Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Grote sticker van een rolstoel op die deur plakken en klaar.
Even wennen, maar voor je weet is iedereen er weer aan gewend. Als je dan weer met ander materiaal aan komt (vanwege een niet bestaand probleem dus), dát maakt het pas verwarrend.
Even wennen, maar voor je weet is iedereen er weer aan gewend. Als je dan weer met ander materiaal aan komt (vanwege een niet bestaand probleem dus), dát maakt het pas verwarrend.
De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat hoeft niet eens. Het is nota bene dezelfde deur als de enige deur waar je met een rolstoel naar binnen mag in de Combino. Het enige verschil is dat je na binnenkomst niet gezellig door de hele tram kunt rollen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:Y En dat je in een rolstoel niet gezellig door de hele tram rolt, kan in de praktijk zomaar een voordeel zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kan dat überhaupt in die Combinos? Zo breed zijn de paden in die dingen toch niet?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet niet of het al bekend was, maar ook de dienstregelingen vanaf 2 september (t/m 8 december) zijn nu te raadplegen op de site van het GVB.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mijn hemel wat een gezeur over die 12G's. En dan te bedenken dat nog niet zo gek lang geleden nog oudere rommel reed op lijn 9, waar je dus helemaal NIET met je rolstoel of rollator in kon. Waar ik mij meer zorgen over maak is de lagere capaciteit van die wagens. Niet zelden zie ik lijn 19 tjokvol voorbij komen op de tak ten westen van het Leidseplein. Wordt de frequentie na de zomer hoger dan toen lijn 12 nog reed? Met het wegvallen van lijn 14 en de lagere capaciteit van de trapwagens lijkt me dat zeker geen overbodige luxe.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
8x/uur tot 18:00uur
6x/uur tot 20:00uur
4x/uur tot einde dienst
In het weekend geen aanpassingen t.o.v. de zomerdienst.
6x/uur tot 20:00uur
4x/uur tot einde dienst
In het weekend geen aanpassingen t.o.v. de zomerdienst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik geef toe, mijn Amsterdamse tramervaringen zijn niet talrijk, al heb ik wel degelijk een paar jaar terug wel eens in zo'n 'trapkar' gezeten.
Ps: aangezien dit toch vooral een forum van de 'feitelijkheden' is.. stel ik voor om voortaan over 'gedeeltelijke trapkarren' te spreken../ schrijven. (A)
Blijft mijn punt staan, vind ik, dat als iets wordt weggehaald bij mensen en er een mindere variant voor teruggeplaatst wordt.. dit, in mijn ogen, legitieme reacties op roept.
"niet zeuren mensen, jullie kunnen nu gratis reizen met tram 19' *trein*
Okay, dit is een duidelijk uitleg. :pos:Meltrain schreef:De 12G (en 11G) trams hebben gewoon een verlaagde vloer en zijn dus prima toegankelijk met een rolstoel, rollator of kinderwagen. Het verschil met de Combino's is alleen dat ze niet over de volledige lengte en lage vloer hebben, maar slechts bij één deur in het midden.Durashift schreef: Mensen die niet goed ter been zijn.. maar nog wél kranig genoeg om met de rollator in en uit de lage vloer tram te komen.. hebben nu dus gewoon pech..aan die tramlijn..
Voor wie nog nooit een 12G tram gezien heeft, hierbij een foto op de inmiddels opgeheven lijn 16:
- Spoiler: show
Ps: aangezien dit toch vooral een forum van de 'feitelijkheden' is.. stel ik voor om voortaan over 'gedeeltelijke trapkarren' te spreken../ schrijven. (A)
Ja, klopt. Sorry. Is op de mobiel getikt met zo'n touchscreen toetsenbord.. :XMeltrain schreef: (En wat is het nut van al die puntjes in je bericht? Het leest nogal onprettig.)
Het is intussen 'geland' :)n-evo schreef: Het wil er maar niet in bij je dat die trapkarren in het midden gewoon een volledig lage instap mét brede deuren én zitplaatsen hebben hè? Meine Güte. :') Je stapt dus als kranige oudere zijnde die écht geen trappen meer kan lopen gewoon in het midden in, gaat daar vervolgens zitten en stapt daar ook weer uit. Idem met kinderwagen of rolstoel.
Blijft mijn punt staan, vind ik, dat als iets wordt weggehaald bij mensen en er een mindere variant voor teruggeplaatst wordt.. dit, in mijn ogen, legitieme reacties op roept.
Dit lijkt mij dus het beste antwoord op de 'klachten' van mensen die best wel die tram in én uit komen.Vinny schreef: In de rest van de wereld loopt de conducteur dan gewoon door de tram of trein en als dat niet gaat kun je de inzet van mobiele controleteams op de betroffen lijnen fors opvoeren. Allebei gebeurt dus niet in Amsterdam...
"niet zeuren mensen, jullie kunnen nu gratis reizen met tram 19' *trein*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De term trapkar komt ook door de trap bediening van de bestuurder.Durashift schreef:
Ps: aangezien dit toch vooral een forum van de 'feitelijkheden' is.. stel ik voor om voortaan over 'gedeeltelijke trapkarren' te spreken../ schrijven. (A)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wijnemenjemee.nl meldt 72.000 reizigers per dag op de NZL de afgelopen weken.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En ik altijd maar denken dat dit te maken had met de trappen in de middenbak naar de lage vloer. De andere bijnaam die daar in ieder geval wel naar refereert is 'hangbuik'. De term 'trapkar' heeft in ieder geval niets te maken met de trappen bij de deuren in de voorste en achterste bak, omdat dit natuurlijk weinig bijzonder was ten opzichte van de oudere tramseries.
Ik zou er trouwens maar niet al te hard vanuit gaan dat direct na de levering van de 15G de 11G/12G direct uit dienst genomen worden. Ik heb laatst begrepen dat deze het mogelijk nog tot 2024/2025 moeten blijven volhouden. De eerste bestelling van de 63x 15G zal zijn voor:
- de Amstelveenlijn naar Westwijk (vervanging 25x S1/S2)
- vervanging van de Combino's op de IJtram om hier ook gekoppeld te kunnen gaan rijden (1 op 1 vervanging 25x, uitbreiding 13x)
- en indirect daarmee uitbreiding op de rest van het netwerk
De vervolgbestelling van nog 60 15G's zullen zijn voor:
- vervanging 45x 11G/12G
- Uithoornlijn
- eventuele verdere netwerkuitbreidingen (bijv. Muiderpoort-IJburg, Sloterdijk-Zuid, Amstel-Science Park, enz.)
Ik zou er trouwens maar niet al te hard vanuit gaan dat direct na de levering van de 15G de 11G/12G direct uit dienst genomen worden. Ik heb laatst begrepen dat deze het mogelijk nog tot 2024/2025 moeten blijven volhouden. De eerste bestelling van de 63x 15G zal zijn voor:
- de Amstelveenlijn naar Westwijk (vervanging 25x S1/S2)
- vervanging van de Combino's op de IJtram om hier ook gekoppeld te kunnen gaan rijden (1 op 1 vervanging 25x, uitbreiding 13x)
- en indirect daarmee uitbreiding op de rest van het netwerk
De vervolgbestelling van nog 60 15G's zullen zijn voor:
- vervanging 45x 11G/12G
- Uithoornlijn
- eventuele verdere netwerkuitbreidingen (bijv. Muiderpoort-IJburg, Sloterdijk-Zuid, Amstel-Science Park, enz.)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik had zelf de trapwagens ingezet op de kortere lijnen. 11/12/14/24.
Lijn 19 is drukbezet (EN de langste tramlijn van amsterdam). Ik had hier vanwege de lengte alleen al gewoon combinos laten rijden.
Lijn 19 is drukbezet (EN de langste tramlijn van amsterdam). Ik had hier vanwege de lengte alleen al gewoon combinos laten rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je boft, ze rijden al op lijn 24. Lees voor je andere ideeën vooral nog even de eerdere posts door.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
das oud nieuws hoor lieverd (A)trolly schreef:Wijnemenjemee.nl meldt 72.000 reizigers per dag op de NZL de afgelopen weken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En dan heb je de +-12 uit noodzaak zonder vervanging afgevoerde blokkendozen nog niet eens meegeteld. Het huidige wagenpark is zelfs zonder uitbreiding van het netwerk / buitendienststelling van wagens al ernstig aan de krappe kant. Gezien hoe druk de trams nu al zijn vraag ik me af of die 25 combino's uit Zeeburg genoeg zijn voor uitbreiding én verhelpen van het materieeltekort.Wievank schreef:En ik altijd maar denken dat dit te maken had met de trappen in de middenbak naar de lage vloer. De andere bijnaam die daar in ieder geval wel naar refereert is 'hangbuik'. De term 'trapkar' heeft in ieder geval niets te maken met de trappen bij de deuren in de voorste en achterste bak, omdat dit natuurlijk weinig bijzonder was ten opzichte van de oudere tramseries.
Ik zou er trouwens maar niet al te hard vanuit gaan dat direct na de levering van de 15G de 11G/12G direct uit dienst genomen worden. Ik heb laatst begrepen dat deze het mogelijk nog tot 2024/2025 moeten blijven volhouden. De eerste bestelling van de 63x 15G zal zijn voor:
- de Amstelveenlijn naar Westwijk (vervanging 25x S1/S2)
- vervanging van de Combino's op de IJtram om hier ook gekoppeld te kunnen gaan rijden (1 op 1 vervanging 25x, uitbreiding 13x)
- en indirect daarmee uitbreiding op de rest van het netwerk
De vervolgbestelling van nog 60 15G's zullen zijn voor:
- vervanging 45x 11G/12G
- Uithoornlijn
- eventuele verdere netwerkuitbreidingen (bijv. Muiderpoort-IJburg, Sloterdijk-Zuid, Amstel-Science Park, enz.)
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je kunt wel merken dat de Noord/Zuidlijn rijdt. Het gaat al honderdmiljoen pagina's over trapkarren _O-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tickets & Service van GVB op station Lelylaan is verhuisd naar Noord:
https://over.gvb.nl/nieuws/een-nieuw-re ... je-op-weg/
https://over.gvb.nl/nieuws/een-nieuw-re ... je-op-weg/
Laatst gewijzigd door Frank93 op za 11 aug 2018, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat had al vanaf de dag van opening al zo moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Want door de opening van de NZL hebben reizigers rond Lelylaan geen behoefte meer aan Tickets en Service?;-)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, kennelijk gaat het goed met die lijn.. weinig 'storingen' denk?Alargule schreef:Je kunt wel merken dat de Noord/Zuidlijn rijdt. Het gaat al honderdmiljoen pagina's over trapkarren _O-
Nou wás er wel een tunnelbrand in A'dam vanavond.. maar dát was nou net een tunnel verderop... (A)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Shit net een tunnelbrand gemist, daar had ik nog wel zo vurig op gehoopt. -o-
*Kijkt lijdzaam toe hoe die wens in vlammen opgaat*
*Kijkt lijdzaam toe hoe die wens in vlammen opgaat*
🍉
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dit is wel een uitgeblust moment zeker voor zo'n slechte woordgrap. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat weet ik maar had t over de andere lijnen vooral.trolly schreef:Je boft, ze rijden al op lijn 24. Lees voor je andere ideeën vooral nog even de eerdere posts door.
En je hoeft niet zo bijdehand te doen hoor. Snap t met een normale toon ook wel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 178 gasten