Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In Oslo worden de trams van datzelfde Italiaanse bedrijf ook vroegtijdig vervangen las ik.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er wordt, na dienstopening NZL, met een uitval van (minimaal) 4x een half uur per week rekening gehouden.. :)
AT5.nl schreef:(...)Volgende week zaterdag wordt de Noord/Zuidlijn officieel geopend, en kunnen Amsterdammers die zich aangemeld hebben voor het eerst een ritje maken. Zondag 22 juli gaat de nieuwe metro echt in bedrijf, maar het GVB waarschuwt op voorhand dat de kans reëel is dat er verstoringen zullen optreden. Mogelijk vier keer per week zou de lijn een half uur of langer stil kunnen staan. Voormalig wethouder Litjens zei zelfs 'dat het een klein beetje een pleurisbende kan worden'.
Kinderziektes
GVB-directeur Van Huffelen erkent dat de kans op kinderziektes groot is. Zo zijn er nog problemen met het besturingssysteem. 'We weten dat de Noord/Zuidlijn nog niet helemaal klaar is en dat het oefenen is met een nieuwe lijn, beter gezegd het aan de slag gaan met zo'n nieuwe lijn over het algemeen wel wat kinderziektes met zich meebrengt'.(...)
Bron: http://www.at5.nl/artikelen/184307/gvb- ... rdzuidlijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat mij erg opvalt is het feit dat de belangstelling voor 21 juli tegenvalt. Voor elk tijdsblok zijn er 13000 plekken te vergeven, maar die aantallen worden bij lange na niet gehaald........
Van de 52000 beschikbare plekken zijn er tot nu toe nog geen 8000 belangstellenden. Of dit door de vakantietijd komt?
Of veel mensen, die echt geinteresseerd zijn, hebben al als testreiziger meegedaan?
Van de 52000 beschikbare plekken zijn er tot nu toe nog geen 8000 belangstellenden. Of dit door de vakantietijd komt?
Of veel mensen, die echt geinteresseerd zijn, hebben al als testreiziger meegedaan?
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
- Locatie: Krommenie
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als je een ov-chipkaart heb kan je gratis een dagkaart krijgen/kopen van de GVB zie link >>>>>>>>> https://gvb.crmplatform.nl/gratisreizen
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat mij erg opvalt is dat het aantal beschikbare plaatsen meer dan verdubbeld is. Eerst waren het er 6000 per blok maar dat is dus ook nog lang niet gehaald. Het is niet alsof het storm liep en ze het aantal moesten opschroeven.fred1954 schreef:Wat mij erg opvalt is het feit dat de belangstelling voor 21 juli tegenvalt. Voor elk tijdsblok zijn er 13000 plekken te vergeven, maar die aantallen worden bij lange na niet gehaald........
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijkt mij logisch.fred1954 schreef: (..)
Of veel mensen, die echt geinteresseerd zijn, hebben al als testreiziger meegedaan?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ook als je geen OV-chipkaart hebt kun je er een aanvragen, dan krijg je hem per postdavid_meyer24 schreef:Als je een ov-chipkaart heb kan je gratis een dagkaart krijgen/kopen van de GVB zie link >>>>>>>>> https://gvb.crmplatform.nl/gratisreizen
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
- Locatie: Krommenie
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Klopt maar het duurt dan 3 weken
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In sommige Metropolissen hangt nu ook de nieuwe routestrip:
Ik vraag me wel af waarom er zo enorm veel ruimte tussen Noorderpark en Centraal Station is opengehouden. Ik weet dat Sixhaven er nog tussen moet passen, maar dit is wel erg veel ruimte.
(Verder ben ik wel benieuwd naar de nieuwe routestrips in de BN en CAF metro's, want die is een stuk kleiner. :X )
Ik vraag me wel af waarom er zo enorm veel ruimte tussen Noorderpark en Centraal Station is opengehouden. Ik weet dat Sixhaven er nog tussen moet passen, maar dit is wel erg veel ruimte.
(Verder ben ik wel benieuwd naar de nieuwe routestrips in de BN en CAF metro's, want die is een stuk kleiner. :X )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, het enige wat ik kan bedenken is misschien de gedachte van doortrekking (ooit) van de Ringlijn naar Noord?
Dan hoeft de groene lijn in de toekomstige lay-out alleen maar een stuk naar boven doorgetrokken te worden?
Dan hoeft de groene lijn in de toekomstige lay-out alleen maar een stuk naar boven doorgetrokken te worden?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat je zegt klopt inderdaad fred1954. Ik zat toevallig net in een metro waar het zichtbaar was. :)
Niet echt elegant maar goed.
Niet echt elegant maar goed.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Alstu. Niet de beste foto maar je krijgt het idee.Meltrain schreef:(Verder ben ik wel benieuwd naar de nieuwe routestrips in de BN en CAF metro's, want die is een stuk kleiner. :X )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aha, bedankt. :pos:
Ik had het idee dat het daar (door de geringere hoogte) nauwelijks zou passen om lijn 52 ertussen te krijgen, maar dat valt dus wel mee.
Ik had het idee dat het daar (door de geringere hoogte) nauwelijks zou passen om lijn 52 ertussen te krijgen, maar dat valt dus wel mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ok, dan.......Alleen waarom dan 4 gaatjes op lijn 52? Noord/Noorderpark/Sixhaven.....wat is het 4e gat? Zunderdorp, Holysloot? _O- Vragen, vragen :Dn-evo schreef:Wat je zegt klopt inderdaad fred1954. Ik zat toevallig net in een metro waar het zichtbaar was. :)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nieuwe Purmerweg als het daar vol gebouwd is?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En een verlenging van 5 stations vanaf Isolatorweg richting Amsterdam Noord.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die gaatjes komen overeen met het tracé optie nr. 4 uit het rapport "Uitbreiding Metronet Amsterdam" uit november 2015. Dat gaat uit van een verlenging van de Ringlijn naar Noorderpark, met vier mogelijke tussenstations: Transformatorweg, Houthavens, NDSM en Ridderspoorweg.
Maar deze paneeltjes zijn wel fascinerend, want ze tonen ons de zwalkende plangeschiedenis van de Amsterdamse metro in het tweede decennium van deze eeuw. De serie M5 is gebouwd tussen 2011 en 2015. Toen waren die verkenningen naar mogelijke nieuwe metrolijnen nog niet zo uitgebreid gemaakt, maar een verlengde Ringlijn naar Noord kwam al wel voor in de Structuurvisie uit 2010, zodat men toch alvast iets hiervoor op kon nemen.
In het najaar van 2011 werd het plan om de Amstelveenlijn tot volwaardige metrolijn te verbouwen als onderdeel van de Noord/Zuidlijn definitief afgeschoten. Dat besluit kwam kennelijk te laat voor een wijziging van het ontwerp van deze panelen.
Ik ben wel benieuwd hoe de routestrip eruit zou zien als men alsnog zou kiezen voor een sluiting van de Ringlijn met een verbinding naar Centraal. Daar zal een vreemde, esthetisch niet zo fraaie omweg voor nodig zijn, op de routestrip. Maar ach, dat is in dat geval wel het minste probleem!
Maar deze paneeltjes zijn wel fascinerend, want ze tonen ons de zwalkende plangeschiedenis van de Amsterdamse metro in het tweede decennium van deze eeuw. De serie M5 is gebouwd tussen 2011 en 2015. Toen waren die verkenningen naar mogelijke nieuwe metrolijnen nog niet zo uitgebreid gemaakt, maar een verlengde Ringlijn naar Noord kwam al wel voor in de Structuurvisie uit 2010, zodat men toch alvast iets hiervoor op kon nemen.
In het najaar van 2011 werd het plan om de Amstelveenlijn tot volwaardige metrolijn te verbouwen als onderdeel van de Noord/Zuidlijn definitief afgeschoten. Dat besluit kwam kennelijk te laat voor een wijziging van het ontwerp van deze panelen.
Ik ben wel benieuwd hoe de routestrip eruit zou zien als men alsnog zou kiezen voor een sluiting van de Ringlijn met een verbinding naar Centraal. Daar zal een vreemde, esthetisch niet zo fraaie omweg voor nodig zijn, op de routestrip. Maar ach, dat is in dat geval wel het minste probleem!
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vraag me dan ook af of die Ringlijn naar Noorderpark er ooit gaat komen. Voor een echt goede ontsluiting van Haven-Stad heb je een Ringlijn naar CS nodig en een aftakking van de N/Z-lijn richting Zaandam.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is dat niet gewoon om een stukje afstand te duiden? Er zit natuurlijk wel een stuk water tussen beide stations.Meltrain schreef:In sommige Metropolissen hangt nu ook de nieuwe routestrip:
(..)
Ik vraag me wel af waarom er zo enorm veel ruimte tussen Noorderpark en Centraal Station is opengehouden. (..)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is dat zo flink veel meer dan tussen andere stations?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Noord is wel Heel Erg Ver Weg he.
Ze hadden volgens mij best twee lampjes dichterbij kunnen inbouwen, nu het toch niet zo ver is. En wat als de ring toch naar Centraal wordt doorgetrokken? If ever?
Ze hadden volgens mij best twee lampjes dichterbij kunnen inbouwen, nu het toch niet zo ver is. En wat als de ring toch naar Centraal wordt doorgetrokken? If ever?
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Simpel. Eén, twee of drie lampjes omhoog vanaf Isolatorweg, en dan een lange diagonaal naar Centraal. Niet dat het iets uitmaakt trouwens, want tegen die tijd zijn de M5's al lang buiten dienst.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Artikel van een jaar geleden over vervolgstudies metronet....... :D
http://www.noordzuidlijnkennis.net/uitk ... -metronet/
Ik meende ergens gelezen te hebben dat doortrekking van de Ringlijn naar Noord de meeste kans maakt, maar die doortrekking komt in de vervolgstudies helemaal niet voor?
1B/1C = doortrekking NZL naar Schiphol
2C = Westlijn
2B = Oost-Westlijn
3A = doortrekking Ringlijn naar CS
Zal me benieuwen wat ik hiervan nog ga meemaken......
http://www.noordzuidlijnkennis.net/uitk ... -metronet/
Ik meende ergens gelezen te hebben dat doortrekking van de Ringlijn naar Noord de meeste kans maakt, maar die doortrekking komt in de vervolgstudies helemaal niet voor?
1B/1C = doortrekking NZL naar Schiphol
2C = Westlijn
2B = Oost-Westlijn
3A = doortrekking Ringlijn naar CS
Zal me benieuwen wat ik hiervan nog ga meemaken......
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik mis in dat plaatje nog een (volgens mij) kansrijke variant:
De NZ-lijn vanaf station Zuid rijdt via de Amstelveenlijn (tot halte Sportlaan) en dan vervolgens via de Beneluxbaan naar Schiphol CS (via Schiphol Oost).
De NZ-lijn vanaf station Zuid rijdt via de Amstelveenlijn (tot halte Sportlaan) en dan vervolgens via de Beneluxbaan naar Schiphol CS (via Schiphol Oost).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten