Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

In een tunnel lijkt mij dat helemaal niet goedkoop. Stations kan je ook niet echt makkelijk boren.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Dat halve kale perron moet natuurlijk wel aan twee kanten een uitgang hebben, dat is namelijk ook een van de punten van brandveiligheid, de enige uitgang mag niet aan een uiteinde zitten. Plus dat in beide richtingen het kale perron aan de andere kant moet liggen, dus je krijgt dan een station van 250 meter met in beide richtingen 2x120 meter perron met 10 meter tussen beide perrons, waarbij in normaal bedrijf de metro's in beide richtingen niet naast elkaar staan:

Code: Selecteer alles

< METRO -----
  ----- METRO >
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

JWM schreef:In een tunnel lijkt mij dat helemaal niet goedkoop. Stations kan je ook niet echt makkelijk boren.
Dat probleem lost zichzelf op: Bemined geeft een stationlengte van 250 m, dus bij een stationsafstand van rond de 800 m kan je dan eigenlijk net zo goed een boor met een lekker grote diameter pakken. Over de kosten, de historische binnenstad en het maatschappelijk draagvlak gaan we het weer een andere keer hebben... :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Ach joh, er is genoeg belastinggeld. Mocht de bodem in zicht komen, dan bezuinigen we gewoon wat op de zorg of onderwijs. Kan makkelijk. :P
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: CS-Noorderpark is een flink eind rijden en als je zou moeten wachten tot het volgende station eens vrij is kun je nooit een hoge frequentie bereiken.
Ik weet niet of Sixhaven voorzien wordt van nooduitgangen, maar anders kan dat (nog niet aangelegde) station misschien gezien worden als "station" binnen het safe heaven principe.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, Sixhaven heeft nooduitgangen, heb de trap daarvan al meermaals gebruikt bij open dagen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Als het er echt op aankomt, kun je dan ook een stilstaande metro in een tunnel evacueren? Lijtk mij van wel...
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bemined »

Bij het brand in een tunnel is de kans op slachtoffers veel groter dan op een station, vandaar dat stations de voorkeur hebben bij brand. Dat wil niet zeggen dat men niet alsnog maatregelen neemt in de tunnels zoals nooduitgangen en verhoogde vluchtpaden, maar het blijft veiliger om naar een station door te rijden en daar is het veiligheidsplan dus op gericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

In de tunnel zijn er nooduitgangen ter hoogte van de Sixhaven, de Prins Hendrikkade en de Churchilllaan. En zo hier en daar ook nog verbindingen tussen de beide tunnels, bijvoorbeeld ter hoogte van het Beursplein.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Amsterdam wordt steeds grijzer: ik zag net voor het eerst twee gekoppelde R-net Cafjes langs de Spaklerweg rijden. (De laatste van het trio was nog wit)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

reisthijs schreef:Amsterdam wordt steeds grijzer: ik zag net voor het eerst twee gekoppelde R-net Cafjes langs de Spaklerweg rijden. (De laatste van het trio was nog wit)
Afbeelding
Deze combi reed al op 27 juni.
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door van020 »

Ik neem aan dat je juli bedoeld :wink:
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Nope, maandag 27 juni.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

GVB verwijdert zitplaatsen uit trams voor extra capaciteit
Gepubliceerd op 10-08-2016 om 09:00

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat in het overgrote deel van de Combino-trams enkele zitplaatsen verwijderen om zo extra staanplaatsen te creëren. Het gaat om vier stoelen rondom de conducteurscabine. Volgens de vervoerder is het nodig om deze zitplaatsen te verwijderen en zo extra capaciteit te creëren omdat het Amsterdamse OV steeds drukker wordt en de vervoerder wil voorkomen dat reizigers op de haltes moeten achterblijven.

Lees verder op OVPro.nl
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Het GVB laat me altijd sprakeloos staan door de blije vanzelfsprekendheid waarmee de armoe gepresenteerd wordt. Ook fijn om te lezen dat deze maatregel alleen de Combino's betreft, waardoor lijn 5 en 16 de dans ontspringen. Oh ja, en in 2017 nemen ze de hangbuiken te grazen :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er wordt gesproken over de stoelen 'rondom de conducteurscabine'. Nu moet ik erkennen dat ik al langere tijd niet meer in een tram heb gezeten, maar uit mijn herinnering - en wat foto's op Koekel - kan ik niet bedenken welke stoelen dat dan zouden moeten zijn, want die zitten daar niet.

Iemand die licht in deze duisternis kan werpen?

Overigens zou GVB pas echt effectief bezig zijn als men die hele conducteurscabine eruit sloopte en de conducteur als vliegende keep in de tram inzette. Heb je er in één klap een hoop ruimte bij, kun je het huidige gesloten instapregime vervangen door een meer open waardoor de halteertijd korter kan worden...en draag je indirect ook nog eens bij aan de gezondheid van je conducteurspool ;)

Maar goed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Er zitten twee stoelen achter de conducteurscabine en twee stoelen naast de conducteurscabine. Maar het kunnen ook de twee zitjes bij de rolstoelopstelplaats zijn die geschrapt worden ipv de twee stoelen ernaast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

(wie is Suus :shock: )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Tijdje weggeweest zeker? Suus heeft Bee opgegeten, maar dat schijnt heel normaal te zijn hiero :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik zat inderdaad ergens in de bergen, verstoken van internet. Daar mag bij het opeten van forummers best wel even rekening mee gehouden worden. Vind ik. Persoonlijk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Maakt ze allemaal niks uit wat de gewone man doet hoor, ze doen maar. Schande!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Door de vier stoelen weg te halen, worden er zeven staanplaatsen gecreëerd.
Dat levert dus een capaciteit van 3 extra reizigers op.

Als we stellen dat een Combino 180 reizigers kan vervoeren en voor 75% gevuld is, zijn dat 135 reizigers per tram. Een stijging van 6% betekent dus een toename van 8 reizigers.
Dan heb je dus weinig aan een toename van de capaciteit van 3 reizigers. :?

Hadden de Blokkendozen trouwens niet met wat minieme aanpassingen nog langer in dienst kunnen blijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

In het voorjaar is er een 'proef' geweest met lopende conducteurs in tram 5 en bij alle deuren instappen op tram 2. Is al bekend wat daar uit is gekomen? Het conducteurshok levert aardig wat zitplaatsen op bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Uit eigen ervaring leverde het op lijn 2 vooral heel veel zwartrijders op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vaker controleren, strenger straffen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten