Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik wist tot een minuut geleden niks van de westtangent. Interresant project. En de eerste stadslijn die R-NET wordt. Wordt het weer zo half half net als in AML met normale haltes en niet volgens het handboek? Of worden er wel haltes aangepast volgens het handboek?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De projectpagina is al meerdere keren gedeeld. Lees 'm even door zou ik zeggen. ;-)
https://www.amsterdam.nl/projecten/westtangent/
Het lijkt erop dat dit een lijn wordt met volwaardige R-NET-haltes. Zoals ik al aangaf: in Nieuw Sloten zijn ze al bezig met het aanleggen van hogere perrons bij halte Antwerpenbaan.
https://www.amsterdam.nl/projecten/westtangent/
Het lijkt erop dat dit een lijn wordt met volwaardige R-NET-haltes. Zoals ik al aangaf: in Nieuw Sloten zijn ze al bezig met het aanleggen van hogere perrons bij halte Antwerpenbaan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Allereerst hartelijk bedankt voor het delen. En sorry dat ik die projectpagina over het hoofd heb gezien. Gelukkig een volwaardige R-NET lijn. Dan is dat ook passend bij zoals het netwerk ook bedoeld is. *bus*n-evo schreef:De projectpagina is al meerdere keren gedeeld. Lees 'm even door zou ik zeggen. ;-)
https://www.amsterdam.nl/projecten/westtangent/
Het lijkt erop dat dit een lijn wordt met volwaardige R-NET-haltes. Zoals ik al aangaf: in Nieuw Sloten zijn ze al bezig met het aanleggen van hogere perrons bij halte Antwerpenbaan.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 410 in Leiden is ook een R-net stadslijn... Met een mooi hoog nummertje. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja wat ze elders gedaan hebben slaat ook nergens op. Een rood R-NET-hoedje op een reguliere abri zetten en klaar.busfanNL schreef:Allereerst hartelijk bedankt voor het delen. En sorry dat ik die projectpagina over het hoofd heb gezien. Gelukkig een volwaardige R-NET lijn. Dan is dat ook passend bij zoals het netwerk ook bedoeld is. *bus*
Al weet ik dat ze in delen van Haarlem en omstreken aanvankelijk hetzelfde hebben gedaan. Ongeveer een jaar of wat terug zijn het echte R-NET-haltes geworden. En paradoxaal waren er ook al jaren R-NET-haltes in Haarlem te vinden op de corridor richting Amsterdam waar aanvankelijk geen R-NET-lijn stopte.
Wat dat betreft verloopt de planning apart.
Leiden heeft echter geen echte eigen stadsvervoerder meer. Vind ik niet te vergelijken met GVB, HTM of RET.regenmaker schreef:De 410 in Leiden is ook een stadslijn...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
R-net betekent dus ook R-net formule: meubilair, materieel, maar ook nummering. De keus voor de R-net 3xx nummering is nu eenmaal gemaakt. Dan moet ie ook consequent gebruikt worden, vind ik.
Ben het met n-evo eens dat een prefix ook zou werken......maar we zijn niet zo van de prefixen in NL, de laatste jaren dan in Amersfoort bijv. X2....en Almere nu met die M-nummers.
Ben het met n-evo eens dat een prefix ook zou werken......maar we zijn niet zo van de prefixen in NL, de laatste jaren dan in Amersfoort bijv. X2....en Almere nu met die M-nummers.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dus metro 50 moet ook lijn 350 worden?
En tram 9 in Den Haag lijn 409?
Metro D in Rotterdam lijn 400D?
Nee bedankt.
Wat dat betreft wordt de nummering al niet consequent doorgevoerd. Hoeveel mensen lopen er rond denk je die 3XX zien en denken "Oh ja R-NET!" of "Oh ja HOV!". Ik denk niet heel veel.
En tram 9 in Den Haag lijn 409?
Metro D in Rotterdam lijn 400D?
Nee bedankt.
Wat dat betreft wordt de nummering al niet consequent doorgevoerd. Hoeveel mensen lopen er rond denk je die 3XX zien en denken "Oh ja R-NET!" of "Oh ja HOV!". Ik denk niet heel veel.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 26 mar 2018, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En vergeet de geleidelijke insluiping van het M-prefix in de Amsterdamse metro niet.fred1954 schreef:...maar we zijn niet zo van de prefixen in NL, de laatste jaren dan in Amersfoort bijv. X2....en Almere nu met die M-nummers.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9173
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als het al een bedrijf is dat een nummerfetish heeft dan is het in mijn ogen wel de GVB. Alles moet blijven zoals vroeger en sommige lijnnummers worden geeneens gebruikt om historische redenen. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
R-net zou alleen moeten gelden voor busvervoer, om onderscheid te maken tussen HOV-achtige buslijnen en “normale” buslijnen.n-evo schreef:Dus metro 50 moet ook lijn 350 worden?
En tram 9 in Den Haag lijn 409?
Metro D in Rotterdam lijn 400D?
Nee bedankt.
Wat dat betreft wordt de nummering al niet consequent doorgevoerd. Hoeveel mensen lopen er rond denk je die 3XX zien en denken "Oh ja R-NET!" of "Oh ja HOV!". Ik denk niet heel veel.
Als je metrolijnen R-net maakt, impliceer je eigenlijk dat er ook gewone metrolijnen zijn en die zijn er niet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is mij totaal onduidelijk waarom streek- en stadslijnen die totaal niet aan de R-net formule voldoen zonodig dat stempel moeten krijgen, maar als je dat dan toch doet: wees dan consequent en geef ze een herkenbaar nummer mee. Het resultaat is namelijk tomatensoep: rode bussen die in de verte wel wat weg hebben van hoogwaardig openbaar vervoer, maar duidelijkheid voor de reiziger bieden is er niet bij...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39195
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is iets wat bij mijn weten alleen op de Zuidtangent voorkomt en de afwijkende perronhoogte als reden heeft (die was gelijkvloers met de Van Hools die daar destijds reden, terwijl de interliners en later Qliners die ook over de busbaan rijden een naar buiten openende deur hadden en daardoor niet langs het hoge perron konden halteren).n-evo schreef:Ik ga er ook van uit dat ze hier in Amsterdam ook niet meedoen met die onzin dat alleen R-NET-bussen bij een R-NET-halte mogen stoppen en niet verbannen worden naar een zielige abri ervoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zou daar 'streekbusvervoer' van willen maken.fred1954 schreef:R-net zou alleen moeten gelden voor busvervoer
Steden hebben hun eigen nummering wat ook terecht is omdat het op zichzelf staande ov-netwerken zijn en niet slechts een paar lijnen van het randstadnet. Een hoogwaardige stadsbuslijn hoort in dat netwerk thuis en verdient dus een nummer in de HOV-nummering die bij de stad hoort.
In het geval van Amsterdam lijkt dat me de tram-reeks. Trams zijn naar mijn mening net als metro's per definitie HOV. (Dat alleen de belangrijkste tramlijnen R-net mogen worden is ook al zo'n onzin, lijn 4 is een hoogwaardige verbinding en een paralelle metrolijn verandert daar niks aan.) Trams en HOV-stadsbussen vormen samen het Amsterdamse HOV-netwerk en zouden dus allemaal een nummer in de reeks 1-30 moeten dragen. Dit is des te handiger omdat de meeste belangrijke buslijnen al een laag nummer hebben. Als je het mij vraagt moet de 69 dus gewoon haar oude nummer 19 terug krijgen.
Je hebt dan een mooie overzichtelijke nummering:
M50-M54: Metro
1-30: HOV-stadsvervoer
300-reeks: HOV-streekvervoer
En dan voor de verandering eens niet kinderachtig doen en de HOV-stadslijnen wel op de R-netkaarten zetten en vice versa
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zat vandaag in lijn 51 naar Amstelveen Westwijk naar Sloterdijk. Reizigers werden op een gegeven moment beetje melig van het omroepsysteem dat "Amstelveen Centrum" omriep bij Lelylaan en ga zo maar door. Voor mij in ieder geval de eerste keer dat ik in een sneltram zat op de Ringlijn wat best apart was.
Was een extra fijne verrassing omdat m'n eigen metro net voor m'n neus wegreed. Deze kwam dus extra tussendoor en stond ook nergens op de borden. Mensen op de stations regeerde telkens erg vertwijfeld. :D
Was een extra fijne verrassing omdat m'n eigen metro net voor m'n neus wegreed. Deze kwam dus extra tussendoor en stond ook nergens op de borden. Mensen op de stations regeerde telkens erg vertwijfeld. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom de 19 überhaupt omgenummerd moest worden.Caffer schreef:Als je het mij vraagt moet de 69 dus gewoon haar oude nummer 19 terug krijgen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een grove gok van mij: lijn 19 is lijn 69 geworden, omdat de lijn naar Schiphol voorbestemd was om R-net (Westtangent) te worden. Volgens de R-net nummering zou de lijn dan 319 worden, maar die bestaat al in Waterland. Dan maar 69, want 369 kan wel. Dat men jaren later zou besluiten om 69 gewoon 69 te laten, wist men toen nog niet. :D
How about that?
How about that?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 69 is eerlijk gezegd meer een opvolger van de 192, en dat was weer een omnummering van lijn 68, en dat was weer een afsplitsing van lijn 19.
En zo, beste mensen, is duidelijk dat elke bus in West een nakomeling van lijn 19 is.
En zo, beste mensen, is duidelijk dat elke bus in West een nakomeling van lijn 19 is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of 69 was het favoriet van de desbetreffende lijnmanager toen.fred1954 schreef:Een grove gok van mij: lijn 19 is lijn 69 geworden, omdat de lijn naar Schiphol voorbestemd was om R-net (Westtangent) te worden. Volgens de R-net nummering zou de lijn dan 319 worden, maar die bestaat al in Waterland. Dan maar 69, want 369 kan wel. Dat men jaren later zou besluiten om 69 gewoon 69 te laten, wist men toen nog niet. :D
How about that?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij worden buslijnen ten westen van de Amstel in de serie 60-69 ingedeeld. Net zoals de serie 30-39 voor bussen in Noord en de serie 40-49 voor bussen ten oosten van de Amstel wordt gebruikt. En nummer 69 zal dan wel het eerstvolgende vrije nummer in reeks zijn geweest.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan is 66 de uitzondering...?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
... op de regel, ja. Het lijkt mij in ieder geval de meest plausibele verklaring waaorm die lijn ooit het nummer 69 is gaan dragen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat zal ook wel de achterliggende gedachte zijn geweest, grotendeels klopt die indeling natuurlijk ook. :D
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En de lijnen 21, 22,18, en 15 ook denk ik.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die zijn vooral historisch te verklaren. De indeling in de reeksen die ik eerder noemde is vrij recent - toen bestonden die lijnen al.
Waarom GVB dan nooit de moeite heeft genomen om die te hernummeren? Dat zal voor altijd een geheim blijven.
Waarom GVB dan nooit de moeite heeft genomen om die te hernummeren? Dat zal voor altijd een geheim blijven.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten