kop. Zie de M5 of Luxemburgse Urbos.
En de kop van de Combino is destijds wel voor Amsterdam aangepast ja. Bleek een succes en is toen ook aan andere steden verkocht.
En de kop van de Combino is destijds wel voor Amsterdam aangepast ja. Bleek een succes en is toen ook aan andere steden verkocht.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar dat was niet jammer?
Eigenlijk gebeurt hier nu toch hetzelfde, Amsterdam bestelt trams met een nieuwe kop en andere steden willen die ook.
Eigenlijk gebeurt hier nu toch hetzelfde, Amsterdam bestelt trams met een nieuwe kop en andere steden willen die ook.
Dit is dan ook niet de echte R-net-look maar een Amsterdamse variant. Nu vind ik dit ook wel mooier dan dat veel te donkere R-net-grijs, maar uniform is het niet.n-evo schreef:Mooie tram hoor. Vind deze R-NET-look erg goed staan en doet - dankzij de Zilvermeeuwen - toch erg Amsterdams aan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoewel ik eigenlijk niets met dat hele R-Net heb, vind ik deze R-Net look vergeleken met de donkerde versie van de bussen en stadstrams van Den Haag er een heel stuk beter uitzien. Hopelijk krijgt de HTM van het MRDH toestemming om de kleuren aan te passen aan deze variant. Ik ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen van deze tramstellen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik hoop vooral dat de middenbak minder rammelt. Bij de Combino komt het over dat deze veel te licht of te licht bevestigd is waardoor ie over de baan lijkt te stuiteren op hoge snelheden. Vooral op lijn 26 doen die ratelbakken nogal afbreuk aan de moderne lightrail uitstraling van de baan, tunnel en haltes.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het mag natuurlijk niet gezegd worden, maar door de zomervakantie heeft GVB een enorm tekort aan buschauffeurs. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gisteren viel he mij in lijn 4 op dat bij Rembrandtplein het woordje 'Tassenmuseum' is weggelaten. De rest is gewoon nog wel de stem van Clardie.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ze zijn een beetje aan het rommelen met de omroepen inderdaad. Her en der nieuwe stemmen die eigenlijk nooit even goed hoorbaar zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ehm, serieus?...
WISSELS NOORD/ZUIDLIJN ONGESCHIKT VOOR METROVOERTUIGEN
Wissels in de Noord/Zuidlijn zijn ongeschikt voor de nieuwe metrovoertuigen die op die lijn moeten gaan rijden. Dat constateert Voor Beter OV na navraag bij het GVB.
Voor Beter OV vroeg aan het GVB of berichten over wissels op de Noord/Zuidlijn die niet kunnen worden bereden door de nieuwe treinen, die de reizigersclub bereikten, op waarheid berustten. Het GVB wilde dit niet ontkennen, en stelde voor om over de ontstane wisselproblemen te overleggen. Daarmee neemt Voor Beter OV vooralsnog aan dat de wissels inderdaad ongeschikt zijn.
Dat er naast de problemen met de beveiliging nu ook wissels blijken te zijn aangelegd waar de nieuwe metrotreinen niet veilig overheen kunnen, maakt volgens Voor Beter OV de geplande indienststelling van de Noord/Zuidlijn medio volgend jaar definitief onhaalbaar.
Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach, het is Rikus Spithorst maar. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach, de Noord/Zuidlijn...
GVB wil concessie niet kwijt door ontevreden klant
Het Amsterdamse ov-bedrijf GVB verwacht zo veel problemen als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, dat het bedrijf mogelijk de concessie verliest. Amsterdam verwacht zo veel problemen en verstoringen dat reizigers na opening eerder massaal ontevreden dan tevreden zullen zijn. Daarom wil het GVB nu dat het criterium over klanttevredenheid wordt geschrapt.
Lees verder
GVB wil concessie niet kwijt door ontevreden klant
Het Amsterdamse ov-bedrijf GVB verwacht zo veel problemen als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, dat het bedrijf mogelijk de concessie verliest. Amsterdam verwacht zo veel problemen en verstoringen dat reizigers na opening eerder massaal ontevreden dan tevreden zullen zijn. Daarom wil het GVB nu dat het criterium over klanttevredenheid wordt geschrapt.
Lees verder
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Feiten en conclusies... Dat wisselverhaal is al ruim een jaar bekend. De eerste zin uit de quote zou m.i. alleen net effe anders moeten, namelijk: "Daarmee neemt Voor Beter OV aan dat de wissels vooralsnog inderdaad ongeschikt zijn."Rikus schreef:Daarmee neemt Voor Beter OV vooralsnog aan dat de wissels inderdaad ongeschikt zijn.
Dat er naast de problemen met de beveiliging nu ook wissels blijken te zijn aangelegd waar de nieuwe metrotreinen niet veilig overheen kunnen, maakt volgens Voor Beter OV de geplande indienststelling van de Noord/Zuidlijn medio volgend jaar definitief onhaalbaar.
Het gaat over twee kruiswisselcomplexen, waarbij door hun hellende ligging (wellicht ook in een vertikale boog?) het risico op ontsporing onverantwoord hoog is. Voor zover ik begrepen heb, wordt gekeken welke aanpassingen er mogelijk zijn om dat probleem te tackelen. Ik neem aan dat het daarbij over aanpassing van de strijkregels gaat, en wellicht zelfs de hoogteligging.
De conclusie dat de NZL onbruikbaar zou zijn zonder deze twee wisselcomplexen is uiteraard onzin, maar dat schreef Hainje ook al.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarom hebben ze uberhaupt wisselcomplexen aangelegd die niet geschikt zijn voor metro's, op een lijn die van het begin af bedoeld is als metrolijn? Of begrijp ik het nu niet? :?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:N
Je begrijpt het niet. En ik ook niet. Toch maar een halve verklaring:
Het kruiswisselcomplex an sich is prima geschikt voor metro's, en de helling waarop het ding ligt ook. Alleen de combinatie van die twee levert problemen op. Dat zal vast niet zo erg zijn dat je er helemaal niet overheen zal kunnen, maar kennelijk lukt dat niet bij een normale snelheid in afbuigende stand, dus pak 'm beet 40 km/u. Dat klinkt natuurlijk verschrikkelijk dom, maar in de praktijk komt die bepaalde combinatie niet verschrikkelijk veel voor, dus dat de alarmbellen niet lang van tevoren zijn gaan rinkelen is niet zo heel raar. Ik ben wel erg benieuwd of er een oplossing voor gevonden gaat worden, of dat de NZL het zonder twee kruiswissels zal moeten stellen...
Je begrijpt het niet. En ik ook niet. Toch maar een halve verklaring:
Het kruiswisselcomplex an sich is prima geschikt voor metro's, en de helling waarop het ding ligt ook. Alleen de combinatie van die twee levert problemen op. Dat zal vast niet zo erg zijn dat je er helemaal niet overheen zal kunnen, maar kennelijk lukt dat niet bij een normale snelheid in afbuigende stand, dus pak 'm beet 40 km/u. Dat klinkt natuurlijk verschrikkelijk dom, maar in de praktijk komt die bepaalde combinatie niet verschrikkelijk veel voor, dus dat de alarmbellen niet lang van tevoren zijn gaan rinkelen is niet zo heel raar. Ik ben wel erg benieuwd of er een oplossing voor gevonden gaat worden, of dat de NZL het zonder twee kruiswissels zal moeten stellen...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Reizigersadviesraad heeft inmiddels een advies uitgebracht over het Vervoerplan 2018-1 (dat is 10/12/2017 t/m 21/07/2018), maar ik kan helaas nergens het vervoerplan zelf zien. Het enige wat ik hieruit kan halen is dat lijn 62 op weekavonden 3x i.p.v. 2x/u gaat rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wisselprobleem opgelost: http://wijnemenjemee.nl/nieuws/rijden-o ... uiswissels
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Goh, toch nog gelukt. Vlag uit *O*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Reactie RAR over de mock-up van de 15G in de Lekstraat: http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/b ... 20tram.pdf
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik hoor graag hoe de RAR dat denkt op te lossen bij een tweerichtingstram.De RAR merkt op dat enkele zitplaatsen niet in de rijrichting zijn geplaatst. [...] De RAR geeft echter de voorkeur aan zittingen die in de rijrichting geplaatst zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wacht even!!!! R-NET??? Ik dacht dat ik hier ergens gelezen had dat de trams in de GVB huisstijl kwamen. Weet iemand waarom dit toch is veranderd?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Goeie morgen. :D De trams die op de AVL komen te rijden (of dit inclusief lijn 5 is weet ik niet) krijgen dezelfde R-NET-uitstraling als de CAF metro's. Een onbekend aantal trams die voor de rest van het net bedoeld zijn worden gewoon in GVB-huisstijl gespoten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ow aha mijn excuses haha . Ik las daar dus over heen. Want toen de wiki pagina van R-NET nog niet ge-updated was stond ook dat er een aantal lijnen vanaf CS, b.v. 2 R-NET zouden worden in 2012. Ik dacht dat ze alsnog dat idiote plan gekregen hadden. Maar bedankt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij zijn ze daar van af gestapt inderdaad. Alleen de AVL krijgt in dit geval R-NET-haltes en de trams die uitstraling. Ik heb alleen geen idee of het alleen de lijn Uithoorn/Westwijk - Zuid wordt of dat ook lijn 5 daarbij getrokken wordt. Qua uitstraling trams dan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dacht inderdaad niet dat lijn 5 R-net wordt, daar was wel sprake van toen men van andere tramlijnen ook R-net wilde maken, dat plan ligt volgens mij in de prullenmand. Dus blijft alleen de AVL/UTH lijn uiteindelijk als R-net over, m.i.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten