Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

En staat de A in WA niet voor aansprakelijkheid? :')
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, dat bedoelde n-evo denk ik ook. Maar het begrip “aansprakelijkheidsverzekering” is iets anders dan een WA verz.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja WA inderdaad. Thnx. Haalde ze ff door elkaar. :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kan iemand zo beleefd zijn voor de tragen van geest zoals een trolly uit te leggen wat het verschil tussen een "aansprakelijkheidsverzekering" en een WA-verzekering zou moeten zijn? In mijn naïeviteit meende ik tot vandaag namelijk dat die twee letters voor "Wettelijke" en "Aansprakelijkheids" stonden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Simpel gezegd: Aansprakelijkheidsverzekering kun je afsluiten om schade te dekken, die jij of iemand anders in je gezin aan roerende en onroerende zaken van iemand anders veroorzaakt, in en om het huis bijvoorbeeld. Premie is vaak een paar euro per maand. WA verzekering voor motorvoertuigen e.d moet je afsluiten ter dekking van schade aan tegenpartij door eigen schuld bij verkeersongelukken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Aha. Een WA-verzekering is dus een verplichte aansprakelijkheidsverzekering die uitsluitend betrekking heeft op motorvoertuigen (danwel rijwielen met hulpmotor).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door nvdw »

Kortom, motorrijtuigen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Euh... nee.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
rooddolfijn
Berichten: 770
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door rooddolfijn »

Totaal iets anders: keert lijn 54 in Gein op zichzelf of op lijn 50? Ik was gister namelijk op station Holendrecht en zag treinstel 115/116 als de 54 naar Gein rijden en later als lijn 50 naar de Isolatorweg.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

VRA: Onderzoek naar schuifdeuren op metroperrons. :?

https://www.at5.nl/artikelen/187581/ond ... troperrons

Verder onderzoek in 2019 naar: kortere stops op metrostations, hogere snelheid metro’s en overkappingen in- en uitgangen metro CS.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Perrondeuren? Prima, is wel een hogere mate van automatisch rijden nodig om exact voor de deuren te kunnen stoppen, en een nog verdere standaardisatie van het materieel.
En waar was een aantal jaar terug voor gekozen: zeer beperkt automatisch rijden, en geen verdere standaardisatie in het materieelpark (M5 vs M7). :shock:

Wat zijn we weer lekker vooruit aan het denken bij de Stadsregio/VRA! -o-
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

M7 zal dezelfde afstanden tussen de deuren krijgen als de M5. Dit is juist gedaan om in de toekomst perrondeuren - en daarmee automatisch rijden - mogelijk te maken.

Dus in dit geval lijkt de VRA wel degelijk aan de toekomst te denken...
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

En als er 2 gekoppeld rijden? Met twee cabines tegen elkaar komt het direct niet meer uit.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Naar mijn weten moet het dan precies zo uitkomen dat één perrondeur op de plek van het koppelstuk zit, en de deuren van het gekoppelde stel weer uitlijnen met de perrondeuren. Je gaat dus 25 perrondeuren per spoor nodig hebben.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Als er perrondeuren komen gaan alle M7's verlegd worden naar 6 bakken, daarom is dat ook in de aanbesteding opgenomen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

2 interessante opties. Wat jij schrijft Alargule lees ik voor het eerst. Het verhaal van DingeZ heb ik vaker voorbij zien komen.

Zijn er ook echt bronnen die een van deze opties bevestigen? :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Wievank schreef:En waar was een aantal jaar terug voor gekozen: zeer beperkt automatisch rijden, en geen verdere standaardisatie in het materieelpark (M5 vs M7). :shock:
Op de NZL wordt welliswaar niet bestuurderloos, maar wel automatisch gereden. Ooit zal dat besturings/beveiligingssysteem op het hele net functioneren (was voor 2017 voorzien, meen ik).

@n-evo:
Wikipedia de onfeilbare schreef:De M7 dient voorbereid te zijn op automatisch rijden.

Daarnaast dient de M7 geschikt te zijn voor toepassing van perrondeuren. Wanneer dat zou gebeuren kunnen deze treinstellen niet meer gekoppeld rijden op trajecten waar ook het M5/M6 materieel rijdt. Vanwege de verspringing die ontstaat ter plaatse van de koppeling komen de deuren van een gekoppelde trein niet goed uit met de positie van de eventuele perrondeuren. Daarom is in de aanbesteding ook rekening gehouden met een mogelijke toekomstige verlenging van deze treinstellen met extra rijtuigbakken tot een lengte van maximaal 123 meter.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Naar mijn weten moet het dan precies zo uitkomen dat één perrondeur op de plek van het koppelstuk zit, en de deuren van het gekoppelde stel weer uitlijnen met de perrondeuren. Je gaat dus 25 perrondeuren per spoor nodig hebben.
De enige optie die ze nu aanhouden is met enkele setjes M7 rijden op lijnen die geschikt zijn gemaakt voor de M5. Of de M7's te verlengen naar 6 delen. Overige mogelijkheden worden als technisch onhaalbaar of onwenselijk gezien. Heb met de hulp van trolly's link de passage kunnen vinden uit officiële bron:

Afbeelding
https://online.ibabs.eu/ibabsapi/public ... =100029841

De keuze voor dat halflange materieel wordt steeds onbegrijpelijker. :N
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

En dan zijn/worden de beveiligingsaanpassingen op de Oostlijn om gekoppelde M7’s te kunnen rijden ook nutteloos. Als ik het zo lees wordt de verlengde M7 precies even lang als een M5.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Kom kom, de M7 rijdt nog niet, en de verlengde M7 al helemáál niet. Tot het zover is kan er nog best een paar keer van koers veranderd worden, en een paar meter extra ruimte zit in elk geval niet in de weg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik snap het probleem niet zo goed.

Een enkele M7 kan prima halteren langs perrondeuren, omdat de deurafstanden gelijk zijn aan de M5.

Alleen als je gekoppeld wilt gaan rijden kan dat niet vanwege de verspringing. Dit is echter op te lossen door de M7 permanent te verlengen.

En zolang die perrondeuren er nog niet zijn, kun je de M7's probleemloos aan elkaar koppelen (mits de perrons lang genoeg zijn; zie CS).

En daarmee blijft het (vermeende) voordeel van halflang materieel gewoon gelden: minder stroomverbruik door onbenutte capaciteit op 'dunnere' lijnen.

Die 'dunnere' lijnen zullen er vooral zijn als men voor de toekomst (2025+) kiest voor een vervlochten netwerk. Mocht men echter overgaan op een ontvlochten net, dan ligt een permanente verlenging van de M7's voor de hand.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

We gaan het zien of de kosten van bespaard stroomverbruik uiteindelijk in verhouding staan tot de rest. Het klinkt alleen als veel gedoe.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik kan me zo voorstellen dat als na 2025 wordt gekozen voor een vervlochten variant (bijvoorbeeld die variant met de Gaasperplaspendel), je ook wilt kiezen voor een frequentieverhoging van de afzonderlijke lijnen, bijvoorbeeld naar 10 tot 12 keer per uur. Dan krijg je op de samenlooptrajecten hogere totaalfrequenties (20 tot 24 keer per uur) dan in een ontvlochten variant, waar in de documenten die ik er tot nu toe over heb gezien wordt gesproken over een frequentie van 12 tot 15 keer per uur.

Capaciteit op het netwerk is het product van frequentie en capaciteit per voertuig. Met andere woorden: de capaciteit van het netwerk blijft (min of meer) gelijk als je met langere treinen een lagere frequentie gaat rijden, of met kortere treinen een hogere frequentie.

Maar omdat de VRA nog steeds geen ei heeft gelegd over vervlechten (waar de voorkeur naar uit lijkt te gaan vanuit de VRA zelf) of ontvlechten (zoals GVB eigenlijk al sinds de Metronetstudie 2007 wil), is de keuze voor 'flexibel' materieel dat zowel in kortere als in langere samenstellingen kan rijden op zich te begrijpen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik vraag me stiekem af wat er met de nieuwe omroepstem is gebeurd. Was toch alleen een kwestie van opnieuw monteren? (A)
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

rooddolfijn schreef:Totaal iets anders: keert lijn 54 in Gein op zichzelf of op lijn 50? Ik was gister namelijk op station Holendrecht en zag treinstel 115/116 als de 54 naar Gein rijden en later als lijn 50 naar de Isolatorweg.
De lijnen 50 en 54 keren op Gein altijd op zichzelf en hebben buiten de spits ieder hun eigen perronspoor (in de spits wordt een lange kering via het opstelterrein gemaakt). Maar aangezien opstelterrein Gein ook een remise voor beide lijnen is kan er best wat geschoven/uitgewisseld worden als dat beter uitkomt omdat er bijvoorbeeld een stel in dienst komt en er geen spoor vrij is.
We kunnen er niet meer Onderuit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten