Pagina 43 van 743

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:09
door hauptbahnhof
Dat kan ik je wel vertellen. Kan zijn dat het een tijdje eruit is geweest (zoals altijd zijn updates nooit 100% goed), maar aangezien ik zelf die "kaartjes" verkocht en mensen ook moest informeren heb ik alles ook bij de automaat gekeken zodat ik weet wat ik die mensen vertel :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:17
door Suus
Van 2009 tot minstens 2012 kon je zonder datumselectie fietskaartjes kopen, echt waar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:19
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Een fiets is om te fietsen, niet om in een ander vervoermiddel mee te nemen.
Gezien de hoeveelheid fietsen die jaarlijks meegaan in de trein, bus en auto zijn een hoop mensen dat met je oneens.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:32
door hauptbahnhof
Ach, ik heb ook wel 's mn fiets in de metro meegenomen maar dat is omdat ik het niet trek om lange afstanden te fietsen :N en het kost me niks extra's.
's Ochtends op de fiets naar het werk (45 min gedaan over een stuk wat normaal 20 min zou duren) en dan 's middags terug met de metro. Moet me toch aan de rest van de bevolking aanpassen. :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 22:59
door JWM
Bee schreef:Van 2009 tot minstens 2012 kon je zonder datumselectie fietskaartjes kopen, echt waar.
Bij de grijze automaten moest je altijd al een datum selecteren. Echt waar.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 23:00
door Vinny
Bee schreef:Van 2009 tot minstens 2012 kon je zonder datumselectie fietskaartjes kopen, echt waar.
Alleen vandaag geldig toch?

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 23:05
door Suus
Waren een jaar geldig. Kocht je hem op 8 mei 2011, dan was hij geldig tot 7 mei 2012. De klantenservice heeft bevestigd dat het product niet werd aangesproken als je een abonnement had en dat ze niets tegen hergebruik konden doen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 23:08
door hauptbahnhof
Bij reizen op saldo werd ie ook niet aangesproken. Het was puur op de kaart voor als er gecontroleerd werd.

Voordeel is trouwens wel dat je er "zwart" mee kunt reizen op lijn 26. De conducteur kan het niet zien :wink:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: ma 04 feb 2013, 23:09
door Vinny
Tja zovaak reis ik niet met de fiets op het GVB netwerk. Maar ik kan me niet anders herinneren dat ik gewoon een dagkaart fiets kon opladen. De laatste keer dat ik het wilde doen deed de automaat het niet, en mocht ik van de politie zwartrijden. Ja dan kan ik natuurlijk helemaal niets testen :lol:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 06:58
door fred1954
Iemand die weet wat er gisteravond gebeurd is op de v.d. Madeweg:

18:28:46 04-02-13 13 BRAN HV 1 ONGEVAL SPOORVERVOER (nee) (slachtoffers: ) (-Inc.net: 2-) (nee) (passagierstrein) (TIS: 3.1) (OVERIGE DIENSTVERLENING) , Metro VAN DER MADEWEG by VAN DER MADEWEG 57 Spoorweggebouw DUIVENDRECHT [ OVDN NET02 ALW HVDMN HVASV DVD DMN1 ]
0102998 BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
0102219 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Duivendrecht ( Lichtkrant )
0102200 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Duivendrecht ( Groep 1 Spoed )
0102118 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Ouderkerk a/d Amstel ( Kazernechef )
0102040 BRW Amsterdam-Amstelland ( Infocode Klein Incident Ouder-Amstel )
0101419 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Lichtkrant )
0101404 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Bemanning HV )
0101402 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Groep 2 Spoed )
0101400 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Diemen ( Groep 1 Spoed )
0101219 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Willem ( Lichtkrant )
0101204 BRW Amsterdam-Amstelland ( OvD Noord Spoed )
0101201 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Willem ( ALW )
0100119 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Amstelveen ( Lichtkrant )
0100116 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Amstelveen ( Bemanning AL/HV-2+ )
0100106 BRW Amsterdam-Amstelland/Kazerne Amstelveen (Bevelvoerders spoed)

18:22:31 04-02-13 13 AMBU A1 13901 13123 13122 DUIVENDRECHT VAN DER MADEWEG 1 Metro VAN DER MADEWEG
0120999 Ambulance Amsterdam ( Lichtkrant )
0120998 Ambulance Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam )
0120123 Ambulance Amsterdam ( Ambu 13-123 Amsterdam )
0120122 Ambulance Amsterdam ( Ambu 13-122 Amsterdam )

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 08:32
door Geert
Er was een aanrijding met persoon (met een NS-trein).

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 08:55
door fred1954
Geert schreef:Er was een aanrijding met persoon (met een NS-trein).
OK, bedankt voor je reactie. Vandaar dat er niets in de media te vinden is. Kreeg het idee dat er een metro-ongeluk was gebeurd. Desalniettemin triest voor die persoon.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 09:30
door Chauf21
Ardan schreef:Ik neem af en toe mijn fiets mee naar Amsterdam. En mijn fietsje heeft dus ook de binnenkant van de IJtram en metro mogen bekijken. Als ik bijvoorbeeld een rondje heb gemaakt in Amstelveen, en daarna een rondje wil rijden op IJburg, dan denk je toch zeker niet dat ik daarvoor een uur ga fietsen als ik ook in 20 minuten al op Amstel kan zijn? De metro is echt sneller dan de fiets. Niet sneller dan de tram, ik doe een half uur over Zuid-CS per fiets, per tram ook ongeveer, iets langer zelfs geloof ik. Per metro 17 minuten, dat red je met de fiets echt niet.
De fiets is vaak sneller dan de tram ja.
Als ik in Amsterdam moet zijn neem ik of de auto (en de parkeerkosten voor lief) of ik huur een fiets bij het station. Dan ben je sneller, flexibeler en ook nog eens goedkoper dan met de tram *O*

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 10:01
door webguy
Vraag me overigens ook af of meer OV-fiets (ala fietsplan in Parijs, en andere wereldsteden) niet een leuk alternatief is voor fiets meenemen in de metro.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 11:57
door hauptbahnhof
Weer een nieuw gerucht over de ouwe bakken:
die gaan per de zomer eruit. Ze zijn dan immers niet nodig omdat een aantal lijnen in frequentie omlaag gaan (bijv lijn 3).
Een achttal trams gaan dan op een nieuwe lijn rijden: de nieuwe toeristenlijn. Of het dezelfde route als lijn 20 wordt weet ik niet. Hoorde eerder zelfs dat deze lijn langs de RAI komt...

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 12:55
door FLJ
Vraag me af hoe ze dat na de Zomerdienst willen gaan doen, of zouden de wagens na de zomer weer op het gewone lijnennet worden ingezet?

Op een ander forum wordt trouwens vermeld dat Blokkendoos 804 op dit moment verbouwd wordt om ingezet te kunnen worden als toeristentram. De binnen- en buitenzijde wordt daarbij aangepast.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 13:02
door Suus
Ik hoop stiekem dat er ooit nog een restauranttram komt zodat je een maaltijd kan nuttigen terwijl je door de stad rijdt. In Brussel hadden ze dat vorig jaar ook 8-)

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 14:43
door Alargule
Als Amsterdam ooit dezelfde culinaire verfijndheid ontwikkelt als bij onze zuiderburen het geval is, zal dat vast nog wel eens een keertje gebeuren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 17:13
door Ardan
Het zal wel een mobiele dependance van de Febo worden :') Met een tot krokettenmuur verbouwd conducteurshokje..

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 20:05
door R-Flow
Ben vooral heel erg benieuwd wat er voor de trapwagens terug komt. Hopelijk niet die $#%@ lelijke Avenio van Siemens. Maar ja, die kans zit er natuurlijk dik in. :')

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 22:22
door hauptbahnhof
Trapwagens? Die gaan er nog lang niet uit.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 22:31
door R-Flow
hauptbahnhof schreef:Trapwagens? Die gaan er nog lang niet uit.
Tegen de tijd dat de Amstelveenlijn af is.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 22:32
door Suus
Ik heb speciaal nog eens gekeken naar het fietskaartje. De datumselectie waar je het over hebt was er altijd al en is de begindatum. Het product is een jaar te gebruiken na de aanvangsdatum zodat het niet direct wordt gebruikt als je het vandaag koopt en morgen wil gebruiken.

Maar het punt dat het fietsdagkaartproduct niet wordt aangesproken als je een ander product gebruikt (bijvoorbeeld een zoneabonnement) blijft staan, vandaag nog een gewillig slachtoffer met reisproduct gevonden die het wilde testen. Als je incheckt wordt alleen het abonnement aangesproken, het fietskaartje blijft ongebruikt staan. Onbeperkt hergebruik van een fietskaartje is dus nog steeds mogelijk voor abonnementhouders.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 23:07
door hauptbahnhof
Dan mag ik hopen voor je dat je geen boete krijgt, want ik kan nergens vinden dat dat product een jaar geldig is. Als dat ergens staat, wil ik het graag zien.

Je koopt dat product altijd op het moment dat je hem moet gebruiken (net als vroeger met de 2- en 3-strippenkaarten. De papieren versie wordt niet ongestempeld verkocht.

De reden dat het ook niet gebruikt wordt bij het inchecken is juist om die reden dat het toch maar 1 dag geldig is. Anders laadt ik hem nu op mn kaart maar reis pas volgende week met de fiets. Hoe kan het systeem dat weten? Dusss, als je geen boete wilt riskeren, zou ik je toch adviseren om niet van jouw theorie uit te gaan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #4

Geplaatst: di 05 feb 2013, 23:44
door Suus
De vervaldatum staat op het productoverzicht dat je kan inzien op de kaartautomaat en waarvan je een afdruk kan maken bij diezelfde automaat, en die vervaldatum van het product dat vandaag is gekocht is 04/02/2014.

Reis je op saldo voltarief dan wordt het product wel aangesproken en zal het aan het eind van de dag verlopen.

Je moet een datum kiezen bij de automaat omdat je kan besluiten vandaag het product te kopen maar het pas overmorgen te gebruiken terwijl je morgen nog met de metro wil zonder je fiets mee te nemen. :idea: