Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door STF »

hauptbahnhof schreef:Maar dit geldt dus alleen voor de tweede tram? Aangezien deur 1 bij de eerste tram nog steeds geen uitstapdeur is.
Ja ik had het uitsluitend over de deurconfiguraties van de achterste tram.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

@Haupbahnhof: Zuid heeft geen bestemmingsomroepen. -o-
En iemand zag mij daar al rondkijken om het aan iemand te vragen, dus dat ging prima. Maar een "Deze trein gaat naar Isolatorweg" is geen overbodige luxe.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Het viel mij onlangs op dat het omroepen van bestemmingen sporadisch werkt op bijvoorbeeld station Heemstestraat. Ook rijden er regelmatig CAFs rond met defecte koersrollen. Mee eens dat het erg irritant is dat er geen bestemmingen op de zijkanten van de metro's staan.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:Het viel mij onlangs op dat het omroepen van bestemmingen sporadisch werkt op bijvoorbeeld station Heemstestraat. Ook rijden er regelmatig CAFs rond met defecte koersrollen. Mee eens dat het erg irritant is dat er geen bestemmingen op de zijkanten van de metro's staan.
Naja, als je een vast traject reist maakt een halte als Heemstedestraat of Sloterdijk niet zoveel uit, aangezien de keuze bestaat uit lijn 50 of lijn 50.
Maar op het noorderperron van station Zuid heb je dan de keuze uit lijn 50 of lijn 51.
Als hij er al staat en het eerste digitale display hebben ze een half perron verder opgehangen...
Heb de klantenservice er ook een mailtje over gestuurd, maar volgensmij kwam er weer zo'n standaardreactie op terug...
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Gaat er meer om dat het de ene keer wel gebeurd en de andere keer weer niet. Het systeem is er gewoon dus waarom het sporadische gebruik? Stand van de maan of zo? :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Ik heb ook wel eens over metrostation Zuid geklaagd, maar de reactie was dat er aan het station geen investeringen meer gedaan worden totdat de verbouwing begint. Tja...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Ik heb ook wel eens over metrostation Zuid geklaagd, maar de reactie was dat er aan het station geen investeringen meer gedaan worden totdat de verbouwing begint. Tja...
Geen investeringen/ Behalve het verleggen/verbouwen van de halte van tram 5.

Ik vind het sowieso toch wel een mislukking. Het is een vrij druk station, maar de voorzieningen op het perron zijn ruim onder de maat.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Ik vind het sowieso toch wel een mislukking. Het is een vrij druk station, maar de voorzieningen op het perron zijn ruim onder de maat.
Het ontbreken van een overkapping op Zuid heb ik iig nooit gegrepen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Alle stations van de Amstelveenlijn zijn zonder overkapping gebouwd om zo geld te besparen. Dat was ook bij de meeste stations van de Ringlijn de bedoeling. Daar bleef wel wat geld over waarna men nog wat overkappingen heeft gebouwd, waaronder op het metroperron van Station RAI, maar daarna was de koek echt op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
VIRM schreef:Ik vind het sowieso toch wel een mislukking. Het is een vrij druk station, maar de voorzieningen op het perron zijn ruim onder de maat.
Het ontbreken van een overkapping op Zuid heb ik iig nooit gegrepen.
Ik vind dat naast de reinsinformatie (omroep over bestemming en de verkeerd geplaatste digitale displays) ook echt verbazingwekkend. Volgensmij heeft ook ieder metrostation in Amsterdam een overkapping (of plafond in het geval van de tunnel :P) behalve Zuid, terwijl het toch een redelijk druk metrostation is. Als het regent, zie je dus dat mensen of massaal bij de trap blijven staan, of in een van de paar abri's schuilen.
Daarnaast vind ik het ook maf dat er geen goede overstapmogelijkheid is van het ene perron naar het andere perron zonder door de OV-chippoortjes te moeten. Da's niet echt reizigersvriendelijk.
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Alle stations van de Amstelveenlijn zijn zonder overkapping gebouwd om zo geld te besparen. Dat was ook bij de meeste stations van de Ringlijn de bedoeling. Daar bleef wel wat geld over waarna men nog wat overkappingen heeft gebouwd, waaronder op het metroperron van Station RAI, maar daarna was de koek echt op.
Na 1997 heeft de stad nooit meer inkomsten gehad?
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Alle stations van de Amstelveenlijn zijn zonder overkapping gebouwd om zo geld te besparen. Dat was ook bij de meeste stations van de Ringlijn de bedoeling. Daar bleef wel wat geld over waarna men nog wat overkappingen heeft gebouwd, waaronder op het metroperron van Station RAI, maar daarna was de koek echt op.
Je hebt sowieso op ieder station op de Amstelveenlijn wel een paar abri's, toch?
Een kleine overkapping zou bij De Boelelaan/VU richting station Zuid wel handig zijn, gelet op de grote stroom reizigers die daar komen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Suus »

Je zal lang zoeken naar een opkapping op Spaklerweg of Overamstel, dat is er niet.

Na 1997 is er jarenlang geen geld geweest voor de metro, we mogen van geluk spreken dat de roltrappen maar relatief kort kapot zijn geweest (een jaar of twee...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Na 1997 is er jarenlang geen geld geweest voor de metro, we mogen van geluk spreken dat de roltrappen maar relatief kort kapot zijn geweest (een jaar of twee...)
Kwestie van budgetteren. We zijn inmiddels dik 15 jaar verder.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Tsja, toch een beetje sneu dat dit soort dingen ontbreken bij de metro van een hoofdstad. -o- Een dak lijkt mij geen oerbodige luxe. Als je toch al miljoenen uitgeeft voor de aanleg, kan een bedragje er bovenop voor een overkapping ook wel.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Ardan »

Berlijns model :D
*deuren worden ontgrendeld* 'Metro 51 naar Westwijk'..
Displays in de hal vind ik trouwens ook geen overbodige luxe. Die schermen op CS vind ik erg fijn, dan weet je of je moet rennen of ruuuustig aan naar beneden kunt. Weet iemand of dat iets is dat wordt doorgezet op andere stations?
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

Ardan schreef:Berlijns model :D
*deuren worden ontgrendeld* 'Metro 51 naar Westwijk'..
Displays in de hal vind ik trouwens ook geen overbodige luxe. Die schermen op CS vind ik erg fijn, dan weet je of je moet rennen of ruuuustig aan naar beneden kunt. Weet iemand of dat iets is dat wordt doorgezet op andere stations?
Schermen bij CS? Nog nooit opgevallen; maar waarschijnlijk is dat omdat ik meer bezig ben met kijken of ik de goede kant opga/door de poortjes heenkomen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Edwin »

Het regende gister, dus zat de bus (lijn 21) echt vol en nog steeds wouden er mensen instappen. Ze moesten maar achterin instappen of 10 seconden wachten op de volgende (reed vlak achter een redelijk lege 21), maar sommige bleven maar voor op de deur kloppen. Het was gister een hoog "Ik moet en ik zal met deze bus"-gehalte.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op zo 09 nov 2014, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:Van collega's die vaak op lijn 5 rijden heb ik begrepen dat deur 1 niet van buiten geopend kan worden, en tegenwoordig gaat die deur ook niet meer open als de deuren centraal wordt geopend. Alleen maar positieve berichten dus. *O*
Is dat alleen maar bij de 11G trams of ook bij de 12G trams?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door hauptbahnhof »

Tot nu toe geen 12G-trams met nieuwe deuren dus geen idee, maar ik ga ervanuit dat ze met dezelfde software worden uitgerust. Is met de dubbelkops-combino's en de enkelkops ook hetzelfde.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Displays in de hal vind ik trouwens ook geen overbodige luxe.
In Rotterdam hebben ze dat dus (nagenoeg) overal in de metro. Inderdaad erg handig. Maar ja, Amsterdam en dynamische reizigersinformatie op de haltes/stations gaan niet zo goed samen om de een of andere reden. Net begin jaren '80 hierzo op dat gebied... Dat handjevol digitale zuilen/schermen in de stad doet weinig meer dan hun analoge voorgangers. :X
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #2

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Sinds wanneer heeft Zuid geen bestemmingsafroepen dan? Beide perrons hebben het altijd gehad. Alleen is het een klein speakertje redelijk aan het begin van het perron. Dus echt hard is het niet (je moet er redelijk in de buurt staan om het te horen). Alleen tegenwoordig kom ik niet meer echt vaak daar sinds ik uit Amstelveen weg ben (alleen doorreis).
Ik stap altijd op het perron helemaal voorin de 50 naar Isolatorweg of achterin de 51 naar Westwijk en tot nu toe heb ik hem echt nog nooit gehoord. Kennelijk staat het volume heel erg zacht, en het omgevingslawaai (A10, metro's, treinen, etc.) helpt waarschijnlijk ook niet. Of ze hadden geen zin om het te onderhouden. :P
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 42 gasten