Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Doe mij maar een onbenullig blondje. Het oog wil ook wat, per slot van rekening (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Een onbenullige blonde man dus, problem solved *bus*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat lijkt me strijdig met het beleid. Laten we het afmaken op een onbenullige blonde allochtone lesbiënne.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Liefst zwart en gehandicapt, he.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Het moet natuurlijk ook een alleenstaande moeder zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

...met een splaakgeblek -o-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Met een splaakgeblek.

Edit: oh, wow *bus*
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Een deel van het nieuwe 15G trammaterieel zal in de kleuren van R-Net worden afgeleverd. Dat meldt de website van GVB. Het betreft de trams die op de vernieuwde Amstelveenlijn moeten gaan rijden. Afgaand op de afbeeldingen bij het persbericht wordt het niet het donkergrijze kleurenschema van de Haagse Avenio en de diverse busmaatschappijen, maar een lichter kleurenschema dat verwant is aan dat van de M5 en de vernieuwde M4 metro's.

Het zal mij benieuwen of dit werkt. Als er een tram in de ene kleur nodig is en er is alleen een beschikbaar in de andere, dan heb ik liever een verkeerde tram dan geen tram. Zoals je ook regelmatig RET metro's in het eigen kleurenschema in Den Haag ziet opduiken.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Deze kleurstelling valt in ieder geval beter op in het verkeer, dan die donkergrijze R-net Avenio's in Den Haag.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Afgaand op de afbeeldingen bij het persbericht wordt het niet het donkergrijze kleurenschema van de Haagse Avenio en de diverse busmaatschappijen, maar een lichter kleurenschema dat verwant is aan dat van de M5 en de vernieuwde M4 metro's.
Het was een wens van mij dat ze inderdaad het M5/CAF kleurenschema zouden gebruiken i.p.v. de echte R-NET-look. Op de bussen is het prima maar op de al van zichzelf lompe Avenio's is het echt geen gezicht.

Blijf het design van de 15G erg mooi vinden. :pos: Qua kleurstelling hebben ze nu wel wat weg van de 11/12G trams in de jaren '90:

Afbeelding
fred1954 schreef:Deze kleurstelling valt in ieder geval beter op in het verkeer, dan die donkergrijze R-net Avenio's in Den Haag.
Tja ach, er vliegen toch ook niet om de haverklap allemaal auto's en fietsers in de flanken van de R-NET-bussen? :P
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, het gaat hier ook niet over de bussen, maar trams......je bent toch wel met me eens dat een tram in de huidige c.q. de nieuwe kleurstelling voor de 15G meer opvalt dan in de donkere kleurstelling zoals de Avenio's, met name in het donker. Lees wat de directeur van de HTM hier van vindt:

https://www.ovpro.nl/tram/2016/03/24/gr ... m-krijgen/
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Nee, het gaat hier ook niet over de bussen, maar trams......
Ja dus......? Is er onderzoek waaruit blijkt dat bij een donkergrijze tram meer kans op ongevallen is dan bij een donkere grijze bus? Als er bij de bussen in die kleuren in de praktijk geen problemen worden ondervonden is het moeilijk om te geloven dat het bij een tram plotseling wél een probleem is. Als het goed is hebben voertuigen, ongeacht de kleur, reflectoren en lichten. Trams rijden ook zelden 's avonds met alle binnen- en buitenverlichting uit door de stad. Een 30-meter lange verlichte raampartij die voorbij schuift is moeilijk te missen.

En tja die HTM-directeur. Volgens mij speelt hier voornamelijk Haags chauvinisme een rol en ziet hij z'n nieuwe trams gewoon liever onder een pure HTM-vlag...
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 26 mei 2017, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een tram heeft een langere remweg, is zwaarder, kan bovendien niet uitwijken en rijdt vaak op een eigen baan, wat de kans op 'runway incursions' tussen trams en ander verkeer groter kan maken, zeker bij parallelrijdend autoverkeer dat af moet slaan over de trambaan heen. De kans op een aanrijding tussen een tram en een auto lijkt mij daarmee groter, maar de kleurstelling zal het probleem daarbij hooguit vergroten als die kleurstelling de tram niet goed zichtbaar maakt. Ik waag echter te betwijfelen of er voldoende data is om hieraan harde conclusies te verbinden (die het effect van overige mogelijke oorzaken voldoende uitsluiten).

Dus tja, Haags sjovienisme zou een rol kunnen spelen...
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Er zijn genoeg onderzoeken geweest, wat betreft de veiligste kleuren voor auto's.....wit en zilver zijn het meest zichtbaar en donkergrijs en zwart het minst. Dit gaat net zo goed op voor trams en bussen. Nu maar weer on-topic over de alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam :D :D
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Toch benieuwd naar je bron, want je bewering is een wat al te makkelijke manier om de discussie dood te slaan - en je gevolgtrekking 'het is zo voor auto's, dus ook voor bussen en trams' vind ik wat te eenvoudig.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

https://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale- ... n-veiliger
Ik heb de Tüv niet nodig, om te snappen dat een lichtgekleurd voertuig beter zichtbaar is, dan een donker gekleurde.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Trams en bussen rijden verlicht rond wat al niet te vergelijken is met een auto die van binnen helemaal donker is. Ook hebben trams reflectoren op de flanken die vaak ontbreken bij personenauto's. Gezien de gigantische raampartijen en brede deuren die moderne trams tegenwoordig hebben kan je je afvragen in hoeverre de kleur van dat beetje aluminium nog van extra invloed is. Kijk naar de 15G: ruim de helft van het zichtbare oppervlakte van die tram bestaat uit glas.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bewijsvoering gebaseerd op een nieuwsartikeltje, haha. En inderdaad maakt n-evo een goed punt, waarbij ik ook nog wel wil aantekenen dat trams en bussen vaak en wat groter formaat hebben dan een personenauto. Wie zo'n mastodont dan nog over het hoofd ziet heeft waarschijnlijk niet zozeer problemen met kleurenzicht, maar meer met zicht in het algemeen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Wie zo'n mastodont dan nog over het hoofd ziet heeft waarschijnlijk niet zozeer problemen met kleurenzicht, maar meer met zicht in het algemeen.
Of toch wat specifieker: inzicht. Veel aanrijdingen zijn het gevolg van een heldere keuze voor onverantwoord gedrag. Toen ik laatst iemand op een haar na platreed bij zo'n actie, merkte hij op dat hij het had ingeschat... Mijn indruk is dat remweg, voetuiggewicht, tijdwinst, reactievermogen van medeweggebruikers en overlijdensrisico niet altijd op waarde geschat worden, en daar helpt een vrolijk kleurtje dus niet tegen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:[...] Wie zo'n mastodont dan nog over het hoofd ziet heeft waarschijnlijk niet zozeer problemen met kleurenzicht, maar meer met zicht in het algemeen.
Ik vraag me dan ook af in hoeverre gradaties van zichtbaarheid nog een rol spelen bij zo'n gigantisch voertuig en of het niet puur een kwestie is van verkeerde inschatting maken of volledig over het hoofd zien. In het geval van de laatste twee maakt het niet uit of een tram donkergrijs, kanariegeel of lichtblauw is. De reflector strips die op de (snel)trams van lijn 5 en 51 zijn geplakt zijn volgens mij pure window dressing.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:De reflector strips die op de (snel)trams van lijn 5 en 51 zijn geplakt zijn volgens mij pure window dressing.
Ik denk ook wel een beetje indekking. Dan kan GVB niet meer verweten worden dat hun voertuigen niet zichtbaar genoeg zouden zijn..
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat bedoel ik ook met window dressing. :P
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Meer widow dressing als manlief bij de aanrijding de geest laat...
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is zo'n zwarte rouw outfit wel verantwoordelijk?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Wijnemenjemineehoezee over de ombouw van de Amstelveenlijn. Door een efficientere planning kan de M51 tot 1 maart 2019 blijven rijden.
Als nadeel wordt alleen genoemd: "de bouwperiode is weliswaar korter, maar zal wel heviger zijn. Uiteindelijk moet hetzelfde werk worden verzet in minder tijd."
Ik zeg niks :X
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten