Pagina 41 van 739

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 24 jan 2013, 16:53
door Jef400
Amsterdamn

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 24 jan 2013, 18:28
door R-Flow
Hij stond er tenminste niet met een geladen semi-automatisch geweer zoals in de VS waarschijnlijk het geval was geweest. :')

Zijn die luchtdrukpistolen tegenwoordig niet verboden? Of alleen varianten die te veel op echte geweren zouden lijken?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 24 jan 2013, 19:00
door STF
Dit is weer echt zo'n alledaagse eigenaardigheid van GVB:

Afbeelding

Wanneer zie je nou ooit een bus waarbij het linker achteruitrijlicht aan is (en het rechter achteruitrijlicht uit is) terwijl de bus stilstaat of vooruit rijdt...
Wellicht heeft achteruitrijlicht-links.exe een fatale uitzondering? Leuk die canbus/computergestuurde bussen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: do 24 jan 2013, 23:33
door OVAMS
De nieuwe bedrijfsfilm van GVB AMsterdam 2013:
http://www.youtube.com/watch?v=HrTCy5Fsaqw

((3:41)) Het GVB wil ook nog de beste Vervoerder van Nederland worden!! :shock: :X
Whahaahaa veevervoerders, ik moet me elke dag in de metro 51 zien te proppen, de pont is ook niet meer wat het was en nog een paar andere bus/tram en metrolijnen.

PROBLEMEN GVB:
-Actuele reisinformatie
-Mankementen aan enkele voertuigen
-Kinderwagenprobleem
-Haltetoegangen geschikt maken voor ouderen en mensen met kinderwagens

De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #5

Geplaatst: do 24 jan 2013, 23:35
door Suus
Actuele reisinformatie op de haltes komt over enkele maanden, zie het abritopic :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 01:25
door hauptbahnhof
Mankementen aan voertuigen hebben alle vervoerders.
Kinderwagenprobleem? Hoezo is dat een probleem van GVB?
Haltes vallen onder gemeente Amsterdam dus ook niet GVB aan te rekenen. Overigens die haltes zijn rolstoeltoegankelijk, niet kinderwagentoegankelijk ;-).

Wat wel een probleem is, os idd de capaciteit bij de metro. Maar ik ga ervan uit dat als de amstelveenlijn opgedoekt wordt, het al beter wordt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 03:03
door Ardan
Tussen al het azijngepis en het citroengebijt door wil ik toch wel even melden dat het wel een heel mooi filmpje is geworden :D
(Ja, inderdaad, de praktijk mag er wel net zo idyllisch uitzien...)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:29
door VIRM
Klein vraagje voor de alwetenden onder jullie...

Ik moet vanmiddag in het stadhuis van Amsterdam zijn. In een routebeschrijving staat dat er bij metrostation Waterlooplein uitgang 'Stadhuis' moet nemen. Als ik de metro vanuit Centraal neem, moet ik dan bij het uitstappen naar links of naar rechts lopen?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:38
door Suus
Naar links en dan na de poortjes naar rechts.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:42
door VIRM
Bee schreef:Naar links en dan na de poortjes naar rechts.
Dankje. :D Dus dan gewoon helemaal achterin de metro gaan zitten. :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 09:43
door Suus
Als je na de poortjes trouwens naar links gaat heb je nog "De Hapjeshoek". Hun pistoletje kousenband met garnalen is niet te versmaden :D

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 19:18
door Vinny
Ardan schreef:Tussen al het azijngepis en het citroengebijt door wil ik toch wel even melden dat het wel een heel mooi filmpje is geworden :D
(Ja, inderdaad, de praktijk mag er wel net zo idyllisch uitzien...)
Ik heb de oude GVB tijd nog meegemaakt. Dat elk vervoermiddel al met vertraging begon voordat de garage was uitgereden. Dat het personeel de temperatuur van de koffie belangrijker vonden dan het vervoer van reizigers. Dat er tot op het hoogste niveau aan corruptie en vriendjespolitiek werd gedaan.

Het GVB is er nu zoveel beter aan toe dan in de jaren '80. Maar, zoals terecht wordt geconstateerd: er is nog wel een weg te gaan. :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: vr 25 jan 2013, 19:28
door R-Flow
Filmpje is leuk in elkaar gedraaid. Geeft ook wel een fraai beeld van de stad.

Problemen met buggy's snap ik niet zo. Hier kan je tenminste op iedere lijn gewoon de tram in met buggy of rolstoel. Heb je een keer de pech dat er een blokkendoos voor je neus stopt wacht je gewoon op de volgende. Vergelijk dat eens met HTM die anno 2013 enkel de drie RR-lijnen exploiteren met trams met lage instap. Het zal zelfs na 2014 nog jaren duren voordat die situatie echt verbeterd. Dan is de situatie in Amsterdam toch stukken beter.


Het grote ding in Amsterdam is dat de stad amper broodnodige vernieuwingen doorvoert maar vooral doormoddert binnen het decennia oude systeem. Hoe ze ooit 29 meter lange trams voor lijn 26 hebben kunnen bestellen zal ik nooit begrijpen. Zelfde geldt straks voor tram 5. Die lijn barst al jaren aan alle kanten uit z'n voegen maar mag ná 2018 gewoon weer verder met dezelfde lengte trams (uitgangspunt: Combino). Voor 2012 stond een relatief grote aanpassing van het tramnet gepland - hoewel niks héél spectaculairs - waar uiteindelijk ook niks van terecht is gekomen (op inkorting van de 25 na).

Plannen worden gemaakt, maar er wordt eigenlijk altijd wel weer een excuus verzonnen waarom het in Amsterdam niet haalbaar zou zijn. :|

Kan het GVB verder weinig aan doen natuurlijk maar die worden er wel op aangekeken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 28 jan 2013, 17:54
door Somoht
@Hauptbahnhof

Hou http://openbaarvervoerapp.nl/ in de gaten ;)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 14:51
door Edwin
Somoht schreef:@Hauptbahnhof

Hou http://openbaarvervoerapp.nl/ in de gaten ;)
Niet voor Android? -o-

Per mail antwoord gehad:
http://openbaarvervoerapp.nl/ schreef:Voorlopig komt er helaas geen Android-versie - ik ben puur een iOS-ontwikkelaar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 14:58
door Klaasje
Ovinfo Beta!

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 15:01
door Edwin
Klaasje schreef:Ovinfo Beta!
Nog geen favorietenoptie voor buslijnen en haltes (oké wel een lijstje maar die staat vol met nutteloze haltes en een snelkoppelingsmogelijkheid maar daarvoor is dat lijstje eigenlijk al) en ook geen kaart optie zoals die App wel gaat bieden.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 15:29
door Jef400
Zag trouwens dat rond half 2 de infoborden op Sloterdijk (metro) in storing waren

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 16:59
door Somoht
Edwin schreef:
Klaasje schreef:Ovinfo Beta!
Nog geen favorietenoptie voor buslijnen en haltes (oké wel een lijstje maar die staat vol met nutteloze haltes en een snelkoppelingsmogelijkheid maar daarvoor is dat lijstje eigenlijk al) en ook geen kaart optie zoals die App wel gaat bieden.
Zit wel een kaartoptie in om alle haltes te vinden, maar ik vermoed dat je haltes per lijn op de kaart wilt, dat is best mogelijk. Ik moet in die recent ook eens de buslijnen gaan gooien ja, ook zoeken op lijnen.
Favorietenoptie zit er niet in aangezien ik nog geen goede manier heb gevonden omdat goed&makkelijk voor de gebruiker te doen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 17:35
door tsov
Een ander punt aan de app, waarvan ik begrijp dat het een vrij moeilijke is, is dat hij meerdere haltes met dezelfde naam als één halte ziet. Voorbeeld: in Amsterdam heb je een halte Keizersgracht in de Leidsestraat (lijnen 1, 2 & 5), in de Vijzelstraat (lijnen 16, 24 & 25) en in de Utrechtsestraat (lijn 4). Die lijnen staan nu allemaal lekker door elkaar als ik die halte opvraag. Ik weet wel welke lijnen bij welke halte komen, maar dat zal uiteraard niet voor iedereen gelden. Op de kaart staan ze overigens wel allemaal apart, maar kom je op de gemeenschappelijke pagina 'Keizersgracht' uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 18:08
door Somoht
tsov schreef:Een ander punt aan de app, waarvan ik begrijp dat het een vrij moeilijke is, is dat hij meerdere haltes met dezelfde naam als één halte ziet. Voorbeeld: in Amsterdam heb je een halte Keizersgracht in de Leidsestraat (lijnen 1, 2 & 5), in de Vijzelstraat (lijnen 16, 24 & 25) en in de Utrechtsestraat (lijn 4). Die lijnen staan nu allemaal lekker door elkaar als ik die halte opvraag. Ik weet wel welke lijnen bij welke halte komen, maar dat zal uiteraard niet voor iedereen gelden. Op de kaart staan ze overigens wel allemaal apart, maar kom je op de gemeenschappelijke pagina 'Keizersgracht' uit.
Yep dat is het grootste probleem. ik heb wel data die precies vertel waar een haltepunt zich precies bevind en een clustering daarvan, maar hoe geef je dat weer aan de gebruiker, aangezien elke clustering zijn eigen naam heeft. Je kan wel meerdere haltenamen verzinnen ala 9292 maar dan krijg je een omroep in de bus die iets anders verteld dan de app. Daarbij kwam dat ik de benodige data om per halte het aantal lijnen te bepalen per halte tot voor kort nog niet volledig had. Ik denk dat de toekomst van OVinfo trouwens meer richting de Connexxion app gaat maar dan uiteraard beter :P

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 19:23
door tsov
Je zou bij dit soort kwesties wellicht de straatnaam waar de halte ligt tussen haakjes erachter kunnen zetten, dus Keizersgracht (Vijzelstraat) o.i.d. Maar ik weet totaal niet hoe makkelijk dat te doen is :)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: wo 30 jan 2013, 19:49
door Somoht
tsov schreef:Je zou bij dit soort kwesties wellicht de straatnaam waar de halte ligt tussen haakjes erachter kunnen zetten, dus Keizersgracht (Vijzelstraat) o.i.d. Maar ik weet totaal niet hoe makkelijk dat te doen is :)
Ja dat is de 9292 methode, die doen dat dus precies zo (of Tramhalte erachter etc.). Is niet zo makkelijk, vereist handwerk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:38
door Suus
Sinds 1 februari kan het veiligheidsteam van het GVB ook opgeroepen worden door Connexxion en EBS indien nodig. Anderzijds kan het GVB gebruik maken van de veiligheidsteams van Connexxion en EBS. Dat zal vooral praktisch zijn op bijvoorbeeld het Amstelstation, waar altijd een veiligheidsteam van het GVB/Stadswachten/Politie aanwezig is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 12:42
door VIRM
Was er iets aan de hand vanochtend met de 51?
Vanaf De Boelelaan/VU richting CS was er volgensmij eentje uitgevallen, en die van 10:59 stond uiteindelijk met 'niet instappen' aangegeven op de digitale displays bij de halte.

Dan maar de tram 5 naar Zuid genomen. Die bleef een paar minuten voor het stoplicht wachten, en de deuren hadden bij station Zuid er ook niet zoveel zin in. Overigens is dit de eerste tram ooit die ik heb gezien zonder functionerende halte-afroep. -o-