Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Waarom wil je 20x/u (in de spits) een metro over de ringlijn en 10x/u op de Geinlijn?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Ja, als je maar twee lijnen wil overhouden in de tunnel heb je geen keuze. De Geinlijn kan bijvoorbeeld met M5 rijden en de andere lijnen met 2x CAF.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

12 x M54, 6 x M50 en 'M55'? Heb je 18 x per uur een trein in de Oostbuis en 12 x per uur op de Ring. Bediening van de Gaasperplaslijn wordt wat mager, maar dat valt met M5'en te compenseren.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Misschien komt die lijn Zuid - Amstel - CS er wel nooit. Tram 5 niet naar CS maar Westerpark is blijkbaar al vrij definitief want is niet eens een keuze in die enquête.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:
Ontvlechting van de metro kan niet dankzij die nieuwe Amstelveenlijn en het feit dat ze de vervanging van de 51 niet laten doorrijden naar Amstel. Je blijft dus in je maag zitten met een metrolijn tussen Isolatorweg - Zuid - Amstel - CS, die nergens anders kan keren dan op die twee uiterste punten en volledig parallel loopt aan de bestaande Ring- en Oostlijn.
Je kunt toch keren op Spaklerweg? Daar wordt inderdaad niemand blij van, maar het kan toch wel?

De vraag over die lijnaanduidingen vond ik ook wel vreemd, want je kon maar voor één manier kiezen (óf nummers, óf letters, óf kleuren, óf prefixen), terwijl ik liever een combinatie zie: letters voor de metrolijnen , lijnnnummers 1 t/m 19 voor de tramlijnen en nummers vanaf 20 voor de buslijnen.
(En ja, wat mij betreft mag ook het lijnnummer 8 weer terugkomen, want dat nummer heeft onterecht een verkeerd imago. )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ja bij die vraag heb ik ook even mijn zegje gedaan, dat ik liever een combi zie van prefix, lagere metronummers en vaste kleuren :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Zugführer »

Hé, dat is precies wat ik net ingevuld heb *O*
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Alargule schreef:12 x M54, 6 x M50 en 'M55'? Heb je 18 x per uur een trein in de Oostbuis en 12 x per uur op de Ring. Bediening van de Gaasperplaslijn wordt wat mager, maar dat valt met M5'en te compenseren.
Als je dat doet kan je beter de helft van die 12 metro's van CS - Gein naar Gaasperplas sturen en de 50 op de huidige route houden :wink:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Je kunt toch keren op Spaklerweg? Daar wordt inderdaad niemand blij van, maar het kan toch wel?
Het punt is dat er een directe metroverbinding Zuid - Amstel blijft. Wat moet je dan met keren op Spaklerweg?

Ik ben ook fan van letters voor de metro's, lage cijfers voor de trams. Verder kijken ze maar wat ze met de bussen doen. :P Dat stigma op lijn 8 slaat nergens op. We hebben zelfs een bus 8 gehad die deels door Buitenveldert reed, daar kraaide toch ook geen kip naar?
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 18 mei 2016, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Die hele verbinding is ruk. Vreet capaciteit in de oostbuis, snoept capaciteit bij de ringlijnverbinding naar Zuidoost weg en is eigenlijk alleen een zoethoudertje voor Amstelveen - een politiek ingegeven compromis om die ingekorte stadstram erdoorheen te krijgen. De bulk van de Amstelveners zal straks per tram 5 of de NZL verder de stad in reizen. Tussen de Zuidas en het centrum idem.

Absoluut niet op cijfers maar vooral op educated guessing gebaseerd, maar ik vermoed dat straks nog geen kwart van het huidige aantal reizigers over de boog Overamstel-Spaklerweg overblijft. Daar ga je geen 6 of 8 treinen per uur voor laten rijden. Beter doet men het zoals JWM voorstelt. Volledige ontvlechting met op iedere lijn 12x per uur een metro, op den duur naar 15 à 16 x per uur te verdichten. M5'en op de Oostlijn en Noord/Zuidlijn en een mix van M5 en CAF op de Ringlijn.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik ben het met je eens. Zo'n lijn valt gewoon niet in te passen. Maar wel ruk dat je vanuit Amstelveen 2x moet overstappen voor een verbinding die je nu rechtstreeks hebt. Niet alleen Amstel, maar alles tussen Spaklerweg en Nieuwmarkt.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wel grappig dat terwijl ik dit typ er weer een verstoring is op de 51 waardoor de lijn is ingekort tot Spaklerweg. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:
Meltrain schreef:Je kunt toch keren op Spaklerweg? Daar wordt inderdaad niemand blij van, maar het kan toch wel?
Het punt is dat er een directe metroverbinding Zuid - Amstel blijft. Wat moet je dan met keren op Spaklerweg?
Als "direct" synoniem is voor "overstapvrij" is inkorten tot Spaklerweg inderdaad geen optie.
Als "direct" synoniem is voor "snel en met een cross-platform overstap" dan kan de oude 51 wel ingekort worden tot Spaklerweg met aldaar een goede overstap op de metro's naar Amstel en CS.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het uitgangspunt is optie 1 natuurlijk: een directe verbinding tussen Zuid - Amstel zoals de 51 die nu aanbiedt (als ie normaal rijdt tenminste). Niet eentje waarbij je Amstel bijna kunt aanraken en vervolgens de metro uit kan voor alsnog een tweede overstap.

Lijkt me niet dat ze een metrolijn in het leven roepen puur voor een cross-platform overstap.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zo'n verbinding met overstap zou de totale reistijd tussen Zuid en Amstel wel korter maken dan helemaal geen verbinding, omdat in het laatste geval alleen via Van der Madeweg gereisd kan worden. Dat is niet alleen een langere route, maar ook meer gedoe met overstappen omdat dat allemaal via de trap moet en niet crossplatform kan.

Toch heeft zo'n oplossing alleen zin in twee scenario's: 1) er moet zoveel capaciteit op de Oostlijn overblijven voor verbindingen met Zuidoost dat een frequente 'M55' er niet meer bijpast in de Oostbuis of 2) GVB komt niet uit met het beschikbare materieel, waardoor er niet een volledige M55 CS - Isolatorweg kan worden geboden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

De Spaklerboog moeten ze lekker werkloos laten, en dan drie lijnen Isolatorweg - Gein, Gein - CS en Gaasperplas - CS behouden. Dan heb je in de tunnel 16 metro's en op de Geintak 16 metro's en houdt ook iedereen in de Bijlmer zijn bestaande verbinding. Beetje te zot voor worden om vanwege de Noord-Zuidlijn Gaasperplas na bijna 40 jaar geen verbinding met het centrum meer te geven. En laat ze lekker letters gebruiken voor de metro's inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Alargule schrijft precies wat ik bedoelde. :pos:
@Bee: dat kan ook, maar dan zou ik nog wel een pendellijn Zuid - Spaklerweg toevoegen. Het nadeel is wel dat dan de capaciteit in "West" niet toeneemt, wat de introductie van lijn M55 wel doet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Een pendellijn tot Zuid gaat niet omdat er op Zuid na ingebruikname van de N/Z-lijn onvoldoende keerruimte is voor nog een metrolijn.
Alargule schreef:Zo'n verbinding met overstap zou de totale reistijd tussen Zuid en Amstel wel korter maken dan helemaal geen verbinding, omdat in het laatste geval alleen via Van der Madeweg gereisd kan worden. Dat is niet alleen een langere route, maar ook meer gedoe met overstappen omdat dat allemaal via de trap moet en niet crossplatform kan.
Snap ik, lijkt mij persoonlijk alleen stug dat ze alleen voor die iets korte reistijd en overstapgemak een hele metrolijn in het leven roepen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bee schreef:De Spaklerboog moeten ze lekker werkloos laten, en dan drie lijnen Isolatorweg - Gein, Gein - CS en Gaasperplas - CS behouden. Dan heb je in de tunnel 16 metro's en op de Geintak 16 metro's en houdt ook iedereen in de Bijlmer zijn bestaande verbinding. Beetje te zot voor worden om vanwege de Noord-Zuidlijn Gaasperplas na bijna 40 jaar geen verbinding met het centrum meer te geven.
Meh. Niet 'vanwege de Noord/Zuidlijn' maar vooral vanwege het wegvallen van de Amstelveenlijn zie ik een kans liggen om een hogere frequentie op de Ringlijn aan te bieden, en ook de ongelijke spreiding van reizigers over de bestaande metrolijnen van en naar Zuidoost op te lossen. Ik maak sinds een maand of twee dagelijks gebruik van de Ringlijn tussen Van der Madeweg en Sneevlietweg, en het is opvallend hoe rustig de M54 richting CS iedere keer weer is, omdat deze als een soort veegwagentje op slechts 2 minuten achter de M50 aansukkelt. En de M50 zit dan weer 6 minuten achter de vorige M54, waardoor deze veel drukker is (op VDM is er immers toch een crossplatformoverstap op de M53, wat het ongelijk van alle roepers dat reizigers niet willen overstappen feilloos aantoont). Zonder Amstelveenlijn en met gelijkblijvende lijnenloop van de overige lijnen kun je dat probleem overigens ook wel oplossen, maar ik zie dan niet in hoe je de frequentie op de Ringlijn kunt verhogen. Met 12x M50 Gaasperplas - Isolatorweg en 12x M54 CS - Gein combineer je volgens mij het beste van diverse werelden: hogere frequentie op de Ringlijn, hoge frequenties op individuele verbindingen, een 'gegarandeerde' (want op papier) overstap op VDM en een optimale benutting van je materieel (managementspeak voor 'de treinen zullen in de spits aardig vol zitten').
Bee schreef:En laat ze lekker letters gebruiken voor de metro's inderdaad.
Eens. Veel moeilijker dan ABC hoeft het toch niet te worden?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Moet het in het kader van R-net niet lijn M350, M351, M352, etc. worden? Anders snappen mensen misschien niet dat het hoogwaardig vervoer is. _O-
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er wordt hier nog wel eens gedaan alsof R-net allerlei dingen voorschrijft, maar veel meer dan het lokale equivalent van Europese richtlijnen is het niet. Maar Nederland wil graag het braafste jongetje van de klas zijn en gaat dus...enfin, andere discussie ;)
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Zolang de "nieuwe" 51 een dusdanig hoge frequentie rijdt, dat rijden in dubbelbedrijf nog niet nodig is (hetgeen volgens mij best reëel is), zou deze eventueel vanaf station Zuid kunnen doorrijden naar Amstel, via het tracé van bus 65 (spoor aanleggen op deel Stadionweg-Diepenbrockstraat-Europaplein) of via De Boelelaan-Europaboulevard. In dat geval zou je de Spaklerboog kunnen opheffen.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Naar zo'n verbinding is wel onderzoek gedaan, maar daar bleken toch te weinig reizigers van gebruik te willen maken. Zelfs bij een rechtstreekse aansluiting op de Amstelveenlijn Westwijk-Zuid.

Wat toch ook wel wat zegt over de te verwachten reizigersaantallen voor een 'M55'.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Waarom geilt iedereen hier zo op die letters? 'Omdat Rotterdam het ook heeft'?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:Een pendellijn tot Zuid gaat niet omdat er op Zuid na ingebruikname van de N/Z-lijn onvoldoende keerruimte is voor nog een metrolijn.
Via emplacement Amstelveenseweg moet wel gaan toch? NZL-sporen kruisen nergens de ringlijnsporen..
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 116 gasten