De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Durashift
Berichten: 2489
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Ma 12 Feb 2018, 00:01

<< Ow.. nou ja, de beurskoersen dalen al weer.. dus tegen die tijd zal het wel weer crisis zijn . worden.. immers, dan dik vijf jaar voorspoed.. dan zullen de zeven magere jaren wel weer snel aantreden, denk ik..

:wink: (A)

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 12 Feb 2018, 12:02

Het valt me op dat er best wel wat Combino's rondrijden waarbij de displays en/of koersrollen defect zijn.

Is er een reden waarom die zo lang defect blijven rondrijden? Bijvoorbeeld omdat ze een nieuw type krijgen zoals de trapwagens?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3008
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 12 Feb 2018, 12:11

Dat je zoekt naar zingeving is begrijpelijk, maar bij het GVB zijn defecte dingen gewoon stuk. En dat blijft meestal ook even zo.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8300
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Ma 12 Feb 2018, 12:15

Volgens mij hebben ze gewoon zo weinig reservematerieel dat ze niet eens de mogelijkheid hebben om die defecten te repareren.

Edit: Oh te lang niet op F5 gedrukt, daardoor was trolly mij voor.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
20-06-2018: Trein: 8544,1 km * Bus: 1357,78 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 12 Feb 2018, 15:08

trolly schreef:Dat je zoekt naar zingeving is begrijpelijk, maar bij het GVB zijn defecte dingen gewoon stuk. En dat blijft meestal ook even zo.

Tja jammer. Hoop dat ze ooit nog eens worden uitgerust met modernere LED-displays zoals in Rotterdam is gebeurd bij de eerste generatie Citadissen.

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 12 Feb 2018, 17:39

Ontsporing lijn 5 bij van Boshuizenstraat.....lijn 5 en 51 komende uren gestremd......gaat weer lekker, in de spits :shock:
http://m.at5.nl/artikelen/178470/tram-o ... zenstraat-

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Feb 2018, 09:48

Tja een ontsporing komt natuurlijk nooit goed uit...

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 13 Feb 2018, 09:55

Dat is waar, zeker op zo’n uitloper als de Buitenveldertselaan/Beneluxbaan. Geen omleiding/uitwijk mogelijk.
Overigens was de ontsporing op een recht stuk rails, zonder wissels etc.....dus wel een vreemde ontsporing.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 13 Feb 2018, 10:06

Ik zie net dat de Amstelveenlijnwebsite een nieuw jasje heeft gekregen. Heeft wat meer een 'wijnemenjemee'-gevoel.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Feb 2018, 11:24

Stromen de nieuwe trams pas maart/april 2020 in? :shock:

Ik dacht medio 2019 al.

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 13 Feb 2018, 11:55

Vanaf 2e helft 2019 is inderdaad door GVB gecommuniceerd: https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-tekent-c ... -15g-trams

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3008
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Di 13 Feb 2018, 12:15

"Instroom nieuwe trams" dient hoogstwaarschijnlijk gelezen te worden als "Instroom nieuwe trams ten behoeve van de Amstelveenlijn". Ze krijgen een grijs-met-rood jasje, kennelijk in tegenstelling tot (een deel van?) de rest van de serie.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Feb 2018, 12:32

Ik ben nog steeds erg benieuwd waar de 5 nou mee gaat rijden: R-NET of GVB-stijl.

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 13 Feb 2018, 12:34

Ik gok op GVB-stijl voor lijn 5.......

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 770
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mdk » Di 13 Feb 2018, 18:01

Waarom zit er eigenlijk verschil in? Waarom is de amstelveenlijn wel r-net waardig en de rest niet?
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3008
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Di 13 Feb 2018, 18:59

Hohohohohohoho, dàt heeft niemand gezegd. Ik durf pas iets met zekerheid over de kleur van die trams te zeggen als ik ze zie. Maar het is kennelijk de bedoeling om er een aantal van in de kleurstelling van de psittacus erithacus af te leveren.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 13 Feb 2018, 19:15

Van die hele R-NET-forrmule blijft sowieso helemaal niks meer over. Kijk naar de hoeveelheid R-NET-bussen die nu op de rijweg door de Amsterdamse binnenstad kruipen, vaststaan tussen het overig verkeer en stoppen bij niet echte R-NET-haltes. Wat dat betreft kan je iedere Amsterdamse tram inmiddels wel in een R-NET-jasje hijsen. Verschil tussen een stadstram van GVB en die R-NET-bussen van Connexxion is er toch niet echt meer; de gedachte van bus 300 is in ieder geval ver te zoeken.

Verder komen er steeds meer verschillende stijlen R-NET-borden bij en maakt de RET er al helemaal d'r eigen feestje van qua design.

fred1954
Berichten: 2222
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 13 Feb 2018, 20:20

Er is jaren terug wel eens door het GVB een voorzetje gegeven, om bepaalde tramlijnen in A’dam R-net te maken. Heb daar toentertijd wel eens een lijstje lijnen van gezien, met bijv. lijn 1,2 en 13. Maar dat is als een nachtkaars uitgegaan, waarschijnlijk om redenen die n-evo hier benoemd. Stadstramlijnen opwaarderen naar R-net is onzin.

Alleen de AVL/UTH lijn wordt R-net en ik zie ook wel kansen voor lijn 26 naar IJburg. Maar daarmee houdt het ook wel op. Vandaar dat ik ook op de vraag van n-evo over lijn 5 antwoordde, dat ik denk dat deze lijn in GVB-stijl blijft.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 14 Feb 2018, 10:47

Je kan drie dingen doen:
1) Alleen de écht hoogwaardige lijnen die bijna volledig op vrije baan rijden R-NET noemen. Denk aan metro/sneltram, een lijn 26 of AVL-achtige tramlijn.
2) Gewoon alles in de Randstad dezelfde huisstijl geven. In het laatste geval moet er een overkoepelend orgaan komen die de huisstijl ontwerpt, oplegt en controleert of het goed wordt toegepast door de vervoersbedrijven. Eigen variaties eraan geven zoals de RET doet mag dan niet meer. Eigenlijk doet Utrecht dit nu het beste.
3) R-NET volledig opgeven en teruggaan naar wat het was.

Kijkende naar hoe snel R-NET in de voetsporen treedt van het voormalige Rotterdamse TramPlus-concept kan je haast niet anders concluderen dat dit idee gewoon niet werkt in de praktijk.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2759
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 14 Feb 2018, 10:56

Ik heb anders toch het idee dat de uitwerking op regionaal niveau aardig geslaagd is. Daar is R-NET doorgevoerd in de huisstijl en nummering van een aantal busconcessies. In Amsterdam zou ik inderdaad pleiten voor een heel beperkte doorvoering, en dan alleen op lijnen die een stadsoverschrijdend belang hebben. De Amstelveenlijn/Uithoornlijn is de enige tramlijn die hiervoor in aanmerking komt. Verder valt te denken aan het ver-R-NET-iseren van alle stoptreinen sprinters in de Randstad (en uitlopers daarvan). Wat betreft de metro zou ik niet verder gaan dan men nu al gegaan is. Dat blijft toch ook vooral een stedelijk vervoermiddel.

Die R in R-net kan echter prima voor 'regionaal' staan.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 157
Lid geworden op: Do 14 Dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor luka23 » Wo 14 Feb 2018, 11:04

Tot dusver heb ik het nut van R-Net nooit begrepen en ik denk ook dat ik dat nooit zal doen. Zoals vaak besproken is, is dat het voor de reiziger alleen een andere huisstijl is geworden en dat het niks toevoegt, wat het in mijn ogen ook al niet doet. Ik vraag me af hoeveel lijnen er ook daadwerkelijk zijn "opgewaardeerd" met de komst van R-Net...
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 14 Feb 2018, 13:53

Het stomste is nog wel dat je met bepaalde kaartjes wel de ene bus in mag maar niet de andere, terwijl ze identiek ogen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11886
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Wo 14 Feb 2018, 20:17

luka23 schreef:Tot dusver heb ik het nut van R-Net nooit begrepen en ik denk ook dat ik dat nooit zal doen. Zoals vaak besproken is, is dat het voor de reiziger alleen een andere huisstijl is geworden en dat het niks toevoegt, wat het in mijn ogen ook al niet doet. Ik vraag me af hoeveel lijnen er ook daadwerkelijk zijn "opgewaardeerd" met de komst van R-Net...

Er is natuurlijk wel een indirect nut. Door de uitrol van R-Net worden investeringen langs die lijn doorgevoerd, waardoor (als het goed is) de meest nuttige investeringen in de infrastructuur gedaan worden waar de meeste reizigers profijt van hebben. De praktijk is echter nog wel eens weerbarstig.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2346
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 15 Feb 2018, 09:10

Ik zie het eerder andersom: als een buslijn wordt verbeterd wordt ie onder R-NET geschaard. Zie ook lijn 69. Plannen voor een snelle Westangent zijn er al jáááren. Nu wordt die gelijk onder het R-NET "keurmerk" geplaatst.

Gaan we van lijnnummer 19 > 69 > 369. Misschien is het over 6 jaar lijn 969 en over 12 jaar de 4069?
Gewoon voor de duidelijkheid. :mrgreen:

diederickx
Berichten: 442
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor diederickx » Do 15 Feb 2018, 11:21

Zojuist stonden er vier stellen op de uithaalsporen in Westwijk. De dienstuitvoering op lijn 51 zal dan wel verstoord zijn.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten