Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De tramsporen zijn in de loop der jaren ook steeds een beetje weggeknabbelt bij werkzaamheden. Vroeger kwamen ze tot ongeveer de Albert Heijn op de PH-kade, tegenwoordig tot de brug over de Singel. Ook aan de andere kant worden ze steeds iets korter. Maar ze lagen bij het Haarlemmerplein dan ook alsof het nooit de bedoeling was op de halte aan te sluiten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik verwoorde het net een beetje onduidelijk: is er in/langs de Houthavens zelf rekening gehouden met een eventuele tram vanaf de Houttuinen? Of wordt het straks een draconische taak om daar op beetje normale manier een tram in te passen?trolly schreef:Er liggen daar zelfs al rails. Helaas is de brug over de Nieuwe Prinsengracht totaal ongeschikt voor een tram, maar de ruimte is er.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sorry, Korte uiteraard. Helaas kan ik het betreffende stuk niet zo snel vinden, maar er is een paar jaar geleden nog eens naar die brug gekeken. Het grootste probleem waren blijkbaar de vertikale bogen, en aanpassing en herbouw zouden min of meer hetzelfde kosten. En centjes zijn duur, dus sindsdien is het rustig.fred1954 schreef:Ik denk dat aan die brug (Korte Prinsengracht is dat overigens) wel wat te doen is, als het Stationseiland op de schop gaat, kan men die brug ook meteen meenemen in de renovatie.
Voor de rest inderdaad een perfekte route voor een tram, begrijp sowieso niet dat er nooit gebruik gemaakt is van die sporen op de Houttuinen. In die decennia, dat die sporen er al liggen, had die brug al lang aangepakt kunnen worden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik heb in 2004 stage gelopen bij de stadsregio en toen werd mij verzekerd dat de draagkracht van de brug te gering is om trams aan te kunnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat zal dan wel de reden worden waarom ze voor een "HOV-bus" gaan met R-NET stickers - lekker goedkoop - i.p.v. een tram.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Weet iemand hier wat meer over de metrostoring van vanavond?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het lijkt de laatste tijd ook vaker voor te komen dat zo'n storing direct het hele net treft.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toekomstvisie van GVB:
Toekomstplannen toegelicht: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/29/am ... 8-a1565074
Interview met Van Huffelen: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/29/wi ... 0-a1565073
Daar is tram 15 weer. :')
Toekomstplannen toegelicht: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/29/am ... 8-a1565074
Interview met Van Huffelen: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/29/wi ... 0-a1565073
Daar is tram 15 weer. :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En de NZL naar Schiphol :')
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Waar zit nou precies het pijnpunt om die lijn te vertrammen? Je zou denken dat het een schot voor open doel is aangezien er op het leeuwendeel al spoor ligt en bovenleidingen hangen. Volgens mij zijn er ook geen problemen met moeilijke bruggen die voor tientallen miljoenen aangepast moeten worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Of men lijn 15 tussen het Surinameplein en het Haarlemmermeerstation volledig via de Amstelveenseweg laat rijden of toch via het Hoofddorpplein. Anders moet er mogelijk een andere lijn via de halte Haarlemmermeerstraat rijden, om de buurt goed te blijven bedienen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En ik heb de indruk dat lijn 51 de laatste tijd vaker niet dan wel naar CS rijdt 'vanwege een sein- en wisselstoring' ergens bij Spaklerweg...as we speak ook weer het geval.n-evo schreef:Het lijkt de laatste tijd ook vaker voor te komen dat zo'n storing direct het hele net treft.
Je vraagt je zo onderhand toch af hoe die lijn het nog tot maart 2019 moet gaan uitzingen. En als er een notoir probleem is met de wissels bij Spaklerweg, hebben ze dat hopelijk tegen die tijd opgelost. Dan wordt een inkorting van lijn 51 tot Spaklerweg namelijk wel erg problematisch qua beschikbare capaciteit van lijn 54.
Laatst gewijzigd door Alargule op vr 30 jun 2017, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Moet die halte dan per se bediend blijven? De (ongebruikte) tramhalte Oranje Nassaulaan ligt op nog geen 400 meter afstand van deze bushalte en zelfs de tramhaltes Hoofddorpplein (lijn 2) en Surinameplein (lijn 1, 11 en 17) liggen allemaal binnen 500 meter.Suus schreef:Of men lijn 15 tussen het Surinameplein en het Haarlemmermeerstation volledig via de Amstelveenseweg laat rijden of toch via het Hoofddorpplein. Anders moet er mogelijk een andere lijn via de halte Haarlemmermeerstraat rijden, om de buurt goed te blijven bedienen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijkt mij ook een onzinnig argument. Ook inconsequent, want het weghalen van de tram uit de Witte de Withstraat vindt men ook geen probleem. Ik denk eerder dat het ontbreken van infrastructuur in de Parnassusweg en gebrek aan materieel de vertramming nog tegenhouden. Aan beide aspecten wordt echter wat gedaan: er moet geïnvesteerd gaan worden in het aanleggen van tramrails tussen Olympiaplein en Zuid (wanneer is nog niet bekend) en we krijgen de nieuwe 15G-trams die de gehele vloot uitbreiden. Dus wie weet...2025? Dan loopt de huidige concessie immers af.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het duurt nog wel even voor er over vertramming van lijn 15 (en later lijn 21) een besluit is genomen, tijd zat om tegen die tijd nieuwe trams (16G?) te bestellen. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De infrastructuur die nodig is voor vertramming van lijn 15 zit in principe in de eerste tranche van projecten in het kader van de Investeringsagenda OV. Deze projecten moeten vóór 2025 gerealiseerd zijn. In de nieuwe concessie (2025-20xx) is men ook van plan een bedieningsverplichting voor deze infrastructuur op te nemen. Of dat ook lijn 15 wordt valt natuurlijk altijd nog te bezien, maar voor de hand liggend is het wel.
En of men nu van de eerste bestelling 15G-trams gebruik gaat maken, of de vervolgoptie gaat lichten en die '16G' noemt - what's in a name.
En of men nu van de eerste bestelling 15G-trams gebruik gaat maken, of de vervolgoptie gaat lichten en die '16G' noemt - what's in a name.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Halte Haarlemmermeerstraat had vroeger een belangrijke functie, namelijk ontsluiting van het Andreasziekenhuis. Momenteel niet meer een hele relevante halte, kan volgens mij makkelijk opgeheven worden.Meltrain schreef:Moet die halte dan per se bediend blijven? De (ongebruikte) tramhalte Oranje Nassaulaan ligt op nog geen 400 meter afstand van deze bushalte en zelfs de tramhaltes Hoofddorpplein (lijn 2) en Surinameplein (lijn 1, 11 en 17) liggen allemaal binnen 500 meter.Suus schreef:Of men lijn 15 tussen het Surinameplein en het Haarlemmermeerstation volledig via de Amstelveenseweg laat rijden of toch via het Hoofddorpplein. Anders moet er mogelijk een andere lijn via de halte Haarlemmermeerstraat rijden, om de buurt goed te blijven bedienen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daar zit geen woord Spaans tussen. Bonuspunten voor het overvloedig gebruik van hyperbolen en dramatiserende adjectieven. Het zou zomaar eens het begin van een goedkope horrornovel kunnen zijn.
(bron)
(bron)
Eduard de Jong schreef:Het onversneden propaganda-apparaat van de dienst metro blijft doordenderen. Het westen van Amsterdam is sinds de jaren 60 van de vorige eeuw uitstekend ontsloten door openbaar vervoer van hoge kwaliteit. Slotermeer, Geuzenveld, Osdorp, Slotervaart en als laatste Nieuw Sloten worden ruimhartig en fijnmazig door het openbaar vervoer bediend. Helaas weigert het GVB al geruime tijd één van de tramlijnen als semi-metro vanuit het westen door te trekken naar Schiphol. Het doortrekken van een metro van Amsterdam Zuid naar Schiphol zou een doublure zijn van de nu al zeer frequente treindienst tussen Zuid en de luchthaven. Intussen worden of zijn hele wijken beroofd van het goede openbaar vervoer en wordt aan deze wijken geen alternatief geboden. Niet alleen de Rivierenbuurt, maar ook de omgeving van de De Lairessestraat, de Witte de Withstraat, de Bos en Lommerweg worden als bezuinigingsmaatregel beroofd van hun goede radiale en tangentiële ov-verbindingen. De Noord/Zuidlijn is voor deze wijken geen alternatief. Het is opmerkelijk, dat de alles vernietigende bulldozer bestaande uit het GVB en de gemeentelijke dienst metro geen halt wordt toegeroepen. Uit puur lijfsbehoud springen allen, die het openbaar vervoer ter harte gaat, aan de kant voordat zij vermorzeld worden door het aanstormende en niets ontziende metromonster. Een dodelijke ziekte geheten metromania heeft zich genesteld in de hersens althans hoofden van de zogeheten beleidsmakers. Deze laatsten kunnen kritiek of tegenspraak niet meer zien of horen, maar zijn enkel nog in staat hun op autisme gestoelde denkbeelden tegen wil en dank door te drukken. Het is de hoogste tijd om alarm te slaan: het openbaar vervoer in de regio Amsterdam dreigt ontmanteld en gesloopt te worden in naam van de zogenaamde vooruitgang via een systeem, dat als een levensbedreigend gezwel ondergronds voortwoekert via een rioolsysteem nieuwe stijl.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De gemeente Diemen heeft de huur van het eindpunthuisje van nu nog lijn 9 opgezegd. Het huisje moet op 1 juli 2018 opgeruimd zijn. Dat zou inhouden dat rond die tijd ook de nieuwe keerlus in Diemen af moet zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Toch zit er wel een kern van waarheid in als je het mij vraagt. Na jarenlang de metro als stiefkindje van het lokale vervoer gehad te hebben is het nu weer veel meer in beeld als de oplossing voor alles terwijl dat praktisch niet kan omdat de aanlegkosten te hoog liggen. Verder ben ik het ook wel eens dat het gek is dat de tram in Nieuw-west in het zicht van de haven eindigt terwijl daar verder ook nauwelijks vlotte verbindingen naar Schiphol zijn. Niet dat je met losse combino's Schiphol-Lelylaan v.v. zou moeten rijden maar dat hoeft ook helemaal niet het uitgangspunt te zijn.Alargule schreef:Daar zit geen woord Spaans tussen. Bonuspunten voor het overvloedig gebruik van hyperbolen en dramatiserende adjectieven. Het zou zomaar eens het begin van een goedkope horrornovel kunnen zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bus 69 wordt de "Westangent" die als sneldienst Sloterdijk > Geuzenveld/Slotermeer > Osdorp > Nieuw Sloten > Schiphol verbind met fors minder haltes dan de huidige buslijn. Was natuurlijk leuk geweest als ze daar een mooie tramlijn van gemaakt hadden maar het is duidelijk dat de stad totaal geen ambitie heeft om het tramnet uit te breiden. Zie hoe lang het duurt om lijn 15 te vertrammen. Laat staan dat een volledig nieuw traject aangelegd moet worden.
De Noord/Zuidlijn is gewoon een gigantische strop geweest waardoor er amper geld is voor andere zaken. Tel daarbij op het voortdurende debacle rondom de Oostlijn renovatie. Denk ik dan.
De Noord/Zuidlijn is gewoon een gigantische strop geweest waardoor er amper geld is voor andere zaken. Tel daarbij op het voortdurende debacle rondom de Oostlijn renovatie. Denk ik dan.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet wel dat er een aantal jaren geleden gesproken werd over de verlenging van R-Net 300 naar IJburg, waarschijnlijk dan over de route van de huidige lijn 66. Hier heb ik al jaren niets meer over gehoord. Weet iemand hier toevallig iets over?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in de door de briefsteller geformuleerde kritiek. Je kunt bij alle maatregelen vraagtekens stellen. Om er twee punten uit te lichten:Klaasje schreef:Toch zit er wel een kern van waarheid in als je het mij vraagt. Na jarenlang de metro als stiefkindje van het lokale vervoer gehad te hebben is het nu weer veel meer in beeld als de oplossing voor alles terwijl dat praktisch niet kan omdat de aanlegkosten te hoog liggen. Verder ben ik het ook wel eens dat het gek is dat de tram in Nieuw-west in het zicht van de haven eindigt terwijl daar verder ook nauwelijks vlotte verbindingen naar Schiphol zijn. Niet dat je met losse combino's Schiphol-Lelylaan v.v. zou moeten rijden maar dat hoeft ook helemaal niet het uitgangspunt te zijn.Alargule schreef:Daar zit geen woord Spaans tussen. Bonuspunten voor het overvloedig gebruik van hyperbolen en dramatiserende adjectieven. Het zou zomaar eens het begin van een goedkope horrornovel kunnen zijn.
1. Oost-Westlijn.
Er is best wat voor te zeggen dat er een verbinding Schiphol-Amsterdam West-Amsterdam Centrum-Amsterdam IJburg recht doet aan een aantal actuele vervoersvragen. Het is alleen jammer dat de geprojecteerde Oost-Westlijn eigenlijk nergens belangrijke bestemmingen of herkomstgebieden aandoet en alleen overstappen biedt op secundaire vervoersknopen.
2. Amstelveenlijn/vertramming lijn 15
Vanuit Amstelveen en de dorpen in Amstelland wordt naar mijn mening terecht geklaagd over de relatieve verslechtering van hun verbinding met daadwerkelijk interessante bestemmingen in Amsterdam zoals het concertgebouw en het Leidseplein. Hoe moeilijk kan het nou zijn om te bedenken dat het slim is om die dingen aan elkaar vast te knopen en lijn 5 en 15 integreren in een nieuwe tramlijn en dan bijvoorbeeld via de Marinxstraat naar de Haarlemmer Houttuinen en (bijvoorbeeld) via de Spaarndammerbuurt naar Sloterdijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gezeik hou je, ja. Maar respect voor zo'n ronkende klont complotdenken! Ik dacht dat beoefenaren van het genre de millenniumwissel niet overleefd hadden :')
Maar Vinny, meen je nou ècht dat een OWL Schiphol Osdorp Lelylaan Leidseplein Weesperplein -> Oost geen belangrijke bestemmings- of herkomstgebieden aandoet? En secundaire knopen... Ik weet dat Schiphol nog niet helemaal bovenaan het lijstje van Europese luchthavens staat, maar secundair...?
Maar Vinny, meen je nou ècht dat een OWL Schiphol Osdorp Lelylaan Leidseplein Weesperplein -> Oost geen belangrijke bestemmings- of herkomstgebieden aandoet? En secundaire knopen... Ik weet dat Schiphol nog niet helemaal bovenaan het lijstje van Europese luchthavens staat, maar secundair...?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten