De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3008
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 24 Okt 2016, 08:10

Twintig had inderdaad wel een einde. Vrij vlot zelfs.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: Za 17 Sep 2016, 19:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor JHPart » Ma 24 Okt 2016, 12:20

Je zou zelfs een tramlijn kunnen invoeren in een dubbele lus en die 8 noemen. In Brussel hebben ze ongeveer in dezelfde periode tijdens de kerst- en oudejaarsfeesten een buslijn in de vorm van een 8 laten rijden. Dus een dubbele lus vanaf het Centraal Station. Deze lijn heette dan ook 8.
Er zijn ook steden die een tram 0 laten rijden. In het Poolse Poznan is dit de museumtramlijn die met oud materieel wordt gereden en die een circelvormige traject volgt.

Ik las net ook het voorstel over de trein door de N/Z-lijn naar Schiphol. Kan er ook een tramlijn naar Schiphol aangelegd worden? Toen ze de Zuidtangent opstartten, werd gezegd dat die een sneltram zou kunnen worden, als er te veel passagiers zijn.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10453
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Ma 24 Okt 2016, 12:40

De Zuidtangentbusbaan is inderdaad zó aangelegd dat daar gemakkelijk een trambaan van gemaakt kan worden. Volgens mij was het alleen een kwestie van tramrails erin leggen, de fundering is erop berekend.
2018 (19-6):
Trein 5130 km · S-Bahn 226 km · Metro 213 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 202 km · Bus 329 km · Veer 5 km

paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: Vr 14 Okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor paolie » Ma 24 Okt 2016, 12:58

Ja, alleen ligt het busbaangedeelte dat geschikt is voor een tram tussen Schiphol en Haarlem. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt de Zuidtangent maar een klein stukje op een compleet vrije baan, daarna een stuk over de A9 en over reeds bestaande infra met (deels) reguliere busstroken.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 24 Okt 2016, 13:02

*knip* en opgelost. Gaan ze met de AVL immers ook doen.

Tsja, dan kan dit bericht ook wel weg.
Laatst gewijzigd door Alargule op Di 25 Okt 2016, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Wubbo
Berichten: 11405
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Ma 24 Okt 2016, 19:09

Enkele berichten weggehaald, nadat het bericht waarop gereageerd werd is leeggehaald. Laten we het hier weer gewoon over Amsterdam hebben.

Wievank
Berichten: 153
Lid geworden op: Di 04 Mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Wievank » Di 25 Okt 2016, 08:46

Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober:
http://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-pont-over-het-ij-vaart-vanaf-31-oktober

Afgelopen weekend is IJveer 60 naar Amsterdam gevaren. Daarnaast is IJveer 61 nu definitief besteld.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11886
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Di 25 Okt 2016, 18:36

paolie schreef:Ja, alleen ligt het busbaangedeelte dat geschikt is voor een tram tussen Schiphol en Haarlem. Tussen Schiphol en Amsterdam rijdt de Zuidtangent maar een klein stukje op een compleet vrije baan, daarna een stuk over de A9 en over reeds bestaande infra met (deels) reguliere busstroken.
Je zou dan natuurlijk het tracé kunnen verleggen en vanuit Schiphol niet naar Amstelveen afbuigen, maar naar Amsterdam en daar aantakken op het bestaande tramnet. In exploitatie laat je dan buslijn R310 uit Nieuw-Vennep via Schiphol Plaza naar Amstelveen en Amsterdam Bijlmer rijden.

Maar goed, dit hoort meer thuis in concessie Amstelland-Meerlanden: De Toekomst.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10453
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Di 25 Okt 2016, 18:55

Wievank schreef:Nieuwe pont over het IJ vaart vanaf 31 oktober:
http://over.gvb.nl/nieuws/nieuwe-pont-over-het-ij-vaart-vanaf-31-oktober

Afgelopen weekend is IJveer 60 naar Amsterdam gevaren. Daarnaast is IJveer 61 nu definitief besteld.

Lijkt net een speelgoedbootje zoals het aan die kabels bungelt :P
2018 (19-6):
Trein 5130 km · S-Bahn 226 km · Metro 213 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 202 km · Bus 329 km · Veer 5 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36723
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 28 Okt 2016, 09:49

Defecte bovenleiding op het Leidseplein. Zie afbeelding voor de omleidingen.
Afbeelding
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3635
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor isadora » Vr 28 Okt 2016, 09:52

Ik zou niet eens een begin van lezen maken.
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8300
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Vr 28 Okt 2016, 09:53

Als ze eens alinea's gingen gebruiken, dan zou dat al een hoop schelen.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
20-06-2018: Trein: 8544,1 km * Bus: 1357,78 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 28 Okt 2016, 10:00

Iets zegt mij dat dit een automatisch gegenereerd bericht is.

En jammer dat GVB zo slecht gebruik maakt van het potentieel van hun plattegrond. Daar zou je haltes die niet aangedaan worden met een indicatie kunnen aangeven. Evenals de route van omgeleide lijnen.

Jammer.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4959
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Chrysa » Vr 28 Okt 2016, 10:03

Ardan schreef:Lijkt net een speelgoedbootje zoals het aan die kabels bungelt :P


Elk voertuig is speelgoed, zolang degene achter het stuur maar kinderachtig genoeg is. :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11886
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Za 29 Okt 2016, 15:12

Quote van de week *bus*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 403
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Natorious » Wo 02 Nov 2016, 19:18

Die nieuwe pont moet nog wel ingevaren worden :')
Ik stond op de NDSM-pont op CS toen de nieuwe in kwam varen. Hij schoot alleen uit en stootte (op een of andere manier) tegen onze pont. Bij ons stond iedereen nog, op de nieuwe moesten wel wat fietsen en mensen omhoog geholpen worden. Dat was een klap zeg pffff! :o

Pooh
Berichten: 140
Lid geworden op: Ma 17 Okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Pooh » Vr 04 Nov 2016, 17:16

http://www.at5.nl/artikelen/162082/man- ... je-in-west

Afbeelding

Het is maar goed dat die straks over de hoofdweg gaat rijden. Die bocht is met fietsers en auto's altijd een probleem. Al snap ik niet goed hoe iemand dit voor elkaar kon krijgen.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 04 Nov 2016, 17:57

Skills. Vette.

En misschien gewoon vet.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Vr 04 Nov 2016, 19:05

Vandaag is bekend geworden wie de inschrijvers zijn van de concessie AML. Opvallendste nieuws is dat de Stadsregio overweegt om de Uithoornlijn niet onder het GVB te laten vallen, maar misschien door de nieuwe concessiehouder van AML de exploitatie te laten doen en dus ook deel uit te laten maken van die concessie Amstelland Meerlanden. http://Www.ovmagazine.nl

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10453
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ardan » Vr 04 Nov 2016, 19:10

Ben ik de enige die het raar vindt dat Amstelveen niet bij de concessie Amsterdam hoort? Het is immers één stedelijk gebied.
2018 (19-6):
Trein 5130 km · S-Bahn 226 km · Metro 213 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 202 km · Bus 329 km · Veer 5 km

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Vr 04 Nov 2016, 19:25

Ardan schreef:Ben ik de enige die het raar vindt dat Amstelveen niet bij de concessie Amsterdam hoort? Het is immers één stedelijk gebied.

Ja,je hebt gelijk, maar ik denk dat dit nog stamt uit de Maarse & Kroon tijd. Overigens grenst Aalsmeer weer aan Amstelveen, dus dan zou Aalsmeer ook bij de concessie Amsterdam moeten horen en zo kan ik nog even doorgaan. Op zich functioneert AML goed binnen het grootstedelijk gebied Amsterdam, dus waarom veranderen? Zolang men elkaar gedoogd in de wederzijdse concessies is er niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 36723
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 04 Nov 2016, 21:07

Amstelveen is in mei 2006 van GVB naar Connexxion gegaan. Duivendrecht en Diemen zijn toen naar GVB gegaan, en de samenwerking tussen GVB en Connexxion in Zuid-Oost is gestopt, al het vervoer ten oosten van de spoorlijn Amsterdam - Utrecht ging daar naar GVB.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Za 05 Nov 2016, 09:53

Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar dit thuishoort. Maar de gemeenteraad heeft zich weer eens laten piepelen door Wiebes cq heeft weer eens zitten slapen. Halflange metro's worden nu in ieder geval te elfder ure ter discussie gesteld.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Za 05 Nov 2016, 10:07

Beter laat dan nooit, maar fijn dat die second opinion er komt. Ik vraag me af of 3-delige metro's überhaupt genoeg capaciteit bieden om ze in enkeltjes te exploiteren. Zo niet is het gevolg dat je altijd gekoppeld moet rijden, maar wat is dan de meerwaarde nog van kortere treinstellen?

Ze willen van de metro dé ruggengraat van het Amsterdamse OV maken. Met de komst van de M5-metro's leken ze daar een serieuze poging van te maken, om daarna een vervolgorder te plaatsen voor minitoestellen. Typisch. Bij het contract met Alstom was er binnen de optie ruimte om nog meer metro's te bestellen, waarom hebben ze die niet in alle volledigheid benut? Uit de optie zijn maar een handje vol gekocht.

Suus schreef:Amstelveen is in mei 2006 van GVB naar Connexxion gegaan. Duivendrecht en Diemen zijn toen naar GVB gegaan, en de samenwerking tussen GVB en Connexxion in Zuid-Oost is gestopt, al het vervoer ten oosten van de spoorlijn Amsterdam - Utrecht ging daar naar GVB.

In Zuidoost of Zuid én Oost? :P

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Za 05 Nov 2016, 11:36

n-evo schreef:Beter laat dan nooit, maar fijn dat die second opinion er komt. Ik vraag me af of 3-delige metro's überhaupt genoeg capaciteit bieden om ze in enkeltjes te exploiteren. Zo niet is het gevolg dat je altijd gekoppeld moet rijden, maar wat is dan de meerwaarde nog van kortere treinstellen?

Overdag moeten ze natuurlijk gekoppeld rijden, maar in de rustige uren ('s avonds en op zondagochtend) zijn losse stellen wellicht voldoende, wat weer kan schelen in de stroom- en afschrijvingskosten. In Rotterdam gebeurt dit ook, al nam men daar het begrip "stille uren" tot zeer recent wel iets té ruim. :X
En wat ook in het eerder (in dit of het andere topic) geplaatste bericht over de bestelling van kortere metro's staat: als er één stel kapot is, kan er gewoon doorgereden worden (weliswaar met een gehalveerde capaciteit totdat er een vervangend stel vanaf de remise wordt gehaald), terwijl al;s de helft van een M5 defect is, de hele M5 aan de kant moet.

Ze willen van de metro dé ruggengraat van het Amsterdamse OV maken. Met de komst van de M5-metro's leken ze daar een serieuze poging van te maken, om daarna een vervolgorder te plaatsen voor minitoestellen.

Waarom zou de bestelling van kortere metro's de ambitie doorkruisen om van de metro dé ruggengraat van het hoofdstedelijk OV te maken? :?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten