n-evo schreef:Toevallig ook vanochtend gespot. Voor de liefhebber een fotootje:
Wat wel weer opvalt is dat GVB geen kaas heeft gegeten van kleuren consequent doorvoeren.
Op ieder type kaart, koersrol of display wordt weer een andere tint gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon een tint te kiezen en die kleurcode vast te leggen in de huisstijl?
Poging tot verbetering - knutselwerkje in Paint, want het gaat me vooral om het idee:
Ik heb het scherm (verhouding is obv bovenstaande foto zo te zien 4:1) opgedeeld in 6 kolommen bij 3 regels. De eerste kolom is voor het lijnnummer, dat enigszins van de kantlijn af wordt getoond, zodat er een witruimte overblijft. De kolommen 2 t/m 5 tonen de bestemming; de 6e kolom de (verwachte) relatieve aankomsttijd.
Alle drie de regels worden gebruikt; om de eerstvolgende trein extra te benadrukken zou je deze regel met een zwart lettertype kunnen accentueren en de overige regels met grijs kunnen weergeven (hetzelfde zou je met de lijnnummers kunnen doen door de kleurverzadiging wat lager in te stellen - niet op bovenstaand knutselwerkje getoond).
Geen alternerende kleurenbanden (zo Office 2007), maar een egale grijze achtergrond met dunne grijze randen om de regels visueel van elkaar te onderscheiden. Gebruik maken van het Profilelettertype dat ook op alle overige borden op de stations al wordt gebruikt.
Op het bord op de foto hierboven wordt bij aankomst de treinlengte weergegeven. Met de huidige M5's wellicht wat misleidend, omdat die vrijwel het hele perron dekken. Misschien dat het informatiever is om aan te geven of een trein langs het hele perron gaat stoppen of slechts op een deel daarvan, en in het laatste geval waar de trein dan zal stoppen. Bij voorkeur wordt dat dan 2 minuten voor aankomst al aangegeven.