Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Op de nieuwe kaart valt bus 38 me op. Het stukje 'route tot medio 2016' en het stippellijntje bij Overhoeks staan ook al op de huidige kaart met 'tot augustus 2015'. Wat is hier aan de hand? Routewijziging die toch een jaar later pas ingaat?

En in Osdorp wordt er ook elk jaar erger gesnoeid..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Wat is überhaupt het nut van lijn 194 naar de keerlus bij De Aker laten rijden als je verder toch niet door Osdorp rijdt? :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Worden de haltes Plesmanlaan en Antwerpenbaan verplaatst? Op de nachtnetkaart staat er zelfs een halte op de Antwerpenbaan zelf, rolstoeltoegangeklijk nog wel. Die ligt er momenteel nog niet. Wellicht kan onze man ter plaatse, n-evo, duidelijkheid verschaffen?
Ik rij echt heel incidenteel met de 69 door Nieuw Sloten heen, zou niet op mij wachten.

Sorry!


Het zou zomaar kunnen dat alle haltes een zijstraat opschuiven richting het noorden. Halte Maaseikpad komt dan op de hoek // even spieken op Google Maps haha // met de Houthalenstraat (was hoek Maaseikpad) en halte Antwerpenbaan op de hoek met de Zonhovenstraat. Je moet wel omdat de halte Antwerpenbaan in beide richtingen zuidelijk over de trambaan na de T-splitsing met de Antwerpenbaan ligt. Als je bus 61 omlegt binnen de huidige situatie heb je geen haltes tussen Maaseikpad en Louweshoek, wat best een eind is. Ook mis je dan een compacte overstap op tram 2 omdat de tram- en bushaltes Laan van Vlaanderen en Maaseikpad 2 blokken uit elkaar liggen. Ook bij het eindpunt heb je geen fijne overstap op de tram.

Het is wel echt ongelofelijk hoe ze blijven kutten met die bussen in Osdorp en Nieuw Sloten. Iedere 3 jaar worden er weer lijnen omgelegd, nieuwe lijnen geïntroduceerd, opgezegd, rijrichtingen die opeens veranderen, etc.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ardan schreef:Op de nieuwe kaart valt bus 38 me op. Het stukje 'route tot medio 2016' en het stippellijntje bij Overhoeks staan ook al op de huidige kaart met 'tot augustus 2015'. Wat is hier aan de hand? Routewijziging die toch een jaar later pas ingaat?
Er mist nog een brug, die wordt nu gebouwd. https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomge ... g/pekbrug/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

De inspraaknota voor de Westtangent staat inmiddels online: https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... sttangent/
Qua haltes blijven alleen over:
  • Station Sloterdijk
  • Plein '40 - '45 (tram 7, 14)
  • Burgemeester Roelstraat (tram 13, huidige Lodewijk van Deyselstraat. Haltes worden molenwiek rond het circuit :P )
  • Kruising Meer en Vaart / Pr. Allendelaan / Ookmeerweg (huidige Oeverpad)
  • Osdorpplein (tram 17)
  • Louis Davidstraat (tram 1)
  • Antwerpenbaan (tram 2)
  • Belgiëplein (huidige Hageland)
  • Knooppunt Schiphol Noord
  • Schiphol Plaza
Voor de haltes die de Westangent links laat liggen is lijn 61 het alternatief, die dan ook avondbediening moet krijgen. Het gedeelte Osdorpplein - Slotervaartziekenhuis kan vervallen.

Qua infrastructuur wordt tussen Sloterdijk en Plein '40-'45 vooralsnog uitgegaan van de huidige route over de Naritaweg. Hier worden beperkte doorstromingsmaatregelen genomen. Op termijn blijft een route door de Fockstraat een optie. Vanaf Plein 40_45 rijdt de bus over de trambaan tot aan de keerlus Sloterpark waarna de bussen met de rest van het verkeer meerijden over de Allendelaan. Trambaan wordt hiervoor aangepast.

Aangekomen in Osdorp komt er een nieuwe busbaan in het midden van de Meer en Vaart tot aan het Osdorpplein waar de bestaande trambaan geschikt wordt gemaakt voor bussen inclusief een stukje Pieter Calandlaan. In de Louis Davidstraat en Plesmanlaan rijdt de bus met het overige verkeer mee net als in Nieuw Sloten. De kruising Plesmanlaan/Laan van Vlaanderen krijgt verkeerslichten. De Anderlechtlaan krijgt een busbaan in het midden maar de bussen moeten wel met het overige verkeer mee rijden over de rotondes bij de Sloterweg en de A4.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daelea »

Voor iedereen die zich het concept beter voor kan stellen bij een kaart dan bij een tabel, een kleine creatie:

(Lijn 69 is de huidige lijn, lijn 369 (want R-net) de nieuwe R-netlijn. De stippellijn vanaf Sloterdijk toont de eerst-gerealiseerde route, de doorgetrokken lijn toont de gewenste route. Lijn 369 stopt alleen bij de haltes aangegeven met een R en in het rood.)

Afbeelding
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Kijk, dat ziet er al veel beter uit dan het kaartje van de gemeente zelf :pos:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Lijn 61 krijgt straks een stuk meer bestaansrecht. Ook fijn voor de bewoners van Nieuw Sloten dat zowel Antwerpenbaan als Hageland blijven bestaan.

Die verkeerslichten op dat stuk van de Laan van Vlaanderen en Plesmanlaan zijn geen overbodige luxe. De bus staat nu in de spits vaak erg lang te wachten omdat verkeer op de Plesmanlaan voorrang blijft nemen. De meerwaarde van de busbaan op de Anderlechtlaan (wat nu mooi groen is) blijft zeer beperkt als bussen alsnog het overige verkeer in moeten voor de rondes.

Ergens jammer dat het geen mooie nieuwe tramlijn wordt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Oeh kaartenporno Afbeelding
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

n-evo schreef:Ook fijn voor de bewoners van Nieuw Sloten dat zowel Antwerpenbaan als Hageland blijven bestaan.
Let maar op dat ze daar alsnog gaan mekkeren dat Maaseikpad vervalt :P
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk dat je het Amstelveen/Buitenveldert-syndroom niet te veel op Nieuw Sloten moet projecteren. Hele andere demografie. En trouwens, de bewoners daar moeten ook al sinds het begin dat stuk naar tram 2 lopen. :wink:

Oh en lijn 61 blijft er stoppen. :P
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Nee, halte Maaseikpad vervalt volledig volgens de huidige plannen. In het inspraakdocument staat:
Gemeente Amsterdam schreef:Door de verlegging van de huidige lijn 69 route van de De Savornin Lohmanstraat naar de Westtangentroute over de Pres. Allendelaan, wordt de functie van lijn 61 groter in Geuzenveld. Dit wordt een daglijn (rijdt ook ’s avonds na 20 uur en op zon- en feestdagen). Voorbij het Osdorpplein loopt lijn 61 grotendeels parallel aan lijn 69. Tussen Louweshoek en Osdorpplein is lijn 61 slecht bezet. Dit stuk kan vervallen.
Dat mekkeren zal waarschijnlijk wel meevallen inderdaad, de routes en haltes zijn daar al zovaak gewijzigd zonder enige wanklank :P
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach, boeie. Maakt toch amper iemand gebruik van die halte.
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Ik neem aan dat wanneer halte Ruimzicht hernoemd wordt naar Osdorpplein, de huidige halte Osdorpplein t.o. AH XL (lijn 17) een andere naam gaat krijgen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Als ze de rode lijn gaan realiseren dan vind ik wel dat het tijd wordt om bij de afbuiging van de Vlughtlaan (bij de Kolenkitbuurt) ook een halte te realiseren. Anders moeten de mensen die daar wonen of extra overstappen of ver lopen om naar Schiphol te reizen terwijl de bus voor hun neus rijdt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
de_clercq
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 20 jul 2015, 16:39

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door de_clercq »

Richting stad-uit kan de halte Burg. Fockstraat (7/14/21) op De Vlugtlaan (zonder H!) gebruikt worden. Richting Sloterdijk wellicht de halte van weilen lijn 64? Ligt die halte er nog?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Het plan is om Slotermeer en Sloterdijk ruimtelijk beter met elkaar te verbinden door o.a. de Haarlemmerweg af te waarderen tussen de A10 en de Seineweg. De Fockstraat doortrekken naar de Radarweg ligt dan wel erg voor de hand. Ik neem aan dat de Fockstraat dan ook wel op de schop gaat, dus dan kan er gelijktijdig wel een hoogwaardige halte met rode accenten gerealiseerd worden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

de_clercq schreef:Richting stad-uit kan de halte Burg. Fockstraat (7/14/21) op De Vlugtlaan (zonder H!) gebruikt worden. Richting Sloterdijk wellicht de halte van weilen lijn 64? Ligt die halte er nog?
Maar weilen is dan weer wel wijlen. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Die haltepaal. Lijn 64 heeft niet zo lang over de Burg. Fockstraat gereden. Die reed tot 2010 over de Burg. Eliasstraat heen. En had een halte op de hoek met de Vening Meniszlaan. De Abri daar is niet lang daarna verwijderd.
Spoiler: show
Ps: Daar heb ik van 2009-2011 mijn eerste deel van mijn middelbare schooltijd doorgebracht. Anders zou ik het ook niet weten
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door OmniLezer »

Thom69 schreef:Voor iedereen die zich het concept beter voor kan stellen bij een kaart dan bij een tabel, een kleine creatie:

(Lijn 69 is de huidige lijn, lijn 369 (want R-net) de nieuwe R-netlijn. De stippellijn vanaf Sloterdijk toont de eerst-gerealiseerde route, de doorgetrokken lijn toont de gewenste route. Lijn 369 stopt alleen bij de haltes aangegeven met een R en in het rood.)

Afbeelding
Lijn 369 slaat best veel haltes over. Misschien zelfs iets te veel voor een stadsbus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Gekko123 »

Van wat ik eerder uit deze discussie haal: als lijn (3)69 straks R-Net is geworden, is het dan ook officieel geen stadslijn meer. Lijn 61 neemt dan die functie op grote delen van de route over.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hoe ik het zie:

Bus 61 is de Sprinter, lijn 69 de Intercity als het ware.

Neem aan dat GVB de exploitant blijft en dat het geen Connexxion wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Is het dan ook de bedoeling dat lijn 61 de huidige route van lijn 69 gaat rijden?
Het noordelijke en westelijke deel van Geuzenveld wordt immers ook al bediend door lijn 21, terwijl het zuidoostelijke deel van Geuzenveld (de haltes op de De Savornin Lohmanstraat) dan hun busverbinding kwijtraken.
Met de nieuwe route van lijn (3)69 komt wel de oude route van lijn 268 weer terug. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik hoop zo erg dat GVB niet meegaat in die R-net omnummerings onzin. Worden de metrolijnen straks ook respectievelijk de M350, M351, M352, M353 en M354?

Dat zou echt een giller zijn. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ssssst! :mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten