Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mogen we al inzetten wanneer de eerste R-NET-tram op, pak 'm beet, lijn 17 verdwaalt? (A)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mag, maar ik denk niet dat iemand zo gek is om een bij voorbaat verloren weddenschap met je aan te gaan
Zou de 26 trouwens niet ook grijs-rood worden?
En nu ik het zo opschrijf: er zijn toch ook papegaaien in R-net kleuren?
Zou de 26 trouwens niet ook grijs-rood worden?
En nu ik het zo opschrijf: er zijn toch ook papegaaien in R-net kleuren?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Draaistoelen monteren.n-evo schreef:Ik hoor graag hoe de RAR dat denkt op te lossen bij een tweerichtingstram.De RAR merkt op dat enkele zitplaatsen niet in de rijrichting zijn geplaatst. [...] De RAR geeft echter de voorkeur aan zittingen die in de rijrichting geplaatst zijn.
Hendeltje onder de zitting maken en gáán. :D
Het scheelt wat zitplaatsen, denk ik, maar de reiziger heeft nu wel meer keuzevrijheid.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vroeger, in de tijd van de tweeassige trams met houten banken, was het de taak van de conducteur om bij het eindpunt de losse rugleuningen van de banken om te klappen, zodat alle zitplaatsen weer in de rijrichting stonden. Gewoon de museumtramlijn lief aankijken en die bankjes in de caf'jes schroeven :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gisteren viel he tmij op dat in de Combino, na het instappen bij de conducteursdeur en wanneer je naar links loopt, de stoel meteen aan de linkerkant is verdwenen. Klopt dat, of ben ik het?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, om de zoveel jaar worden er stoelen uit de Combino gehaald om meer reizigers in een tram mee te kunnen nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ze gewoon een hogere passagiersdichtheid aanhouden kan je de capaciteit van een Combino nóg makkelijker verhogen. In een Antwerpse Hermelijn van 29,6 meter lang en 2,3 meter breed passen volgens De Lijn ook 250 reizigers.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Passagiers kunnen op deze manier langzaam wennen aan de toekomstige 15G die ook minder zitplaatsen zal hebben als de Combino's.Suus schreef:Ja, om de zoveel jaar worden er stoelen uit de Combino gehaald om meer reizigers in een tram mee te kunnen nemen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is GVB eigenlijk van plan om her en der overloopwissels te installeren zodat je daadwerkelijk wat hebt aan al die tweerichtingstrams?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat lijkt mij nogal zinloos, de complete traminfrastructuur voor de normale lijnen in Amsterdam is gebouwd als eenrichting (en dat is meer dan alleen haltes en keerlussen).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat was oorspronkelijk in Den Haag ook het geval, maar toch heeft men daar ook gekozen om voortaan twee-richtingtrams aan te schaffen (kijk maar naar de Avenio). Vervolgens is men langzaam aan overgegaan op eindpunten aanpassen naar kopeindpunten, omdat die flink wat minder ruimtebeslag hebben dan keerlussen.
Daarnaast is het ergens ook wel makkelijker om overal hetzelfde materieel te hebben. Een twee-richtingswagen kan wel op lijnen met aan beide zeiden een keerlus rijden, terwijl een eenrichtingswagen niet kan kopmaken bij een kopeindpunt.
Daarnaast is het ergens ook wel makkelijker om overal hetzelfde materieel te hebben. Een twee-richtingswagen kan wel op lijnen met aan beide zeiden een keerlus rijden, terwijl een eenrichtingswagen niet kan kopmaken bij een kopeindpunt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tweerichtingtrams zijn wel duurder, en hebben minder zitplaatsen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat is dan het nut van eenrichtingstrams vervangen door tweerichtingstrams met minder capaciteit als ze nergens extra kunnen keren t.o.v. het eenrichtingsmaterieel?DingeZ schreef:Dat lijkt mij nogal zinloos, de complete traminfrastructuur voor de normale lijnen in Amsterdam is gebouwd als eenrichting (en dat is meer dan alleen haltes en keerlussen).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor de Amstelveenlijn het feit dat je geen keerlus kwijt kan bij het Zuidstation, geen moeilijke capriolen hoeft uit te halen op Uithoorn Busstation en dat je tramhaltes met middenperron kan bouwen, wat bij ongelijkvloerse haltes goedkoper is (maar een lift bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
M'n vraag is niet waarom de huidige tweerichtingstrams en -sneltrams worden vervangen door nieuwe tweerichtingstrams. Mijn vraag is waarom de eenrichtingstrams worden vervangen door tweerichtingstrams.
Bij het nieuwe tramstation voor Station Zuid (we zijn niet in Vlaanderen) komt als het goed is een keerlus.
Bij het nieuwe tramstation voor Station Zuid (we zijn niet in Vlaanderen) komt als het goed is een keerlus.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eenduidigheid in je materieel, je kunt makkelijker uitwisselen omdat overal hetzelfde rijdt.
Ik doe ook maar wat
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
n-evo noemde zelf al de overloopwissels, zo dat er meer mogelijkheden zijn om te keren. Verder kun je denken aan eilandperrons mét lift op de Lelylaan, links uitstappen op de Churchillaan, IJtram die geen rondje meer hoeft te rijden bij CS...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En dat is iets dat na 27 jaar opeens speelt?Ardan schreef:Eenduidigheid in je materieel, je kunt makkelijker uitwisselen omdat overal hetzelfde rijdt.
Voor de AVL zijn 36 trams nodig. Voor een frequentieverhoging van 10 naar 12x per uur 42 trams. Dat is inclusief lijn 5 van wat ik zo lees. Dan vind ik het toch apart raar dat alle 63 trams omwille van die twee lijnen als tweerichtingsvarianten worden besteld.
http://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
Áls er overloopwissels komen... Ook worden er op het vernieuwde stationseiland geen kopeindpunten aangelegd en komt er achter het CS zelfs een extra keerlus. Niks duidt er nog op dat er aanpassingen worden gedaan die de mogelijkheden van tweerichtingsmaterieel benutten.reisthijs schreef:n-evo noemde zelf al de overloopwissels, zo dat er meer mogelijkheden zijn om te keren. Verder kun je denken aan eilandperrons mét lift op de Lelylaan, links uitstappen op de Churchillaan, IJtram die geen rondje meer hoeft te rijden bij CS...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een order voor één uitvoering plaatsen kan goedkoper uitvallen dan een order voor twee uitvoeringen. Zeker als het aantal stuks hetzelfde blijft.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Twee lijnen? Ik lees in dat document ook een heel verhaal over de IJtram met gekoppelde tweerichtingtrams, waarvoor ze als de lijn wordt doorgetrokken 29 trams nodig denken te hebben.n-evo schreef:Voor de AVL zijn 36 trams nodig. Voor een frequentieverhoging van 10 naar 12x per uur 42 trams. Dat is inclusief lijn 5 van wat ik zo lees. Dan vind ik het toch apart raar dat alle 63 trams omwille van die twee lijnen als tweerichtingsvarianten worden besteld.
http://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
Dan vind ik het niet zo heel gek om voor die drie lijnen 63 tweerichtingtrams te bestellen.
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 21 aug 2017, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de vervolgoptie zijn gewoon eenrichtingstrams opgenomen en langer materieel. Kennelijk is dat dus geen probleem.Alargule schreef:Een order voor één uitvoering plaatsen kan goedkoper uitvallen dan een order voor twee uitvoeringen. Zeker als het aantal stuks hetzelfde blijft.
Wel gek dat ze dan een nieuwe tijdelijke keerlus aanleggen voor lijn 26 achter CS die volgens Suus blijft bestaan in geval van calamiteiten. Is dat geen verspilde moeite als je toch van plan bent binnen 2 jaar met tweerichtingsmaterieel te gaan rijden? Ook is er niks terug te zien over een kopeindpunt op het Stationseiland. Dat tijdrovende rondje CS blijft dus ook bestaan.reisthijs schreef:Twee lijnen? Ik lees in dat document ook een heel verhaal over de IJtram met gekoppelde tweerichtingtrams, waarvoor ze als de lijn wordt doorgetrokken 29 trams nodig denken te hebben.
Dan vind ik het niet zo heel gek om voor die drie lijnen 63 tweerichtingtrams te bestellen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
We bevinden ons nu wel erg ver in speculatieland (en nee, helaas kun je die niet in de koffie dopen). Er zijn in de afgelopen posts meerdere mogelijke redenen genoemd waarom er voor een bestelling van 63 tweerichtingtrams is gekozen. Die antwoorden zijn klaarblijkelijk niet afdoende. Dan vraag ik me af: kun je die vraag niet beter bij de partij uitzetten die de bestelling van tweerichtingstrams heeft aangevraagd: GVB?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Misschien worden er in de toekomst kopeindpunten aangelegd en overloopwissels geplaatst. Misschien ook niet.
Door nu tweerichtingmaterieel te bestellen wordt in elk geval voorkomen dat het materieel straks de reden is waarom het niet kan. Of het ook gebeurt, is altijd afwachten.
Door nu tweerichtingmaterieel te bestellen wordt in elk geval voorkomen dat het materieel straks de reden is waarom het niet kan. Of het ook gebeurt, is altijd afwachten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Jammer. Heb opeens zin in een speculaasje.Alargule schreef:We bevinden ons nu wel erg ver in speculatieland (en nee, helaas kun je die niet in de koffie dopen).
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 5 heeft nu toch ook aan een kant een keerlus? Maar ik kan mij goed voorstellen dat men op lijn 26 een nieuw eindpunt op een van de nieuwe eilanden als kopeindpunt bouwt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten