Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik verwacht dat Schiphol niet het eerste knelpunt is dat je tegenkomt, dat zal waarschijnlijk Hoofddorp (met Hoofddorp Opstel) zijn. Dat barst nu al uit zijn voegen, en dat wordt alleen maar erger als er meer treinen uit Amsterdam komen. Om even te rekenen met de 30 treinen van Alargule: daarvan gaan er waarschijnlijk 6 de HSL op, en hoogstens 12 richting Leiden, dat betekent dat er 12 moeten keren op Hoofddorp. Dat gaat echt hoogstens alleen in theorie passen. Nu zijn het er in het dal ook 12, en ook nu is Hoofddorp de grootste vertragingsveroorzaker. Als je straks ook nog minder goed in kan voegen omdat er meer treinen gaan rijden wordt dat alleen maar erger.
Tijd voor een grote redesign van de lay-out van Hoofddorp dus voordat we verder gaan praten.
Tijd voor een grote redesign van de lay-out van Hoofddorp dus voordat we verder gaan praten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoofddorp is ergens in 2012/2013 al aangepast om meer kerende treinen mogelijk te maken, toen zijn er twee keersporen ingericht tussen de sporen die naar Hoofddorp Opstel lopen. Enige wat nog ontbreekt is een overloopwissel om gelijktijdigheid van spoor 2 naar Hoofddorp Midden en van spoor 1 naar Hoofddorp Opstel mogelijk te maken, andersom is die gelijktijdigheid van Hoofddorp Midden naar spoor 3 en van Hoofddorp Opstel naar spoor 4 er wel al. Met die ene extra overloopwissel heb je in principe voldoende ruimte voor de 8 kerende sprinters en 8 kerende intercity's per uur uit de PHS dienstregeling, sprinters keren dan zo veel mogelijk via Hoofddorp Midden en de intercity's via Hoofddorp Opstel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het probleem van de tekortschietende capaciteit van Hoofddorp (opstel en station) kan volgens mij tamelijk simpel worden opgelost, namelijk door van Hoofddorp een intercitystation te maken, in ieder geval voor de treinen die de Westtak bedienen en voor de treinen die nu voor reizigers keren te Schiphol. De doorgaande IC Den Haag-Schiphol-Lelystad-Groningen/Leeuwarden hoeft niet in Hoofddorp te stoppen.Wubbo schreef:Ik verwacht dat Schiphol niet het eerste knelpunt is dat je tegenkomt, dat zal waarschijnlijk Hoofddorp (met Hoofddorp Opstel) zijn. Dat barst nu al uit zijn voegen, en dat wordt alleen maar erger als er meer treinen uit Amsterdam komen. Om even te rekenen met de 30 treinen van Alargule: daarvan gaan er waarschijnlijk 6 de HSL op, en hoogstens 12 richting Leiden, dat betekent dat er 12 moeten keren op Hoofddorp. Dat gaat echt hoogstens alleen in theorie passen. Nu zijn het er in het dal ook 12, en ook nu is Hoofddorp de grootste vertragingsveroorzaker. Als je straks ook nog minder goed in kan voegen omdat er meer treinen gaan rijden wordt dat alleen maar erger.
Tijd voor een grote redesign van de lay-out van Hoofddorp dus voordat we verder gaan praten.
Je bent dan ook wat kerende sprinters kwijt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hoe zou dat moeten uitmaken? Je hebt dan nog altijd net zo veel treinen. Overigens rijden er helemaal geen intercity's over de Westtak die Schiphol als eindpunt hebben.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je hebt minder sprinters nodig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waar laat je die sprinters dan? Diemen Zuid en RAI moeten ook bediend worden, dus die sprinters zullen toch nodig zijn. Wil je de sprinters dan een station voor Schiphol laten keren?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je zou ervoor kunnen kiezen om de sprinters vanuit Weesp e.v. tot Zuid te laten rijden (met daar een goede overstap ri. Schiphol / Leiden) en de IC's vanuit Utrecht / Bijlmer ook op Hoofddorp te laten stoppen.Bemined schreef:Waar laat je die sprinters dan? Diemen Zuid en RAI moeten ook bediend worden, dus die sprinters zullen toch nodig zijn. Wil je de sprinters dan een station voor Schiphol laten keren?
Betekent inderdaad wel een extra overstap voor een x-aantal reizigers.
Maar is wellicht sneller / makkelijker te realiseren dan technische uitbreidingen op Schip[hol en/of Hoofddorp Opstel.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan moet je bij Amsterdam Zuid weer extra wissels gaan neerleggen, want dan moeten de intercity's uit Utrecht weer naar de sporen 1 & 4 terug (cross-platformoverstap met de sprinters die op 2 & 3 rijden), maar ze moeten voor de Riekerpolder aansluiting weer naar binnen toe om voor te sorteren voor Hoofddorp. Dan kan je beter die ene extra wissel bij Hoofddorp Midden aanleggen zodat je hier gelijktijdigheid hebt vanaf de sporen 2 & 3 naar Hoofddorp Midden en van 1 & 4 naar Hoofddorp Opstel, dan is je probleem ook zo goed als opgelost.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het probleem met Hoofddorp Midden is dat je er niks kan: je kan er niet schoonmaken, je kan er geen treinstel bijplaatsen of aftrappen, je kan er geen personeelswissel doen. Dat beperkt je dus enorm in de treinen die je er wil hebben. Verder is Hoofddorp Opstel dusdanig aangelegd dat je een aantal gelijktijdigheden mist, en is het emplacement te klein om alle treinen die je er wil neerzetten (met name voor de start van de treindienst 's ochtends vroeg) te kunnen faciliteren. Kortom: daar moet echt wat aan gaan gebeuren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is het missen van die faciliteiten een probleem dan? Die hebben andere keersporen zoals in Gouda Goverwelle en Breukelen ook niet. En gelijktijdigheid op Hoofddorp Opstel zelf is ook niet nodig, als je de sprinters allemaal in Hoofddorp Midden laat keren heb je slechts 8 intercity's per uur naar Hoofddorp Opstel. Er ligt een wachtspoor tussen station Hoofddorp en Hoofddorp Opstel waar treinen even stil kunnen staan wachtende op een rijweg. Grootste probleem is opstelcapaciteit, maar dan trapt men maar minder af in de daluren, dat solo ICM op Schiphol in de daluren zal niemand missen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voorlopige conclusie: er is behoorlijk wat ruimte voor groei op de treinsporen, maar het is nou ook weer niet oneindig zonder verdere aanpassingen. Daarnaast biedt bestaand spoor ook geen verbeterde ontsluiting van westelijk Amsterdam. Het lijkt mij dan ook een prachtig moment om de stoet betonmixers van Alargule in beweging te zetten, zodat de OWL kan worden opgeleverd als er behoefde aan is, en niet decennia later.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou eerder zeggen voorlopige conclusie: er is voldoende groei met kleine aanpassingen, grote investeringen zijn nog niet aan de orde. Amsterdam West is vooral een luxeprobleem en geen knelpunt, luxeproblemen mag je als gemeente zelf oplossen, met eigen financiële middelen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is in ieder geval niet handig. Een serie als de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] komt geen enkele plek tegen waar je personeel kan wisselen, als die op Hoofddorp Midden staat. Dan moet je dus of naar Hoofddorp Opstel, of leeg naar Lelystad, of een andere plek voor je personeelswissel maken (bijvoorbeeld in Weesp). Kost allemaal geld, en bijplaatsen of aftrappen bij die serie kan dan ook alleen maar door iets leeg naar Lelystad Opstel te sturen. Dat is allemaal ook niet gratis. Bij Gouda Goverwelle speelt dit probleem veel minder (Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal liggen niet ver weg, en op Gouda kun je nog personeelswissel doen), Breukelen is net zo irritant, maar daar kun je in ieder geval nog iets in Utrecht.Bemined schreef:Is het missen van die faciliteiten een probleem dan? Die hebben andere keersporen zoals in Gouda Goverwelle en Breukelen ook niet.
Op het missen van de gelijktijdigheid van Hoofddorp Opstel (of eigenlijk: van voldoende mogelijkheden op Hoofddorp) zijn al dienstregelingsmodellen stukgelopen. En het zal niet de eerste keer zijn dat er beperkt treinverkeer naar Schiphol is vanwege logistieke problemen (of een verstoring elders, of beperkingen in de materieelinzet): dat probleem zit dan altijd op Hoofddorp Opstel.Bemined schreef:En gelijktijdigheid op Hoofddorp Opstel zelf is ook niet nodig, als je de sprinters allemaal in Hoofddorp Midden laat keren heb je slechts 8 intercity's per uur naar Hoofddorp Opstel. Er ligt een wachtspoor tussen station Hoofddorp en Hoofddorp Opstel waar treinen even stil kunnen staan wachtende op een rijweg. Grootste probleem is opstelcapaciteit, maar dan trapt men maar minder af in de daluren, dat solo ICM op Schiphol in de daluren zal niemand missen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat zijn voornamelijk papieren problemen, geen problemen met de infrastructuur.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je zou alle intercity's die hun eindbestemming op Schiphol hebben (3100, 3500 en (1)1600) kunnen laten doorrijden naar Hfd voor passagiers. Dat scheelt leeglooptijd op Schiphol. Je hoeft de trein dan immers pas op Hoofddorp te controleren op achtergebleven reizigers en niet al op Schiphol. Dat komt de capaciteit op Schiphol ten goede. Op Hoofddorp kan je trein wat korter of langer laten wachten op een pas naar Hoofddorp Opstel. Scheelt misschien allemaal.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mijn stokpaardje: Station Amsterdam RAI heeft geen meerwaarde als de Noord-zuidlijn rijdt, station Amsterdam-Zuid wat in oostelijke richting wordt uitgebreid en er een fatsoenlijke looproute van dat station naar het beursgebouw komt. Dan hou je alleen Diemen-Zuid over als station dat dan dus ook (gedeeltelijk) een intercitystation moet worden als alle sprinters van de zuidtak verdwijnen. De "bulldozers" zul je dus vooral op Amsterdam Zuid nodig hebben waar ze wat andere dingen moeten gaan doen dan nu het plan is, op Schiphol voor twee nieuwe perronsporen en wellicht op Hoofddorp ook nog wat. Zelfs in de meest luxe variant lijkt me dat goedkoper dan een nieuwe metrolijn, en bovendien biedt het perspectief om de in mijn ogen echt bizarre blunder te herstellen: het doorknippen van de Amstelveenboog zodat de Noord-Zuidlijn niet doorgetrokken kan worden Amstelveen in.Bemined schreef:Waar laat je die sprinters dan? Diemen Zuid en RAI moeten ook bediend worden, dus die sprinters zullen toch nodig zijn. Wil je de sprinters dan een station voor Schiphol laten keren?
Maar goed, ik kan wel lang en breed filosoferen over de kansen en de mogelijkheden over nieuwe infrastructuur en betere bedieningspatronen, ik mag blij zijn als er over tien jaar een vervoersproduct geboden wordt dat niet veel slechter is dan datgene dat er nu is (ondanks de hoge bedragen die er jaarlijks worden geinvesteerd) :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Even wat anders tussendoor, deze tram schijnt naar appeltaart te ruiken. Heeft iemand het al kunnen ervaren?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als die metro er op korte termijn niet komt, wat is er dan nog meer mogelijk qua OV stad in?
Je hebt nu bijvoorbeeld bus 197 die van Schiphol naar de Marnixstraat rijdt met een 10-minutendienst. Is er potentie om nog meer busdiensten Amsterdam in te laten rijden?
Of wellicht het doortrekken van een tramlijn?
Je hebt nu bijvoorbeeld bus 197 die van Schiphol naar de Marnixstraat rijdt met een 10-minutendienst. Is er potentie om nog meer busdiensten Amsterdam in te laten rijden?
Of wellicht het doortrekken van een tramlijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Meer bussen Amsterdam in zal niet gebeuren. In de Lijnennetvisie van de Stadsregio is vastgesteld dat er niet meer lijnen de stad ingaan (vanuit Amstelland 10% minder, 197 zal blijven bestaan). Die zal eindigen bij Leidseplein (Stadhouderskade). Voorbeeld: "Het dagelijks bestuur kiest er verder voor om de busverbinding vanuit Badhoevedorp (thans: lijn 145) in te korten tot Station Lelylaan.".
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Westtangent. Kan wellicht ooit vertrammificeerd worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tegelijk zijn de wat zuidelijker gelegen oude middensporen buiten dienst gesteld, maar ze liggen er nog. Opnieuw in dienst stellen?Bemined schreef:Hoofddorp is ergens in 2012/2013 al aangepast om meer kerende treinen mogelijk te maken, toen zijn er twee keersporen ingericht tussen de sporen die naar Hoofddorp Opstel lopen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die oude middensporen hadden als nadeel dat ze het spoor richting Hoofddorp Opstel doorkruisten en dus een knelpunt vormden. Persoonlijk vind ik de huidige situatie beter, al zou ik zelf de stootjukken weghalen zodat je als dat nodig is alsnog van Hoofddorp Midden naar Hoofddorp Opstel kunt. Dat je de sporen standaard gebruikt om te keren wil niet zeggen dat je het fysiek onmogelijk hoeft te maken door te rijden. Maar goed, de techniek staat ook niet stil, wie weet is Hoofddorp Opstel over 10 jaar wel geautomatiseerd, machinist stapt op Hoofddorp uit en trein rijdt uit zichzelf naar het emplacement toe.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan is het slimmer om in Almere C een personeelsplaats te maken. Er is daar al een personeelsruimte van NS en daar gaan toch al treinen keren. Overigens wordt de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] momenteel in Almere Oostvaarders afgetrapt en bijgeplaatst in combinatie met materieelritten van/naar Lelystad.Wubbo schreef:Het is in ieder geval niet handig. Een serie als de [serie=Sprinter|2016|(Lelystad Centrum -) Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)4300[/serie] komt geen enkele plek tegen waar je personeel kan wisselen, als die op Hoofddorp Midden staat. Dan moet je dus of naar Hoofddorp Opstel, of leeg naar Lelystad, of een andere plek voor je personeelswissel maken (bijvoorbeeld in Weesp).Bemined schreef:Is het missen van die faciliteiten een probleem dan? Die hebben andere keersporen zoals in Gouda Goverwelle en Breukelen ook niet.
Het is natuurlijk ook vooral de combinatie van Hoofddorp en Schiphol die het lastig maakt. Zonder Schiphol zou Hoofddorp veel minder vaak een probleem zijn en andersom geldt hetzelfde. Het nadeel van de huidige 12 kerende treinen is dat je een beetje tegen de grenzen van wat mogelijk is gaat aanlopen qua keren zonder dat je meerdere keerterreinen achter elkaar gaat bouwen wat in feite al een beetje het geval is met die twee sporen in middenligging bij Hoofddorp Midden. Wat her allemaal niet makkelijker maakt is ook dat alle kerende treinen langs een perronspoor moeten. Het zou zomaar eens verstandig kunnen zijn om Hoofddorp een keer te laten voor wat het is en om een kilometer verder in de lijn Hoofddorp-Leiden een viertal keersporen in middenligging te bouwen.Op het missen van de gelijktijdigheid van Hoofddorp Opstel (of eigenlijk: van voldoende mogelijkheden op Hoofddorp) zijn al dienstregelingsmodellen stukgelopen. En het zal niet de eerste keer zijn dat er beperkt treinverkeer naar Schiphol is vanwege logistieke problemen (of een verstoring elders, of beperkingen in de materieelinzet): dat probleem zit dan altijd op Hoofddorp Opstel.Bemined schreef:En gelijktijdigheid op Hoofddorp Opstel zelf is ook niet nodig, als je de sprinters allemaal in Hoofddorp Midden laat keren heb je slechts 8 intercity's per uur naar Hoofddorp Opstel. Er ligt een wachtspoor tussen station Hoofddorp en Hoofddorp Opstel waar treinen even stil kunnen staan wachtende op een rijweg. Grootste probleem is opstelcapaciteit, maar dan trapt men maar minder af in de daluren, dat solo ICM op Schiphol in de daluren zal niemand missen.
Laatst gewijzigd door Klaasje op di 30 aug 2016, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waarschijnlijk niet zonder grotendeels of heel Nieuw Sloten over te slaan. Zou niet weten hoe je daar een tweede kruisende tramijn moet inpassen.Alargule schreef:Westtangent. Kan wellicht ooit vertrammificeerd worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gewoon dwars door dat park :Y
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten