Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door marcel.nl »

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Drie pagina's terug staat precies dezelfde kaart. :') :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

reisthijs schreef:Hoe kom je daar nu weer bij? Vanuit Utrecht en verder heb je niet zo veel aan de NZL, de snelste weg blijft via Amstel of Centraal.

De NZL alleen maakt Zuid nog niet het belangrijkste station van de stad, daar is meer voor nodig.
Dat laatste heb je mij niet horen beweren. "Belangrijk" is een nogal relatief begrip, maar het idee dat Zuid een achterafstationnetje in de periferie zou zijn is uiteraard onzin. En inderdaad, de snelste manier om vanuit Utrecht op de Dam terecht te komen is via Amstel — met twee overstappen: metro en tram 14. Via Centraal en Zuid is de reis comfortabeler, maar duurt het net wat langer. De reisduur variëert, zodat Centraal en Zuid regelmatig stuivertje wisselen.

Ik rectificeer mijn bewering dus: dankzij de NZL is de Dam voor het grootste deel van Nederland even snel als, of sneller bereikbaar via Zuid dan via Centraal. Lezertjes uit Noord, Oost, Midden en Zuid Nederland die op de Vijzelgracht uit lijn 52 denken te stappen kunnen hieruit hun conclusies over de snelste reis trekken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Trolly heeft in mijn ogen met zijn eerste bewering wel degelijk gelijk. De enige delen van Nederland vanwaar via Amstel sneller is zijn Utrecht, Gelderland Zuid, Brabant Oost en Limburg. Vanuit Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland Noord, Drenthe, Brabant West, Zeeland, grote delen van Zuid-Holland en Flevoland zijn Amstel en Centraal een stuk trager dan Zuid. Noord-Holland is exclusief het Gooi de enige provincie waar Centraal dan de snelste optie voor de Dam is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

De discussie over de zin en onzin van uitbreidingen van het metronetwerk al dan niet ten koste van treinverbindingen hebben we natuurlijk al vaker gevoerd. De meerwaarde van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol (wat vrijwel zeker ten koste zal gaan van 2 van de 4 treinsporen) is zeer beperkt. Het scheelt een overstap richting diverse bestemmingen in het centrum, maar levert voor de sprinterreizigers richting Weesp/Almere juist een extra overstap op. Ook zijn de halteafstanden dusdanig groot (zelfs met toevoeging van halte Riekerpolder), dat degradatie naar een metro nergens voor nodig is.

Er zijn diverse andere routes te verzinnen die mij veel zinniger lijken:
- Een nieuwe oost/westlijn die via Lelylaan, Osdorp en Badhoevedorp naar Schiphol gaat (waarbij het mijn voorkeur heeft deze via de Prinsengracht bij het CS te koppelen aan de bestaande Oostlijn i.v.m. de beperkte capaciteit en snelheid van de trams in de westelijke binnenstad).
- Het alsnog opwaarderen naar metro van de Amstelveenlijn met koppeling aan de noord/zuidlijn. Vanaf de Beneluxbaan gesplitst naar Uithoorn en Schiphol.
- Verlenging noord/zuidlijn naar enerzijds Purmerend (ruim 60 bussen per uur) en anderzijds Edam (ruim 40 bussen per uur)
- Sluiten van de ringlijn tussen Isolatorweg en CS. Dit kan tevens de basis vormen voor een metro naar Havenstad.
- Een noordelijke ring vanaf Sloterdijk via Molenwijk, Banne, station Noord, Nieuwendam, Zeeburgereiland, Science Park, station Diemen naar station Diemen Zuid

Ook een regelmatig geopperde metro langs de noordelijke IJ-oevers naar Zaandam heeft wat mij betreft maar een beperkte meerwaarde t.o.v. de huidige busverbindingen. Deze lijnen hebben geen extreem hoge frequentie, en ook de andere vervoersmodaliteiten kennen hier geen extreme capaciteitstekorten.
Waar wel een capaciteitstekort is, is zowel voor trein als auto op de 'grotere afstand' tussen Bijlmer/Amstel/CS/Sloterdijk en Zaandam en verder. Hierdoor is een 4e spoor door de Hemtunnel en (gedeeltelijke) spoorverdubbeling richting Uitgeest veel nuttiger. Daar is geen metrolijn voor nodig.

---

Overigens zitten we hiermee weer eens flink te fantaseren, want 'dagelijkse gebeurtenissen in Amsterdam' is dit allang niet meer. Zolang er niet meer concreets naar buiten komt zullen we ook niet verder komen dan samen er op los te fantaseren, al dan niet gevoed door de fantasie van diverse belanghebbenden en journalisten.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

trolly schreef:Dat laatste heb je mij niet horen beweren.
Ik heb jou horen beweren dat station Zuid moet groeien naar 250.000 per dag. Anderhalf keer Centraal. Dat noem ik wel belangrijk.

Ook "Comfortabel" is relatief, ik vind het persoonlijk comfortabel als ik niet lang hoef te wachten. Een extra overstap is niet erg als daar een hogere frequentie tegenover staat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wievank schreef:De meerwaarde van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol (wat vrijwel zeker ten koste zal gaan van 2 van de 4 treinsporen) is zeer beperkt.
Hoe kom je daarbij? Uit de artikelen blijkt namelijk dat wat jij zegt juist niet de bedoeling is. De metro moet een flinke portie van de lokale treinreizigers overnemen zodat de hoeveelheid Sprinters omlaag kan. Die vrijgekomen capaciteit kan weer ingezet worden voor internationale treinen van en naar Schiphol. Dat effect bereik je dus niet wanneer je in plaats van Sprinters iedere 6 minuten een metro over het treinspoor jaagt en die metro's in het bestaande treinstation laat stoppen.
Met het doortrekken van de metrolijn langs de snelwegen A10 en A4 zal een groot deel van de lokale treinreizigers straks de metro nemen. Het gaat daarbij vooral om Amsterdamse werknemers van Schipholbedrijven en luchtvaartreizigers uit de hoofdstad.

Door vervolgens het aantal stoptreinen te verminderen, komt ruimte vrij voor internationale hogesnelheidstreinen op het ondergrondse NS-station van de luchthaven. De treintunnels kunnen niet worden uitgebreid, doordat Schiphol er in het verleden overheen heeft gebouwd.
https://www.parool.nl/amsterdam/schipho ... ~a4619229/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Met die internationale treinen zal dan in elk geval de ICE worden bedoeld, die dan vanaf Centraal door kan naar Schiphol. Dat geldt ook voor de IC Berlijn natuurlijk.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De Eurostar stopt nu ook niet op Schiphol
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wievank schreef:De discussie over de zin en onzin van uitbreidingen van het metronetwerk al dan niet ten koste van treinverbindingen hebben we natuurlijk al vaker gevoerd. De meerwaarde van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol (wat vrijwel zeker ten koste zal gaan van 2 van de 4 treinsporen) is zeer beperkt. Het scheelt een overstap richting diverse bestemmingen in het centrum, maar levert voor de sprinterreizigers richting Weesp/Almere juist een extra overstap op. Ook zijn de halteafstanden dusdanig groot (zelfs met toevoeging van halte Riekerpolder), dat degradatie naar een metro nergens voor nodig is.
Lees de artikelen die over de recente plannen gaan. Daarin staat dit nergens vermeld. Men heeft het juist over een uitbreiding van de infrastructuur, dus er gaat per saldo geen spoorcapaciteit verloren.
Er zijn diverse andere routes te verzinnen die mij veel zinniger lijken:
- Een nieuwe oost/westlijn die via Lelylaan, Osdorp en Badhoevedorp naar Schiphol gaat (waarbij het mijn voorkeur heeft deze via de Prinsengracht bij het CS te koppelen aan de bestaande Oostlijn i.v.m. de beperkte capaciteit en snelheid van de trams in de westelijke binnenstad).
Ja, dat zou schitterend zijn. Maar met een prijskaartje van meer dan 7 miljard denk ik niet dat deze lijn ooit realistisch zal zijn.
- Het alsnog opwaarderen naar metro van de Amstelveenlijn met koppeling aan de noord/zuidlijn.
Goed idee.
Vanaf de Beneluxbaan gesplits naar Uithoorn en Schiphol.
Nergens voor nodig. Enorme omweg voor de grootste vervoersstroom (Schiphol-Amsterdam) en op de route Amstelveen-Schiphol lijkt de vraag mij bij lange na niet groot genoeg om een metro voor aan te leggen (bovendien hebben we de Zuidtangent al tussen Amstelveen en Schiphol).
- Verlenging noord/zuidlijn naar enerzijds Purmerend (ruim 60 bussen per uur) en anderzijds Edam (ruim 40 bussen per uur)
Waarom? Die frequenties worden vooral tijdens de spitsen behaald; daarbuiten is het erg rustig. De bussen uit Purmerend hebben daarnaast een grotendeels vrije baan. Een metro zou een mooie aanjager zijn voor stedelijke ontwikkelingen, maar ik zie het liever niet gebeuren dat Waterland tot de volgende VINEX-locatie wordt getransformeerd.
- Sluiten van de ringlijn tussen Isolatorweg en CS. Dit kan tevens de basis vormen voor een metro naar Havenstad.
Wordt in het NRC-artikel daarom ook als één van de twee grote projecten in Amsterdam benoemd.
- Een noordelijke ring vanaf Sloterdijk via Molenwijk, Banne, station Noord, Nieuwendam, Zeeburgereiland, Science Park, station Diemen naar station Diemen Zuid
Fantaseer rustig verder.
Ook een regelmatig geopperde metro langs de noordelijke IJ-oevers naar Zaandam heeft wat mij betreft maar een beperkte meerwaarde t.o.v. de huidige busverbindingen. Deze lijnen hebben geen extreem hoge frequentie, en ook de andere vervoersmodaliteiten kennen hier geen extreme capaciteitstekorten.
Juist deze verbinding zou de doorontwikkeling van de noordelijke IJ-oevers mogelijk maken. Je moet bij metrotrajecten niet alleen kijken naar waar er nú een capaciteitsprobleem bestaat (eigenlijk ben je dan al te laat), maar naar waar zo'n verbinding kan bijdragen aan verdere stedelijke ontwikkeling. De noordelijke IJ-oevers hebben heel veel potentieel. Het hele gebied vanaf de Sixhaven tot aan Zaanstad zou verstedelijkt kunnen worden.
Waar wel een capaciteitstekort is, is zowel voor trein als auto op de 'grotere afstand' tussen Bijlmer/Amstel/CS/Sloterdijk en Zaandam en verder. Hierdoor is een 4e spoor door de Hemtunnel en (gedeeltelijke) spoorverdubbeling richting Uitgeest veel nuttiger. Daar is geen metrolijn voor nodig.
Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Maar omdat voor 'alles tegelijk' nu eenmaal het geld ontbreekt, zullen er prioriteiten gesteld moeten worden. Of het op deze corridor al nodig is naar de betonmolen te grijpen, of dat er nog wat uit de bestaande spoorcapaciteit te peuren valt, valt te bezien.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

@n-evo: Hoe wil je een doorgetrokken noord/zuidlijn ruimtelijk kwijt tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Badhoevedorp? De huidige 4 sporen vullen de ruimte tussen de rijbanen van de A4 vrijwel volledig op. Dezelfde vraag voor Schiphol Plaza. Dit gebied is volledig vol gebouwd, met naar ik heb begrepen ook ondergronds aan beide zijden van de treintunnel bagagekelders. Een nieuwe tunnel hier neerleggen wordt daarmee ruimtelijk ook was lastig in te passen.

Verder zit het grootste knelpunt qua capaciteit voor de trein vooral tussen Rotterdam en Schiphol (HSL), Leiden en Schiphol, Schiphol en Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid en Almere en tenslotte Amsterdam Zuid/Bijlmer en Utrecht. Juist Schiphol - Amsterdam Zuid heeft nog restcapaciteit, en zal deze ook niet snel kwijt raken, doordat door de capaciteitstekorten op de aansluitende trajecten de frequentie en capaciteit de komende jaren alleen nog maar zullen gaan toenemen (verwachting is alleen al minimaal 14 IC's per uur).
Zoals gezegd zijn er tussen deze twee stations weinig vraag en/of mogelijkheid tot haltes (hooguit Amstelveenseweg en Riekerpolder), waardoor de meerwaarde van een overstaploze metro t.o.v. een extra overstap voor alle doorgaande sprinter reizigers over Amsterdam Zuid heen niet meer opweegt tegen de enorme kosten.

Sowieso zou ik liever zien dat er wat meer geld in het daadwerkelijke vervoer gestoken zou worden, i.p.v. allemaal eenmalige infra projecten. Voor het bedrag dat aan de noord/zuidlijn is besteed, had men ook 100 jaar(!) de concessie Amsterdam voor kunnen laten rijden. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de noord/zuidlijn nu geen nut heeft.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Als je op het archief van Wijnemenjemee kijkt kun je de uitkomsten van de verkenningen naar uitbreiding van het Amsterdamse metronet uit december 2015 en juli 2017 nog vinden, alleen niet meer downloaden zo te zien.

Daarin staan drie onderzochte tracé's voor een metro naar Schiphol (1a, 1b en 1c), waarbij 1a ook onderdeel van een Oost/Westlijn zou kunnen zijn. Geen van drieën volgt de bestaande spoorinfrastructuur op de middenberm van de A4. Een ervan heeft een nieuw ondergronds station, de andere twee gaan uit van een bovengronds station.
足元にご注意下さい
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

@Alergule: wat een heerlijk inhoudelijke reactie (NOT)
Alargule schreef:
Wievank schreef:De discussie over de zin en onzin van uitbreidingen van het metronetwerk al dan niet ten koste van treinverbindingen hebben we natuurlijk al vaker gevoerd. De meerwaarde van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol (wat vrijwel zeker ten koste zal gaan van 2 van de 4 treinsporen) is zeer beperkt. Het scheelt een overstap richting diverse bestemmingen in het centrum, maar levert voor de sprinterreizigers richting Weesp/Almere juist een extra overstap op. Ook zijn de halteafstanden dusdanig groot (zelfs met toevoeging van halte Riekerpolder), dat degradatie naar een metro nergens voor nodig is.
Lees de artikelen die over de recente plannen gaan. Daarin staat dit nergens vermeld. Men heeft het juist over een uitbreiding van de infrastructuur, dus er gaat per saldo geen spoorcapaciteit verloren.
Zoals net ook gezegd in de reactie op n-evo: het is ruimtelijk niet inpasbaar om een metrolijn naast de huidige infra aan te leggen.
Er zijn diverse andere routes te verzinnen die mij veel zinniger lijken:
- Een nieuwe oost/westlijn die via Lelylaan, Osdorp en Badhoevedorp naar Schiphol gaat (waarbij het mijn voorkeur heeft deze via de Prinsengracht bij het CS te koppelen aan de bestaande Oostlijn i.v.m. de beperkte capaciteit en snelheid van de trams in de westelijke binnenstad).
Ja, dat zou schitterend zijn. Maar met een prijskaartje van meer dan 7 miljard denk ik niet dat deze lijn ooit realistisch zal zijn.
Dat bedrag was uitgaande van volledig ondergronds doortrekken naar Muiderpoort, en dan nog heb ik mijn twijfels over de hoogte ervan.
Vanaf de Beneluxbaan gesplits naar Uithoorn en Schiphol.
Nergens voor nodig. Enorme omweg voor de grootste vervoersstroom (Schiphol-Amsterdam) en op de route Amstelveen-Schiphol lijkt de vraag mij bij lange na niet groot genoeg om een metro voor aan te leggen (bovendien hebben we de Zuidtangent al tussen Amstelveen en Schiphol).
Ik heb ook nergens gesuggereerd dat dit voor de reizigers tussen Amsterdam en Schiphol zou zijn. Het gaat om Amstelveen Zuid en Schiphol (Oost), en vooral voor de enorme stroom rondom het luchthaventerrein (Plaza vs Oost).
- Verlenging noord/zuidlijn naar enerzijds Purmerend (ruim 60 bussen per uur) en anderzijds Edam (ruim 40 bussen per uur)
Waarom? Die frequenties worden vooral tijdens de spitsen behaald; daarbuiten is het erg rustig. De bussen uit Purmerend hebben daarnaast een grotendeels vrije baan. Een metro zou een mooie aanjager zijn voor stedelijke ontwikkelingen, maar ik zie het liever niet gebeuren dat Waterland tot de volgende VINEX-locatie wordt getransformeerd.
Deze is ook voornamelijk om de belachelijke overstap op station Noord weer op te heffen en tegen de capaciteitsproblemen op de N247 en A7. En ja, het is vooral een spits probleem, maar daarvoor worden er in het hele land vele kilometers snelweg aangelegd. Ook buiten de spits zijn het trouwens nog steeds 24 bussen per uur richting Purmerend.
- Een noordelijke ring vanaf Sloterdijk via Molenwijk, Banne, station Noord, Nieuwendam, Zeeburgereiland, Science Park, station Diemen naar station Diemen Zuid
Fantaseer rustig verder.
Goed beargumenteerd antwoord zeg.

Wederom gaat het hier ook weer om een bestaand capaciteitsknelpunt, maar dan op de weg. Aan beide kanten zit de A10 t.h.v. het IJ/Noordzeekanaal tegen de grenzen van de capaciteit aan. Deze mensen moet je een alternatief bieden. Ook is de grote 'fout' bij de aanleg van de noord/zuidlijn geweest dat Noord niet zo lang is, maar enorm breed. Amsterdam Noord kent een kleine 100.000 inwoners, zonder hele goede dwarsverbindingen in het OV, en alleen goede verbindingen met de rest van de stad ter hoogte van het CS. Vervolgens het Zeeburgereiland wordt alleen maar verder bebouwd en heeft samen met IJburg behoefte aan betere verbindingen met meer dan alleen het CS. Hetzelfde geldt in mindere mate voor het Science Park. Diemen, ten slotte, heeft ook slechts zeer matige verbindingen op de genoemde as, terwijl het grote delen direct aan weet te sluiten op belangrijke werkgebieden in de Bijlmer en op de Zuidas.
Ook een regelmatig geopperde metro langs de noordelijke IJ-oevers naar Zaandam heeft wat mij betreft maar een beperkte meerwaarde t.o.v. de huidige busverbindingen. Deze lijnen hebben geen extreem hoge frequentie, en ook de andere vervoersmodaliteiten kennen hier geen extreme capaciteitstekorten.
Juist deze verbinding zou de doorontwikkeling van de noordelijke IJ-oevers mogelijk maken. Je moet bij metrotrajecten niet alleen kijken naar waar er nú een capaciteitsprobleem bestaat (eigenlijk ben je dan al te laat), maar naar waar zo'n verbinding kan bijdragen aan verdere stedelijke ontwikkeling. De noordelijke IJ-oevers hebben heel veel potentieel. Het hele gebied vanaf de Sixhaven tot aan Zaanstad zou verstedelijkt kunnen worden.
Juist het deel in Amsterdam Noord kent slechts een betrekkelijk beperkte oppervlakte en de bestaande wijken en bebouwing kent juist aan de zuidzijde een lagere dichtheid. Ook zou het juist fout zijn dit alleen maar aan te sluiten richting het CS, waarmee wederom hier alleen maar meer een knooppunt omgevormd wordt tot knelpunt. Aan de zuidzijde van het IJ zit een veel grotere oppervlakte, en het deel richting Zaandam kan beter daar goed aangesloten worden.
Waar wel een capaciteitstekort is, is zowel voor trein als auto op de 'grotere afstand' tussen Bijlmer/Amstel/CS/Sloterdijk en Zaandam en verder. Hierdoor is een 4e spoor door de Hemtunnel en (gedeeltelijke) spoorverdubbeling richting Uitgeest veel nuttiger. Daar is geen metrolijn voor nodig.
Het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten. Maar omdat voor 'alles tegelijk' nu eenmaal het geld ontbreekt, zullen er prioriteiten gesteld moeten worden. Of het op deze corridor al nodig is naar de betonmolen te grijpen, of dat er nog wat uit de bestaande spoorcapaciteit te peuren valt, valt te bezien.
Mijn lijst met voorbeelden is niet een lijst met zaken die ik direct allemaal gerealiseerd zou willen zijn, maar waar ik een stuk meer nut in zie dan in het spenderen van miljarden aan een metrolijn, waarvan de belangrijkste functie gaat zijn die een bestaande treinverbinding al prima biedt. En zoals gezegd nota bene op een traject dat juist een qua capaciteitsvraag een relatieve dip kent ten opzichte van de aansluitende trajecten.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

@Mojito: Deze studie ken ik zeer goed. Deze kende alleen zeer weinig fantasie m.b.t. de onderzochte trajecten, en in de doorrekeningen was duidelijk herkenbaar dat er flink gestuurd werd op de uitkomst door zeer wisselend om te gaan in wat voor bouwvorm je gebruikt in doorrekeningen.
Hetzelfde was ook te zien in de rapporten over te Amstelveenlijn. De metrovariant is daar gewoon kapot gerekend, omdat het niet gewenst was dat dat er als beste optie uit zou komen op dat moment.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Volgens mij ben ik heel inhoudelijk op je post ingegaan. Ik wou het hier echter bij laten, want ik vermoed dat als we doorgaan a) de rest zal afhaken; b) we verder off-topic raken en c) we alleen maar in herhaling gaan vallen.

Zoals men dat in Engeland zegt: let's agree to disagree.

(Oh, en het is Alargule.)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wievank schreef:@n-evo: Hoe wil je een doorgetrokken noord/zuidlijn ruimtelijk kwijt tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Badhoevedorp?
Dat is geen vraagstuk wat ik hoef op te lossen. Ik geef alleen aan dat wat jij zegt niet aansluit op het verhaal dat nu in de media staat. Als de metro moet zorgen voor ontlasting van het bestaande spoor, zal deze niet over datzelfde bestaande spoor gaan. Lijkt me vrij duidelijk.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

...of men kijkt gewoon eens naar de gedetailleerde tracéstudies die al zijn gemaakt...

Maar ja.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Tja inderdaad. Kennelijk is er nog wel iets mogelijk qua inpasbaarheid.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

@Wievank: Ik kon me al niet voorstellen dat je deze studies niet kende maar dacht: ik breng het toch maar in herinnering. En anders voor anderen, die ze nog niet kennen.

Weinig fantasie? Ik vind een metrolijn naast de treinsporen over de middenberm van de A4 juist van weinig fantasie getuigen. Ik zie (zoals zovelen) liever een Oost/Westlijn naar Schiphol, maar laten we daar maar over ophouden. De tracé's die zijn bekeken proberen m.i. nog iets van meerwaarde te creëren, lijkt me.

Wat betreft de bouwmethodes, ik herinner me dat variant 1c uitging van een enkele boortunnel met twee gescheiden sporen. Aangezien deze een groot deel onder het vliegtuigareaal en de terminal door moet lijkt me dat, als men die dure oplossing zou kiezen, logisch.

Ik weet dat men enkele jaren geleden de optie heeft bekeken om het oudste deel van Schiphol (uit 1967) te slopen en te vervangen. Dat zou dan in de tweede helft van de jaren '20, als straks de nieuwe moderne en grote zuidterminal gereed is en tegelijk als vervanging kan dienen, moeten gebeuren. Geen idee hoe concreet dat plan was en of dat plan nog leeft, maar in het geval van zo'n open hartoperatie kun je er meteen een metrostation onder leggen plus een start- of eindschacht voor de boor. Al verwacht ik dat een van de bovengrondse varianten de voorkeur zal hebben. Maar goed, wij weten niet wat er allemaal op tafel ligt.

Ik verwacht bijvoorbeeld ook dat het natuurgebied De Oeverlanden aan de Nieuwe Meer in zijn huidige vorm en schaal op termijn onhoudbaar wordt en dat daar onvermijdelijk een nieuwe stadsontwikkeling zal gaan plaatsvinden, ten koste van het oer-moeras dat er is ontstaan, de Schotse Hooglanders, de picknickende gezinnetjes en de heren die daar hun vertier zoeken. Een mogelijke Noord/Zuidlijnhalte zal dat proces alleen maar aanjagen.

Voor wat betreft de Amstelveenlijn is het jammer dat de rapporten uit het vorige decennium, (waar dat bedrag van 800 a 900 miljoen uit kwam) nooit openbaar zijn gemaakt. Ik heb weinig verstand van zulke bedragen maar ik (en ik niet alleen) vond het best een hoog bedrag en kon me niet voorstellen dat het niet goedkoper kon. Of, omdat Waardhuizen, Middenhoven en Westwijk nu eenmaal dichtheid missen, een kortere metrolijn, in ieder geval een metro tot aan het belangrijkste bestemming in Amstelveen: het Stadshart met het busstation.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Hoe jammer ik het ook blijf vinden, een metro naar Amstelveen is inmiddels echt water under the bridge. En ik denk inmiddels niet alleen voor de komende 30 jaar: als er een verlenging naar Schiphol komt - en dat begint steeds waarschijnlijker te worden - zal dat een vertakking naar Amstelveen in de toekomst vrijwel uitsluiten. We kunnen ons hier in de tussentijd natuurlijk schuldig maken aan allerlei fantasietjes waardoor het toch wél zou kunnen, maar laten we dat dan vooral in een andere thread doen.

Ook al zou de Noord/Zuidlijn naar Schiphol niet mijn eerste keuze zijn, ik ben in ieder geval blij dát men - na jaren van geweifel en weigerachtigheid - tot op het hoogste niveau inziet dat investeringen in grote infraprojecten noodzakelijk zijn om de gewenste groei (van woningen, werkgelegenheid etc.) op de langere termijn haalbaar te maken, én dat die investering op voorhand gemaakt dient te worden. Om een spreuk op een gebouw aan het Damrak te parafraseren: de kost gaat voor de baat uit.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik weet niet in hoeverre het nu niet inmiddels tot het ideeën topic behoort, maar ik wil wel even toevoegen. Er wordt gezegd dat de NZL niet past in de middenberm van de A4 en dat het 2 treinsporen gaat vervangen. Ik ben niet een heel duidelijk antwoord tegengekomen waarom het niet langs de A4 kan worden aangelegd en ik heb ook nergens berichten gezien dat de sporen überhaupt vervangen worden. Om zelf een idee aan te dragen. Je zou natuurlijk als de tunnel richting Amstelveen weg is daar de sporen voor de NZL laten aansluiten op de metrosporen die nu door de 50 worden gebruikt. Vervolgens takt de 52 weer af direct nadat de 50 is afgebogen en over de snelweg heen is. Daar kan lijn 52 dan zijn weg vervolgen langs de snelweg en ter hoogte van waar de trein de tunnel induikt zelf ook een tunnel ingaan.

Lijn 52 rijdt in mijn idee elke 5 minuten en als de lijnen 50 en 51 samen elke 5 minuten rijden kan dat prima, op die manier is er elke 10 minuten een metro tussen Zuid en Amstel en tussen Zuid en Van der Madeweg. De 54 gaat dan elke 5 minuten rijden en de 53 ook weer elke 10 minuten. De 51 en 53 rijden dan samen elke 5 minuten tussen Amstel en Centraal en de 54 doet dat zelfstandig. In een later stadium zou tussen Overamstel en RAI de 51 kunnen aftakken vanaf lijn 50 en dan afbuigen en ondergronds richting de VU gaan. Daar komt hij boven om dan vlak voor Boelelaan/VU aan te sluiten op de dan vernieuwde Amstelveenlijn. Op die manier behoudt je weliswaar geen rechtstreekse verbinding tussen Amstel en Station Zuid zelf, maar wel met die omgeving en kan je ook de Amstelveenlijn weer aan het metronet toevoegen. Als dat klaar is kan lijn 50 zelf elke 5 minuten gaan rijden, waarmee tussen Van der Madeweg en Gein zowel de 50 als de 54 elke 5 minuten rijden. Tussen RAI en Amstelveenseweg delen de 50 en 52 dan elkaars traject. Dat dit lang zal duren mag duidelijk zijn. Ik denk dat dit klaar zou kunnen zijn rond 2045.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dusss... de chef van Schiphol roept iets, en iedereen gaat compleet los :|

Als ik bijgelezen ben reageer ik misschien weer. Ik hoop alleen dat ik de fantasten en dromers niet heel erg op de teentjes zal staan. Nu de lopende zaken:
reisthijs schreef:Ik heb jou horen beweren dat station Zuid moet groeien naar 250.000 per dag. Anderhalf keer Centraal. Dat noem ik wel belangrijk.

Mooi dat je dat ook vindt. Wel iets heel anders dan dat Zuid op dit moment door de NZL het belangrijkste station van Amsterdam zou zijn.
reisthijs schreef:Ook "Comfortabel" is relatief, ik vind het persoonlijk comfortabel als ik niet lang hoef te wachten. Een extra overstap is niet erg als daar een hogere frequentie tegenover staat.
Ook fijn. Voor de drie minuten reistijdwinst die de extra overstap op lijn 14 oplevert zullen weinig reizigers je voorbeeld volgen, maar ieder z'n ding.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik heb nog eens nagedacht en ik vind het plan van Schiphol eigenlijk wel zinvol. Wat mij betreft wordt de Noord-Zuidlijn doorgetrokken naar Schiphol en vanaf daar in zuidelijke richting naar Hoofddorp en Schiphol-Rijk. De reizigersaantallen tussen Schiphol-Rijk en Schiphol zijn in er in de spitsuren echt wel naar en er komt nog veel bedrijvigheid bij. Natuurlijk zullen bestaande sprinters blijven bestaan, maar er hoeven dan niet extra te worden ingelegd. Als er op Schiphol een goede overstap wordt geboden tussen de treinen uit Rotterdam/Den Haag/Leiden op de metro richting Amsterdam kan zelfs Amsterdam Zuid als stopplaats voor de te versnellen IC Leeuwarden/Groningen - Den Haag sneuvelen. Vanuit het noorden kan (nu al) makkelijk worden overgestapt in Almere op de trein naar Amsterdam Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Als je Zuid over zou slaan wordt het alleen maar drukker met overstappers op Schiphol en Centraal, dat is toch juist niet de bedoeling?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Omineus: wijnemenjemee.nl wil hier vanavond niet laden...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten