De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 22:09

Dat kan ik je wel vertellen. Kan zijn dat het een tijdje eruit is geweest (zoals altijd zijn updates nooit 100% goed), maar aangezien ik zelf die "kaartjes" verkocht en mensen ook moest informeren heb ik alles ook bij de automaat gekeken zodat ik weet wat ik die mensen vertel :wink:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 22:17

Van 2009 tot minstens 2012 kon je zonder datumselectie fietskaartjes kopen, echt waar.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Ma 04 Feb 2013, 22:19

hauptbahnhof schreef:Een fiets is om te fietsen, niet om in een ander vervoermiddel mee te nemen.

Gezien de hoeveelheid fietsen die jaarlijks meegaan in de trein, bus en auto zijn een hoop mensen dat met je oneens.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 22:32

Ach, ik heb ook wel 's mn fiets in de metro meegenomen maar dat is omdat ik het niet trek om lange afstanden te fietsen :N en het kost me niks extra's.
's Ochtends op de fiets naar het werk (45 min gedaan over een stuk wat normaal 20 min zou duren) en dan 's middags terug met de metro. Moet me toch aan de rest van de bevolking aanpassen. :wink:

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4461
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor JWM » Ma 04 Feb 2013, 22:59

Bee schreef:Van 2009 tot minstens 2012 kon je zonder datumselectie fietskaartjes kopen, echt waar.

Bij de grijze automaten moest je altijd al een datum selecteren. Echt waar.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Feb 2013, 23:00

Bee schreef:Van 2009 tot minstens 2012 kon je zonder datumselectie fietskaartjes kopen, echt waar.

Alleen vandaag geldig toch?
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Ma 04 Feb 2013, 23:05

Waren een jaar geldig. Kocht je hem op 8 mei 2011, dan was hij geldig tot 7 mei 2012. De klantenservice heeft bevestigd dat het product niet werd aangesproken als je een abonnement had en dat ze niets tegen hergebruik konden doen.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Ma 04 Feb 2013, 23:08

Bij reizen op saldo werd ie ook niet aangesproken. Het was puur op de kaart voor als er gecontroleerd werd.

Voordeel is trouwens wel dat je er "zwart" mee kunt reizen op lijn 26. De conducteur kan het niet zien :wink:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11007
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Vinny » Ma 04 Feb 2013, 23:09

Tja zovaak reis ik niet met de fiets op het GVB netwerk. Maar ik kan me niet anders herinneren dat ik gewoon een dagkaart fiets kon opladen. De laatste keer dat ik het wilde doen deed de automaat het niet, en mocht ik van de politie zwartrijden. Ja dan kan ik natuurlijk helemaal niets testen :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor fred1954 » Di 05 Feb 2013, 06:58

Iemand die weet wat er gisteravond gebeurd is op de v.d. Madeweg:

18:28:46 04-02-13 13 BRAN HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (nee) (slachtoffers: ) (-Inc.net: 2-) (nee) (passagierstrein) (TIS: 3.1) (OVERIGE DIENSTVERLENING) , Metro VAN DER MADEWEG by VAN DER MADEWEG 57 Spoorweggebouw DUIVENDRECHT [ OVDN NET02 ALW HVDMN HVASV DVD DMN1 ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
0102219 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Duivendrecht ( Lichtkrant )
0102200 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Duivendrecht ( Groep 1 Spoed )
0102118 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Ouderkerk a/d Amstel ( Kazernechef )
0102040 BRW Amsterdam-Amstelland ( Infocode Klein Incident Ouder-Amstel )
0101419 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Lichtkrant )
0101404 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Bemanning HV )
0101402 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Groep 2 Spoed )
0101400 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Groep 1 Spoed )
0101219 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Willem ( Lichtkrant )
0101204 BRW Amsterdam-Amstelland ( OvD Noord Spoed )
0101201 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Willem ( ALW )
0100119 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Amstelveen ( Lichtkrant )
0100116 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Amstelveen ( Bemanning AL/HV-2+ )
0100106 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Amstelveen (Bevelvoerders spoed)

18:22:31 04-02-13 13 AMBU A1 13901 13123 13122 DUIVENDRECHT VAN DER MADEWEG 1 Metro VAN DER MADEWEG
0120999 Ambulance Amsterdam ( Lichtkrant )
0120998 Ambulance Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam )
0120123 Ambulance Amsterdam ( Ambu 13-123 Amsterdam )
0120122 Ambulance Amsterdam ( Ambu 13-122 Amsterdam )

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Geert » Di 05 Feb 2013, 08:32

Er was een aanrijding met persoon (met een NS-trein).

fred1954
Berichten: 662
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor fred1954 » Di 05 Feb 2013, 08:55

Geert schreef:Er was een aanrijding met persoon (met een NS-trein).


OK, bedankt voor je reactie. Vandaar dat er niets in de media te vinden is. Kreeg het idee dat er een metro-ongeluk was gebeurd. Desalniettemin triest voor die persoon.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Chauf21 » Di 05 Feb 2013, 09:30

Ardan schreef:Ik neem af en toe mijn fiets mee naar Amsterdam. En mijn fietsje heeft dus ook de binnenkant van de IJtram en metro mogen bekijken. Als ik bijvoorbeeld een rondje heb gemaakt in Amstelveen, en daarna een rondje wil rijden op IJburg, dan denk je toch zeker niet dat ik daarvoor een uur ga fietsen als ik ook in 20 minuten al op Amstel kan zijn? De metro is echt sneller dan de fiets. Niet sneller dan de tram, ik doe een half uur over Zuid-CS per fiets, per tram ook ongeveer, iets langer zelfs geloof ik. Per metro 17 minuten, dat red je met de fiets echt niet.

De fiets is vaak sneller dan de tram ja.
Als ik in Amsterdam moet zijn neem ik of de auto (en de parkeerkosten voor lief) of ik huur een fiets bij het station. Dan ben je sneller, flexibeler en ook nog eens goedkoper dan met de tram *O*

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor webguy » Di 05 Feb 2013, 10:01

Vraag me overigens ook af of meer OV-fiets (ala fietsplan in Parijs, en andere wereldsteden) niet een leuk alternatief is voor fiets meenemen in de metro.
Reisinformatie/nerd

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 05 Feb 2013, 11:57

Weer een nieuw gerucht over de ouwe bakken:
die gaan per de zomer eruit. Ze zijn dan immers niet nodig omdat een aantal lijnen in frequentie omlaag gaan (bijv lijn 3).
Een achttal trams gaan dan op een nieuwe lijn rijden: de nieuwe toeristenlijn. Of het dezelfde route als lijn 20 wordt weet ik niet. Hoorde eerder zelfs dat deze lijn langs de RAI komt...

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: Vr 05 Feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor FLJ » Di 05 Feb 2013, 12:55

Vraag me af hoe ze dat na de Zomerdienst willen gaan doen, of zouden de wagens na de zomer weer op het gewone lijnennet worden ingezet?

Op een ander forum wordt trouwens vermeld dat Blokkendoos 804 op dit moment verbouwd wordt om ingezet te kunnen worden als toeristentram. De binnen- en buitenzijde wordt daarbij aangepast.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Di 05 Feb 2013, 13:02

Ik hoop stiekem dat er ooit nog een restauranttram komt zodat je een maaltijd kan nuttigen terwijl je door de stad rijdt. In Brussel hadden ze dat vorig jaar ook 8-)
Rame à l'approche

Alargule
Berichten: 1705
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Alargule » Di 05 Feb 2013, 14:43

Als Amsterdam ooit dezelfde culinaire verfijndheid ontwikkelt als bij onze zuiderburen het geval is, zal dat vast nog wel eens een keertje gebeuren.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9271
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Ardan » Di 05 Feb 2013, 17:13

Het zal wel een mobiele dependance van de Febo worden :') Met een tot krokettenmuur verbouwd conducteurshokje..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Di 05 Feb 2013, 20:05

Ben vooral heel erg benieuwd wat er voor de trapwagens terug komt. Hopelijk niet die $#%@ lelijke Avenio van Siemens. Maar ja, die kans zit er natuurlijk dik in. :')

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 05 Feb 2013, 22:22

Trapwagens? Die gaan er nog lang niet uit.

Gebruikersavatar
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: Do 03 Nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor R-Flow » Di 05 Feb 2013, 22:31

hauptbahnhof schreef:Trapwagens? Die gaan er nog lang niet uit.

Tegen de tijd dat de Amstelveenlijn af is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Di 05 Feb 2013, 22:32

Ik heb speciaal nog eens gekeken naar het fietskaartje. De datumselectie waar je het over hebt was er altijd al en is de begindatum. Het product is een jaar te gebruiken na de aanvangsdatum zodat het niet direct wordt gebruikt als je het vandaag koopt en morgen wil gebruiken.

Maar het punt dat het fietsdagkaartproduct niet wordt aangesproken als je een ander product gebruikt (bijvoorbeeld een zoneabonnement) blijft staan, vandaag nog een gewillig slachtoffer met reisproduct gevonden die het wilde testen. Als je incheckt wordt alleen het abonnement aangesproken, het fietskaartje blijft ongebruikt staan. Onbeperkt hergebruik van een fietskaartje is dus nog steeds mogelijk voor abonnementhouders.
Rame à l'approche

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 05 Feb 2013, 23:07

Dan mag ik hopen voor je dat je geen boete krijgt, want ik kan nergens vinden dat dat product een jaar geldig is. Als dat ergens staat, wil ik het graag zien.

Je koopt dat product altijd op het moment dat je hem moet gebruiken (net als vroeger met de 2- en 3-strippenkaarten. De papieren versie wordt niet ongestempeld verkocht.

De reden dat het ook niet gebruikt wordt bij het inchecken is juist om die reden dat het toch maar 1 dag geldig is. Anders laadt ik hem nu op mn kaart maar reis pas volgende week met de fiets. Hoe kan het systeem dat weten? Dusss, als je geen boete wilt riskeren, zou ik je toch adviseren om niet van jouw theorie uit te gaan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31506
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Berichtdoor Suus » Di 05 Feb 2013, 23:44

De vervaldatum staat op het productoverzicht dat je kan inzien op de kaartautomaat en waarvan je een afdruk kan maken bij diezelfde automaat, en die vervaldatum van het product dat vandaag is gekocht is 04/02/2014.

Reis je op saldo voltarief dan wordt het product wel aangesproken en zal het aan het eind van de dag verlopen.

Je moet een datum kiezen bij de automaat omdat je kan besluiten vandaag het product te kopen maar het pas overmorgen te gebruiken terwijl je morgen nog met de metro wil zonder je fiets mee te nemen. :idea:
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten