Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Thom91 »

Ik ben zojuist een solo cafje in gesprongen op Ouderkerkelaan richting Centraal station.
Nu een solo 51 stel van uilenstede naar westelijk. Zag er erg vol uit.
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Uilenstede naar westelijk? Laat me raden. Auto-correct?

Reed vandaag op 5 en heb maar weinig enkeltjes gezien. Sowieso 3 cafwagens dus eentje is gemaakt.
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Da's fijn! :) Ik zat gisteren in een enkel BN'netje tussen De Boelelaan/VU en Zuid rond half zes. Dat was lekker knus. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door JWM »

Was er wat aan de hand met het CAF voor 51? Er zat er ook eentje op de 50 als middelste wagen van een drietje.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Die wagen en nog een andere waren betrokken bij een aanrijding op het emplacement, en mochten tot nader order niet op lijn 51.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Thom91 »

hauptbahnhof schreef:Uilenstede naar westelijk? Laat me raden. Auto-correct?

Reed vandaag op 5 en heb maar weinig enkeltjes gezien. Sowieso 3 cafwagens dus eentje is gemaakt.
Autocorrect idd.
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Jef400 »

Bee schreef:De komende vijf weekenden is de IJtunnel afgesloten, ook voor het openbaar vervoer. Overdag eindigen alle buslijnen van het GVB bij de Buiksloterveer, evenals verschillende buslijnen van Connexxion en EBS. De nachtlijnen rijden via de Piet Heintunnel naar Amsterdam-Noord.
Met zn allen het schip in :wink:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Ruben »

Zie de laatste week ook vrij veel tweerichting trapwagens op de 16 en 24. Defecten aan de eenrichting trapwagens, of ivm installeren nieuwe deuren? Komt de 5 dan niet in de knoei met materieel...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Defecten heb je altijd maar idd staan er volgens mij ook 3 wagens terzijde voor nieuwe deuren. Dit hoeft niet alleen dubbelkops te zijn.

Maar goed, lijn 5 heeft 15 wagens nodig voor de dienst maar ze beschikken over 20 11g en 4 combino's. redelijk ruim dus.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door FLJ »

Er staan twee enkelkops BN'ers (12G) buiten dienst voor deurenombouw, de 822 en 829, en de dubbelkopper (11G) 910. Voor de volledigheid, er zijn op dit moment vijf wagens omgebouwd (de 833, 840, 905, 907 en 918).

Daarnaast is er ook steeds een 11G/12G naar het schadeherstelbedrijf Castricum om behandeld te worden voor roestschade. Dat dit nodig is is duidelijk te zien aan een aantal wagens 12G wagens (de 11G's zijn ondertussen geloof ik allemaal behandeld) waarbij met name rond de geledingen gaten in de carrosserie zijn ontstaan (in sommige gevallen afgeplakt met wit folie).
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Als ik vandaag door het goede poortje ben gegaan, is dat ene gehandicapte poortje op Zuid weer gerepareerd, Hauptbahnhof. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Jelmer »

gistermiddag vanaf Sloterdijk lijn 12 met de Combino 2026, volgens mij toch een Havenstraat-wagen.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Deze Combino rijdt al maanden in de lekstraat, eerst op lijn 7/14 en nu op lijn 12. Is namelijk 1 van de 2 testwagens met camera's i.p.v. spiegels. Net als de 2149 die tot recent in de Havenstraat heeft gereden, eerst op lijn 10, daarna op lijn 13.

Zie hier.

Het komt overigens wel vaker voor. Havenstraattrams op Lekstraatlijnen en andersom. Sinds de monteurs alleen maar in de Havenstraat zitten kan het gebeuren dat trams uitgeleend worden als trams voor onderhoud in de Havenstraat staan.
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

De CAF'jes zijn inderdaad back in business op de 51!

Vanochtend had ik rond 08:30 zat ik in een CAF'je van Zuid naar de Boelelaan/VU.
Rond 11:10/11:15 zag ik overigens op de Boelelaan/VU richting Westwijk een setje CAF'jes in passagiersdienst voorbijt uffen (enkele minuten later gevolgd door een setje BN'netjes, dus er ging kennelijk iets niet helemaal goed).

Overigens waren wat mensen in gele hesjes rond 11:20 onderaan de trap bij de metro op Sloterdijk wat aan het schoonmaken. Aangezien bij ieder drupje water de tegels daar spekglad worden (en de trappen zijn ook van staal), viel dit een beetje in de categorie 'niet handig'. Dat niemand aar ooit z'n nek heeft gebroken...
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Trouwens nog iets opvallends: ik keek toevallig op de vacaturepagina voor trambestuurder bij het GVB. Ik vind het opvallend dat voor een werelstad als Amsterdam er wel eisen staan voor Nederlandse taalvaardigheid, maar niet voor Engelse taalvaardigheid.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Suus »

De dienstregeling van pendelbus 99 die de komende drie weekenden zal rijden is op de website van het GVB gepubliceerd.

Opvallend is dat de routestrip bij de dienstregeling niet klopt met de tekst die de omleiding omschrijft. Op de strip staat aangegeven dat de bus richting het Muiderpoortstation na de halte Burgemeester Bickerstraat rechtdoor gaat over het Wilhelminaplantsoen en de Arent Krijtsstraat en dan de halte Wilhelminaplantsoen aan doet terwijl de omleidingspagina zegt dat de bus na de halte Burgemeester Bickerstraat linksaf de Burgemeester Bickerstraat inslaat en aan het einde rechtsaf de Hartveldseweg opgaat en dan de halte Schoolstraat aandoet. Ben benieuwd wat er nu echt gaat gebeuren...

Google Maps maakt er trouwens ook een zooitje van, daar is de gehele halte Burgemeester Bickerstraat verdwenen nu de halte Winkelcentrum weer in gebruik is. Bij de halte Winkelcentrum staan nu de lijnen 44, 46, 99 en 357 aangegeven terwijl alleen de 44 richting Diemen Noord daar stopt, het is eenrichtingshalte :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:Trouwens nog iets opvallends: ik keek toevallig op de vacaturepagina voor trambestuurder bij het GVB. Ik vind het opvallend dat voor een werelstad als Amsterdam er wel eisen staan voor Nederlandse taalvaardigheid, maar niet voor Engelse taalvaardigheid.
Dat lijkt me niet nodig. De trambestuurder heeft nauwelijks klant-interactie en ook geen taak meer in het omroepen van berichten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Vinny schreef:
VIRM schreef:Trouwens nog iets opvallends: ik keek toevallig op de vacaturepagina voor trambestuurder bij het GVB. Ik vind het opvallend dat voor een werelstad als Amsterdam er wel eisen staan voor Nederlandse taalvaardigheid, maar niet voor Engelse taalvaardigheid.
Dat lijkt me niet nodig. De trambestuurder heeft nauwelijks klant-interactie en ook geen taak meer in het omroepen van berichten.
Ga maar eens vlak achter de bestuurder zitten in sommige wat meer 'toeristische' tramlijnen. Het verschilt uiteraard van keer tot keer, maar er kunnen echt hordes toeristen de weg vragen of een kaartje kopen. En niet denigrerend bedoeld, maar de Engelse taalvaardigheid van sommige chauffeurs laat wel eens een beetje te wensen over.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door hauptbahnhof »

Gelukkig is dat niet zo belangrijk. Als ze zich maar verstaanbaar kunnen maken. Vaak spreken de toeristen ook amper engels dus met correct engels praten schiet je weinig mee op.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Ruben »

Idd vaak moet je dan toch al in losse woorden spreken om begrepen te worden. De cafjes ook gezien op de 51, zag ze vanuit de AJ Ernst en was verbaasd dat het een dubbel stel was. :-P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Vanmiddag rond 15:10 stonden er twee stelletjes CAF buiten dienst op Zuid (op het noorderspoor). Na wat gesleutel (meerdere keren deuren open en dicht en wat mechanisch-klinkende geluiden uit de metro) was hij kennelijk weergefixd, want de bestuurder riep via de buitenboordomroep om dat hij verder zou gaan als metro 51 naar Amstelveen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Suus »

En inderdaad gaat het fout met lijn 99. De bus stopt bij de halte Schoolstraat richting Muiderpoortstation maar het informatiesysteem noemt het Wilhelminaplantsoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door Thom91 »

Ruben schreef:Idd vaak moet je dan toch al in losse woorden spreken om begrepen te worden. De cafjes ook gezien op de 51, zag ze vanuit de AJ Ernst en was verbaasd dat het een dubbel stel was. :-P
Rijden al de hele week meerdere setjes rond in de 51.. :P
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door VIRM »

Yups! Ik heb de afgelopen week geen enkel, eenzaam BN-stelletje in de 51 gezien. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Bericht door fred1954 »

VIRM schreef:Yups! Ik heb de afgelopen week geen enkel, eenzaam BN-stelletje in de 51 gezien. *O*
Jawel hoor! Ik heb er zelfs ingezeten! Nou gestaan eigenlijk. Woensdagochtend rond 9 uur, vanaf Station Zuid richting Amstelveen. Ik weet het nog heel goed, want ik zou met de trein afreizen, maar er was iemand aangereden bij de Schipholtunnel en er reden geen treinen meer van en naar Schiphol. Ben toen onverrichter zake teruggelopen naar het metroperron om terug naar huis te gaan. En wat kwam er aanrijden: een eenzaam BN-stelletje. :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten