Pagina 408 van 740

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 00:01
door Durashift
<< Ow.. nou ja, de beurskoersen dalen al weer.. dus tegen die tijd zal het wel weer crisis zijn . worden.. immers, dan dik vijf jaar voorspoed.. dan zullen de zeven magere jaren wel weer snel aantreden, denk ik..

:wink: (A)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:02
door n-evo
Het valt me op dat er best wel wat Combino's rondrijden waarbij de displays en/of koersrollen defect zijn.

Is er een reden waarom die zo lang defect blijven rondrijden? Bijvoorbeeld omdat ze een nieuw type krijgen zoals de trapwagens?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:11
door trolly
Dat je zoekt naar zingeving is begrijpelijk, maar bij het GVB zijn defecte dingen gewoon stuk. En dat blijft meestal ook even zo.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 12:15
door Hainje
Volgens mij hebben ze gewoon zo weinig reservematerieel dat ze niet eens de mogelijkheid hebben om die defecten te repareren.

Edit: Oh te lang niet op F5 gedrukt, daardoor was trolly mij voor.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 15:08
door n-evo
trolly schreef:Dat je zoekt naar zingeving is begrijpelijk, maar bij het GVB zijn defecte dingen gewoon stuk. En dat blijft meestal ook even zo.
Tja jammer. Hoop dat ze ooit nog eens worden uitgerust met modernere LED-displays zoals in Rotterdam is gebeurd bij de eerste generatie Citadissen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 12 feb 2018, 17:39
door fred1954
Ontsporing lijn 5 bij van Boshuizenstraat.....lijn 5 en 51 komende uren gestremd......gaat weer lekker, in de spits :shock:
http://m.at5.nl/artikelen/178470/tram-o ... zenstraat-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 09:48
door n-evo
Tja een ontsporing komt natuurlijk nooit goed uit...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 09:55
door fred1954
Dat is waar, zeker op zo’n uitloper als de Buitenveldertselaan/Beneluxbaan. Geen omleiding/uitwijk mogelijk.
Overigens was de ontsporing op een recht stuk rails, zonder wissels etc.....dus wel een vreemde ontsporing.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 10:06
door Alargule
Ik zie net dat de Amstelveenlijnwebsite een nieuw jasje heeft gekregen. Heeft wat meer een 'wijnemenjemee'-gevoel.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 11:24
door n-evo
Stromen de nieuwe trams pas maart/april 2020 in? :shock:

Ik dacht medio 2019 al.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 11:55
door fred1954
Vanaf 2e helft 2019 is inderdaad door GVB gecommuniceerd: https://over.gvb.nl/nieuws/gvb-tekent-c ... -15g-trams

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 12:15
door trolly
"Instroom nieuwe trams" dient hoogstwaarschijnlijk gelezen te worden als "Instroom nieuwe trams ten behoeve van de Amstelveenlijn". Ze krijgen een grijs-met-rood jasje, kennelijk in tegenstelling tot (een deel van?) de rest van de serie.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 12:32
door n-evo
Ik ben nog steeds erg benieuwd waar de 5 nou mee gaat rijden: R-NET of GVB-stijl.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 12:34
door fred1954
Ik gok op GVB-stijl voor lijn 5.......

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 18:01
door Mdk
Waarom zit er eigenlijk verschil in? Waarom is de amstelveenlijn wel r-net waardig en de rest niet?

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 18:59
door trolly
Hohohohohohoho, dàt heeft niemand gezegd. Ik durf pas iets met zekerheid over de kleur van die trams te zeggen als ik ze zie. Maar het is kennelijk de bedoeling om er een aantal van in de kleurstelling van de psittacus erithacus af te leveren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 19:15
door n-evo
Van die hele R-NET-forrmule blijft sowieso helemaal niks meer over. Kijk naar de hoeveelheid R-NET-bussen die nu op de rijweg door de Amsterdamse binnenstad kruipen, vaststaan tussen het overig verkeer en stoppen bij niet echte R-NET-haltes. Wat dat betreft kan je iedere Amsterdamse tram inmiddels wel in een R-NET-jasje hijsen. Verschil tussen een stadstram van GVB en die R-NET-bussen van Connexxion is er toch niet echt meer; de gedachte van bus 300 is in ieder geval ver te zoeken.

Verder komen er steeds meer verschillende stijlen R-NET-borden bij en maakt de RET er al helemaal d'r eigen feestje van qua design.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: di 13 feb 2018, 20:20
door fred1954
Er is jaren terug wel eens door het GVB een voorzetje gegeven, om bepaalde tramlijnen in A’dam R-net te maken. Heb daar toentertijd wel eens een lijstje lijnen van gezien, met bijv. lijn 1,2 en 13. Maar dat is als een nachtkaars uitgegaan, waarschijnlijk om redenen die n-evo hier benoemd. Stadstramlijnen opwaarderen naar R-net is onzin.

Alleen de AVL/UTH lijn wordt R-net en ik zie ook wel kansen voor lijn 26 naar IJburg. Maar daarmee houdt het ook wel op. Vandaar dat ik ook op de vraag van n-evo over lijn 5 antwoordde, dat ik denk dat deze lijn in GVB-stijl blijft.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 10:47
door n-evo
Je kan drie dingen doen:
1) Alleen de écht hoogwaardige lijnen die bijna volledig op vrije baan rijden R-NET noemen. Denk aan metro/sneltram, een lijn 26 of AVL-achtige tramlijn.
2) Gewoon alles in de Randstad dezelfde huisstijl geven. In het laatste geval moet er een overkoepelend orgaan komen die de huisstijl ontwerpt, oplegt en controleert of het goed wordt toegepast door de vervoersbedrijven. Eigen variaties eraan geven zoals de RET doet mag dan niet meer. Eigenlijk doet Utrecht dit nu het beste.
3) R-NET volledig opgeven en teruggaan naar wat het was.

Kijkende naar hoe snel R-NET in de voetsporen treedt van het voormalige Rotterdamse TramPlus-concept kan je haast niet anders concluderen dat dit idee gewoon niet werkt in de praktijk.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 10:56
door Alargule
Ik heb anders toch het idee dat de uitwerking op regionaal niveau aardig geslaagd is. Daar is R-NET doorgevoerd in de huisstijl en nummering van een aantal busconcessies. In Amsterdam zou ik inderdaad pleiten voor een heel beperkte doorvoering, en dan alleen op lijnen die een stadsoverschrijdend belang hebben. De Amstelveenlijn/Uithoornlijn is de enige tramlijn die hiervoor in aanmerking komt. Verder valt te denken aan het ver-R-NET-iseren van alle stoptreinen sprinters in de Randstad (en uitlopers daarvan). Wat betreft de metro zou ik niet verder gaan dan men nu al gegaan is. Dat blijft toch ook vooral een stedelijk vervoermiddel.

Die R in R-net kan echter prima voor 'regionaal' staan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 11:04
door katvis
Tot dusver heb ik het nut van R-Net nooit begrepen en ik denk ook dat ik dat nooit zal doen. Zoals vaak besproken is, is dat het voor de reiziger alleen een andere huisstijl is geworden en dat het niks toevoegt, wat het in mijn ogen ook al niet doet. Ik vraag me af hoeveel lijnen er ook daadwerkelijk zijn "opgewaardeerd" met de komst van R-Net...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 13:53
door n-evo
Het stomste is nog wel dat je met bepaalde kaartjes wel de ene bus in mag maar niet de andere, terwijl ze identiek ogen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: wo 14 feb 2018, 20:17
door Vinny
luka23 schreef:Tot dusver heb ik het nut van R-Net nooit begrepen en ik denk ook dat ik dat nooit zal doen. Zoals vaak besproken is, is dat het voor de reiziger alleen een andere huisstijl is geworden en dat het niks toevoegt, wat het in mijn ogen ook al niet doet. Ik vraag me af hoeveel lijnen er ook daadwerkelijk zijn "opgewaardeerd" met de komst van R-Net...
Er is natuurlijk wel een indirect nut. Door de uitrol van R-Net worden investeringen langs die lijn doorgevoerd, waardoor (als het goed is) de meest nuttige investeringen in de infrastructuur gedaan worden waar de meeste reizigers profijt van hebben. De praktijk is echter nog wel eens weerbarstig.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 15 feb 2018, 09:10
door n-evo
Ik zie het eerder andersom: als een buslijn wordt verbeterd wordt ie onder R-NET geschaard. Zie ook lijn 69. Plannen voor een snelle Westangent zijn er al jáááren. Nu wordt die gelijk onder het R-NET "keurmerk" geplaatst.

Gaan we van lijnnummer 19 > 69 > 369. Misschien is het over 6 jaar lijn 969 en over 12 jaar de 4069?
Gewoon voor de duidelijkheid. :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 15 feb 2018, 11:21
door diederickx
Zojuist stonden er vier stellen op de uithaalsporen in Westwijk. De dienstuitvoering op lijn 51 zal dan wel verstoord zijn.