Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mooie tram hoor. Vind deze R-NET-look erg goed staan en doet - dankzij de Zilvermeeuwen - toch erg Amsterdams aan.

Wel jammer dat dit design niet uniek Amsterdam blijft. De Lijn krijgt trams die op de koplampen, achteruitkijkspiegels en lijndisplay na exact hetzelfde design hebben straks.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Want de trams die nu rijden zijn wel uniek Amsterdams? :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Beweer ik dat? Veel steden hebben een standaard model tram of metro met een uniek voor die stad ontworpen kop. Zie de M5 of Luxemburgse Urbos.

En de kop van de Combino is destijds wel voor Amsterdam aangepast ja. Bleek een succes en is toen ook aan andere steden verkocht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Maar dat was niet jammer?
Eigenlijk gebeurt hier nu toch hetzelfde, Amsterdam bestelt trams met een nieuwe kop en andere steden willen die ook.
n-evo schreef:Mooie tram hoor. Vind deze R-NET-look erg goed staan en doet - dankzij de Zilvermeeuwen - toch erg Amsterdams aan.
Dit is dan ook niet de echte R-net-look maar een Amsterdamse variant. Nu vind ik dit ook wel mooier dan dat veel te donkere R-net-grijs, maar uniform is het niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Lange_Dre
Berichten: 529
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Lange_Dre »

Hoewel ik eigenlijk niets met dat hele R-Net heb, vind ik deze R-Net look vergeleken met de donkerde versie van de bussen en stadstrams van Den Haag er een heel stuk beter uitzien. Hopelijk krijgt de HTM van het MRDH toestemming om de kleuren aan te passen aan deze variant. Ik ben erg benieuwd naar de rijeigenschappen van deze tramstellen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik hoop vooral dat de middenbak minder rammelt. Bij de Combino komt het over dat deze veel te licht of te licht bevestigd is waardoor ie over de baan lijkt te stuiteren op hoge snelheden. Vooral op lijn 26 doen die ratelbakken nogal afbreuk aan de moderne lightrail uitstraling van de baan, tunnel en haltes. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het mag natuurlijk niet gezegd worden, maar door de zomervakantie heeft GVB een enorm tekort aan buschauffeurs. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Gisteren viel he mij in lijn 4 op dat bij Rembrandtplein het woordje 'Tassenmuseum' is weggelaten. De rest is gewoon nog wel de stem van Clardie.
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ze zijn een beetje aan het rommelen met de omroepen inderdaad. Her en der nieuwe stemmen die eigenlijk nooit even goed hoorbaar zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Ehm, serieus?...
WISSELS NOORD/ZUIDLIJN ONGESCHIKT VOOR METROVOERTUIGEN
Wissels in de Noord/Zuidlijn zijn ongeschikt voor de nieuwe metrovoertuigen die op die lijn moeten gaan rijden. Dat constateert Voor Beter OV na navraag bij het GVB.

Voor Beter OV vroeg aan het GVB of berichten over wissels op de Noord/Zuidlijn die niet kunnen worden bereden door de nieuwe treinen, die de reizigersclub bereikten, op waarheid berustten. Het GVB wilde dit niet ontkennen, en stelde voor om over de ontstane wisselproblemen te overleggen. Daarmee neemt Voor Beter OV vooralsnog aan dat de wissels inderdaad ongeschikt zijn.

Dat er naast de problemen met de beveiliging nu ook wissels blijken te zijn aangelegd waar de nieuwe metrotreinen niet veilig overheen kunnen, maakt volgens Voor Beter OV de geplande indienststelling van de Noord/Zuidlijn medio volgend jaar definitief onhaalbaar.
Bron
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ach, het is Rikus Spithorst maar. Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Ach, de Noord/Zuidlijn...

GVB wil concessie niet kwijt door ontevreden klant
Het Amsterdamse ov-bedrijf GVB verwacht zo veel problemen als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, dat het bedrijf mogelijk de concessie verliest. Amsterdam verwacht zo veel problemen en verstoringen dat reizigers na opening eerder massaal ontevreden dan tevreden zullen zijn. Daarom wil het GVB nu dat het criterium over klanttevredenheid wordt geschrapt.

Lees verder
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Rikus schreef:Daarmee neemt Voor Beter OV vooralsnog aan dat de wissels inderdaad ongeschikt zijn.

Dat er naast de problemen met de beveiliging nu ook wissels blijken te zijn aangelegd waar de nieuwe metrotreinen niet veilig overheen kunnen, maakt volgens Voor Beter OV de geplande indienststelling van de Noord/Zuidlijn medio volgend jaar definitief onhaalbaar.
Feiten en conclusies... Dat wisselverhaal is al ruim een jaar bekend. De eerste zin uit de quote zou m.i. alleen net effe anders moeten, namelijk: "Daarmee neemt Voor Beter OV aan dat de wissels vooralsnog inderdaad ongeschikt zijn."

Het gaat over twee kruiswisselcomplexen, waarbij door hun hellende ligging (wellicht ook in een vertikale boog?) het risico op ontsporing onverantwoord hoog is. Voor zover ik begrepen heb, wordt gekeken welke aanpassingen er mogelijk zijn om dat probleem te tackelen. Ik neem aan dat het daarbij over aanpassing van de strijkregels gaat, en wellicht zelfs de hoogteligging.

De conclusie dat de NZL onbruikbaar zou zijn zonder deze twee wisselcomplexen is uiteraard onzin, maar dat schreef Hainje ook al.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Waarom hebben ze uberhaupt wisselcomplexen aangelegd die niet geschikt zijn voor metro's, op een lijn die van het begin af bedoeld is als metrolijn? Of begrijp ik het nu niet? :?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:N

Je begrijpt het niet. En ik ook niet. Toch maar een halve verklaring:

Het kruiswisselcomplex an sich is prima geschikt voor metro's, en de helling waarop het ding ligt ook. Alleen de combinatie van die twee levert problemen op. Dat zal vast niet zo erg zijn dat je er helemaal niet overheen zal kunnen, maar kennelijk lukt dat niet bij een normale snelheid in afbuigende stand, dus pak 'm beet 40 km/u. Dat klinkt natuurlijk verschrikkelijk dom, maar in de praktijk komt die bepaalde combinatie niet verschrikkelijk veel voor, dus dat de alarmbellen niet lang van tevoren zijn gaan rinkelen is niet zo heel raar. Ik ben wel erg benieuwd of er een oplossing voor gevonden gaat worden, of dat de NZL het zonder twee kruiswissels zal moeten stellen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

De Reizigersadviesraad heeft inmiddels een advies uitgebracht over het Vervoerplan 2018-1 (dat is 10/12/2017 t/m 21/07/2018), maar ik kan helaas nergens het vervoerplan zelf zien. Het enige wat ik hieruit kan halen is dat lijn 62 op weekavonden 3x i.p.v. 2x/u gaat rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10543
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Goh, toch nog gelukt. Vlag uit *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Reactie RAR over de mock-up van de 15G in de Lekstraat: http://www.rar-stadsregioamsterdam.nl/b ... 20tram.pdf
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De RAR merkt op dat enkele zitplaatsen niet in de rijrichting zijn geplaatst. [...] De RAR geeft echter de voorkeur aan zittingen die in de rijrichting geplaatst zijn.
Ik hoor graag hoe de RAR dat denkt op te lossen bij een tweerichtingstram.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door busfanNL »

Wacht even!!!! R-NET??? :shock: Ik dacht dat ik hier ergens gelezen had dat de trams in de GVB huisstijl kwamen. Weet iemand waarom dit toch is veranderd?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Goeie morgen. :D De trams die op de AVL komen te rijden (of dit inclusief lijn 5 is weet ik niet) krijgen dezelfde R-NET-uitstraling als de CAF metro's. Een onbekend aantal trams die voor de rest van het net bedoeld zijn worden gewoon in GVB-huisstijl gespoten.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door busfanNL »

Ow aha mijn excuses haha :lol: . Ik las daar dus over heen. Want toen de wiki pagina van R-NET nog niet ge-updated was stond ook dat er een aantal lijnen vanaf CS, b.v. 2 R-NET zouden worden in 2012. Ik dacht dat ze alsnog dat idiote plan gekregen hadden. Maar bedankt.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Volgens mij zijn ze daar van af gestapt inderdaad. Alleen de AVL krijgt in dit geval R-NET-haltes en de trams die uitstraling. Ik heb alleen geen idee of het alleen de lijn Uithoorn/Westwijk - Zuid wordt of dat ook lijn 5 daarbij getrokken wordt. Qua uitstraling trams dan.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dacht inderdaad niet dat lijn 5 R-net wordt, daar was wel sprake van toen men van andere tramlijnen ook R-net wilde maken, dat plan ligt volgens mij in de prullenmand. Dus blijft alleen de AVL/UTH lijn uiteindelijk als R-net over, m.i.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten