De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 18:24

Vandaag voor het eerst meegemaakt dat de regel van geen fietsen in de spits meenemen werd gehandhaafd. Omstreeks half 5 riep de bestuurder via binnen en buitenomroep om dat de fiets die net is ingestapt eruit moest.

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 19:41

Somoht schreef:@Hauptbahnhof

Hou http://openbaarvervoerapp.nl/ in de gaten ;)

Superapp, vooral omdat er ook via een kaart de voertuigen kunnen worden opgezocht.
Enige wat ik wel mis is dat je niet vanaf een halte kunt zoeken. Dus als ik op halte X sta, daar de app opstart en meteen de lijnen die daar stoppen zie.

Moet echt per lijn op gaan zoeken wat zijn status is, iets wat met de app Tranzzit wel makkelijker is.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Ma 04 Feb 2013, 19:51

hauptbahnhof schreef:Vandaag voor het eerst meegemaakt dat de regel van geen fietsen in de spits meenemen werd gehandhaafd. Omstreeks half 5 riep de bestuurder via binnen en buitenomroep om dat de fiets die net is ingestapt eruit moest.

Mogen fietsen nou definitief niet meer mee in de nieuwe metro's of is dat weer teruggedraaid?

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 20:00

Wie zei dat ze niet meemogen?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 20:00

Fietsvervoer is al sinds de opening van de metro een reizigersrecht, na meer dan dertig jaar kan je dat niet even stiekem afschaffen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Ma 04 Feb 2013, 20:02

Het Parool berichtte daar destijds over.

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 20:07

Enige wat ik weet is dat de M5 geen fietsenrekken krijgen zoals de S1/S2/S3/M4 en IJtram. Waarschijnlijk dat de fietsen tussen de bakken moet worden gestald ofzo.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Ardan » Ma 04 Feb 2013, 20:13

De M5 heeft toch een 'Mehrzweckabteil' voorin en achterin?
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 20:24

Dat heet gewoon een multifunctionele ruimte in het Nederlands :X
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5776
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor JWM » Ma 04 Feb 2013, 20:28

Er wordt wel serieus gekeken naar een fietsverbod tussen Amstel en CS om aan strengere wetgeving met betrekking tot tunnelveiligheid te kunnen voldoen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 20:31

Die nieuwe metro's zijn zo lang, je kan daar net zo veel fietsen inproppen als in een gemiddelde trein van de MerwedeLingeLijn en nog genoeg ruimte hebben om een enorm toneelstuk op te voeren gezien het gemiddelde aantal reizigers per metro :')
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 20:46

Ik haat het ook, fietsen in de metro. Nergens voor nodig. In tram 26 is het nog goed te praten.

Maar aan de andere kant, verbieden hoeft ook weer niet. Wel beter op toezien dat de fietsen op de bestemde plekken moet. In het fietsrek of tegen de cabinewand. Niet tussendoor dwars over het gangpad. Vaker controleren door KC of Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Ma 04 Feb 2013, 20:53

hauptbahnhof schreef:Niet tussendoor dwars over het gangpad.

Het kan niet anders in die zeecontainers.

Er moet inderdaad veel beter toezicht komen op fietsen in de spits.

VIRM
Berichten: 3916
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor VIRM » Ma 04 Feb 2013, 21:04

hauptbahnhof schreef:Ik haat het ook, fietsen in de metro. Nergens voor nodig. In tram 26 is het nog goed te praten.

Maar aan de andere kant, verbieden hoeft ook weer niet. Wel beter op toezien dat de fietsen op de bestemde plekken moet. In het fietsrek of tegen de cabinewand. Niet tussendoor dwars over het gangpad. Vaker controleren door KC of Veiligheidsteam Openbaar Vervoer.


Ik kan mij best voorstellen dat voor de langere stukken iemand een fiets mee wil nemen.
Maar de afstanden bijvoorbeeld binnen de Ring zijn nou ook weer niet reuzachtig groot. Ik heb wel eens tijdens de Dag van de Bouw enkele metrobouwputten bezocht (van bouwput naar bouwput gelopen) en het viel mij op dat ze toch wel dicht bij elkaar liggen. Op korte afstanden ben je zelf fietsen waarschijnlijk sneller dan de metro/tram. :)
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 21:10

R-Flow schreef:
hauptbahnhof schreef:Niet tussendoor dwars over het gangpad.

Het kan niet anders in die zeecontainers.

Er moet inderdaad veel beter toezicht komen op fietsen in de spits.

Als het op de fietsplek staat, en maximaal 2 dan valt het best mee, door gebrek aan een aantal zitplaatsen daar. Is makkelijk om daar langs te lopen.

En die toezicht moet niet alleen in de spits zijn, maar de gehele dag. Over tussen de spits en in de avond moet je de hele tijd slalommen om fietsen die dwars tussendoor staat, of juist dwars voor een deur.
In het verleden vertelde een collega van T&I me dat een vrouw was geweest die een boete van 90 euro heeft gekregen omdat haar fiets als 3e (en dus niet in het fietsenrek zat) in de metro stond. Alleen zij vond dat het nergens is aangegeven (was kennelijk een jurist) dus ze vond dat ze het niet hoeft te betalen...

Ik kan mij best voorstellen dat voor de langere stukken iemand een fiets mee wil nemen.
Maar de afstanden bijvoorbeeld binnen de Ring zijn nou ook weer niet reuzachtig groot. Ik heb wel eens tijdens de Dag van de Bouw enkele metrobouwputten bezocht (van bouwput naar bouwput gelopen) en het viel mij op dat ze toch wel dicht bij elkaar liggen. Op korte afstanden ben je zelf fietsen waarschijnlijk sneller dan de metro/tram. :)


Een fiets is om te fietsen, niet om in een ander vervoermiddel mee te nemen. Het is sowieso de vraag voor hoeveel van die fietsen die je in de metro tegenkomt er betaald is.

VIRM
Berichten: 3916
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor VIRM » Ma 04 Feb 2013, 21:16

@Hauptbahnhof: een fiets is inderdaad om mee te fietsen. :) Maar daarom zeg ik ook dat ik het mij best kan voorstellen dat mensen ze mee willen nemen op langere trajecten. Maar op korte trajecten binnen de stad is het nergens voor nodig.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 21:17

Als je een reisproduct gebruikt in de metro dan kan je wel een fietsdagkaartje op je OV-Chipkaart zetten, maar deze zal niet ingecheckt worden. Met een fietsdagkaartje kan je dus een jaar lang je fiets legaal meenemen :')
Rame à l'approche

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Ardan » Ma 04 Feb 2013, 21:29

Ik neem af en toe mijn fiets mee naar Amsterdam. En mijn fietsje heeft dus ook de binnenkant van de IJtram en metro mogen bekijken. Als ik bijvoorbeeld een rondje heb gemaakt in Amstelveen, en daarna een rondje wil rijden op IJburg, dan denk je toch zeker niet dat ik daarvoor een uur ga fietsen als ik ook in 20 minuten al op Amstel kan zijn? De metro is echt sneller dan de fiets. Niet sneller dan de tram, ik doe een half uur over Zuid-CS per fiets, per tram ook ongeveer, iets langer zelfs geloof ik. Per metro 17 minuten, dat red je met de fiets echt niet.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5776
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor JWM » Ma 04 Feb 2013, 21:42

Bee schreef:Als je een reisproduct gebruikt in de metro dan kan je wel een fietsdagkaartje op je OV-Chipkaart zetten, maar deze zal niet ingecheckt worden. Met een fietsdagkaartje kan je dus een jaar lang je fiets legaal meenemen :')

Dat gaat wel degelijk op datum.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 21:45

Als je met een abonnement reist en je zet vandaag een fietsdagkaart op je OV-Chipkaart en checkt daarna in, dan zal je na afloop van de reis zien dat deze nog niet gebruikt is. Je kan tot de vervaldatum van het product (1 jaar na aanschaf) dus onbeperkt gebruik blijven maken van dat fietskaartje want ze kunnen toch niet controleren dat je het hergebruikt zolang het niet wordt aangesproken :idea:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5776
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor JWM » Ma 04 Feb 2013, 21:46

Euh, als je dat aankoopt bij een grijze automaat moet je toch een datum kiezen waarop dat fietsproduct geldig is?

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 21:53

Bee, het is idd een product die niet ingecheckt wordt, maar is alleen geldig op de datum die je via de automaat invoert! Dus vette pech. :6 (volgens mij te vergelijken met een Fyra-toeslag).

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 21:56

Als dat al zo is, dan is dat recentelijk toegevoegd.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2898
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 22:02

Neej, was altijd zo (sinds ik bij T&I heb gewerkt). Bij de automaat moest er een datum ingevoerd worden, maar ook op de POST (OV-chipcomputer) moest dat bij het opladen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34744
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 22:04

Ik kan je zeggen dat dat absoluut niet het geval was :lol:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten