Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je hebt nota bene een hele rol ammelemiemielejum daarvoor/daartegen!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

-o-

Helpt niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Moet je er ook wel een hoedje van vouwen, de magische krachten van aluminium werken natuurlijk niet als het nog op een rol zit.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ow. Ik dacht dat het aardstralen waren. Die interfereren kennelijk met de derde rail, waardoor iedere metroreiziger in Amsterdam spontaan last krijgt van sarcastische aanvallen en tegendraadsheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Daar heb ik gelukkig nooit last van. Is dat aluspul nog ergens goed voor (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Heren.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

https://www.parool.nl/opinie/-trams-moe ... ~a4525328/

Parmentier pleitte via hetzelfde platform een paar maanden terug overigens ook al voor dezelfde vervanging. Enige verschil met toen lijkt te zijn dat 'ie nu voor dubbeldekkers pleit.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Dan snapt hij nog steeds niet dat het inpassen van bussen in de binnenstad een stuk moeilijker is dan het inpassen van trams. Daarnaast verbruiken de bussen ook een stuk meer energie. Overigens, er bestaan nog geen elektrische dubbeldekkers.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In zo'n Londense New Routemaster gaan ook maar 87 passagiers. Je hebt dus voor iedere tram meer dan twee dubbeldekkers nodig. Dat betekent meer voertuigen op de weg en meer personeel.

Enige wat ik wel gemerkt heb dat sommige stukken inderdaad snel lijken te verzakken. Volgens mij is de trambaan op de Plesmanlaan (lijn 2) niet heel erg lang geleden vervangen omdat de rails verzakt was en trams vrij hevig schudden. Zat toevallig laatst dat stukje in de 2 en het viel gelijk op dat de tram weer schommelde.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 30 okt 2017, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Meneer Detmar heeft er ook zin in.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Doortrekking NZL zie ik op middellange termijn nog wel gebeuren. De OWL daarentegen? Ik las ergens dat de bouwtijd van deze lijn minimaal 15 jaar zal zijn. Kosten meer dan € 7 miljard. :shock:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Tsja, ik las ook weleens ergens iets. Metro's bouwen kost duur. Dus als je toch een berg poen over de balk gooit, dan bij voorkeur zó, dat het rendement niet al te beroerd is. En wat dat betreft lijkt een complete OWL mij een betere investering dan de NZL doortrekken naar Schiphol. Dat omdat die eerste een veel bredere ontsluitende functie heeft, waardoor de stad dus echt ontlast wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is ook niet geheel onbelangrijk op welk termijn je die extra ontsluiting nodig hebt. De N/Z-lijn is eenvoudiger en sneller door te trekken dan een compleet nieuwe O/W-lijn die écht niet voor 2035 rijdt.

Een verlengde N/Z-lijn hoeft een O/W-lijn niet uit te sluiten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Maar het doortrekken van de NZL naar Schiphol kost wel geld wat dan niet voor de OWL gebruikt kan worden. En het geven van geld aan een verlenging van de NZL door de overheid kan als argument gebruikt worden geen geld te geven aan de OWL (want er is al een metro naar Schiphol).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef:Tsja, ik las ook weleens ergens iets'.
Ik hoop het voor je, dat je ook weleens ergens iets leest..... :D

Dit dus, pas te lezenna registratie helaas:
https://fd.nl/economie-politiek/1208548 ... stwestlijn

Amsterdamse vervoerder schat kosten Oostwestlijn op €7 mrd

Een metroverbinding tussen het oosten en het westen van Amsterdam gaat tussen de €7 mrd en €7,7 mrd kosten. Bovendien zijn andere grote investeringen in de infrastructuur nodig vanwege de groei van de hoofdstad. Dat heeft bestuursvoorzitter Alexandra van Huffelen van het openbaar vervoerbedrijf GVB gezegd in een interview in NRC Handelsblad.
De gewenste nieuwe Oostwestlijn, met een lengte van 18,8 kilometer, rijdt als het aan het GVB ligt straks van IJburg via de Prinsengracht en de Overtoom naar een eventuele nieuwe terminal van luchthaven Schiphol. Daarnaast moet er een kleine metrolijn komen tussen het Centraal Station en het Amsterdamse havengebied, en moet de Noordzuidlijn worden doorgetrokken naar Schiphol. (.........)

(Fd.nl)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Dat weten we toch al lang? We hebben allemaal dezelfde planstudies voorbij zien komen. _O-
Suus schreef:Maar het doortrekken van de NZL naar Schiphol kost wel geld wat dan niet voor de OWL gebruikt kan worden. En het geven van geld aan een verlenging van de NZL door de overheid kan als argument gebruikt worden geen geld te geven aan de OWL (want er is al een metro naar Schiphol).
Als die O/W-lijn er alleen moet komen omwille van ontsluiting van Schiphol geef ik ze groot gelijk. :wink:
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik mag ook hopen dat een Oost/Westlijn voor een breder publiek wordt aangelegd dan alleen reizenden tussen Schiphol en de hoofdstad. Is het je om het laatste te doen, dan kun je inderdaad beter investeren in verlenging van de Noord/Zuidlijn.

Alhoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van het nut, lijkt mij dit wel de meest kansrijke uitbreiding. Den Haag zal hier eerder de portemonnee voor trekken want Schiphol. Het is ook politiek relatief risico-arm: je hoeft niet midden in een stad te gaan graven. Tot slot wordt de vervoerswaarde van de Noord/Zuidlijn er groter mee, waarmee je eventuele critici dat de lijn in zijn huidige vorm niet brengt wat ooit beloofd werd weer de mond kunt snoeren.

Waarmee ik maar wil aangeven dat nieuwe metrolijnen vooral omwille van politieke motieven worden aangelegd en niet zozeer het resultaat zijn van zuiver rationele afwegingen. In het laatste geval waag ik namelijk te betwijfelen of Amsterdam ooit een metro had gekregen.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik herinner me nog het promotiefilmpje van 1996 https://youtu.be/6YWu2E54YTs over de plannen voor de NZL als voorzetje voor het referendum van 1997. (Ja, ik heb toen tegen de NZL gestemd) Geraamde kosten toen 1,5 miljard GULDEN. In 2005 zouden we met de metro van Noord naar Zuid kunnen reizen. Afijn, met de wetenschap van nu......... :shock:

NZL grotendeels bovengronds doortrekken naar Schiphol, zal uiteindelijk wel gerealiseerd worden. Maar een OWL onder de hele stad door? Ik vraag me het af. :?:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Waarmee ik maar wil aangeven dat nieuwe metrolijnen vooral omwille van politieke motieven worden aangelegd en niet zozeer het resultaat zijn van zuiver rationele afwegingen. In het laatste geval waag ik namelijk te betwijfelen of Amsterdam ooit een metro had gekregen.
Amsterdam is veruit de de economische power house van het land. Een hoofdstad die onbereikbaar en daarmee onaantrekkelijk wordt voor bedrijven zou ook voor Den Haag een erg slechte zaak zijn. Zie bijvoorbeeld Antwerpen waar het mobiliteitsprobleem dusdanig groot is dat bedrijven er wegtrekken of dit overwegen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

fred1954 schreef:Ik herinner me nog het promotiefilmpje van 1996 https://youtu.be/6YWu2E54YTs over de plannen voor de NZL als voorzetje voor het referendum van 1997. (Ja, ik heb toen tegen de NZL gestemd) Geraamde kosten toen 1,5 miljard GULDEN. In 2005 zouden we met de metro van Noord naar Zuid kunnen reizen. Afijn, met de wetenschap van nu......... :shock:
Ik heb toentertijd vóór gestemd. Alleen vertelde men er toen niet bij dat de raming wat aan de lage kant was en de risico's volledig bij de stad lagen....

Achteraf gezien...had voor het geld dat de NZ-lijn heeft gekost toch heel wat meer voor het Amsterdamse OV gedaan kunnen worden dan een enkel metrolijntje met 8 stations...
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

paolie schreef:
Achteraf gezien...had voor het geld dat de NZ-lijn heeft gekost toch heel wat meer voor het Amsterdamse OV gedaan kunnen worden dan een enkel metrolijntje met 8 stations...
DAAROM was ik tegen het plan. Met 1,5 miljard gulden had je in theorie het hele tram- en busnet incl. infra naar een hoger plan kunnen tillen.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Ik woonde toen in Noord, misschien speelde dat mee ;-)
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dan kan ik me er iets bij voorstellen....in, maar ook vóór die tijd bungelde Noord er m.i. een beetje bij.....nu is het stadsdeel booming, misschien wel mede door de komst van de NZL.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Met 1,5 miljard gulden had je in theorie het hele tram- en busnet incl. infra naar een hoger plan kunnen tillen.
Had gekund. Maar zou niet gebeurd zijn. Dit soort bedragen wordt niet uitgetrokken voor een integrale aanpak die in de breedte verbeteringen geven, maar wel voor herkenbare sexy projecten zoals een metrolijn. Ik geloof daarom ook niet in het credo dat je elk dubbeltje maar één keer uit kan geven, ofwel dat de ene overheidsuitgave per definitie ten koste gaat van de andere.

Van investeringen in langetermijnprojecten als een metro wordt het werkelijke rendement soms pas na decennia merkbaar, zowel in leefbaarheid als in economische waarde. Die extreem lange terugverdientijd maakt het verleidelijk voor de goedkope optie te kiezen (sneltram, fancy bus, doorgetrokken NZL) maar daarbij wordt aan het uiteindelijke rendement van de hogere investering in een project als een OWL voorbijgegaan. Begrijpelijk uiteraard, maar wel doodzonde.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Trolly, ben ik met je eens......Den Haag had nooit met zoveel geld bijgesprongen alleen maar om het bestaande ov -net op te waarderen.......
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten