De Stadsregio (nu Vervoerregio) samen met GVB Activa BV zijn wel vaker van mening dat GVB Exploitatie het met minder materieel af zou moeten kunnen dan de praktijk uitwijst. En dan maakt het niet uit of het over metro's of trams gaat. Maar in dit geval speelt er wel nog iets anders mee.
Op papier zijn de 44 stellen van de serie M2/M3 vervangen door 23 stellen van de serie M5. Hierbij werd alleen vergeten dat bij de serie M2/M3 makkelijk een stel afgehaald kon worden bij defecten, maar bij de M5 het hele stel direct aan de kant staat. Ook is vergeten dat al jaren er grote tekorten op de ringlijn waren met de serie M4. Om het geheel nog wat krapper te maken vond de Stadsregio dat hier al teveel lucht in zat (op papier), en dat met 5 extra stellen er genoeg voor het huidige net plus de Noord/Zuidlijn moest zijn.
Daarnaast speelde mee dat het GVB bij nader inzien niet dolgelukkig was met zulke lange stellen. 's Avonds laat en in het weekend is deze lengte niet nodig, wat meer bakkilometers en meer stroomverbruik betekent. Zodoende werd bedacht halflange stellen van de serie M7 te willen bestellen. Helaas lijkt het tot nu toe niet verder dan dat idee gekomen te zijn, en merken wat het effect is van een tekort aan materieel.
Helaas staat dit probleem bij de metro niet op zichzelf. Ook bij de tram speelt het probleem van materieeltekorten al jaren. Hierbij wordt door de Vervoerregio en GVB Activa BV standaard alleen maar gerekend met het benodigde aantal voertuigen voor de standaard dienst, zonder evenementen en zonder omleidingen. Als onderhoudsreserve wordt slechts gerekend met een standaard reserve dat door vrijwel geen enkel railbedrijf in Nederland gehaald wordt. Dit is ook alleen voor het dagelijks onderhoud plus een kleine 'botsreserve'. Groot onderhoud en grote schades zijn niet meegerekend. Tenslotte vergeet men ook mee te rekenen dat de vervoersvraag nog wel eens kan groeien en het verkeer steeds drukker wordt met langere rijtijden als gevolg, beide met als conclusie dat er 'opeens' meer materieel nodig is.
Het GVB is verplicht een dienstregeling te maken die voldoet aan de vervoersvraag. Als er bijna geen omleidingen zijn en weinig defecten/schades is er net voldoende materieel beschikbaar. Helaas is dit meestal niet het geval, waardoor het op het metronet met te korte metro's rond gereden wordt, en er bij de tram vrijwel dagelijks enkele diensten uitvallen.
Om deze klaagzang af te maken vallen er ook regelmatig diensten uit bij de bus, maar hier niet door materieel-, maar personeelsgebrek.