Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik snap wel dat ze nu die lus aanleggen. Ze willen hem afhebben voordat lente 2019 het Stationsplein er enkele dagen uitgaat. Als je nu tweerichtingtrams bestelt heb je die dan nog niet binnen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maar om dat ding aan te leggen moet je lijn 26 ook een paar keer stremmen lijkt me.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee hoor. De nieuwe lus bij Winkelcentrum Osdorp is ook aangelegd zonder het tramverkeer te onderbreken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Pinnen in de tram of bus. Een geweldige uitvinding, die geheel door de pro-actieve houding van het vervoersbedrijf een enorme verbetering heeft betekend voor de veiligheid en de dienstverlening naar de reizigers toe. Met deze buitengewone verbetering zal reizen vanaf heden nooit meer hetzelfde zijn!Suus schreef:En Vinny, wat is jouw keuze voor beste GVB-innovatie van het jaar?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah, dank!Suus schreef:Dat is de vervanging van de Riekerpolderexpress, nu nog gereden door Jan de Wit.
Er zijn inmidddels een aantal ex-Almere Citaro’s aangekomen bij Garage West
Fijn dat ze opschieten met die IJ-zijdelus, best bestede zevenmiljoen euro in tijden. Dat rondje over t stationsplein is zo tijdrovend en storingsgevoeling dat t me niks zou verbazen als de 26 straks vaker achter dan voor het Centraal keert, en ze het uiteindelijk maar opgeven en de noodlus het vaste eindpunt wordt.
Het zal inderdaad wel gedaan zijn met de calamiteitenlusjes als er meer tweerichtingtrams komen. Sterker nog, als het GVB met de Urbosjes de smaak te pakken krijgt kan dit wel eens de laatste keerlus zijn die er in Amsterdam wordt aangelegd
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar lijkt het ontwerp me helemaal niet geschikt voor. Erg veel ruimte voor een halte gaat er niet zijn - de enige logische plek die ik aan de hand van de tekening kan bedenken is naast het (drukke) fietspad. De opstelruimte is bovendien beperkt, terwijl er op het voorplein na introductie van het nieuwe lijnennet komend jaar in principe ruimte ontstaat om lijn 26 langs twee sporen af te handelen (het aantal + de frequentie van de overgebleven Damraklijnen 4, 14 en 24 is nou niet zodanig dat die ieder hun eigen spoor nodig hebben). Overstappen op het overige tramnet worden er lastiger mee en het creëert grotere voetgangersstromen door de Oosttunnel, die daar de komende jaren nog niet op berekend is. Bovendien lijkt mij een permanente situatie waarbij de IJtram het verkeer van en naar de De Ruytertunnel kruist nou ook niet wenselijk voor de verkeersdoorstroming en -veiligheid. Nee, deze oplossing is echt alleen geschikt voor wat de naam al aangeeft: calamiteiten.Caffer schreef:Fijn dat ze opschieten met die IJ-zijdelus, best bestede zevenmiljoen euro in tijden. Dat rondje over t stationsplein is zo tijdrovend en storingsgevoeling dat t me niks zou verbazen als de 26 straks vaker achter dan voor het Centraal keert, en ze het uiteindelijk maar opgeven en de noodlus het vaste eindpunt wordt.
Dat rijden via deze lus korter zal zijn dan via de tijdrovende lus die nu gemaakt wordt is waar. Maar daar zou in een verdere toekomst wellicht een mouw aan te passen zijn met tweerichtingtrams: die zouden prima aan het voorplein kunnen stoppen en dan weer terug kunnen steken.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat heet planning. En die 15G-trams stromen als het goed is in 2019 in.tsov schreef:Ik snap wel dat ze nu die lus aanleggen. Ze willen hem afhebben voordat lente 2019 het Stationsplein er enkele dagen uitgaat. Als je nu tweerichtingtrams bestelt heb je die dan nog niet binnen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De realisatie van de keerlus staat nu al onder tijdsdruk, want moet wel op tijd af zijn om geen vertragingen bij project De Entree, dan wel een buitendienststelling van de hele IJtramlijn op te leveren. Als je dan ook nog eens een extra afhankelijkheid met betrekking tot nog te leveren materieel gaat inbouwen ben je gewoon dom bezig...
Nee hoor, deze keerlus is een goede zet. Kan zowel eenrichtings- als tweerichtingsmaterieel van gebruik maken. Enige jammere is dat men hier niet (veel) eerder op is gekomen, maar ja: koe en kont.
Nee hoor, deze keerlus is een goede zet. Kan zowel eenrichtings- als tweerichtingsmaterieel van gebruik maken. Enige jammere is dat men hier niet (veel) eerder op is gekomen, maar ja: koe en kont.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een kopeindpunt was door de aard van de weg daar slecht inpasbaar geweest. Dat sowieso. Ik vind het wel raar dat er helemaal niet vooruit wordt gekeken naar instroom van tweerichtingstrams. Ook op het vernieuwde stationsplein komt naar mijn weten niet direct een kopeindpunt terug voor de 26 en blijft deze die gigantische lus rondom het water maken.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 28 dec 2017, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben er juist erg blij om. De ervaring in Amsterdam leert dat als ze dat wel zouden doen de materieellevering vertraging oploopt, maar de aanleg van de kopeindpunten gewoon door was gegaan (ander potje geld, andere verantwoordelijke instantie). Daar komt men dan vrij kort van tevoren achter waardoor de enige mogelijkheid is om de betreffende lijn dan maar voor een jaar op te heffen. Het GVB communiceert deze opheffing dan twee weken nadat hij is ingegaan.
Laatst gewijzigd door IC140 op do 28 dec 2017, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heeft iemand een idee wat er gaande is bij de ingang van de koninklijke wachtkamer van het centraal station?
2 van de 3 ingangen zijn vervangen door grote glazen wanden. Er hangt nu nog oranje plastic voor.
Is dit een slinkse salami tactiek om de luifels ook van glas te maken (om ze te verbinden met een luifel boven de hellingbanen)?
2 van de 3 ingangen zijn vervangen door grote glazen wanden. Er hangt nu nog oranje plastic voor.
Is dit een slinkse salami tactiek om de luifels ook van glas te maken (om ze te verbinden met een luifel boven de hellingbanen)?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik stel de lus ook zeker niet als alternatief voor. Bedoelde meer dat het me niks zou verbazen als het GVB 'uit pure ellende' de dramatische situatie op het stationsplein maar oplost door een 'modern nieuw eindpunt met IJzicht' in gebruik te nemen (Verbetering van het jaar 2018). Vanuit de exploitant gezien wegen de slechtere overstap en hinder voor het verkeer waarschijnlijk niet op tegen de vertragingen die de mensen en tourincars op het stationsplein veroorzaken, en de beperkte opstelruimte wordt pas echt een punt als er in dubbeltractie gereden gaat worden.Alargule schreef:Daar lijkt het ontwerp me helemaal niet geschikt voor. Erg veel ruimte voor een halte gaat er niet zijn - de enige logische plek die ik aan de hand van de tekening kan bedenken is naast het (drukke) fietspad. De opstelruimte is bovendien beperkt, terwijl er op het voorplein na introductie van het nieuwe lijnennet komend jaar in principe ruimte ontstaat om lijn 26 langs twee sporen af te handelen (het aantal + de frequentie van de overgebleven Damraklijnen 4, 14 en 24 is nou niet zodanig dat die ieder hun eigen spoor nodig hebben). Overstappen op het overige tramnet worden er lastiger mee en het creëert grotere voetgangersstromen door de Oosttunnel, die daar de komende jaren nog niet op berekend is. Bovendien lijkt mij een permanente situatie waarbij de IJtram het verkeer van en naar de De Ruytertunnel kruist nou ook niet wenselijk voor de verkeersdoorstroming en -veiligheid. Nee, deze oplossing is echt alleen geschikt voor wat de naam al aangeeft: calamiteiten.
Dat rijden via deze lus korter zal zijn dan via de tijdrovende lus die nu gemaakt wordt is waar. Maar daar zou in een verdere toekomst wellicht een mouw aan te passen zijn met tweerichtingtrams: die zouden prima aan het voorplein kunnen stoppen en dan weer terug kunnen steken.
De enige daadwerkelijke oplossing is zoals je zegt een kopeindpunt op het stationsplein, en dan liefst met sporen die achter het perron aantakken aan de lus zodat als er dan onverhoopt eens éénrichtingwagens op de 26 moeten rijden die alsnog van de lus gebruik kunnen maken. Er staat me trouwens iets van bij dat een kopeindpunt een paar jaar terug ook de voorwaarde was om dubbeltractie op de 26 toe te staan, omdat de gemeente de lange trams niet over het hele plein wilde hebben.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een kopeindpunt is niet voorzien, maar lijkt mij heel eenvoudig in te passen:
(er zitten vast meer haken en ogen aan dan ik nu denk, maar ik ben dan ook geen spoorbouwer)
(er zitten vast meer haken en ogen aan dan ik nu denk, maar ik ben dan ook geen spoorbouwer)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan blijft de hamvraag: waarom niet? Je weet dat er in 2019 tweerichtingstrams gaan instromen en dat de 26 in dubbeltractie gaat rijden. Van wat ik hier heb begrepen gaat dat niet gemengd met Combino's en 15G-trams gebeuren, maar louter met 15-trams. Dan zorg je er toch voor dat alles gelijk klaar is?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In dit geval zou ik ook zeggen: als je de oostelijke keerlussen toch gaat vervangen, bouw het dan meteen zodanig uit dat je de IJtram ook via kopsporen kunt laten keren. De inpassing is mogelijk; de extra investering minimaal.
Maar men zal geen moverende redenen hebben. Ik denk dat dat tweerichtingsmaterieel op de IJtram vooral handig is voor de geplande verlenging naar de nieuw op te spuiten woonwijken van IJburg. Hoef je daar geen keerlus in te passen en kun je mooi verdichten.
Maar men zal geen moverende redenen hebben. Ik denk dat dat tweerichtingsmaterieel op de IJtram vooral handig is voor de geplande verlenging naar de nieuw op te spuiten woonwijken van IJburg. Hoef je daar geen keerlus in te passen en kun je mooi verdichten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Typisch. In deAlargule schreef:Maar men zal geen moverende redenen hebben.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben op zich goed ingelezen op dit soort rapporten, maar deze zegt me even niets. Heb je een link?n-evo schreef:[...] VRA-rapporten over de IJ-tram [...]
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De documenten stonden hier op de oude SRA-website:
https://www.vervoerregio.nl/pagina/2016 ... ijtrambaan
Zijn nu pleitos. Enige wat nu nog over het onderwerp staat is:
Toevoeging: ik heb lopen Googelen voor je maar kan het niet meer terugvinden. Het waren volgens mij PDF'jes met daarin de conclusies van het reizigersonderzoek hoe "wij" en de SRA dachten dat de IJtram verbeterd kon worden. Kan ook zijn dat het gewoon een lap tekst op de website zelf was trouwens. Durf dat niet helemaal met zekerheid meer te zeggen.
https://www.vervoerregio.nl/pagina/2016 ... ijtrambaan
Zijn nu pleitos. Enige wat nu nog over het onderwerp staat is:
Dat kan alleen van alles zijn. :')Oplossingen zijn onder andere het aanpassen van de keerlus bij Oostzijde Busstation CS (Ruijterkade)
Toevoeging: ik heb lopen Googelen voor je maar kan het niet meer terugvinden. Het waren volgens mij PDF'jes met daarin de conclusies van het reizigersonderzoek hoe "wij" en de SRA dachten dat de IJtram verbeterd kon worden. Kan ook zijn dat het gewoon een lap tekst op de website zelf was trouwens. Durf dat niet helemaal met zekerheid meer te zeggen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah, ik snap de verwarring al. Daarmee wordt natuurlijk gedoeld op de aanleg van de calamiteitenlus. Die komt immers aan de oostzijde van het busstation CS aan de De Ruijterkade te liggen. Het staat er alleen wat ongelukkig geformuleerd ('aanpassing' ipv 'aanleg').
Voor aanpassingen aan de bestaande keersituatie kom ik geen documenten tegen - ook niet in de Investeringsagenda of de Monitor Investeringsagenda. De IJtram wordt daar wel genoemd, maar echt concrete maatregelen staan er niet in.
Voor aanpassingen aan de bestaande keersituatie kom ik geen documenten tegen - ook niet in de Investeringsagenda of de Monitor Investeringsagenda. De IJtram wordt daar wel genoemd, maar echt concrete maatregelen staan er niet in.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat zou goed kunnen. Ik meen dat er ook echt gesproken werd over de tijdrovende lus bij CS, maar goed misschien haal ik inderdaad dingen door elkaar. :')
Het is natuurlijk wel erg Amsterdams om met tweerichtingtrams gewoon stug zo'n lus te blijven rijden. Tram 5 doet het immers ook al sinds 1990 bij CS. Waarom zou de 26 anders zijn? Domme gedachte ook van mij.
Het is natuurlijk wel erg Amsterdams om met tweerichtingtrams gewoon stug zo'n lus te blijven rijden. Tram 5 doet het immers ook al sinds 1990 bij CS. Waarom zou de 26 anders zijn? Domme gedachte ook van mij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor lijn 5 is dat natuurlijk prima: de tweerichtingtrams zijn vooral bedoeld voor de Amstelveenlijn, waar de tram ook moet kunnen stoppen aan de haltes met een middenperron. Die zijn weer als zodanig ontworpen omdat ze ongelijkvloers liggen, en hiermee een extra trap of lift uitgespaard kon worden. Het moest natuurlijk wel allemaal cheap ass. Mooi meegenomen was de beperkte ruimte die het keerpunt bij Amstelveen Binnenhof/Stadshart hiermee inneemt. Kopmaken bij CS zou daarentegen een stuk lastiger zijn omdat er dan aparte sporen aangelegd hadden moeten worden, speciaal voor lijn 5. Daar was en is niet echt de ruimte voor aanwezig.
Maar bij lijn 26 zou het in de toekomst prima kunnen. Van de overblijvende Damraklijnen worden de frequenties volgens het Vervoerplan 2018 van GVB het hoogst voor lijn 14, die in de middagspits iedere 6 minuten zal gaan rijden. De frequenties voor de lijnen 4 en 24 wordt nooit hoger dan iedere 10 minuten. Lijn 26 moet in de ochtendspits iedere 3,5 minuut gaan rijden.
Reserveer de noordelijke twee sporen van de oostelijke keerlus dus exclusief voor lijn 26, zodat deze hier kan kopmaken. Lijn 14 krijgt een eigen spoor en de lijnen 4 en 24 stoppen aan hetzelfde spoor. Problem solved.
Maar bij lijn 26 zou het in de toekomst prima kunnen. Van de overblijvende Damraklijnen worden de frequenties volgens het Vervoerplan 2018 van GVB het hoogst voor lijn 14, die in de middagspits iedere 6 minuten zal gaan rijden. De frequenties voor de lijnen 4 en 24 wordt nooit hoger dan iedere 10 minuten. Lijn 26 moet in de ochtendspits iedere 3,5 minuut gaan rijden.
Reserveer de noordelijke twee sporen van de oostelijke keerlus dus exclusief voor lijn 26, zodat deze hier kan kopmaken. Lijn 14 krijgt een eigen spoor en de lijnen 4 en 24 stoppen aan hetzelfde spoor. Problem solved.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gelukkig is dat probleem opgelost per juli volgend jaar, als lijn 5 naar de van Hallstraat rijdt. Hoeven ze daar geen hoofdbrekens meer te hebben over een kopspoor op CS tbv lijn 5. Buiten dat, snap ik de keus voor het nieuwe eindpunt van lijn 5 nog steeds niet. Of all places: Westerpark?Alargule schreef:Mooi meegenomen was de beperkte ruimte die het keerpunt bij Amstelveen Binnenhof/Stadshart hiermee inneemt. Kopmaken bij CS zou daarentegen een stuk lastiger zijn omdat er dan aparte sporen aangelegd hadden moeten worden, speciaal voor lijn 5. Daar was en is niet echt de ruimte voor aanwezig.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In het kader van: de 5 mag straks overal heen, behalve CS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, stel je voor dat Amstelveen in ieder geval nog door middel van één lijn rechtstreeks met het CS verbonden zou zijn, dat moeten we niet willen met zijn allen, toch? :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou eigenlijk niet zo goed weten waarom je als Amstelvener per se heel Amsterdam wilt doorkruisen naar CS en al helemaal niet per tram. Er is kennelijk iets heel speciaals aan de CS experience i.c.m. zo'n 50-minuten-durende tramrit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten