Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:De testopstelling op het Koningsplein vind ik iig helemaal niks. Je hebt daar alleen maar zicht op de reisinformatie als je recht voor het bord staat. Van elk ander punt op de halte heb je geen info. Ook komt het te vaak voor dat mensen ervoor staan (logisch). Mag hopen dat ze dit niet door de hele stad uitrollen op die manier.
Dat is een euvel waar de papieren reisinformatie in principe ook onder lijdt. Mijn ogen zijn in ieder geval te kippig om de routes en vertrektijden van een afstandje nog goed te kunnen volgen.

En wat is er mis met 'pardon, mag ik er even bij?' vragen?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:En wat is er mis met 'pardon, mag ik er even bij?' vragen?
Om te beginnen dat een minimum van 50% op het Koningsplein geen Nederlands spreekt. :wink:

Anyway, zo'n beetje overal in Nederland hangt die reizigersinformatie in de lucht (voor redenen die je zelf ook wel kunt bedenken lijk me). Weet niet waarom het in Amsterdam dan net weer op de meest onhandige plek geplaatst moet worden. Tenzij het inderdaad een verwoede poging is mensen met elkaar in contact te krijgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De bedoeling is toch echt dat ze in de abri's worden geïnstalleerd. Dat scheelt behoorlijk in de kosten omdat er geen nieuwe elektrische aansluiting gemaakt hoeft te worden er er geen graafwerkzaamheden uitgevoerd hoeven te worden, de nieuwe abri's zijn fabriek-af voorzien van een aansluiting voor de panelen.

Het project heeft in het verleden onder andere vertraging opgelopen omdat de (toen flink gevulde) kas voor de panelen is leeggehaald om al te drastische bezuinigingen op het OV te voorkomen.

Met de abri's loopt het ook niet helemaal lekker trouwens, de gemeente en JCDecaux hebben enorme ruzie gekregen nadat door de sluiting van het busstation op Stationsplein Oost een groot aantal zeer aantrekkelijke reclameruimtes zijn verdwenen. Vandaar dat er her en der in de stad nog steeds oude abri's staan opgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Thanks voor het antwoord Bee! Dat verklaart tenminste het een en ander.

Dat van Stationseiland snap ik niet helemaal. Dat de bushaltes daar exit zouden gaan is al iets van 15 jaar bekend? Weet ook niet beter dan dat gemeente het gebied rondom CS zoveel mogelijk reclame-vrij wil hebben. Hoe kan daar nu met de opening van busstation IJ-zijde opeens ruzie om zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De gemeente Amsterdam en JCDecaux hebben een afspraak: JCDecaux mag van Amsterdam straatmeubilair plaatsen (mupi's, abri's) en moet dit onderhouden. Daarvoor betaalt Amsterdam niets, de kosten worden gedekt door de verhuur van reclameruimte. Dat contract is ondertekent op basis van de reclamehoeveelheid die tijdens het tekenen aanwezig was. Daarna vond de Stadsregio dat het GVB eens moest gaan snoeien in de hoeveelheid haltes. Daar was JCDecaux uiteraard niet zo blij mee, het opheffen van de halte Centraal Station voor de Nicolaaskerk voor lijn 21 richting oost was al een pijnpunt. Daarna werd het hele busstation aan die zijde opgeheven zonder compenserende reclameruimte op het nieuwe busstation en toen was er ruzie.

De reclameruimte op CS wordt door het grote aantal reizigers veel vaker bekeken dan op haltes in de buitenwijken en staat dus garant voor de hoogste inkomsten, het hele verdienmodel komt dus onder druk te staan als je daar een aanzienlijk deel van je veelbekeken reclameruimte kwijt raakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De constructie die de gemeente met JCDecaux heeft is me bekend. Het hele stationsgebied staat al jaren op de nominatie reclamevrij te worden (tram-/bushaltes inclusief). Dat de bussen naar achteren zouden verdwijnen is ook al sinds de bouw van de N/Z-lijn bekend. Dus hoe die kennis niet ingecalculeerd kan zijn door de betrokken partijen vind ik nog steeds erg raar.

Het enige dat overblijft zijn die verdwenen haltes door de rest van de stad. Dat moet op andere manieren te compenseren zijn. Kwak desnoods een mupi neer op die plekken (m.u.v. CS dan).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Wat is een mupi?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Een losstaande reclamezuil die ook meebenut kan worden voor een stadsplattegrond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Bedankt Bee. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er rijden vandaag bijzonder veel CAF-combinaties op lijn 53/54. Ik heb er zo snel drie geteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Setjes van 2 of 3?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:Setjes van 2 of 3?
Sinds de invoering van de M5 is de gewoonte om 3x CAF in te zetten, als het incidenteel is, maar ik heb ze zelf niet gezien, weet het dus ook niet... :X

De CAF's vind ik wel prettige wagens, ik wacht echter nog steeds op een revisie. Die stoelen zijn nog meer versleten dan die van de meeste Combino's :')
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door robert55 »

Zag vandaag op het Leidseplein een tweerichtingscombino met schrikstrpen sneltram stijl. Veiligheidsoperette akte zoveeltig :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Alle trams van lijn 5 hebben het gekregen of gaan het nog krijgen. Curieus, want volgens mij is het hele verhaal met de schrikstrepen begonnen vanwege de nogal onhandige oversteek in het fietspad direct aan het einde van het tunneltje bij station Zuid bij het uiterste stukje Parnassusweg en op die oversteek passeert lijn 5 niet (meer).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

robert55 schreef:Zag vandaag op het Leidseplein een tweerichtingscombino met schrikstrpen sneltram stijl. Veiligheidsoperette akte zoveeltig :mrgreen:
Dat was me een week terug ook al opgevallen. Geen porum. Ze maken die Combino's wel steeds lelijker zeg met al die stickers.
Natorious schreef:De CAF's vind ik wel prettige wagens, ik wacht echter nog steeds op een revisie. Die stoelen zijn nog meer versleten dan die van de meeste Combino's :')
De Combino's ontvangen nu juist allemaal een nieuw stofje. De CAFs moeten een nieuw interieur krijgen: net vloertje erin, andere stoelen, wandbekleding opnieuw aanbrengen, R-net vormgeving.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

^^ schrikstrepen op lijn 5 zijn er gekomen vanwege de kruising Handelsweg-Van Heuven Goedhartlaan. Sinds dit jaar rijdt daar weer HOV (R-net 356) en aangezien er op deze kruising een paar jaar geleden een ongeluk plaats vond tussen tram en bus, was dit een aanvullende eis om daar weer R-net te mogen laten rijden (windowdressing....)
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zou het bewezen zijn dat zulke strepen de kans op ongelukken verlagen? Heb zo het idee dat tegen de tijd dat je die strepen ziet het al te laat is. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het verschil maakt vooral uit in het donker. Sommige stukken van Amstelveen zijn uitermate gierig belicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Buschauffeurs bang na vier beschietingen in Noord
Buschauffeurs van het GVB mijden liever een straat in Noord nadat daar tot vier keer toe bussen zijn beschoten met vermoedelijk een luchtbuks.

Vrijdagmiddag werden twee bussen, lijn 35 en 37, die achter elkaar aanreden in de Werktuigstraat onder vuur genomen. Afgelopen nacht gebeurde om 00.20 uur vrijwel hetzelfde, twee bussen werden om de hoek in de Tuigerstraat getroffen door luchtbukskogeltjes.

Ondanks het lichte kaliber sneuvelden de ruiten elke keer door de kogeltjes, er is niemand bij de incidenten gewond geraakt. Bronnen melden aan AT5 dat chauffeurs op deze routes bang zijn geworden en willen dat de route wordt omgeleid.

Bron: AT5
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De schermen in de bus krijgen ook nieuws en commerciële uitingen:
http://nederlandsmedianieuws.nl/media-n ... g-GVB.html
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Het verschil maakt vooral uit in het donker. Sommige stukken van Amstelveen zijn uitermate gierig belicht.
Staan er geen stoplichten of zo dat het op zicht moet?
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Er staan op die kruising gewoon verkeerslichten en lichtmasten. Die strepen zijn, zoals ik al zei, pure windowdressing.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nee goed, dan is het duidelijk dat het compleet onzinnig is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

OMGWTFBBQ!!1!!1!!!
Een Metropolis mét werkende koersrol! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

NIET! Mogen we het meemaken na bijna 3 jaar? :shock:

Zag ik dan laatst toch in de verte bij Sloterdijk een M5 met groene koersrol? Ik dacht dat m'n ogen me in de maling namen toen omdat de M5 daarna (waar ik in zat) gewoon een zwart vlak had.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 91 gasten